نقشه برداری

تخصص ما انجام خدمات نقشه برداری🧭🌔

[ad_1]

در دوران کنونی به منظور ثبت و ضبط دقیق وضعیت املاک، ساختمان ها، تجهیزات فنی و تاسیسات، خیابان ها و بافت شهری، موقعیت مسکونی و غیر مسکونی، محدوده شهرها، کشورها و کلیه اراضی زمین استفاده از خدمات نقشه برداری بسیار کاربردی است. در گذشته، این کار صرفا برای موارد گسترده تر مثل شهرها و کشورها انجام می شد، اما با پیشرفت تکنولوژی، افزایش دقت ابزارها و پیشرفت های ماهواره ای و الکترونیکی، امکان ثبت دقیق در حد سانتی متر و حتی در مواردی میلیمتر میسر گردیده. به همین منظور خدمات نقشه برداری چند دهه می باشد که پای به عرصه های جدیدی گذاشته و با آن موقعیت دقیق خیابان، ملک و زمین های بسیار کم مساحت و کوچک را با دقتی فوق العاده بالا تعیین نموده است. هدف ما از گردآوری این مقاله توضیحاتی مختصر درباره دسته بندی ها و اطلاعاتی که نیاز است همه در مورد خدمات نقشه برداری های بدانیم. 

 

با توجه به اینکه در کشور ما بعضی افراد بدون داشتن تخصص در حال انجام فعالیت های تخصصی هستند و همین امر منجر به مشکلاتی برای مشتریان می شود، دانستن اینکه یک نقشه بردار رسمی باید دارای چه صلاحیتی باشد بسیار حائز اهمیت است. شما با مطالعه دقیق این مقاله خطر کلاهبرداری و ضررهای مالی را می توانید برای خودتان و اطرافیانتان کاهش دهید.

در قانون کشور ایران، نقشه بردار رسمی فردی است که تحصیلات لازمه در زمینه تخصص خود را دارا باشد. این تحصیلات شامل فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس تا دکتری است. رشته های مرتبط شامل کلیه گرایش های عمران، علی الخصوص نقشه برداری می باشد. همچنین رشته هایی مانند حقوق و امور ثبتی می توانند در مواردی نقشه بردار رسمی باشند. اما داشتن مدارک فوق برای سپردن خدمات نقشه برداری خود به یک فرد یا اکیپ کفایت نمی کند. زیرا از دید قانون داشتن مدارک فوق برای انجام خدمات نقشه برداری کافی نیست و لازم است مهندس نقشه بردار موارد تاییدی دیگر را بر مهارت خود از سازمان های ذیربط دریافت نمایید.

 

خدمات نقشه برداری قبل از احداث ساختمان:

آشنایی با عناوین خدمات نقشه برداری قبل از احداث ساختمان به شرح زیر است:


جانمایی سایت پلان بر اساس دستور نقشه شهرداری بر روی نقشه های ازبیلت.
بررسی ابعاد اربعه و مساحت وضعیت موجود زمین و مطابقت آن با سند ثبتی و پیاده سازی طول وابعاد سند بر روی نقشه وضعیت موجود زمین (اربیلت) و رفع احتمالی عدم تطابق مشکلات ثبتی سند ملکی.
کمک به تیم معماری جهت جانمایی بهترین مکان احداث ساختمان با توجه به ضوابط شهرسازی و معماری و محاسبات بروکف.
مساحی حدود اربعه و نقشه برداری توپوگرافی و تهیه نقشه سایت پلان و ثبت موقعیت عوارض طبیعی و مصنوعی (مانند چاه ، درخت و …) که در هنگام طراحی معماری تاثیر گذار هستند، و تهیه پروفیل های خیابانهای دسترسی مجاور.

 

خدمات نقشه برداری هنگام ساخت ساختمان


از مزایای کلی خدمات نقشه برداری ساختمانی میتوان افزایش دقت و صحت اجرای نقشه ها و همینطورافزایش تاثیرات واقعی محاسبات فنی سازه و معماری، محاسبات زلزله و افزایش بهره وری در زمان اجرای پروژه را بیان نمود. اصول اصلی خدمات نقشه برداری در زمان احداث ساختمان شامل موارد زیر می باشد:
اجرای سایت پلان و جانمایی محل فونداسیون.
جانمایی محورهای سازه و کنترل پیوسته موقعیت مکانی و تراز ارتفاعی آنها تا هنگام نصب صفحه ستون ها (در پروژه های اسکلت فلزی)
اجرای اجزای ساختمانی بسته به نوع پروژه و درخواست کارفرما و کنترل صحت اجرای آنها در داخل و یا خارج (محوطه سازی) پروژه ساختمانی ( به عنوان مثال اجرای طرح داخلی طبقات نظیر تیغه های دیوار چینی داخل ساختمان، جانمایی محل احداث رایزر های تاسیسات، کانالهای آبهای زهکشی و پیاده سازی قطعات سقف و غیره)
تنظیم رمپ ها و سایر لوازم  فنی محوطه سازی و کنترل دقیق خطوط تراز آنها.
جانمایی و کنترل محل حفر چاه شمع ها و کنترل پیوسته آنها (پس از هر مرحله گود برداری در پروژه های بلند مرتبه ای که شامل طبقات متعدد زیر سطح صفر هستند)
 کنترل اجرایی در زمان عملیات خاکبرداری و گود برداری و محاسبات احجام خاکی طبق نقشه برداری های مکرر از سطح سایت با توجه به درخواست کارفرما.
کنترل مجدد جانمایی فونداسیون.
کنترل دقیق نصب قطعاتی که شاقولی بودن آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.(مانند قطعات شمشیری در راه پله ها، پاگرد پله ها و غیره)
کنترل پیوسته خطوط تراز بستر سازی و مگر ریزی و غیره
تنظیم موقیعت مسطحاتی ستونها (در پروژه های اسکلت بتونی)
کنترل شاقولی و پیچیدگی ستونها در ساختمانهای اسکلت فلزی حین ستون ریزی.
کنترل خط تراز بتن بتن ریخته شده در سقف ها (کنترل تراز طبقات)
اجرای خطوط تراز در طبقات برای سایر پیمانکاران ساختمانی نظیر برقکار، تاسیسات، سقف کاذب و … و کنترل پیوسته آنها
پیاده سازی نماهای پیچیده از نظر طراحی و یا نماهایی که با مصالح خاص پیش ساخته پازلی اجرا میشوند (نظیر کامپوزیت پنل آلومینیوم ، نمای فریم لس شیشه ای و غیره)

 

خدمات نقشه برداری پس از احداث ساختمان


بطور معمول در زمان مرمت، احیا و بازسازی یک بنا و یا اجرای یک طرح جدید پس از ساخت بنا و یا تغییر در طراحی حین اجرای یک بنا توجه به خدمات نقشه برداری الزامیست. گام نخست درتمام این پروژه ها تهیه نقشه وضعیت موجود (ازبیلت) می باشد.
مهندس نقشه بردار وظیفه دارد داده های لازم با توجه به نوع پروژه و نیاز پیمانکار را از محل پروژه استخراج کند  و در قالب نقشه های ساختمانی قابل استفاده برای مجری تهیه کند. معمولا رشته های معماری و باستان شناسی ، تصویرگری بیشترین طرفداران و نیازمندان به این گونه خدمات نقشه برداری می باشند.
تهیه و ایجاد بستر شبکه نقشه برداری و انتخاب ابزار مناسب جهت تهیه ازبیلت دقیق بستگی به موقعیت و نوع پروژه و تجربه قبلی نقشه بردار در پروژه های مشابه دارد. بنابراین به صورت موضوعی فقط به ذکر چند مورد بسنده خواهد شد:
به منظور پروژه های بازسازی تهیه نقشه ازبیلت کلیه اجزای تاسیسات الکتریکی و محل خروجی و ورودی های لوله های تاسیساتی و سایر اجزای ساختمانی نظیر حفرات کانالهای آب و سرویسهای بهداشتی و … ضروری می باشد و بسته به پیچیدگی و وضعیت طرح ابزارهای مناسب جهت برداشت انتخاب می شود.
نقشه برداری تهیه پلان ازبیلت نمای یک ساختمان جهت اجرای نمای جدید و یا بازسازی نمای موجود، به وسیله ابزارهای مناسبف با توجه به پیچیدگی طرح انتخاب ابزار مناسب نظیر دوربینهای متریک دیجیتال، اسکنرهای لیزری و یا تجهیزات دقیق خدمات نقشه برداری (مجموعه توتال استیشن Reflector lessوReflective tape ) صورت میپذیرد.
خدمات نقشه برداری میکروژئودزی، و تهیه نقشه ازبیلت ستونها و دیوار های حایل با هدف چگونگی بررسی وضعیت سازه از نظر نشست ویا پیچش و انتخاب روشهای مناسب تقویت سازه.
مستند سازی میراث فرهنگی در راستای شناخت آثار تاریخی و ملی و تهیه طرح های حفاظت، مرمت، احیاء، ساماندهی بنا ها، محوطه ها و بافتهای تاریخی – فرهنگی به وسیله ابزار های دقیق مستند نگاری مانند سیستمهای فوتوگرامتری برد کوتاه و اسکنر های لیزری.

سوالات همراهان سایت شاخص در زمینه خدمات نقشه برداری:

خدمات نقشه برداری ساختمان چیست؟

خدمات نقشه برداری ساختمان شامل پیاده سازی نقاط فونداسیون ، بررسی شاغول بودن ستون ها ، خدمات محاسبه احجام عملیات خاکی ، محوطه سازی ، پیاده سازی و برداشت نما و نقشه های ازبیلت است.

 

آیا خدمات نقشه های سیستم اطلاعات جغرافیایی هم صورت می گیرد؟

بله. جی آی اس نیز شاخه ای تخصصی از خدمات نقشه برداری است که پروژه های متنوعی در زمینه انجام مطالعات نیازسنجی ، آماده سازی داده های توصیفی و مکانی و … را توسط مهندسین ما انجام می دهد.

 

قیمت و هزینه تعرفه خدمات نقشه برداری برچه اساسی محاسبه می شود؟

قیمت و هزینه تعرفه خدمات نقشه برداری را سازمان برنامه و بودجه هر ساله تنظیم می نماید.

 

خدمات نقشه برداری برای زمین های زراعی ، باغات و سایر املاک چیست؟

بطور معمول زمین های زراعی و باغی برای مشخص نمودن متراژ و یا دست یابی به سند مطابق با ماده ۱۴۷ و ۱۳۷ نیاز به خدمات نقشه برداری دارند و یا واحدهای آپارتمانی نیز برای تهیه نقشه چون ساخت و یو تی ام همراه با مهر نظام مهندسی نیازمند خدمات می باشند.

 

مراحل ثبت درخواست و سفارش انجام خدمات نفشه برداری به چه صورت است؟

در صورتی که شما عزیزان نیازمند دریافت خدمات نقشه برداری توسط مهندسین نقشه بردار با صلاحیت دارای پروانه اشتغال، مهر نظام مهندسی و مهر کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری هستید میتوانید با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان ما برخوردار شوید.

 

 

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *