دسته‌بندی نشده

مبایعه نامه زمین – دانلود فرم خام pdf

[ad_1]

مبایعه نامه زمین، قرارداد عقد بیع زمین است که میان طرفین عقد، در بنگاه املاک یا میان خودشان نوشته شده و اثر آن انتقال مالکیت زمین می باشد. اعتبار این مبایعه نامه، در حد اعتبار اسناد عادی بوده که قابل ارائه در محاکم دادگستری است و نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه زمین، با درج مشخصات طرفین قرارداد، موضوع معامله، میزان و ثمن معامله و تاریخ قرارداد، در نمونه فرم خام مبایعه نامه یا متن دستی مبایعه نامه بوده و در نهایت، طرفین عقد باید، ذیل آن را امضا کنند.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه زمین

 

 

 

 

 

 

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه زمین

 

 

 

 

 

 

 

مبایعه نامه یا بیع نامه، که گاهی در عرف، به اشتباه به آن قولنامه نیز می گویند، قراردادی است که به موجب آن، عقد بیع، مکتوب می گردد و بدین ترتیب، طرفین، اقدام به انتقال مالکیت یک مال غیر منقول یا منقول، به دیگری نموده و آثار حقوقی عقد بیع را ایجاد می نماید.

افرادی که قصد انعقاد عقد بیع زمین را داشته نیز باید، اقدام به تنظیم مبایعه نامه زمین نموده و از آنجا که عدم تنظیم صحیح مبایعه نامه زمین، گاهی تبعات جبران ناپذیر حقوقی، برای طرفین عقد دارد، بهتر است که در این زمینه، از یک نمونه مبایعه نامه زمین استفاده شود.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، پس از توضیح اینکه مبایعه نامه زمین چیست، اعتبار آن چگونه است و نحوه تنظیم متن آن، چه قواعدی دارد، یک نمونه فرم خام pdf متن مبایعه زمین را برای دانلود، خدمت خوانندگان عزیز، ارائه دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

مبایعه نامه زمین چیست

قبل از ارائه یک فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین، لازم و ضروری است تا توضیح دهیم که مبایعه نامه زمین چیست و اعتبار آن چگونه است؛ سپس با توضیح نحوه تکمیل و قواعد نوشتن متن مبایعه نامه زمین، یک فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین را جهت دانلود، ارائه دهیم.

قانون گذار، عقد بیع را، یکی از عقود معین در قانون مدنی معرفی کرده که نحوه انعقاد و آثار حقوقی ویژه و مخصوص به خود را دارد و تنها در صورتی دارای اثر و صحیح خواهد بود که مطابق قواعد و تشریفات این عقد منعقد شود. همچنین قانون گذار، انعقاد عقود را هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی، به رسمیت می شناسد، اما از آنجا که داشتن سند مثبت مالکیت و اثبات کننده انعقاد عقد، برای اکثر افراد، مهم است، همواره در بیشتر موارد، طرفین عقد، تمایل به مکتوب کردن عقد منعقد شده دارند.

یکی از مواردی که به موجب عقد بیع، می توان نسبت به انتقال مالکیت آن به دیگری اقدام نمود، زمین است و از آنجا که خریدار در عقد بیع زمین، همواره تمایل دارد تا مدرکی که مثبت انتقال مالکیت است را داشته باشد، انعقاد این عقد همواره، به موجب یک سند مکتوب انجام می شود که به آن مبایعه نامه زمین یا بیع نامه زمین می گویند.

بنابراین، در تعریف مبایعه نامه زمین که در بیشتر موارد در فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین تنظیم می شود باید گفت، مبایعه نامه زمین، یک سند عادی مثبت انعقاد عقد بیع زمین است که فروشنده، به موجب آن، مالکیت یک قطعه زمین معین را در قبال دریافت ثمن معامله، به خریدار منتقل کرده است. در ادامه، در خصوص اعتبار مبایعه نامه زمین و نحوه تنظیم و تکمیل متن و فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین، صحبت خواهیم کرد.

حتما بخوانید: مبایعه نامه و ویژگی های آن

اعتبار مبایعه نامه زمین

یکی از پرسش هایی که در خصوص مبایعه نامه زمین، اعم از اینکه به صورت دستی، تنظیم شده باشد یا در فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین، این است که اعتبار مبایعه نامه زمین، چگونه می باشد؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص اعتبار مبایعه نامه زمین و موارد و شرایطی که سبب این اعتبار می گردند، صحبت کنیم.

در خصوص اعتبار مبایعه نامه زمین باید گفت، اعتبار این مبایعه نامه، در صورتی که هنگام نوشتن آن، شرایط صحت معاملات، همچنین، شرایط تنظیم اسناد عادی، رعایت شده باشد، اعتبار اسناد عادی بوده و قابل استناد در محکمه، در مقام دفاع یا دعوا هست و مادامی که نسبت به آن، ادعای جعل یا انکار و تردید نشده باشد و این جعل و یا انکار و تردید، اثبات یا مورد قبول، واقع نشده باشند، دارای اعتبار خواهد بود.

مقصود از شرایط صحت معاملات این است که جهت قرارداد، مشروع و قانونی بوده و موضوع آن، مشخص و معین باشد و طرفین عقد بیع زمین، هنگام تنظیم مبایعه نامه زمین، از عقل، بلوغ و رشد، برخوردار بوده و به اصطلاح، اهلیت قانونی داشته باشند و همچنین، با رضایت و با قصد انعقاد و ایجاد عقد بیع زمین و انتقال مالکیت آن، اقدام به تنظیم مبایعه نامه زمین نموده باشند.

مقصود از شرایط تنظیم اسناد عادی این است که بعد از تنظیم مبایعه نامه زمین، در سند دست نویس یا در فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین، طرفین عقد بیع، حتما ذیل آن را امضا بزنند و بدین ترتیب به آن، اعتبار قانونی بخشند. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعتبار سند می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام نمایند.

حتما بخوانید: اعتبار سند یعنی چه

 

نحوه نوشتن مبایعه نامه زمین

یکی از مهم ترین مواردی که طرفین عقد بیع زمین، هنگام تنظیم مبایعه نامه آن، باید مد نظر داشته باشند، نحوه صحیح تنظیم و نوشتن مبایعه نامه زمین است و در این بین، تفاوتی وجود ندارد که بخواهند به صورت دست نویس، اقدام به تنظیم این مبایعه نامه نموده یا از فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین، استفاده کنند.

هر مبایعه نامه زمین، باید دارای بخش های مرتبط با مشخصات طرفین عقد بیع (خریدار و فروشنده)، بخش مرتبط با موضوع بیع، ثمن معامله، تاریخ معامله و تاریخ انتقال سند رسمی، شروط ضمن عقد و محل امضای شهود و طرفین عقد باشد که نحوه تکمیل هریک از این بخش ها به شرح زیر است:

بخش مشخصات خریدار و فروشنده: در این بخش باید، اطلاعات هویتی، تماس و محل سکونت طرفین عقد بیع زمین، به طور دقیق و صحیح، ذکر شود.

بخش موضوع بیع: در این بخش باید، اطلاعات دقیق زمین مورد بیع، اعم از آدرس محلی که زمین در آن قرار دارد و اطلاعات مربوط به پلاک ثبتی زمین، اعم از پلاک اصلی و فرعی، همچنین، متراژ دقیق زمین، درج شود.

بخش ثمن معامله: در این بخش باید، میزان ثمنی که بابت زمین، توسط خریدار آن، پرداخت می گردد، همچنین، نحوه پرداخت و مهلت های آن، به طور دقیق، ذکر گردد. با توجه به اینکه خریدار باید، از تضمینی جهت انتقال سند رسمی مالکیت به نام او، برخوردار باشد، در این بخش، می تواند قید کند که مقداری از ثمن معامله را در روز انتقال سند رسمی، در دفترخانه، پرداخت خواهد کرد. (درج ذکر دقیق میزان، ضروری است.) 

بخش تاریخ معامله و تاریخ انتقال سند رسمی مالکیت و حضور در دفترخانه: در این بخش، طرفین عقد باید، تاریخ انعقاد عقد بیع و همچنین، تاریخ و روز حضور در دفترخانه، جهت انتقال سند مالکیت را به طور دقیق، ذکر کنند و بهتر است که وجه التزامی، جهت عدم حضور در دفترخانه و عدم انتقال سند، در تاریخ معین، مشخص کنند تا در صورتی که انتقال سند رسمی مالکیت، به نام خریدار، با تاخیر مواجه شد یا به طور کل، به آن عمل نشد، خریدار از اهرم فشاری برای انتقال سند رسمی، توسط مالک همچنین، ابزاری برای جبران خسارت ناشی از این تاخیر، برخوردار باشد.

بخش شروط ضمن عقد: در این بخش، طرفین تنظیم کننده مبایعه نامه زمین می توانند، هر شرطی که باطل نبوده یا مخالف شرع و قانون نباشد را به عنوان شرط ضمن عقد درج کنند، همچنین می توانند، با درج جمله اسقاط کافه خیارات، ولو خیار غبن فاحش، حق هرگونه فسخ عقد بیع، به موجب خیارات قانونی را از خود یا طرف دیگر، سلب کنند که البته، با توجه به تبعات حقوقی ای که پذیرش این شرط دارد، درج و پذیرش آن در قرارداد، توصیه نمی گردد.

بخش امضای طرفین عقد: با توجه به اینکه مبایعه نامه زمین، حتی در شرایطی که در بنگاه املاک و در فرم خام pdf نمونه مبایعه زمین، تنظیم شود، یک سند عادی بوده و اعتبار سند عادی، در صورتی است که ذیل آن، توسط تنظیم کنندگان یا همان طرفین عقد، امضا گردد، در این بخش، طرفین عقد بیع باید، ذیل مبایعه نامه دستی یا مبایعه نامه تنظیمی در بنگاه املاک را امضا بزنند تا از رسمیت و اعتبار سند عادی برخوردار گردد.

بخش امضای شهود: این بخش، در صورتی تکمیل می گردد که هنگام تنظیم مبایعه نامه زمین، شهودی حضور داشته اند و با توجه به اینکه مبایعه نامه زمین، یک سند عادی است، پیشنهاد می گردد که حتما، در حضور حداقل دو شاهد عاقل بالغ، تنظیم شود و شهود، ذیل مبایعه نامه را امضا نمایند تا در صورتی که نبست به آن، ادعای جعل شد یا مورد انکار و ترید قرار گرفت، شهود امضا کننده بتوانند، در محکمه حاضر شده و شهادت دهند که مبایعه نامه مورد انکار و تردید یا مورد ادعای جعل، توسط طرفینی که مشخصات آن ها، در قسمت خریدار و فروشنده آمده، تنظیم شده است.

بیشتر بخوانید : تفاوت مبایعه نامه و قولنامه

 

دانلود نمونه مبایعه نامه زمین

در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم که مقصود از مبایعه نامه زمین چیست و گفتیم که نحوه نوشتن و تکمیل مبایعه نامه زمین که گاهی در عرف به آن، قولنامه زمین می گویند، چگونه است. از آنجا که داشتن یک نمونه متن مبایعه نامه زمین، در تنظیم قرارداد عقد بیع زمین، بسیار کمک کننده است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، متن و فایل خام pdf یک نمونه متن مبایعه زمین را خدمت خوانندگان محترم، ارائه کرده تا در مواقع لزوم، از آن، استفاده کنند.

 

 

 

 

برای دانلود فرم خام pdf متن نمونه مبایعه زمین، بر روی دکمه دانلود در فایل باکس زیر کلیک نمایید.

نمونه مبایعه نامه زمین


نمونه مبایعه نامه زمین


حجم فایل: 42.0KB 
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

علاقمندان به آشنایی بیشتر با نحوه تنظیم و قواعد نوشتن نمونه مبایعه نامه املاک می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که با همین عنوان، در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید مقاله آمده است، اقدام نمایند.

نمونه مبایعه نامه املاک

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه زمین در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه زمین پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- مبایعه نامه زمین چیست؟

مبایعه نامه زمین قرارداد عقد بیع زمین است که میان طرفین عقد بیع زمین در بنگاه املاک یا میان خودشان نوشته شده و اثر آن انتقال مالکیت زمین می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه نوشتن مبایعه نامه زمین چگونه است؟

نحوه نوشتن مبایعه نامه زمین بدین صورت بوده که طرفین مواردی نظیر مشخصات خود و موضوع معامله را در فرم مبایعه نامه درج کرده و ذیل آن را امضا می کنند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- اعتبار مبایعه نامه زمین چگونه است؟

مبایعه نامه زمین اعم از اینکه به صورت دستی نوشته شده باشد یا در فرم های از پیش آماده بنگاه املاک درج شده باشد یک سند عادی محسوب شده و در دادگاه قابلیت استناد دارد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه زمین

 

 

 

 

 

 

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه مبایعه نامه زمین

 

 

 

 

 

 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *