نفقه

نحوه توقیف اموال بابت نفقه – شرایط

[ad_1]

نحوه توقیف اموال بابت نفقه این است که خواهان ، می تواند درخواست توقیف اموال را ضمن دادخواست مطالبه نفقه طرح کرده یا پس از صدور حکم دادگاه ، از طریق اجرای احکام توقیف اموال را پیگیری کند  که شرایط توقیف اموال شخص عهده دار پرداخت نفقه زن یا نفقه اقارب ، این است که 30 روز از صدور اجراییه گذشته و او ، نفقه را نپرداخته باشد که مراحل قانونی توقیف اموال ، طبق قانون نحوه اجرای احکام مدنی می باشد .

برای مشاوره توقیف اموال بابت نفقه

برای مشاوره توقیف اموال بابت نفقه

 

بر اساس قانون ، علاوه بر اینکه شوهر ، موظف شده است که به همسر خود نفقه پرداخت کند ، تامین هزینه های مالی فرزندان و در مواردی خویشاوندان نیز ، به عهده پدر یا مرد قرار گرفته است که در این صورت ، می بایست در صورت داشتن توانایی مالی و نیازمند بودن ایشان ، نفقه اقارب نیز ، پرداخت شود . با این حال ، گاهی مرد ، علی رغم دارا بودن اموال کافی ، از پرداخت نفقه به همسر ، فرزندان و یا خویشاوندان خود از قبیل پدر یا مادر ، خودداری می کند .

در صورت امتناع مرد از پرداخت نفقه به افراد واجب النفقه ، علی رغم صدور حکم الزام به پرداخت نفقه در دادگاه ، می توان برای توقیف اموال مرد از طریق قانونی ، اقدامات لازم را انجام داد تا از محل اموال مذکور و فروش آنها ، بتوان نفقه ایشان را پرداخت کرد . به همین دلیل ، آشنایی با شرایط ، نحوه مراحل قانونی توقیف اموال مرد بابت پرداخت نفقه ، به طرفین دعوا کمک می کند که حقوق قانونی خود را به نحو بهتری استیفا نمایند .

برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، توقیف اموال بابت نفقه زن ، فرزند و خویشاوندان را بررسی کرده و مراحل ، مدارک لازم و هزینه های آن را توضیح می دهیم . سپس ، مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه و اقدامات پس از آن را شرح خواهیم داد و در خاتمه نیز ، یک نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه را نیز  ارائه خواهیم نمود .

توقیف اموال بابت نفقه زن

بر اساس قانون مدنی ، در عقد دائم ، شوهر ، موظف است که به همسر خود ، نفقه پرداخت کند . البته ، در شرایطی ، ممکن است که شوهر ، از پرداخت نفقه به همسر خود ، معاف گردد و آن هم ، زمانی است که به موجب حکم دادگاه ، زن ناشزه شده باشد ؛ به این صورت که بدون دلیل موجه ، از تمکین مقابل همسر ، امتناع کرده و در دعوای عدم تمکین که در دادگاه اقامه شده ، بازنده شده باشد .

در غیر این صورت ، علاوه بر اینکه شوهر ، موظف به پرداخت نفقه جاریه به زن ، در راستای تامین هزینه های خوراک ، پوشاک ، مسکن و هزینه های بهداشتی و درمانی زوجه است ، در صورتی که در زمان گذشته نیز ، علی رغم تمکین زوجه ، شوهر از پرداخت نفقه به وی امتناع نموده نیز ، زن ، می تواند با مراجعه به دادگاه ، نفقه ایام گذشته خود را نیز ، مطالبه کند .

مطالبه نفقه جاریه و گذشته زن ، به دو صورت امکان پذیر است ؛ یا زن ، شکایت کیفری ترک انفاق را در دادسرا ، علیه شوهر اقامه می کند که در نتیجه آن ، مرد به جرم نپرداختن نفقه ، حبس می شود و یا اینکه زن ، با ارائه دادخواست به دادگاه های حقوقی ، مبلغ نفقه خود را مطالبه می کند که طبق نظریه کارشناس ، دادگاه ، مرد را ملزم به پرداخت میزان نفقه در وجه زن خواهد کرد .

در هر حال ، این حکم نیز ، مانند سایر احکام دادگاه ها ، باید به مرحله اجرا درآید . اجرای حکم پرداخت نفقه ، به این صورت است که زوجه ، یا پس از قطعی شدن حکم ، از دادگاه ، تقاضای صدور اجراییه می کند تا حسب مورد ، مرد ، اقدام به پرداخت بدهی خود نماید . با این حال ، ممکن است که پس از صدور اجراییه ، همچنان مرد ، از پرداخت نفقه زن ، امتناع کند که در چنین شرایطی ، طبق قانون ، می توان اقدام به توقیف اموال وی نمود . یا اینکه ضمن دادخواست مطالبه نفقه ، تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال مرد به میزان نفقه درخواستی را دارد .

لذا در پاسخ به این سوال که حکم توقیف اموال بابت نفقه زن چیست ، باید گفت که اصولا ، پرداخت نفقه به زن ، مانند یک دین ، به عهده مرد است و اگر مرد ، بر اساس حکم دادگاه ، نفقه زن را پرداخت نکرده باشد ، زوجه ، با رعایت تشریفات مذکور در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، می تواند توقیف اموال وی ، فروش آنها و در نهایت ، پرداخت نفقه از محل آنها را درخواست کند و یا اینکه ضمن دادخواست ، تقاضای تامین خواسته یا توقیف اموال شوهر را داشته باشد که در ادامه ، شرایط ، مراحل و نحوه آن را توضیح خواهیم داد .

حتما بخوانید: نفقه زن چیست و ویژگی های آن

توقیف اموال بابت نفقه فرزند و خویشاوندان

علاوه بر پرداخت نفقه به زن ، قانون مدنی ، در بحث از نفقه اقارب ، این امر را پیش بینی نموده است که مرد ، باید نفقه فرزند دختر و پسر خود را نیز ، پرداخت کند . همچنین ، افرادی چون پدر و مادر نیز ، جزو اقارب یا خویشاوندان مرد محسوب می شوند که پرداخت نفقه آنها ، در دو حالت ، به عهده مرد قرار گرفته است . همچنین ، سایر خویشاوندان در خط عمودی نیز ، ملزم به پرداخت نفقه اقارب هستند ؛ مثل پرداخت نفقه به نوه توسط پدر بزرگ و یا پرداخت نفقه توسط فرزند به والدین خود .

اولین شرط لزوم پرداخت نفقه به فرزند و خویشاوندان ، این است که مسئول پرداخت نفقه، اموال کافی برای پرداخت نفقه اقارب را داشته باشد و دومین شرط پرداخت نفقه اقارب ، این است که فرزند یا والدین ، توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه های خود را نداشته باشند . در هر حال ، دادگاه ، پس از بررسی موضوع ، ممکن است که حکم به پرداخت نفقه فرزند و یا نفقه نوه ها ، پدر یا مادر صادر کند .

این حکم نیز ، مانند حکم پرداخت نفقه به زوجه ، پس از اینکه قطعیت یافت ، لازم الاجرا محسوب می شود و بایستی با تقاضای خواهان ، به مرحله اجرا درآید و در صورتی که مسئول پرداخت نفقه، علی رغم صدور حکم دادگاه ، از پرداخت نفقه امتناع کند ، علاوه بر شکایت کیفری به جرم ندادن نفقه ، می توان از دادگاه تقاضا کرد که با توقیف نمودن اموال وی ، نسبت به پرداخت بدهی های او از محل اموال توقیف شده ، اقدام نمایند . همچنین ، توقیف اموال شخص ملزم به پرداخت نفقه ، ضمن ارائه دادخواست مطالبه نفقه و با درخواست تامین خواسته نیز ، امکان پذیر است .

مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند

 

مراحل قانونی توقیف اموال بابت نفقه

بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، در شرایطی که فرد، به موجب حکم دادگاه ، محکوم به پرداخت مالی به دیگری شده و از اجرای آن خودداری کند ، در صورتی که بدهی ، عین معین و مشخصی باشد ، آن مال را از وی می گیرند و به طلبکار می دهند ولی اگر بدهی ، مال معینی نباشد ، اموال و دارایی های محکوم علیه ، بابت پرداخت بدهی ها ، توقیف شده و از محل آن ، بدهی ، پرداخت می شود .

در این قسمت ، قصد داریم مراحل توقیف اموال شخص ملزم به پرداخت نفقه ، در مرحله قبل از صدور حکم در دادگاه و پس از صدور حکم دادگاه ، در واحد اجرای احکام را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهیم که اگر خواهان ، بخواهد قبل یا بعد از صادر شدن حکم دادگاه ، اموال خوانده را توقیف کند تا به نفقه خود دسترسی داشته باشد ، چه مراحلی را باید طی کرده و نحوه توقیف اموال چگونه است ؟

 

مراحل توقیف اموال پس از صدور حکم پرداخت نفقه در دادگاه

 

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اولین مرحله توقیف مال بابت نفقه و شرایط آن ، این است که خواهان ، به شورای حل اختلاف ( نفقه تا مبلغ 20 میلیون ) و یا دادگاه ( برای نفقه بیش از 20 میلیون تومان ) ، دادخواست داده و دادگاه ، حکم به پرداخت نفقه صادر کند .

مرحله بعدی ، این است که حکم دادگاه ، قطعیت پیدا کند ؛ چرا که صرفا احکام قطعی ، لازم الاجرا هستند و می توان در خصوص آنها ، تقاضای صدور اجراییه نمود . پس از اینکه مهلت اعتراض به حکم به اتمام رسید و دیگر پرونده ، قابل رسیدگی مجدد نبود ، متقاضی ، می تواند از دادگاه صادر کننده حکم ، تقاضای صدور اجراییه نماید .

مرحله بعدی ، رعایت این شرایط است که اجراییه ، به خوانده ابلاغ می شود و به وی مهلت داده می شود که ظرف سی روز ، بدهی خود را پرداخت کند . در غیر این صورت ، در این مرحله ، مرجع اجرا کننده رای ، موظف است که با تقاضای فرد ، از کلیه راه های ممکن ، اقدام به شناسایی اموال و توقیف آنها نماید . به همین دلیل ، لازم است که اگر خواهان ، اموال منقول یا غیر منقولی از خوانده سراغ دارد ، آنها را به واحد اجرای احکام معرفی نماید تا توقیف اموال و فروش آنها بابت پرداخت نفقه ، از محل آن صورت گیرد .

نکته مهمی که در خصوص شرایط و مراحل قانونی توقیف اموال بابت نفقه وجود دارد ، این است که اصولا تمامی اموال را نمی توان بابت نفقه ، توقیف کرد ؛ بلکه مستثنیات دین ، یعنی اموالی که جزء ملزومات ضروری زندگی هر فرد هستند ، اصولا قابل توقیف شدن بابت دریافت نفقه یا هر دین دیگری نمی باشند . از جمله موارد مستثنیات دین ، می توان به منزل فرد که در شان وی باشد ، اشاره نمود .

مراحل و نحوه توقیف سایر اموال بجز مستثنیات دین ، بابت نفقه ، به این صورت است که اگر مال معرفی شده برای توقیف ، مال منقول باشد ، مامور اجرای حکم ، قبل و یا حین توقیف نمودن مال ، خوانده را از این امر مطلع می کند . در صورتی که مال معرفی شده ، غیر منقول باشد ، علاوه بر اطلاع دادن این امر به طرفین ، اداره ثبت را نیز ، در جریان موضوع قرار می دهد .

 

مراحل توقیف اموال در مرحله رسیدگی به دادخواست نفقه در دادگاه

 

علاوه بر توقیف اموال بابت پرداخت نفقه که پس از قطعی شدن حکم دادگاه ، قابل انجام است ، خواهان ، در شرایطی که در دادگاه ، دعوای مطالبه نفقه اقامه نموده است نیز ، می تواند توقیف نمودن اموال خوانده را به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن و یا فروخته شدن آن ، درخواست کند که به این فرآیند ، تامین خواسته نیز گفته می شود .

مراحل درخواست توقیف مال در این حالت ، نیازمند آن است که خواهان ، ابتدائا به دادگاه خانواده ، دادخواست مطالبه نفقه داده و در ضمن دادخواست تقدیمی خود ، با ارائه مدارک لازم ، تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال به میزان نفقه مورد تقاضای خود را ذکر نماید تا احیانا ، اموال مذکور ، در معرض تعدی و تفریط قرار نگیرند .

همچنین ، درخواست توقیف اموال ، به صورت مستقل و قبل از دادخواست نفقه نیز امکان پذیر بوده که در این صورت ، خواهان باید دادخواست اصلی نفقه را ظرف 10 روز از صدور دستور تامین خواسته ، تقدیم دادگاه نماید . در تمام موارد درخواست تامین خواسته ، دادگاه ، پس از تشخیص ضرورت موضوع ، می تواند دستور توقیف اموال را صادر کند که بر اساس قانون ، همانند توقیف اموال در مرحله اجرا که گفته شد ، اجرا خواهد شد .

توقیف اموال محکوم علیه و انواع آن

 

مدارک لازم برای توقیف اموال بابت نفقه

در قسمت قبل ، به بررسی شرایط و مراحل توقیف اموال بابت نفقه پرداخته و همانطور که اشاره شد ، توقیف اموال ، در مرحله اجرای رای ، طبق قانون مربوط به نحوه اجرای احکام مدنی ، نیازمند درخواست خواهان ، صدور اجراییه توسط دادگاه صادر کننده رای ، ارجاع پرونده به واحد اجرای احکام دادگستری ، ابلاغ به بدهکار و سپری شدن مهلت 30 روزه است که پس از آن ، با معرفی اموال منقول یا غیر منقول بدهکار ، می توان آنها را در راستای وصول نفقه ، توقیف کرد .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که مدارک لازم برای توقیف اموال بابت نفقه شامل چیست و به عبارت دیگر ، اگر خواهان ، قصد داشته باشد اقدام به توقیف مال نماید ، چه مدارکی را باید ارائه نماید ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که توقیف اموال بابت نفقه ، در مرحله رسیدگی دادگاه و پس از آن ، نیازمند ارائه مدارک ذیل است :

در صورتی که تقاضای توقیف مال و تامین خواسته در مرحله دادرسی مطرح شود ، خواهان علاوه بر کارت ملی و شناسنامه ، سند ازدواج ( در مورد نفقه زوجه ) و اطلاعات مربوط به حساب بانکی زوج مانند شماره حساب وی ، می بایست کلیه اسناد و مدارکی که دال بر در معرض تعدی و تفریط بودن اموال در اختیار دارد را ، ضمیمه درخواست خود نموده تا دادگاه ، با ملاحظه آنها ، حکم به توقیف مال صادر نماید . مثلا مدارکی چون استشهادیه شهود ، تقاضای تحقیق محلی و یا سایر قرائن و اماراتی که به قاضی ، کمک می کند تشخیص دهد مرد ، قصد انجام معامله صوری یا مواردی از این قبیل دارد .

در صورتی هم که درخواست توقیف اموال ، در مرحله پس از صدور حکم ارائه شده باشد ، می بایست با استناد مدارکی همچون کپی برابر اصل دادنامه دادگاه ، مبنی بر الزام به پرداخت نفقه و اجرائیه ابلاغ شده به بدهکار و عدم پرداخت آن ظرف مهلت 30 روز پس از صدور حکم و ارائه مشخصات اموال شوهر و در صورت نداشتن آنها ، درخواست استعلام سه گانه ملک ، حساب بانکی و خودرو ، تقاضای توقیف اموال را پیگیری نمود .

اعتراض به حکم نفقه

 

هزینه توقیف اموال بابت نفقه

در قسمت قبل ، مدارک لازم برای توقیف اموال بابت نفقه را مورد بررسی قرار دادیم . اما در همین ارتباط ، ممکن است این سوال نیز مطرح شود که هزینه توقیف اموال بابت نفقه چقدر است و به عبارت دیگر ، در شرایط انجام اقدامات لازم جهت توقیف اموال بابت دریافت نفقه ، چه هزینه هایی باید پرداخت شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که توقیف اموال بابت نفقه ، پس از صدور حکم توسط دادگاه ، منوط به پرداخت هزینه های اجرایی است که در قانون اجرای احکام مدنی ، مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر اساس این قانون ، هزینه توقیف اموال بابت نفقه ، معادل 5 درصد مبلغ محکوم به می باشد که بعد از اجرای حکم ، وصول می شود . به عبارت دیگر ، اگر مبلغ نفقه زن به موجب حکم دادگاه ، 20 میلیون تومان باشد ، به میزان یک میلیون تومان ، هزینه توقیف اموال بابت نفقه دریافت می شود .

علاوه بر این ، سایر هزینه های قابل پرداخت نیز ، شامل هزینه هایی است که برای اجرا کردن حکم ، ضروری باشد که از جمله آنها ، می توان به حق الزحمه کارشناس و ارزیاب و مواردی از این قبیل ، اشاره نمود . لازم به ذکر است که پرداخت هزینه های اجرای حکم پس از گذشت 30 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه به محکوم علیه، به عهده وی است . اما اگر طرفین سازش کرده یا ترتیبی جهت اجرای حکم بدهند ، نصف هزینه حق اجرا ، از او دریافت می شود .

اما در خصوص هزینه توقیف اموال بابت نفقه ، باید افزود که اگر تقاضای توقیف مال ، ضمن دادخواست به دادگاه ارائه شده باشد ، متقاضی ، می بایست هزینه های مربوط به تامین خواسته و توقیف مال را مطابق تعرفه ، پرداخت کند که بر اساس نرخ تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 ، بین 40 تا 180 تومان ، هزینه در بر دارد .

هزینه کارشناسی نفقه

 

مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه

در این قسمت ، قصد داریم به یکی از مسائل مهم در خصوص توقیف مال بابت دریافت نفقه بپردازیم و آن هم ، این است که مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، در این قسمت ، قصد داریم بازه ها و مهلت های زمانی که در قانون ، برای توقیف مال ذکر شده است را مورد بررسی قرار دهیم .

اولین نکته مهم در خصوص شرایط و مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه ، این است که پس از ابلاغ اجرائیه به محکوم علیه ، مرد به مدت 30 روز ، زمان دارد که اقدام به پرداخت نفقه به زن نماید و در غیر این صورت ، پس از گذشت سی روز از ابلاغ اجراییه و عدم اجرای حکم دادگاه و یا توافق با خواهان نفقه ، معادل بدهی ، از اموال خوانده ، قابل توقیف خواهد بود .

همچنین ، باید به این نکته نیز توجه داشت که بر اساس قانون نحوه اجرای احکام مدنی ، هر گاه از تاریخ صدور اجراییه بیش از 5 سال گذشته باشد و متقاضی ، عملیات اجرایی جهت توقیف اموال را شروع نکرده باشد ، اجراییه دریافتی ، بلااثر تلقی شده و اگر حق اجرای حکم دریافت نشده باشد ، دیگر قابل وصول نخواهد بود .

لذا در پاسخ به این سوال که چه مدت طول می کشد تا اموال بابت پرداخت نفقه توقیف شود ، باید گفت که اصولا 30 روز پس از ابلاغ شدن اجراییه دادگاه و عدم اجرای مفاد آن ، به صورت فوری ، اموال بدهکار ، قابل توقیف بوده و بسته به اینکه اموال توقیف شده ، منقول یا غیر منقول باشد ، اقدامات لازم در راستای صورت برداری ، حفاظت و فروش آنها ، طبق ضوابط قانونی ، به سرعت انجام خواهد شد .

لازم به ذکر است که اگر تقاضای توقیف اموال بابت نفقه ، در مرحله دادرسی دادگاه ارائه شده باشد ، علاوه بر اینکه متقاضی ، می تواند قبل از شروع دادرسی و یا ضمن دادخواست مطالبه نفقه ارائه نماید ، حتی در مدت زمان پس از ارائه دادخواست ، تا زمانی که دادگاه ، حکم قطعی را صادر نکرده است نیز ، می توان از دادگاه تقاضای صدور حکم توقیف مال را نمود و از این بابت ، تقاضای توقیف اموال در مرحله رسیدگی دادگاه ، منوط به مهلت زمانی مشخصی نمی باشد .

البته ، اگر قبل از دادرسی ، تقاضای تامین خواسته و توقیف مال به دادگاه ارائه شده باشد و دادگاه ، قرار تامین خواسته را صادر نماید ، خواهان ، صرفا ده روز مهلت دارد تا دادخواست اصلی خود برای مطالبه نفقه را نیز ، به دادگاه ارائه نماید و در غیر این صورت ، قرار توقیف اموال ، ابطال می شود .

تعدیل نفقه زن

 

بعد از توقیف اموال بابت نفقه باید چه کرد

همانگونه که اشاره شد ، پس از گذشت 30 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه دادگاه ، محکوم علیه شرایط آن دارد تا اقدام به اجرای حکم نماید و در غیر این صورت ، معادل بدهی وی ، از اموال وی ، توقیف خواهد شد . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که بعد از توقیف اموال بابت نفقه ، چه اقداماتی باید انجام داد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بعد از توقیف اموال بابت نفقه ، اصولا طبق تشریفاتی که در قانون نحوه اجرای احکام مدنی مقرر شده است ، بسته به اینکه مال توقیف شده ، مال منقول یا غیر منقول باشد ، اقدام به صورت برداری ، ارزیابی و حفاظت از آنها صورت گرفته و با رعایت تشریفات مزایده ، اموال محکوم علیه ، به بالاترین قیمت ، به فروش خواهد رسید .

لذا بعد از توقیف اموال ، اصولا شخصی که متقاضی توقیف مال بوده ، می بایست اقدامات لازم در خصوص اموری از قبیل معرفی و توقیف اموال بدهکار ، نشر آگهی ، هماهنگی جلسه مزایده برای فروش اموال و در نتیجه ، فروش آنها را مورد پیگیری قرار دهد ؛ چرا که این قبیل اقدامات ، صرفا با تقاضای طلبکار صورت می گیرند و در صورت عدم پیگیری امور ، ممکن است روند اجرای حکم ، متوقف شده و پس از گذشت مدت 5 سال ، روند دریافت اجراییه ، مجددا باید تکرار شود .

همچنین ، گفتنی است که در شرایطی که تقاضای توقیف اموال ، قبل از دعوای اصلی به دادگاه ارائه شده باشد ، ظرف ده روز از تاریخ صدور قرار تامین خواسته و توقیف اموال ، می بایست دادخواست مطالبه نفقه را نیز ، به دادگاه ارائه نمود ؛ در غیر این صورت ، قرار صادره ، باطل و بلااثر می شود .

سوالات قاضی در دادگاه نفقه

 

نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه

توقیف اموال بابت نفقه ، به دو حالت ، امکان پذیر است . در حالت اول ، توقیف اموال تامینی است ؛ به این صورت که ضمن ارائه دادخواست در دعوای مطالبه نفقه زوجه یا اقارب ، می توان تقاضای تامین خواسته برای جلوگیری از فروش اموال مذکور را نیز ، مطرح کرد که در صورت احراز ضرورت توقیف توسط قاضی دادگاه ، حکم توقیف اموال تا اندازه نفقه درخواستی ، صادر می گردد .

 در حالت دوم ، پس از اینکه حکم دادگاه مبنی بر محکومیت به پرداخت نفقه در دادگاه صادر شده و مرد ، ظرف مهلت سی روز پس از ابلاغ اجراییه ، اقدام به پرداخت نفقه نکرد ، به تقاضای ذی نفع ، اموال بدهکار بابت پرداخت بدهی ، توقیف و از فروش آن ، بدهی ها ، پرداخت می گردد .

آنچه که در این قسمت قصد داریم بررسی کنیم ، این است که اولا ، دادخواست توقیف اموال بابت نفقه ، به چه صورت تنظیم می شود و ثانیا ، درخواست توقیف اموال بابت نفقه در مرحله اجرای احکام ، به چه صورت باید نوشته شود ؟ برای پرداختن به این موضوع ، نمونه دادخواست و درخواست توقیف اموال بابت نفقه را ارائه خواهیم نمود .

 

نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه از دادگاه

ریاست محترم …………….

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ……………………. فرزند ……………………….. به شماره شناسنامه …………………… صادره از ………………………… ، خواهان پرونده ، در تاریخ ……………………….. ، با خوانده محترم آقای ………………………….. ، به موجب سند ازدواج ………………….. ، عقد ازدواج دائم منعقد نموده و علی رغم تمکین از طرف اینجانب و استطاعت مالی ایشان ، از پرداخت هزینه های متعارف زندگی امتناع می نمایند . لذا صدور قرار تامین خواسته و توقیف اموال نامبرده به میزان نفقه ایام گذشته و آینده را تقاضامندم .

 

نمونه درخواست توقیف اموال بابت نفقه از واحد اجرای احکام

ریاست محترم …………..

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند ، نظر به اینکه در پرونده کلاسه ……………… بابت مطالبه نفقه ، اجراییه در تاریخ ……….. به محکوم علیه آقای …………………. ابلاغ شده است و با گذشت 30 روز از تاریخ ابلاغ ، مشار الیه ، نسبت به پرداخت محکوم به و یا معرفی مال جهت استیفای آن ، اقدامی ننموده اند ، لذا درخواست توقیف ………………………… را دارم .

 

 

نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه


نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه


حجم فایل: 188kb
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توقیف اموال بابت نفقه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون توقیف اموال بابت نفقه پاسخ دهند .

نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه

 

 

سوالات متداول

1- نحوه توقیف اموال بابت نفقه به چه صورت است ؟

برای توقیف اموال بابت نفقه یا باید ضمن دادخواست نفقه تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال را مطرح کرد و یا پس از صدور حکم در دادگاه و عدم پرداخت نفقه پس از صدور اجراییه که جزئیات این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

2- مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه چقدر است ؟

در صورتی که ظرف مهلت سی روز پس از ابلاغ اجراییه بدهکار همچنان از پرداخت نفقه خودداری نماید با تقاضای ذی نفع معادل نفقه درخواستی از اموال وی توقیف و به فروش می رسد که شرح این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

3- مراحل قانونی توقیف اموال بابت نفقه به چه صورت است ؟

ابتدا اجراییه به بدهکار ابلاغ می شود که اگر در مدت سی روز نفقه نپردازد اموال وی توقیف شده و پس از صورت برداری و ارزیابی آنها طبق تشریفات مزایده به فروش می رسد تا نفقه طلبکار پرداخت شود که برای آشنایی با آن می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .

برای مشاوره توقیف اموال بابت نفقه

برای مشاوره توقیف اموال بابت نفقه

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *