دسته‌بندی نشده

آیا از شغل خود راضی هستید؟

[ad_1]

با این وجود شما چطور می توانید مانع عدم رضایت شغلی خود شوید؟ اگر شاغل اید و از شغل تان راضی نیستید، چه باید بکنید؟

اول از همه باید بدانید که رضایت شغلی انواع مختلفی دارد. تحقیق صورت گرفته رضایت شغلی کلی را مورد بررسی قرار داده است. این زمانی است که فرد شغل و هر چیزی را که به آن مربوط است را بررسی می کند. رضایت شغلی کلی در واقع ترکیبی از رضایت شغلی درونی و بیرونی است :

رضایت شغلی درونی : زمانی است که فرد نوع شغل و وظایف آن را در نظر می گیرد.

رضایت شغلی بیرونی : زمانی است که فرد شرایط کار مانند حقوق،  همکاران و یا سرپرست را در نظر می گیرد.

این دو نوع رضایت شغلی با هم متفاوتند. برای مثال اگر نارضایتی شغلی دارید از خودتان بپرسید دلیل آن به خود کار و وظایف آن ارتباط دارد و یا به شرایط کاری مربوط است. اگر دلیل آن وظایف کاری تان باشد، پس نارضایتی شغلی درونی دارید که برای حل آن، نیاز به راه حل های خاصی دارید که با نارضایتی شغلی بیرونی کاملا متفاوت است.

دوم اینکه باید بدانید که رضایت شغلی تحت تاثیر انتظارت شغلی (آنچه مردم از یک شغل انتظار دارند اعم از امنیت شغلی، حقوق، پرستیژ یا استقلال) است. برخی افراد نسبت به دیگران انتظارات بالاتری از شغل شان دارند. شما چه انتظاراتی از شغل خود دارید؟ چطور می توانید آنها را تقویت کنید؟

حال چطور می توانید رضایت شغلی تان را افزایش دهید؟ تحقیقات صورت گرفته و مشاوران حوزه شغلی راه های زیر را به شما پیشنهاد می کنند :

خودتان را بشناسید. بفهمید چه چیزی برای شما مهم است و چه چیزی مهم نیست. چه نوع وظایف کاری برای شما جذاب است؟ انتظاراتی که از شغل مورد نظرتان دارید را مشخص کنید. به کمک این اطلاعات می توانید راحت تر شغل مورد علاقه تان را پیدا کنید. در این مرحله می توانید از تست های شخصیت شناسی معتبر استفاده کنید.

درباره مشاغلی که بیشترین انتظارات شما را برآورده می کنند اطلاعات کسب کنید. یکی از بهترین راه ها برای یافتن مشاغل متناسب با علایق و انتظارات تان، استفاده از نتایج تست های شخصیت شناسی معتبر است که در قالب راهنما به شما ارائه شده و مشاغل مناسب شما را معرفی می کند. 

با یک مشاور شغلی مشورت کنید.

اجازه ندهید برای مدت طولانی نارضایتی شغلی داشته باشید. رضایت و نارضایتی شغلی معیارهایی برای سنجش وضعیت شغلی شما هستند. آنها می توانند منجر به چیزهای بدی شوند مانند از دست دادن شغل، تصادفات و حتی بیماری های روحی مانند اضطراب، نگرانی و مشکلات رفتاری با سایرافراد شود. بنابراین اگر در کار خود شاد نیستید، باید سریع تر به دنبال راه حلی بگردید.

انتظارات واقع بینانه ای از شغل تان داشته باشید. رضایت شغلی کلی مانند بسیاری موارد در زندگی یک تجارت است. شما نباید انتظار داشته باشید که رضایت شغلی 100 درصد در شغلی داشته باشید. معمولا در بهترین شغل ها نیز مقداری نارضایتی شغلی وجود  دارد.

به صورت جداگانه وظایف کاری و شرایط کاری خود را بررسی کنید. اگر شما از نوع وظایف کاری تان ناراضی هستید، باید شغل تان را عوض کنید. اگر از شرایط کاری تان راضی نیستید، شما با کارهایی مانند مذاکره با کارفرما، همکاران و یا تغییر شرکت خود می توانید آن را حل کنید.

مسیر پیشرفت شغلی تان را ترسیم کنید. گاهی با بررسی مسیر پیشرفت شغلی تان به این نتیجه می رسید که تحمل عدم رضایت شغلی برای مدتی امکان پذیر و شاید لازم است.

 ارزش های تان را بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی برای شما مهم تر است. شما باید به این پرسش صادقانه پاسخ دهید : شغل تان چقدر برایتان مهم است؟ تنها زمانی که به این پرسش پاسخ بدهید، می توانید دید درستی از رضایت و نارضایتی شغلی پیدا کنید.

  [ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *