دسته‌بندی نشده

لطفا شما هم یک تی شرت بخرید!

[ad_1]

کارشناس رسمی دادگستری: روز کارگر امسال هم سپری شد. چیزی شبیه به سالهای قبل با همان رویدادهای همیشگی و تعریف و تمجیدهای معمول بدون آنکه توانسته باشد ذهن جامعه را حتی برای چند روز درگیر خود سازد.

در ایران غالباً فرهنگ سازی با روشهای معمول سطحی و شعارگونه انجام می شود. به نظر می رسد کسی انگیزه خداحافظی با قالبهای کلیشه ای و روی آوردن به خلاقیت ونوآوری را ندارد. حتی شاید کسی حال و حوصله ندارد به این فکر کند که اهمیت این کار چیست و سهم ما در غنی سازی فرهنگ جهانی و گذاشتن یادگاری قابل اعتنا و ارزشمند برای فرزندانمان چقدر است؟ و این که آیا مردم دنیا هم مثل ما فکر و عمل می کنند یا این که از روشهای دیگری بهره می جویند؟

شاید زمان آن رسیده باشد که بپذیریم بکارگیری روشهای هوشمندانه تبلیغات و فرهنگ سازی ضروری است و دیگر روشهای تکراری نظیر سخنرانی و همایش و … به تنهایی برای جلب نظر و همکاری مردم کافی نیست.

به عنوان مثال می‌شود زمان زیادی را صرف کرد و به مردم در مورد شرایط دشوار زندگی کارگران توضیح داد و به آنها عدد یا نمودار ارایه کرد. اما آیا بهتر نیست دقایق اندکی از این زمان را صرف بررسی روشهای جدیدتر و جذابتر کرد تا باعث شود مردم راحت‌تر آن شرایط دشوار را تصور کنند و ذهنها همراه شود و احیاناً اتفاق مثبتی روی دهد؟

این دقیقاً همان تصمیمی است که مدیران یک نهاد غیرانتفاعی به نام Fashion Revolution در روز ۲۴ آوریل که مصادف با سالگرد فروریختن یک مجمتع تولید لباس در بنگلادش و کشته شدن بیش از هزار کارگر بود، گرفتند. 

آنها یک ماشین فروش خودکار تی‌شرت را در شهر برلین نصب کردند که تی‌شرت‌های ارزان ۲ یورویی می‌فروخت.

اما دستگاه پس از دریافت پول و درست قبل از تحویل تی‌شرت به خریداران، ویدئویی نمایش می داد که نشان می‌داد این لباس‌های بسیار ارزان‌قیمت حاصل بیگاری کشیدن از کارگرانی است که در آسیا، گاه با دستمزد کمتر از یک دلار در روز، ۱۶ ساعت تمام کار می‌کنند!

در پایان، دستگاه با نمایش دو گزینه قابل انتخاب، افراد را در خرید یا عدم خرید  تی شرت و اختصاص همان دو یورو برای بهبود شرایط کارگران مختار می گذاشت.

فیلمی که توسط دوربین‌های مدار بسته این ماشین خودکار فروش گرفته شده بود، نشان می‌داد که کاربران دستگاه، بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفته و علیرغم پرداخت پول، ترجیح می دادند تا از خرید تی‌شرت صرف‌نظر کنند و پول را برای بهبود شرایط زندگی همین انسان‌ها، هدیه کنند.

آیا روزی می رسد که کشور ما نیز شاهد این گونه ابتکار عمل های کم هزینه و موثر به جای همایش های پرهزینه و کم اثر باشد؟

برای دیدن فیلم کوتاهی از این رویداد (از سایت آپارات) روی تصویر زیر کلیک کنید.

  [ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *