دسته‌بندی نشده

اظهارنامه مطالبه اجور معوقه – دانلود نمونه اظهارنامه عدم پرداخت اجاره بها

[ad_1]

اگر مستاجر ، اجاره بهای ملک را نپردازد ، موجر می تواند با ارسال نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه خطاب به وی ، مبلغ آن را مطالبه نماید . نحوه تنظیم و ارسال این اظهارنامه ، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه های مربوطه است که به مستاجر ، مهلتی داده می شود که در صورت عدم پرداخت اجاره بها در این مدت ، می توان علیه وی در دادگاه ، طرح دعوی نمود .

برای مشاوره اظهارنامه مطالبه اجور معوقه

برای مشاوره اظهارنامه مطالبه اجور معوقه

 

در هنگام تنظیم قرارداد اجاره میان موجر و مستاجر ، هر یک از آنها ، موظف به انجام تکالیف قانونی و قراردادی خود می باشند . به عنوان مثال ، موجر باید مورد اجاره را در موعد مقرر ، به مستاجر تحویل داده و مستاجر نیز ، بایستی در مهلت های مقرر ، مبالغی تحت عنوان اجاره بها را پرداخت کند .

در صورتی که مستاجر به این تکلیف خود عمل نکرده و اجاره بهای معوقه داشته باشد ، موجر می تواند با تنظیم یک نمونه اظهارنامه برای مطالبه اجور معوقه و ارسال آن به مستاجر ، اجاره بهای معوقه را مطالبه نماید . به همین دلیل ، آشنایی با ارسال این اظهارنامه که برای طرح دعوای مطالبه اجور معوقه ضروری است ، به افراد این امکان را می دهد که بتوانند به شیوه بهتری حقوق قانونی خود را استیفا کنند .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه چیست و نحوه تنظیم و ارسال آن چگونه است ، پرداخته و در ادامه نیز ، نمونه متن اظهارنامه مطالبه اجور معوقه برای مشاهده و دانلود ، ارائه خواهد شد .

اظهارنامه مطالبه اجور معوقه چیست

یکی از مهم ترین تکالیف مستاجر در عقد اجاره ، این است که اجاره بهای تعیین شده در قرارداد را ، در مواعد مقرر ، به صورت کامل پرداخت نماید که معمولا پرداخت اجاره بها ، به صورت ماهیانه باید انجام شود . به همین دلیل ، در صورتی که اجاره بهای تعیین شده در قرارداد ، پرداخت نشود ، موجر می تواند علیه وی ، در دادگاه اقامه دعوی نموده و اجور معوقه را دریافت نماید .

اما یکی از الزامات طرح دعوای مطالبه اجور معوقه در دادگاه ، این است که موجر ، ابتدا یک نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه ، تنظیم و به مستاجر ابلاغ کند و به وسیله این اظهارنامه حقوقی ، از مستاجر تقاضا کند که اجاره بهای عقب افتاده خود در قرارداد اجاره را پرداخت نماید ؛ که در غیر این صورت ، موجر خواهد توانست علیه وی در دادگاه یا شورای حل اختلاف ، طرح دعوی کند .

بنابراین ، در پاسخ به این سوال که اظهارنامه مطالبه اجور معوقه چیست ، باید گفت که به طور کلی ، اظهارنامه ، ابزاری حقوقی است که خواهان ، به وسیله آن ، می تواند قبل از اینکه به دادگاه مراجعه نماید ، حقوق قانونی خود را مطالبه نماید و در این مورد خاص ، موجر با تنظیم و ارسال اظهارنامه مطالبه اجور معوقه ، می تواند اجاره بهای عقب افتاده و پرداخت نشده توسط مستاجر را مطالبه نماید .

حتما بخوانید: اجور معوقه و نحوه مطالبه آن

نحوه تنظیم و ارسال اظهارنامه مطالبه اجور معوقه

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که مطالبه اجور معوقه ، با استفاده از تنظیم و ارسال اظهارنامه خطاب به مستاجر ، امکان پذیر است . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که نحوه تنظیم و ارسال اظهارنامه مطالبه اجور معوقه به چه صورت است ؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که یکی از موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر ، این است که مستاجر ، در مواعد تعیین شده ، مبالغ اجاره بهای ملک را پرداخت نکند . به همین دلیل ، در صورتی که مستاجر ، اجاره بها را نداد ، علاوه بر اینکه موجر می تواند به طریق قانونی اقدام به فسخ قرارداد اجاره نماید ، می تواند با تنظیم اظهارنامه ای ، اجور معوقه را نیز ، مطالبه کند که در این قسمت ، نحوه تنظیم و ارسال آن را شرح می دهیم .

نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه اجور معوقه ، به این صورت است که موجر ، باید با استناد به قانون و قرارداد اجاره تنظیم شده میان طرفین ، به مستاجر اطلاع دهد که ظرف مدت زمان مشخصی از رویت اظهارنامه ، اجور معوقه را بپردازد و در غیر این صورت ، علیه وی در دادگاه یا شورای حل اختلاف ، اقامه دعوای مطالبه اجور معوقه خواهد نمود .

برای ارسال اظهارنامه مطالبه اجور معوقه ، خواهان یا موجر ، می تواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و از این طریق ، برای خوانده یا مستاجر ، نمونه اظهارنامه تنظیم شده را ارسال نماید . تنظیم و ارسال اظهارنامه قضایی از طریق دفاتر خدمات قضایی ، نیازمند ثبت نام در سامانه ثنا و نیز پرداخت هزینه های مربوط به ارسال اظهارنامه می باشد .

نکته مهمی که در خصوص ارسال اظهارنامه مطالبه اجور معوقه وجود دارد ، این است که اگر مستاجر ، در مواعد تعیین شده در اظهارنامه ، اقدام به پرداخت اجور معوقه ننمود ، می توان به استناد همین اظهارنامه و قرارداد اجاره ، علیه وی دعوای حقوقی مطالبه اجور معوقه اقامه کرد . در این صورت ، اگر میزان اجاره بها تا 20 میلیون باشد ، شورای حل اختلاف و اگر بیش از 20 میلیون تومان باشد ، دادگاه ، صلاحیت رسیدگی به دعوی را خواهد داشت .

دادگاه صالح مطالبه اجور معوقه

 

دانلود نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات که اظهارنامه مطالبه اجور معوقه چیست و نحوه تنظیم و ارسال آن چگونه است ، پرداختیم . خواهان ، برای تنظیم متن اظهارنامه مطالبه اجور معوقه خود در قرارداد اجاره ، می تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و از نمونه های آماده ، استفاده نمایند . با این حال ، قصد داریم در این قسمت ، یک نمونه متن اظهارنامه مطالبه اجور معوقه ، برای مشاهده و دانلود ، قرار دهیم .

 

نمونه متن اظهارنامه مطالبه اجور معوقه

جناب آقای / سرکار خانم …………….

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که جنابعالی ، در تاریخ ………………… ، به موجب قرارداد ……………. ، یک باب ملک مسکونی / تجاری ……………………………. از اینجانب اجاره نموده و با انعقاد آن ، مقرر گردید که برای هر ماه ، در موعد مشخص ، اقدام به پرداخت …………………….. ریال اجاره بها نمایید ؛

لکن با کمال تاسف ، اجاره بهای ماه های ……………………. پرداخت نشده است . نظر به مطالب فوق ، به شما ابلاغ می شود که ظرف مهلت ده روز از مشاهده این اظهارنامه ، مبلغ …………………. ریال بابت اجور معوقه ماه های ………………………… پرداخت نمایید ؛ در غیر این صورت ، اقدامات قانونی لازم در مراجع قضایی ، پیگیری خواهد شد .

 

دانلود نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه


نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه


حجم فایل: 196kb
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

نمونه دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه در کانال تلگرام حقوق عقود و قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- اظهارنامه مطالبه اجور معوقه چیست ؟

در صورت پرداخت نشدن اجاره بها موجر می تواند با تنظیم اظهارنامه ای خطاب با مستاجر پرداخت مبالغ تعیین شده در قرارداد اجاره را مطالبه نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه اجور معوقه چگونه است ؟

برای تنظیم اظهارنامه مطالبه اجور معوقه می بایست به استناد قانون و قرارداد اجاره از مستاجر خواست که ظرف مهلت مشخصی اقدام به پرداخت اجاره بهای عقب افتاده نماید که شرح کامل این مطلب در متن مقاله ذکر شده است .

3- نحوه ارسال اظهارنامه مطالبه اجور معوقه به چه صورت است ؟

برای ارسال نمونه اظهارنامه مطالبه اجور معوقه می توان به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و پس از پرداخت هزینه های مربوطه اظهارنامه را به مخاطب ابلاغ نمود که جزئیات این موضوع در متن مقاله ارائه شده است .

برای مشاوره اظهارنامه مطالبه اجور معوقه

برای مشاوره اظهارنامه مطالبه اجور معوقه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *