امور اداری و استخدامی

حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی شامل چه مواردی است؟

[ad_1]

حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی

یکی از دلایل توجه دانش آموختگان حوزه حقوق به شغل سردفتر اسناد رسمی، حقوق و مزایای قابل توجه سردفتری است. از این رو این مقاله را به موضوع ” حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی ” اختصاص داده ایم.
 

 

ابتدا مطلب را با این پرسش آغاز می کنیم: شما چه برداشتی از عبارت ” حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی ” دارید؟
بسیاری افراد “درآمد” را معادل حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی می دانند در حالی که حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی رفاهیات دیگری را نیز شامل می شود.
به بیان دیگر، حقوق و مزایای سردفتر اسناد رسمی علاوه بر درآمد و دریافتی ها، شامل مزایای شغلی نظیر حق بازنشستگی ، بیمه و خدمات رفاهی و مرخصی نیز هست که طبق مقررات به سردفتر تعلق می گیرد و رفاهیات او را در ضمن اشتغال و پس از آن دربر می گیرد.
در اینجا به توضیح این موارد می پردازیم:

الف-درآمد سردفتر

در مورد درآمد سردفتر قبلا به طور مفصل در این مقاله و این یکی صحبت کرده ایم که می توانید مطالعه کنید. در اینجا صرفا یادآوری می کنیم که میانگین درآمد سردفتری قابل توجه است و به روشهای مختلف می توان به صحت این موضوع دست یافت.
به عنوان مثال یک راه برای محاسبه میانگین درآمد سردفتر اسناد رسمی که عنوان می شود این است: اگر جمعیت ایران را 80 میلیون و میانگین تنظیم اسناد را در سال 15 میلیون در نظر بگیریم، سهم هر دفترخانه در سال، 2000 سند و در ماه، حدود 165 سند خواهد بود.
اکنون اگر میانگین حق التحریر هر سند را 150 هزار تومان بگیریم، میانگین درآمد دفترخانه در ماه حدود 25 میلیون خواهد شد. با کسر هزینه های مربوطه (اجاره، سهم کانون، سهم دفتریار، حقوق کارکنان و…) 10 میلیون درآمد خالص باقی خواهد ماند که عدد قابل توجهی است.
به خاطر داشته باشید که در بیان درآمد قابل توجه دفترخانه ها عموما از کلمه “میانگین” استفاده می شود چرا که درآمد دفترخانه ها طیف وسیعی از درآمدهای کم تا بسیار زیاد را دربرمی گیرد.
این درآمد عموما از حق التحریر به دست می آید، یعنی همان سهم قانونی سردفتر از پرداختی ارباب رجوع بابت ثبت اسناد دریافت می شود و طبق قانون هر 4 سال یکبار افزایش می یابد. و البته سایر موارد مثل صدور اجرائیه، گواهی امضاء، برابر اصل کردن کپی، تک برگ کردن سند دفترچه ای و… از جمله موارد درآمد زا برای دفترخانه هستند.

 


  جزوه نکات کلیدی عربی ویژه آزمون سردفتری 1401 

نکات کلیدی عربی برای آمادگی آزمون سردفتری 1401 به همراه
مجموعه سوالات عربی آزمونهای سردفتری سالهای گذشته 

(برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده همه محصولات مرتبط کلیک کنید)

 

همچنین می توانید ضمیمه کاربردی آمادگی آزمون سردفتری را رایگان دانلود کنید

 

 

ب- حق بازنشستگی

یکی از مزایای شغل سردفتری بهره مندی از حق بازنشستگی است. سردفتر در صورت رسیدن به سن 65 سال یا سابقه کاری 30 سال می تواند درخواست بازنشستگی نماید و از این حق قانونی خود استفاده کند.
شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که حق بازنشستگی امتیاز چندان شاخصی  نیست که در اینجا به آن اشاره شده  و بسیاری از مشاغل حتی سطح پایین جامعه هم می توانند از حق بازنشستگی برخوردار شوند اما باید توجه داشت که شغل سردفتری از حق انتقال امتیاز دفترخانه (یا آنگونه که در بین مردم رایج است، “فروش امتیاز دفترخانه”) پس از دوران خدمت نیز برخوردار است و این موضوع ارزش بازنشستگی در این شغل را دوچندان می سازد. (در مورد انتقال امتیاز دفترخانه بعدا بیشتر سخن خواهیم گفت).

ج- حق بیمه و خدمات رفاهی

سردفتر اسناد رسمی تحت پوشش بیمه و خدمات رفاهی کانون سردفتران و دفتریاران است. این به معنی وجود مرکزی است که تا حدی تسهیلات و حمایت هایی را ارایه می کند. استفاده از خدمات درمانی ، رفاهی و اقامتی مراکز طرف قرارداد، دریافت وام، تخفیف سفر و خرید کالا ، خدمات ورزشی و … نمونه هایی از این خدمات است.
لازم به ذکر است که بازنشستگان نیز می توانند تحت شرایطی از خدمات کانون استفاده کنند.

د- مرخصی

سردفتر می توند از مرخصی های قانونی طبق مقررات استفاده کند. به عنوان مثال، سردفتر و دفتریار هر کدام سالانه یکماه مرخصی عادی و یکماه نیز استعلاجی دارند که این مدت در شرایط اضطراری با موافقت سازمان ثبت قابل افزایش است. همچنین امکان استفاده از مرخصی های استفاده نشده به صورت یکجا و تا حد معین نیز در قانون پیش بینی شده است.
در پایان اگر داوطلب آزمون سردفتری سال 97 هستید، می توانید با دانلود سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی سالهای گذشته از طریق لینک زیر، از هم اکنون برای آمادگی آزمون سردفتری 97 اقدام نمایید.

 

 

 

دانلود سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی به همراه کلید (13 دوره)  

نمونه سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی سالهای قبل به همراه پاسخنامه 

اولین  ارائه دهنده مجموعه کامل سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی به همراه کلید به صورت اینترنتی

(کلیک کنید)

 

 

 

هم چنین در صورتی که مایل به شرکت در آزمون دفتریاری 97 هستید با دانلود سوالات دفتریاری سالهای قبل از طریق لینک زیر خود را آماده نمایید.
:

دانلود سوالات آزمون دفتریاری

دانلود ۵ دوره سوالات آزمون دفتریاری سالهای گذشته

 

 


  جزوه طلایی سردفتری اسناد رسمی

نکات طلایی برای آمادگی آزمون سردفتری اسناد رسمی 
به همراه قوانین و بخشنامه های مهم ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی

(برای کسب اطلاعات بیشترکلیک کنید)
 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *