دسته‌بندی نشده

 امور ثبتی کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

برخی خدمات قابل ارایه کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی :

* تعیین دقیق ابعاد و حدود پلاک ثبتی جهت ارایه به شهرداری ، اداره ثبت ، صدور پروانه ساخت و یا پایان کار ساختمانی ، بررسی موقعیت و جانمایی پلاک های ثبتی بر روی نقشه های هوایی ، نقشه برداری و تعیین مختصات UTM ، جهت صدور اسناد مالکیت تک برگ ،رفع اختلاف و تعارض با قطعات ثبتی مجاور و گذر….

* تعیین موقعیت اراضی گمشده با توجه به اسناد مالکیت و مدارک موجود و سوابق ملکی  و نقشه های تفکیکی و سابقه عکسهای هوایی مربوط به منطقه توسط کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

* بررسی و تطبیق مساحت ملک و حدود اربعه طبق سند مالکیت با وضعیت موجود و بررسی توسط کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی .

خدمات کارشناسی امور ثبتی و نقشه برداری در موارد تعیین مساحت ظرف مدت حدودا دو روز کاری و زمینه کاری دفتر صرفا در گروه راه و ساختمان و نقشه برداری و گروه ماشین آلات صورت می پذیرد.

۱-  ارزیابی املاک مسکونی به صورت رسمی توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان و یا امور ثبتی

۲-  تامین دلیل و ارایه گزارش در خصوص مشاهدات عینی و صورت برداری وضع موجود .

 ۳- کارشناسی رسمی و ارزش گذاری زمین ، ویلا و ساختمان ، آپارتمان … برای سفارت ،انجام معامله ،اخذ تسهیلات و اعتبار.

 ۴- کارشناسی دارائیهای متقاضیان ادامه تحصیل ، اقامت و یا مهاجرت به کلیه کشورها و ترجمه به زبان انگلیسی جهت ارایه به سفارت یا اداره مهاجرت کانادا ، آمریکا استرالیا ، انگلیس ، ….، توسط کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان .

 ۵-  ارزیابی و تعیین قیمت املاک مسکونی ، تجاری و سرقفلی ، اداری ، صنعتی و .. جهت اقامت دائم و سرمایه گذاری جهت ارائه به سفارت کشورهای کانادا ، استرالیا و آمریکا … همراه با کلیه تاییدیه ها .

 ۶-  کارشناس رسمی  دادگستری رشته ماشین آلات جهت ارزیابی کارخانه ها و ماشین آلات .

 ۷-  تعیین قیمت عادلانه روز و ارزیابی املاک به منظور دریافت وام ، تضمین وثیقه نزد شرکت های دولتی و خصوصی ، طرح توجیهی.

 ۸-  تنظیم گزارش و ارایه گواهی توانایی مالی به سفارت برای متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور .

 ۹- کارشناسی رسمی برای ارایه به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ( بانکها ، وزارت خانه ها ،شرکت های دولتی و خصوصی ،نهادها …) .

 ۱۰- ارزش گذاری اموال منقول ، خودرو  ، هزینه بازسازی ، نوسازی و تعمیرات ، تعیین قیمت ابزارآلات و  …. توسط کارشناس رسمی دادگستری با صلاحیت مربوطه .

کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

اصطلاح ثبت اسناد و املاک نظیر بخش ثبتی، شماره پلاک ثبتی، قطعه تفکیکی، پلاک­های اصلی و فرعی و …

بخش ثبتی، هر شهر براساس مقررات و نقشه­ های اداره ثبت اسناد و املاک به چنـدین بخش تقسیم می­شـود که جهت مکان­یابی  یا برای تعیین موقعیت مکانی صورت می­پذیرد. در شهر تهران، املاک به دوازده بخش ثبتی تقسیم شده است: مثلاً املاک واقع در شهرک راه ­آهن و کن و … در بخش ۱۰ ثبتی تهران و املاک واقع در فرشته، نیاوران و سعادت ­آباد و … در بخش ۱۱ ثبتی تهران واقع است.

 شماره پلاک ثبتی :  اداره کل ثبت اسناد و املاک، جهت شناسایی هر ملک، شماره­ای را به صورت اصلی و فرعی در نظر می­گیرد که این شماره در صفحه دوم سمت راست دفترچه مالکیت درج می­شود. برای تشخیص، شماره اصلی و فرعی با علامت ممیز از هم جدا می­شود.

فاصله پلاک­ پلاکهای اصلی و پلاک­های فرعی از هم با خط تیره در اسناد مالکیت درج می­شود.

شماره­ های پلاک ثبتی املاک عموماً به چندین صورت در اسناد مالکیت درج می­شود


در برخی از زمین ها که فاقد مساحت و حدود اربعه باشد و تنها دارای شماره پلاک  باشد ، در این صورت برای تعیین مساحت ملک، براساس وضع موجود ملک برای تعیین ابعاد و مساحت آن از نقشه ثبتی توسط کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور ثبتی استفاده می ­شود.

شماره تفکیکی: به شماره تفکیکی، شماره قطعه هم گفته می­شود، در صورتی که ملک ثبت شده­ای توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعه کوچکتر تقسیم شود، در صورتمجلس تنظیمی برای هر قطعه، شماره­ای مشخص میشود و آن را شماره قطعه تفکیکی می­نامند

هر قطعه تفکیکی  به صورت مجزا قابلیت تملک و انتقال دارد و برای آن می­توان سند مالکیت شش دانگ تک برگ از اداره ثبت محل و قوع ملک دریافت کرد.

شماره قطعه تفکیکی در آپارتمان‌ها، معمولاً همان ردیف صورتمجلس تفکیکی است. این شماره در سند، بنچاق، صورت مجلس و یا نقشه تفکیکی درج و ذکر می­شود.


کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

اهمیت استعلام ثبتی قبل از عقد قرارداد

افراد قبل از عقد بیع سوابق ثبتی مورد معامله را با یک استعلام از ادارات ثبت اسناد و املاک تحصیل کنند.

محمدحسن ترابی میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ، اظهار کرد: مالکیت اشخاص چه بصورت مفروز یا مشاع به دو شکل است که یا طبق مواد ۲۲-۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده یا به صورت مالکیت بلا ثبتی ، ملکی در اختیار و تصرف فردی است بدون آنکه ثبت شده باشد.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *