دسته‌بندی نشده

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

[ad_1]

علی رغم اینکه ملاقات فرزندان با پدر و مادر به عنوان حقی در قانون تضمین شده است ، با این حال اگر ملاقات با کودک به مصلحت نبوده و سبب ایجاد آسیب برای کودک بشود ، می توان ساعات و مدت زمان دیدار با پدر و مادر را محدود کرده و کاهش داد .

برای مشاوره شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

برای مشاوره شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

 

جدایی و طلاق میان والدین هر چند اتفاقی ناخوشایند برای فرزندان به شمار می رود و سبب می شود که فرزندان با پدر یا مادر خود به صورت جداگانه ادامه زندگی دهند ، با این حال ترتیباتی در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است تا از آن طریق ، شخصی که حضانت فرزند را به عهده ندارد ، بتواند با فرزندان خود  دیدار و ملاقات داشته و از سوی دیگر ، فرزند مشترک نیز امکان دیدار با والدین خود را داشته باشد .

با این وجود ، در مواردی ممکن است که زمان تعیین شده برای ملاقات با فرزند به مصلحت او نبوده و چه بسا آسیب های جسمی و روحی متعددی برای وی ایجاد کند . در چنین شرایطی ، می توان نسبت به کاهش زمان ملاقات با فرزند اقدام نمود . به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند بپردازیم و شرایط مربوط به آن را بررسی نماییم .

ملاقات با فرزندان پس از طلاق

علاوه بر اینکه در قانون مدنی جزییات مربوط به حضانت فرزندان پس از طلاق والدین مشخص شده است ، احکامی نیز در رابطه با ملاقات و دیدار با فرزندان پیش بینی شده است که بر اساس آن ، هر یک از پدر و مادر حق خواهند داشت تا با فرزندان خود ملاقات نمایند .

بر اساس ماده 1174 قانون مدنی ، ” در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ، ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند ، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد ، حق ملاقات با فرزند خود را دارد ” .

احترام به حق ملاقات با فرزند به اندازه ای مهم است که به موجب قانون ، هیچ یک از والدین نمی تواند دیگری را از این حق محروم کند . بنابراین ، در صورتی که هر یک از آنان سبب ممانعت از ملاقات با فرزند گردد ، می توان از وی به دادگاه شکایت کرد .

حتما بخوانید: ملاقات با فرزند قبل از طلاق

کاهش زمان ملاقات با فرزند

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، هنگامی که پدر و مادر از هم جدا می شوند و حضانت به عهده یکی از آنها قرار می گیرد ، حق ملاقات برای دیگری محفوظ است که مدت زمان این ملاقات ، با توافق زوجین و یا به موجب حکمی که دادگاه مقرر داشته است ، تعیین خواهد شد .

با این حال ممکن است مدت زمانی که برای ملاقات تعیین شده است ، به مصلحت فرزند نباشد و یا اینکه سبب آزار و اذیت فرزند بشود . در این صورت ، می توان زمان و ساعات ملاقات با فرزند را کم کرد تا هم حق ملاقات والدین محفوظ باشد و هم مصلحت فرزند تامین گردد .

به عنوان نمونه ، در صورتی که ملاقات با فرزند به مدت دو روز پایان هر هفته تعیین شده باشد ، می توان این مدت را به یک روز کاهش داد . البته کاهش دادن و کم کردن مدت زمان ملاقات پدر و مادر با کودک نیازمند دلایل متقن و موجهی است که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت .

ارسال اظهارنامه برای ملاقات فرزند

 

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات

کم کردن ساعات ملاقات با فرزند محدود به شرایطی می باشد که از جمله این شرایط ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

گاهی ملاقات با والدین اعم از پدر یا مادر می تواند آسایش روحی و جسمی کودک را به مخاطره بیندازد که در چنین شرایطی ، مرجع قضایی با در نظر گرفتن شرایط ، مدت زمانی که برای ملاقات با فرزند تعیین شده است را محدود می کنند .

علاوه بر این ، در صورتی که پدر یا مادر صلاحیت اخلاقی لازم را برای ملاقات با فرزند نداشته باشند نیز می توان این مدت را محدود نموده و کاهش داد . به عنوان مثال ، در صورتی که مرد یا زن اعمال و رفتارهای نامشروع یا جرایمی را مرتکب شده باشد که بیم آسیب های اخلاقی به فرزند با ملاقات با وی به وجود آید ، مدت زمان ملاقات با وی کاهش خواهد یافت .

با این حال ذکر این نکته ضروری است که دلایلی که در جهت کاهش مدت زمان دیدار و ملاقات با فرزند ارائه می شود ، حتما بایستی مستند بوده و خواهان ، بتواند با دلایل و مدارک لازم ، آنها را برای مراجع قضایی رسیدگی کننده یعنی شورای حل اختلاف به اثبات برساند ؛ در غیر این صورت ، به ادعای مطرح شده توجهی نشده و مدت زمان ملاقات ، کاهش نخواهد یافت و همانگونه که اشاره شد ، حق ملاقات والدین کماکان محترم خواهد بود .

ضمانت اجرای ممانعت از ملاقات با فرزند

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- آیا والدین را می توان از ملاقات با والدین منع کرد ؟

خیر ، ممانعت و جلوگیری از ملاقات فرزند با والیدن امکان پذیر نبوده و صرفا تحت شرایطی می توان این مدت را کاهش داد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- کاهش دادن مدت ساعات ملاقات با کودک به چه صورت است ؟

در صورتی که ملاقات با کودک به مصلحت فرزند نباشد ، می توان تحت شرایطی آن را محدود نمود که در مقاله این مطلب به تفصیل توضیح داده شده است .

3- برای محدود کردن مدت ملاقات و دیدار با کودک به چه صورت است ؟

در این صورت باید مدارک موجود را به مرجع قضایی ارائه داد تا توسط کارشناس دادگاه مورد بررسی قرار گیرد که برای اطلاع از این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

برای مشاوره شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

برای مشاوره شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *