دسته‌بندی نشده

امهال وام | شرایط امهال وام چیست

[ad_1]

امهال وام که به معنای مهلت دادن به بدهکار بانکی، از بابت بازپرداخت اقساط وام اخذ شده است، صرفا برای یک بار و به مدت 5 سال، امکان پذیر بوده و پس از ارائه نامه درخواست، به یکی از دو صورت ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و یا به صورت انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد، صورت می‌ پذیرد.

 

برای مشاوره شرایط امهال وام 

برای مشاوره شرایط امهال وام 

 

وام های بانکی که دارای انواع مختلفی از قرار وام قرض الحسنه، وام ودیعه مسکن، وام مضاربه و… می باشند، از جمله تسهیلات حمایتی بانک ها برای سپرده گذارانشان بوده که از طریق آن، می توانند، بخشی از مسائل و نیاز های مالی خود و یا مساله تهیه سرمایه اولیه برای شروع یک کار را مرتفع سازند.

از جمله تعهدات مشتری، در قبال بانک ها، پس از دریافت وام، این است که اقساط وام دریافتی را به همراه سود مشخص آن، در موعد های مقرر به بانک، بازگرداند. در شرایطی که این امر، صورت نگیرد، به مشتری، جریمه دیرکرد در پرداخت، تعلق خواهد گرفت، با این حال، بانک، در شرایط بخصوصی، تمدید مهلت بازپرداخت وام یا همان امهال وام را برای مشتریان خود، در نظر می گیرد که صرفا، مشتریان واجد شرایط، بسته به نوع تسهیلات خود، می توانند، از مزایای امهال وام، استفاده کنند.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، پس از توضیح در این باره که امهال وام چیست، شرایط آن، در سال ۱۴۰۱ چه می باشد و نحوه تمدید تسهیلات بانکی چگونه است، در خصوص فرق امهال و استمهال صحبت کرده؛ سپس، بگوییم که شرایط امهال وام کشاورزی چه بوده و بخشنامه امهال تسهیلات بانکی و نامه درخواست آن را مورد بررسی قرار دهیم.

امهال وام چیست

قبل از توضیح در این خصوص که شرایط امهال وام چیست و نحوه آن، به چه صورت می باشد، ضروری است تا در خصوص مفهوم امهال در لغت نامه و همچنین، مفهوم امهال وام، در نظام بانکی، توضیح داده و سپس، شرایط و نحوه امهال وام را توضیح دهیم.

امهال، در فرهنگ لغت، به معنای زمان دادن، روزگار دادن و مهلت دادن در نظر گرفته شده است. در نظام بانکی نیز، مقصود از امهال وام، مهلت دادن به بدهکار بانکی، از بابت بازپرداخت اقساط انواع وام بانکی است، بدون اینکه برای وی، جریمه دیرکرد در پرداخت، لحاظ شود. این مهلت دادن می تواند، به صورت توافقی (بین بانک و مشتری)، تعیین گردد و شامل مواردی نظیر تقسيط مجدد، تمديد، تجديد، تبديل قرارداد و نظاير آن باشد.

با این توضیح که هنگامی که شخصی، اقدام به اخذ وام، از بانک می نماید، باید، در موعد مقرر، اقدام به بازپرداخت اقساط تعیین شده برای وام، به بانک کند و در شرایطی که در تاریخ مقرر، اقساط خود را پرداخت نکند، از طرف بانک، جریمه خواهد شد. اما، صرفا در شرایط بخصوصی، بانک، تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات بانکی را تحت عنوان امهال وام، پیش بینی نموده که در ادامه، در خصوص این شرایط، توضیح خواهیم داد.

دریافت وام بدون سود و کارمزد

شرایط امهال وام 1401

پس از پاسخ به این پرسش که امهال وام چیست، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص شرایط امهال وام 1401 صحبت کرده و بگوییم که نوع تسهیلات بانکی و فرد دریافت کننده تسهیلات، باید چه شرایطی داشته باشند تا امهال وام، ممکن و میسر باشد. شرایط امهال وام ۱۴۰۱، عبارتند از: 

حداقل برای یک بار قابل انجام است، آن هم در شرایطی که مطالبات جاری، به دلیل دیرکرد در پرداخت اقساط، توسط مشتری، به مطالبات غیر جاری، تبدیل شده باشند.

حداکثر مدت امهال وام یا تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات بانکی، 5 سال است.

از جمله شرایط امهال وام واحد های تولیدی، این است که وام گیرنده باید، 7.5 درصد مانده بدهی را پرداخت کرده و بانک نیز باید به وی، یک تنفس 6 ماهه، بدهد.

امهال وام، صرفا به یکی از دو صورت ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و یا به صورت انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد، صورت می‌ پذیرد.

در برخی موارد که نوع تسهیلات و شرایط مشتری، مشمول امهال وام نیست، صرفا در شرایطی، این امر، برای او صورت می گیرد که پروسه اعتبار سنجی بانکی، نسبت به او، انجام شده و برای بانک، محرز گردد که مشتری، قادر به بازپرداخت اقساط وام، در صورت امهال، هست.

خرید و فروش وام

 

نحوه امهال وام

یکی از سوالات رایجی که در خصوص امهال وام و تمدید مهلت پرداخت تسهیلات بانکی، از این طریق وجود دارد، مبنی بر این است که نحوه امهال وام، چگونه است و متقاضی باید، چه اقداماتی را انجام دهد تا موفق به امهال وام خود شود؟ 

در پاسخ به این پرسش، باید گفت، نحوه امهال وام، بر اساس آنچه در دستورالعمل اجرايی نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری – مصوب 1398/05/15 و اصلاحیه آن، مصوب 1399/07/13 آمده، پس از درخواست مشتری، با توافق او و موسسه مالی و اعتباری، به یکی از دو صورت زیر می باشد:

ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط مجدد یا تمدید قرارداد؛ بدین صورت که قرارداد پیشین، حفظ می شود و صرفا، تغییراتی در آن، در خصوص افزایش مدت زمان انجام موضوع قرارداد اعمال می گردد و یا در خصوص نوع و میزان اقساط قابل پرداخت (در صورت قسط بندی) تغییراتی لحاظ می شود.

 انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد؛ بدین صورت که قرارداد پیشین، ضامنین و وثیقه های معرفی شده، خاتمه یافته و منتفی می گردند و قراردادی جدید با اخذ ضمانت مجدد و یا سپردن وثیقه مجدد، منعقد می گردد. منعی نیست که در قرارداد جدید، همان ضامنین قبلی یا وثیقه قبلی، معرفی شوند.

شایان ذکر است که در نهایت، در هر دو شیوه، مشتری باید، در خواست خود را به صورت حضوری، تحویل بانک مربوطه دهد. یکی از شیوه های جدیدی که دولت، برای اخذ وام بدون ضامن، پیش بینی نموده است، دریافت وام با سهام عدالت، برای دارندگان این نوع از سهام می باشد که متقاضیان کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

بیشتر بخوانید : دریافت وام با سهام

 

فرق امهال و استمهال وام چیست

علاوه بر امهال وام، یکی دیگر از خدمات حمایتی بانک ها به اخذ کنندگان تسهیلات بانکی، استمهال وام بانکی مشتریان است که در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص آن، توضیح دهیم و سپس، تفاوت آن را با امهال، بگوییم.

در ابتدا، لازم به توضیح است که در فرهنگ لغت، استمهال و امهال، در یک مفهوم به کار می روند و تنها در نظام بانکی است که این دو کلمه، بر مفاهیم متفاوتی صدق می کنند. شایان ذکر است، دیده شده که در برخی از بانک ها، استمهال و امهال، یکی انگاشته می شوند.

اما به صورت تخصصی، در خصوص مفهوم استمهال وام، باید گفت، در استمهال وام، بانک، به شخصی که در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی خود، تاخیر داشته، مهلتی می دهد که در تاریخ های مقرر، نسبت به پرداخت اصل و سود وام و جریمه های دیرکرد، اقدام نماید.

مهم ترین تفاوت امهال و استمهال، در این است که در امهال، به فرد، فرصتی می دهند تا بدون پرداخت جریمه، نسبت به پرداخت وام عقب افتاده خود، اقدام نماید اما، در استمهال، به فرد، فرصتی می دهند، اصل بدهی را به همراه جریمه دیرکرد آن، پرداخت کند.

بیشتر بخوانید : محاسبه سود وام

 

امهال وام کشاورزی

در سال های اخیر، بسیاری از کشاورزان استان کرمان، فارس، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی که برای امور مربوط به کسب و کار و زراعت خود، اقدام به دریافت تسهیلات بانکی نموده بودند، به جهت امور غیرمترقبه ای نظیر سیل و آبگرفتگی و یا خشکسالی، زراعت خود را از دست دادند و به همین جهت، قادر به بازپرداخت اقساط وام خود در موعد مقرر، نبودند.

در همین راستا، دولت و بانک مرکزی، طی تشکیل یک جلسه تخصصی و سپس، صدور بخشنامه، امهال وام این کشاورزان آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه را در دستور کار بانک ها و موسسات مالی و اعتباری قرار داد و بخشنامه این امر را نیز، به تمامی بانک ها، ابلاغ نمود.

بر اساس بخشنامه امهال وام کشاورزان، بانک ها موظف هستند، ضمن بخشیدن سود، کارمزد و جریمه دیرکرد در پرداخت اقساط وام های بانکی بخش کشاورزی شهرهای مذکور، اصل وام را نیز به مدت سه سال، امهال کنند، منوط به اینکه، کشاورز، در سال های زراعت 1399-1400 به دلیل حوادث غیرمترقبه، نظیر خشکسالی و آبگرفتگی و سیل، زراعت خود را از دست داده و نتوانسته، درآمدی داشته باشد و سررسید بدهی او نیز فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید : وام مسکن روستایی

 

بخشنامه امهال وام بانک مرکزی

بانک مرکزی، طی بخشنامه های مختلفی، شرایط امهال وام مطالبات موسسات مالی و اعتباری، امهال وام و تسهیلات معوقه مربوط به واحد های تولیدی و همچنین، تسهیلات مربوط به کشاورزان را به بانک ها، اعلام داشته که در زیر، تمامی این بخشنامه ها، ضمن یک فایل دانلود، خدمت خوانندگان محترم، ارائه شده است.

علاقمندان به دانلود بخشنامه امهال وام بانک مرکزی می توانند، از طریق لینک زیر اقدام کنند.

 

دانلود بخشنامه امهال وام بانک مرکزی




 بخشنامه امهال وام بانک مرکزی
حجم فایل: 3.15MB

 

پس از توضیح در خصوص بخشنامه امهال وام بانک مرکزی، در ادامه مقاله، قصد داریم تا پیرامون نامه درخواست امهال وام، صحبت کرده و بگوییم که باید، به چه مرجعی ارائه شود. علاقمندان به کسب اطلاعات ثبت نام وام ساخت مسکن، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید : ثبت نام وام ساخت مسکن

 

نامه درخواست امهال وام

برای امهال وام، متقاضی باید، درخواست خود را به صورت کتبی، ضمن یک نامه درخواست امهال وام، تقدیم بانک مربوطه کند و از همین جهت، در این بخش از مقاله، یک نمونه نامه درخواست امهال وام و فایل دانلود آن، ارائه شده است.

 

نامه درخواست امهال وام

ریاست محترم بانک …… شعبه ……

جناب آقای …….

با سلام و احترام

اینجانب ……..، به کد ملی ………..، فرزند …………….، در مورخ…/…./…. اقدام به انعقاد قرارداد مضاربه با بانک و اخذ وام مضاربه نمودم، لکن، به دلیل شرایط کرونا، کسب و کار اینجانب، با اختلال، مواجه شد و نتوانستم، در موعد مقرر، نسبت به پرداخت تسهیلات اخذ شده، اقدام نمایم.

حال، به موجب این نامه، از آن مقام محترم، تقاضای مساعدت و موافقت با درخواست بنده، مبنی بر امهال وام اخذ شده، مستدعی است. خواهشمند است در صورت موافقت، در این خصوص، دستورات لازم را صادر نمایید. پیشاپیش از آن مقام محترم، بدلیل بذل محبتی که می فرمایید، کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.

 

علاقمندان به دانلود نامه درخواست امهال وام می توانند، از طریق لینک زیر اقدام کنند.

 

دانلود نامه درخواست امهال وام




 نامه درخواست امهال وام
حجم فایل: 793KB

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط امهال وام در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط امهال وام پاسخ دهند.

فرم ثبت نام وام مسکن

سوالات متداول

1- امهال وام چیست؟

امهال وام به معنای مهلت دادن به بدهکار بانکی از بابت بازپرداخت اقساط وام اخذ شده بدون در نظر گرفتن جریمه دیر کرد است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- شرایط امهال وام چست؟

از جمله شرایط امهال وام یا تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات بانکی می توان به این امر اشاره نمود که صرفا برای یک بار و به مدت 5 سال قابل اعمال است که جزئیات و توضیحات آن در متن مقاله رائه شده است.

3- نحوه امحال وام چگونه است؟

نحوه امهال وام به یکی از دو صورت ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و یا به صورت انعقاد قرارداد جدید در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد صورت می پذیرد که جزئیات و توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره شرایط امهال وام 

برای مشاوره شرایط امهال وام 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *