دسته‌بندی نشده

نمونه مبایعه نامه خودرو – دانلود نمونه متن pdf

[ad_1]

اگر دو طرف قرارداد، برای بیع خودرو، یا همان خرید و فروش انجام گرفته، سندی را تنظیم کنند، به سند تنظیم شده، مبایعه نامه خودرو گفته می شود که همان نامه(سند) بیع می باشد. در نحوه تنظیم نمونه متن این سند، لازم است تا علاوه بر مشخصات هویتی فروشنده و خریدار، مشخصه های خودرو، از جمله، نوع، رنگ، شماره شاسی و موتور، ذکر گردیده و مشخص گردد که در صورت تاخیر در تحویل ماشین یا پرداخت ثمن(قیمت) چه میزان خسارت، باید توسط متعهد، پرداخت شود.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو

 

به طور معمول، هنگامی که اشخاص قصد دارند تا برای معامله خودرو اقدام کنند، روند کار بدین صورت بوده که ابتدا، مبایعه نامه خودرو، تنظیم شده، سپس، خریدار و فروشنده، در تاریخ توافق شده، در یکی از مراکز تعویض پلاک، حاضر گردیده و با تعویض پلاک خودرو، روند انجام معامله، پایان می یابد.

اما، تنظیم مبایعه نامه خودرو، به سادگی که بسیاری از افراد تصور می کنند، نبوده و انجام این امر، دارای ظرافت های حقوقی خاصی است که جهت جلوگیری از مشکلات حقوقی آینده، لازم است تا مورد توجه فروشنده و خریدار خودرو مورد معامله قرار گیرد.

با توجه به اهمیت این مساله، در مقاله پیش رو، ابتدا به این سوال پاسخ داده که مبایعه نامه خودرو به چه سندی گفته می شود؛ سپس، نحوه تنظیم این سند و نکات حقوقی مربوط به آن را توضیح داده و در پایان نیز فایل pdf یک نمونه مبایعه نامه ماشین را جهت دانلود و استفاده خوانندگان محترم، ارائه خواهیم کرد.

مبایعه نامه خودرو به چه سندی گفته می شود؟

در عرف معاملات خودرو، در کشور ما، مرسوم است که هنگامی که دو شخص، تصمیم بر فروش و خرید یک خودرو گرفته، ابتدا، با حضور در یکی از دفاتر فروش خودرو، اقدام به تنظیم سند عادی انتقال کرده و سپس، در تاریخ معین، برای تنظیم سند رسمی و تعویض پلاک حاضر می گردند که البته، از سال 1401 این رویه، تغییر کمی داشته که در بخش بعد، به توضیح آن خواهیم پرداخت. در این جریان، یکی از اسناد مهمی که تنظیم می گردد، مبایعه نامه خودرو است، لذا، شایسته است تا پیش از صحبت در مورد نحوه تنظیم نمونه متن این سند، به توضیح مفهوم آن بپردازیم.

اما، قبل از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که مبایعه نامه خودرو به چه سندی گفته می شود، لازم است تا ابتدا، در مورد مفهوم نزدیک دیگری به مبایعه نامه، یعنی قولنامه، صحبت کرده و همچنین، کمی در مورد مفهوم بیع که یکی از قراردادهای رایج بوده، توضیح داده و سپس، در انتها، به این پرسش نیز جواب دهیم که چه سندی مبایعه نامه خودرو نامیده می شود؟

قولنامه، در عرف امروزی کشور ما، به سند عادی گفته می شود که بدون مراجعه به دفاتراسناد رسمی، در مورد معامله یک مال، تنظیم شده و تنظیم این سند، ممکن است، توسط خود طرفین قرارداد، انجام گرفته و یا اینکه توسط یکی از دارندگان پروانه کسب صنف مربوطه، مانند دارندگان پروانه کسب املاک یا معاملات خودرو، صورت گیرد.

این سند، می تواند در مورد عقود مختلفی، مانند خرید و فروش و اجاره، تنظیم شده، اما، شایع ترین مورد استعمال لفظ قولنامه، در جایی است که یک طرف، با انعقاد قرارداد خرید و فروش، مالکیت مال خود را به طرف دیگر، یعنی خریدار، انتقال می دهد.

اما، در حقوق، منظور از قولنامه، پیش قراردادی است که طرفین، منعقد کرده و ضمن آن، تعهد می کنند که در تاریخ معین، در محلی که در پیش قرارداد تعیین شده، حاضر شوند و قرارداد اصلی را منعقد نمایند که البته، این معنی قولنامه، در حال حاضر، در عرف، چندان، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اما، منظور از بیع چیست؟ آنچه در شرع و به تبع آن، در حقوق کشور ما، بیع خوانده شده، در واقع، عقدی است که نزد مردم و عرف رایج میان آنها، قرارداد خرید و فروش، نامیده می شود. بنابراین، خرید و فروش، معادل عرفی اصطلاح حقوقی بیع است.

حال، اگر دو طرف قرارداد، برای بیع خودرو، یا همان خرید و فروش انجام گرفته، سندی را تنظیم کنند، به سند تنظیم شده، مبایعه نامه خودرو گفته می شود که همان نامه(سند) بیع می باشد. البته، به طور معمول، به اسناد عادی تنظیم شده، در مورد قراردادهای خرید و فروش ماشین، مبایعه نامه خودرو گفته شده و اسناد رسمی که توسط سردفتران دفاتر اسناد رسمی، تهیه می شوند را مبایعه نامه نمی گویند.

نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو نیز بدین صورت بوده که یا فروشنده و خریدار، خود شخصا، برای دانلود نمونه pdf های آماده موجود اقدام کرده و توافقات فی مابین را بر روی آن، مکتوب می کنند و یا اینکه، در یکی از دفاتر معاملات خودرو، حاضر شده و مسئول دفتر که پیش از این برای دریافت پروانه کسب، اقدام کرده، مبایعه نامه مورد نظر طرفین را تنظیم می نماید.

پس از پاسخ به این سوال که مبایعه نامه خودرو به چه سندی گفته می شود، در بخش های بعد، نحوه تنظیم آن و نکات حقوقی مربوطه را توضیح داده و سپس، یک نمونه فایل pdf مبایعه نامه خودرو را جهت دانلود و استفاده خوانندگان محترم، ارائه خواهیم کرد. 

 مبایعه نامه خودرو

نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو

چنانچه، اشخاصی که قصد انجام معامله بر روی خودرو را داشته، برای دانلود نمونه متن pdf فرم مبایعه نامه خودرو، اقدام کرده باشند، متوجه می شوند که این نمونه، دارای بخش های مختلفی، از قبیل مشخصات طرفین، مورد معامله، ثمن و … بوده که در نحوه تنظیم آن، بایستی به دقت و با رعایت نکات حقوقی مربوطه، تکمیل گردد؛ چرا که در غیر این صورت، ممکن است در آینده، سبب بروز اختلافات حقوقی گردیده که حل این اختلافات، گاهی نیازمند مراجعه به محاکم قضایی و بعضا، ماه ها دنبال کردن روند قضایی پروانده می باشد.

به همین دلیل، در این قسمت، قصد داریم تا در مورد نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه یا قولنامه خودرو، صحبت کرده و بگوییم که فروشنده و خریدار، در تنظیم این سند، باید به چه نکات حقوقی، توجه کرده تا از اختلافات و مشکلات حقوقی آینده، تا حد امکان جلوگیری نمایند.

اولین بخش از نمونه مبایعه نامه خودرو که در نحوه تنظیم آن، بایستی مورد توجه طرفین قرار گیرد، بخش مشخصات طرفین بوده که در این قسمت، باید با چک کردن مدارک هویتی فروشنده و خریدار، مشخصات دقیق سجلی آنها در سند، قید شده و در صورتی که نماینده هر یک، مانند ولی یا وکیل، مبایعه نامه را امضا می کند، مشخصات نماینده نیز به همین ترتیب، در سند ذکر گردد.

پس از آن، نوبت به تعیین مشخصات موضوع قرارداد رسیده که به طور معمول، در ماده 2 نمونه مبایعه نامه، آورده شده که در این بخش، لازم است تا مشخصات کامل موضوع قرارداد، یعنی خودرو مورد معامله، به طور کامل، ذکر شود که این مشخصات، عبارتند از: تعداد دانگ مورد معامله، نوع خودرو، مدل، نوع سیستم، رنگ، تعداد سیلندر، شماره راهنمایی و رانندگی، شماره شاسی و شماره موتور.

تعیین دقیق ثمن معامله نیز از دیگر نکات مهم حقوقی است که در نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو، باید مورد توجه طرفین، قرار گیرد. منظور از ثمن، همان وجهی است که خریدار، در مقابل دریافت خودرو، به فروشنده آن می پردازد. در این قسمت، لازم است تا نحوه پرداخت ثمن، مشخص گردیده و طرفین، تعیین کنند که آیا ثمن، به طور یکجا و در یک تاریخ معین پرداخت شده و یا اینکه در دو یا چند قسط و با دادن دو یا چند فقره چک ضمانت تادیه می گردد.

همانند ثمن، تاریخ دقیق تحویل و تسلیم مبیع، یعنی موضوع قرارداد یا همان خودرو مورد معامله نیز باید در قرارداد درج شده و مشخص گردد که خودرو، در چه شهر و مکانی، از سوی فروشنده، به خریدار، تحویل داده می شود.

تعیین تاریخ حضور در مرکز تعویض پلاک نیز یکی دیگر از نکات مهم نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو بوده که البته به طور معمول، فروشنده، در این زمینه، وکالتی را به خریدار داده تا بدون آنکه نیاز به حضور وی باشد، در یکی از این مراکز، حاضر شده و اقدام به تعویض پلاک کند.

یکی دیگر از مواردی که لازم است در جریان تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو، مشخص گردد، مشخص کردن مسئول پرداخت هزینه های نقل و انتقال خودرو، مانند هزینه های مالیات و عوارض خودرو بوده که به طور معمول، این هزینه ها، بر عهده فروشنده است، اما، هیچ منع قانونی ندارد که پرداخت هزینه های مزبور، با توافق طرفین، بر عهده خریدار قرار گیرد.

اما، علاوه بر موارد فوق، در نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو، لازم است تا به چند نکته مهم دیگر نیز توجه گردد: اولا، تا پیش از سال 1401، همانند مبایعه نامه املاک ثبت شده، تنظیم سند رسمی و تاریخ حضور در دفترخانه نیز یکی از موارد مندرج در نمونه مبایعه نامه خودرو بود؛ اما، با توجه به اعلام دیوان عدالت اداری، در حال حاضر، تنظیم سند رسمی برای نقل و انتقال خودرو، الزامی نمی باشد.

ثانیا، هرچند، مرسوم است که در معاملات خودرو، فروشنده به خریدار، وکالت تعویض پلاک داده، اما فروشندگان، باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورتی که خریدار، در تاریخ مقرر در مرکز تعویض پلاک حاضر نشده و اقدام به تعویض پلاک نکند، این امر می تواند در رابطه با جریمه های رانندگی و جرایم مرتبط با خودرو، مشکلات متعددی را برای فروشنده ایجاد کند.

ثالثا، در نحوه تنظیم مبایعه نامه خودرو، باید به مبلغ وجه التزام نیز توجه گردد که همان، خسارت توافق شده است که اگر یکی از طرفین، از انجام تعهدات قراردادی خود، مانند تحویل خودرو یا پرداخت ثمن، خودداری کرد، باید به طرف مقابل پرداخت شود.

رابعا، اسقاط کافه خیارات نیز یکی دیگر از نکات مهم مرتبط با نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو بوده که با درج این شرط، طرفین، اصولا دیگر، امکان فسخ و برهم زدن قرارداد، به دلایلی مانند ضرر کرده و خیار غبن را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید : فسخ معامله خودرو

 

دانلود pdf نمونه متن مبایعه نامه خودرو

پس از پاسخ دادن به این سوال که مبایعه نامه خودرو به چه سندی گفته می شود و همچنین، توضیح تفاوت مبایعه نامه و قولنامه و نحوه تنظیم این نوع از مبایعه نامه ها، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا یک نمونه متن مبایعه نامه خودرو را ارائه کرده و فایل دانلود pdf آن را نیز جهت استفاده خواندگان محترم، در انتهای مقاله قرار خواهیم داد.

 

 

 

جهت دانلود pdf نمونه متن مبایعه نامه خودرو، بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر کلیک نمایید.

 

نمونه مبایعه نامه خودرو


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم: 315 KB

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه مبایعه نامه خودرو در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه مبایعه نامه خودرو پاسخ دهند.

راهنمای خرید خودرو

 

 

سوالات متداول

1- مبایعه نامه خودرو به چه سندی گفته می شود؟

اگر دو طرف قرارداد برای بیع خودرو یا همان خرید و فروش انجام گرفته سندی را تنظیم کنند به سند تنظیم شده مبایعه نامه خودرو گفته می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو به چه صورت می باشد؟

در نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو لازم است تا علاوه بر مشخصات هویتی فروشنده و خریدار مشخصه های خودرو از جمله نوع رنگ شماره شاسی و موتور ذکر شود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- آیا درج شرط تنظیم سند رسمی برای نقل و انتقال خودرو در مبایعه نامه الزامی است؟

با توجه به اعلام دیوان عدالت اداری در حال حاضر تنظیم سند رسمی برای نقل و انتقال خودرو الزامی نبوده و در نتیجه نیاز به درج این شرط در قرارداد نمی باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه خودرو

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *