دسته‌بندی نشده

انواع ورشکستگی به تقصیر – اجباری و اختیاری

[ad_1]

در این مقاله به بررسی انواع ورشکستگی به تقصیر اعم از اجباری و اختیاری می پردازیم .

برای مشاوره انواع ورشکستگی به تقصیر

برای مشاوره انواع ورشکستگی به تقصیر

 

یکی از انواع ورشکستگی ، ورشکستگی به تقصیر است . در این نوع از ورشکستگی ، تاجر اقدام به معاملاتی می کند که غیرمتعارفند. در واقع در این حالت تاجر اقداماتی می کند که موهوم و غیر عقلانی اند و به واسطه آنها دچار ضرر و زیان می شود .

به همین دلیل است که به این نوع ورشکستگی، ورشکستگی به تقصیر گفته می شود ، زیرا به نظر می رسد اقدامات خود تاجر باعث ورشکستگی شده باشد . اما در قانون ورشکستگی به تقصیر به دو دسته تقسیم شده است : مواردی که اعمال تاجر به گونه ای است که باید ورشکسته به تقصیر شناخته شود و مواردی که ممکن است تاجر ورشکسته به تقصیر شناخته شود .

به دسته اول ورشکستگی به تقصیر اجباری و به دسته دوم ورشکستگی به تقصیر اختیاری گفته می شود . از این رو در این مقاله به بررسی انواع ورشکستگی به تقصیر از جمله ورشکستگی به تقصیر اجباری و ورشکستگی به تقصیر اختیاری می پردازیم . 

ورشکستگی به تقصیر اجباری

موارد ورشکستگی به تقصیر اجباری در ماده 541 قانون تجارت مشخص شده است . طبق این ماده در موارد زیر اعلام ورشکستگی به تقصیر اجباری است :


۱-  در صورتی که محقق شود مخارج شخصی یا مخارج خانه‌ی تاجر در ایام عادی به نسبت درآمد او بسیار بیشتر بوده است .

۲ – در صورتی که محقق شود که تاجر نسبت به سرمایه‌ ی خود مبالغ عمده صرف معاملاتی کرده که در عرف تجارت موهوم یا نفع آن منوط به اتفاق محض است

3- اگر تاجر به قصد تأخیر انداختن ورشکستگی خود خریدی بالاتر یا فروشی نازلتر از مظنه‌ی روز کرده باشد یا اگر به همان قصد وسایلی که دور از صرفه است به کار برده تا تحصیل وجهی نماید اعم از این که از راه استقراضی یا صدور برات یا به طریق دیگر باشد؛

۴- اگر یکی از طلبکارها را پس از تاریخ توقف بر سایرین ترجیح داده و طلب او را پرداخته باشد. 

 

بنابراین در صورت احراز یکی از شرایط بالا تاجر ، ورشکسته به تقصیر خواهد بود و مشمول مجازات جرم ورشکستگی به تقصیر خواهد شد . 

ورشکستگی به تقصیر اختیاری

اما مواردی وجود دارد که حکم ورشکستگی به تقصیر ، اجباری نخواهد بود و در واقع ممکن است تاجر ، ورشکسته به تقصیر اعلام شود . موارد ورشکستگی به تقصیر اختیاری در ماده 542 قانون تجارت مشخص شده است . در این ماده آمده است که در موار زیر هر تاجر ورشکسته ممکن است ورشکسته به تقصیر ، اعلام شود :

۱- اگر به حساب دیگری و بدون آن که در مقابل عوضی دریافت نماید تعهداتی کرده باشد که نظر به وضعیت مالی او در حین انجام آن‌ها آن تعهدات غیر ضروری باشد؛

۲- اگر عملیات تجارتی او متوقف شده و مطابق ماده ۴۱۳ این قانون رفتار نکرده باشد؛

۳- اگر از تاریخ اجرای قانون تجارت مصوب ۲۵ بهمن ۱۳۰۳ و ۱۲فروردین و ۱۲ خرداد ۱۳۰۴ دفتر نداشته یا دفاتر او ناقص یا بی‌ترتیب بوده یا در صورت دارایی وضعیت حقیقی خود را اعم از قروض و مطالبات به طور صحیح معین نکرده باشد (مشروط براین که در این موارد مرتکب تقلبی نشده باشد).


 بنابراین هر تاجری که ورشکسته شود ، می تواند در صورت احراز شرایط فوق ورشکسته به تقصیر اعلام شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع ورشکستگی به تقصیر اعم از اجباری و اختیاری در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع ورشکستگی به تقصیر اعم از اجباری و اختیاری پاسخ دهند . 

 

برای مشاوره انواع ورشکستگی به تقصیر

برای مشاوره انواع ورشکستگی به تقصیر

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *