امور اداری و استخدامی

کارشناس کنترل کیفیت وظیفه او بررسی محصولات و فرآیندهای صنعتی برای مطابق بودن با استاندارد های کیفیت ملی و بین المللی مانند ISO 9000 است.


معرفی شغل کارشناس کنترل کیفیت


كنترل كيفيت (Quality Control) جزئي از مديريت كيفيت است كه بر برآورده نمودن و تكميل الزامات كيفيت تمركز و توجه دارد.

وظیفه شما به عنوان یک کارشناس کنترل کیفیت بررسی محصولات و فرآیندهای صنعتی برای مطابق بودن با استاندارد های کیفیت ملی و بین المللی مانند Iso 9000 است. همچنین ممکن است در راه اندازی و مدیریت سیستم های کنترل کیفیت شرکت ها کمک کنید.
 
اگر شما دانش فنی یک صنعت را داشته و به جزئیات توجه زیادی داشته باشید، این شغل برای شما  ایده آل است. برای موفق شدن به عنوان یک متخصص کنترل کیفیت شما همچنین باید سازمان یافته و نظام مند فکر و عمل کنید. شما نیاز به داشتن مهارت های مدیریت پروژه و اولویت بندی وظایف دارید.
 
برای تبدیل شدن به یک متخصص کنترل کیفیت باید تجربه و یا مدارک مرتبط با صنعت مورد نظر را داشته باشید. در دانشگاه ها برخی از دروس مرتبط مانند مدیریت کیفیت، کنترل و اطمینان تدریس می شود که در کار بسیار مفید است.
 
در این قسمت از معرفی شغل کارشناس کنترل کیفیت، بیان می کنیم که ساعت کاری این متخصصان به صورت تمام وقت است. همچنین در بخش تولید گاهی شیفت های کاری که در شب ها و تعطیلات هستند، وجود دارد. بسته به نوع صنعت محیط کار یک کارشناس کنترل کیفیت می تواند اداره و شرکت یا آزمایشگاه و یا کارخانجات باشد.

در مثال های زیر نوع کار یک تکنسین کنترل کیفیت در صنایع مختلف توضیح داده می شود.

صنعت تولید غذا و نوشیدنی:

یافتن و رفع عیوب موجود در مراحل مختلف فرآیند تولید ( که تحت عنوان تجزیه و تحلیل خطر و نقطه بحرانی شناخته می شود)

آزمایش فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی نمونه ها

اطمینان یافتن از درست بودن برچسب ها   

بررسی  انطباق روش های تولید با قوانین مربوطه

 
مهندسی تولید:

نظارت بر هر بخش از فرآیند تولید

استفاده از تجزیه و تحلیل آماری برای اطمینان یافتن از رعایت شدن میزان قدرت تحمل مجاز قطعات ماشین

بازرسی مواد و محصولات برای یافتن عیوب موجود با استفاده از روش هایی مانند تست های غیر مخرب (NDT)

 
 

وظایف کارشناس کنترل کیفیت (مشترک در همه صنایع)

گرفتن بازخورد و شکایات مشتریان و تجزیه و تحلیل و بررسی آنها و انتقال برخی از مباحث به مدیران در صورت لزوم

بررسی و رتبه بندی تامین کنندگان بر اساس میزان کیفیت مواد اولیه یا قطعات ارسالی به خط تولید کارخانه

بازنگری و به روز رسانی سیاست های کنترل کیفیت و مشارکت با مدیریت ارشد شرکت در این زمینه

آموزش و نظارت بر کارکنان جدید به منظور شناخت کامل نظام نامه کیفیت توسط آنها و جلوگیری از بروز اشتباهات احتمالی توسط آنها که به کیفیت محصولات تولیدی لطمه وارد می کند

تهیه گزارش برای مدیران کیفیت یا مدیران ارشد شرکت (سازمان)

 

دانش و مهارت مورد نیاز

مهارت های نوشتاری و گفتاری در سطح عالی

دانش فنی صنعت حوزه کاری خود – زیرا کنترل کیفیت در هر صنعتی دارای معنا و ابعاد خاص خود می باشد و کارشناس کنترل کیفیت برای انجام کنترل های کیفی لازم نیاز است با دانش مربوط به صنعت مورد نظر آشنایی کامل داشته باشد.

دانش استانداردهای کنترل کیفیت و قوانین مربوطه

مهارت های خوب سازمانی و داشتن رویکرد روش مند در کار به منظور استفاده مناسب از بهترین روش های موجود و مرسوم ملی و بین المللی برای کنترل کیفی محصولات یا خدمات تولیدی

توانایی اولویت بندی کارها و انجام به موقع پروژه ها مطابق با زمان تعیین شده

توانایی توجه زیاد به جزئیات – این ویژگی از مهمتری مهارت های مورد نیاز متخصص کنترل کیفیت در هر شرکت است و باعث می شود که کنترل های کیفی به نحو احسن صورت پذیرد

مهارت های کار تیمی در حد خوب – به منظور همکاری با سایر اعضای تیم کنترل کیفیت در شرکت ها، کارخانجات و پروژه های بزرگ

 

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

متخصصان کنترل کیفیت اغلب در رشته های زیر تحصیل کرده اند :

 

 مهندسی صنایع

مهندسی مکانیک

مدیریت صنعتی

 اما در هر صنعت هر یک از افراد با تجربه که مهارت های لازم را کسب کرده و از دانش کنترل کیفیت هم بهره مند باشند می توانند به شغل کارشناسی کنترل کیفیت گماشته شوند.

 

بازارکار متخصص کنترل کیفیت

کنترل و تضمین کیفیت، اهمیت بسیار زیادی در محیط رقابتی شرکت ها در بازار جهانی داشته و خواهد داشت. در خصوص استخدام کارشناس کنترل کیفیت می توان گفت شما به عنوان این متخصص می توانید در صنایع مختلف در بخش خصوصی و دولتی فعالیت کنید. با کسب تجربه و آموزش بیشتر می توانید تا مشاغل نظارتی، مدیریتی و تحقیقاتی پیشرفت کنید.

 
وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام متخصصان کنترل کیفیت بین سال های  2010 تا 2020، رشد 8 درصدی خواهد داست. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا – در 5 سال گذشته میزان استخدام متخصصان کنترل کیفیت رشد منفی 26.2 درصدی داشته و رشد کاهشی برای سال های آتی پیش بینی شده است.
 
 

حقوق و درآمد کارشناس کنترل کیفیت

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد کارشناس کنترل کیفیت در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.

مطابق با این تحقیق حقوق کارشناس کنترل کیفیت که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین 900000 تومان تا 5000000 تومان و در شرکتهای بزرگ بین 1100000 تومان تا 5900000 تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و …. بستگی دارد.


درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه متخصصان کنترل کیفیت در سال 2010، 15.88 دلار (ساعتی) و متوسط همه مشاغل 16.27 دلار (ساعتی) بوده است. مطابق با آخرین آمارهای سال 2013، درآمد سالیانه این شغل حدود 63.000 دلار می باشد.

استرالیا – متوسط درآمد سالیانه این متخصصان  43.200 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه این شغل برای افراد تازه کار بین 19.000 تا 23.000 دلار  و برای  متخصصان با تجربه بین 24.500 تا 38.000 دلار می باشد. متوسط درآمد سالیانه مدیران کیفیت بسته به اندازه سازمان بین 33.500 تا 76.000 دلار و برای مدیران ارشد این بخش 91.500 تا 107.000 دلار است. 
 

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI : (برای مشاهده کامل هر تیپ شخصیتی روی آن کلیک کنید)

  این تیپ شخصیتی در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمندند. آنها همچنین علاقه مند به سبک کاری سازمان یافته هستند.

  این تیپ شخصیتی دوستدار شرایط کاری با ثبات است. او در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها تبحر زیادی داشته و اجازه نمی دهد اشتباهی صورت گیرد.

 

 تحقیق، ترجمه و گردآوری     گروه شغل و بازار کار کارشناس رسمی دادگستری  

 

سایر مشاغل حوزه مالی، اداری و بازرگانی  مشاغل سایر حوزه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *