دسته‌بندی نشده

کارشناس رسمی دادگستری تجدید ارزیابی دارایی ها کارخانجات و ماشین آلات

[ad_1]

کارشناس رسمی دادگستری تجدید ارزیابی دارایی ها کارخانجات و ماشین آلات

یکی از مسئولیت های کارشناس رسمی دادگستری تجدید ارزیابی دارایی ها کارخانجات و ماشین آلات می باشد که در این بخش به این امر به طور جامع پرداخته شده است. یکی از اساسی ترین مسائلی که در هم اکنون در مورد کارخانجات و شرکت‌های مختلف وجود دارد ، تجدید ارزیابی دارایی‌ ها میباشد. تجدید ارزیابی‌ از جمله بهترین‌ راهکارهای ممکن جهت افزایش سرمایه و جلوگیری از ورشکستگی شرکت ‌ها به حساب می آید. دارایی شرکت‌ ها در طول زمان به علل متفاوت ارزش بیشتری دارند. در اروپا معمولا شرکت‌ها بر اساس نرخ تورم و همچنین تغییر در قیمت‌ها برای شفاف کردن دارایی‌های خود از یک سو و از سوی دیگر برای مشخص کردن میزان مالیاتشان ملزم به تجدید ارزیابی می باشند.

 

در کشور ما نیز بدین گونه به نظر می رسد که این تجدید ارزیابی بسیار ضروری میباشد. دارایی‌ها و تاسیساتی که امکان دارد در گذشته از ارزش بسیار کمی برخوردار شده باشند ، در این بازه زمانی با تغییراتی مواجه شده که می‌تواند هم زمینه اعتباری برای شرکت باشد و هم آن‌ ها را از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شود. تجدید ارزیابی به منظور معین نمودن میزان دارایی ‌ها از وظایف و مسئولیت های کارشناس رسمی دادگستری برق ماشین و تاسیسات کارخانجات میباشد.

بر اساس ماده 141 قانون تجارت ، در صورتی که یک شرکت دچار ورشکستگی و یا زیان شود ، به طوری که بیش از 50 درصد سرمایه خود را از دست بدهد ، باید نسبت به تشکیل مجمع عمومی و ابقاء و انحلال شرکت اقدام نماید و در صورتی که تصمیم بر ابقاء باشد ، به میزان زیان ، کاهش سرمایه صورت میگیرد. اما زیان دهی شرکت ‌ها و یا ورشکستگی آن‌ ها ارتباط مستقیمی با تورم و تغییر قیمت ‌ها دارد که همانطور که عنوان شد این متغیر‌ها بر ارزش شرکت‌ ها و کارخانجات تاثیر زیادی خواهد داشت ؛ به همین دلیل می‌توان از راه تجدید ارزیابی توسط کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات کارخانجات ، جهت افزایش سرمایه و یا جلوگیری از کاهش سرمایه اقدام گردد.

تجدید ارزیابی در اموال غیر منقول صورت می‌پذیرد. این اموال میتوانند کارگاه‌ ه ا، کارخانجات ، تاسیسات ، زمین ، املاک ، و یا اموال منقولی مانند تجهیزات نیز شامل گردد. اما در انجام ارزیابی و طی پروسه تجدید ارزیابی مشکلات زیادی بروز پیدا می کنند. گاهی ممکن است تجدید ارزیابی ‌ها بر اساس واقعیت نباشد و از سوی دیگر ممکن است اموالی که قابل ارزیابی در تعیین ارزش نهایی هستند در نظر گرفته نگردد.

بدین ترتیب نخستین مسئله در تجدید ارزیابی نحوه قیمت گذاری می باشد. به عنوان مثال ، تاسیسات برقی یک کارخانه که در طی چندین سال مورد استفاده بوده را به چه صورت بایستی قیمت گذاری نمود و یا اگر نرخی برای قیمت دستگاه وجود نداشته باشد ، چگونه می شود به نحو صحیح ارزش آن را تعیین کرد که با شبهاتی در خصوص ارائه آمار‌های اشتباه و لغو افزایش سرمایه و غیره مواجه نگردد.

 

در کنار این مشکلات تعیین ارزش واقعی املاک مربوط به شرکت ها و توسعه‌زهایی که ممکن است اتفاق افتاده باشد نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. برای مثال ممکن میباشد بعد از گذشت ده سال از ثبت شرکت زمین ‌ها و املاک مربوط به آن کاربری جدیدی پیدا کند و یا به دلیل توسعه‌ای که ایجاد شده محل ارزشمند‌تر از پیش شده گردد.

کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات کارخانجات در روند تعیین و تجدید ارزیابی ارزش کالا و تاسیسات در بازار ، میزان استهلاک ، ارزش افزوده ، موقعیت‌ های جدیدی که برای املاک ایجاد نموده و امور مختلفی که ممکن است دغدغه شرکت ‌ها باشد مانند میزان مالیات ، تجدید ارزیابی و یا افزودن دارایی‌ های نامشهود و غیره را نیز در نظر بگیرد. در تجدید ارزیابی دو دغدغه مهم وجود دارد اول این که ارزش دارایی‌ها به درستی و با دقت تعیین گردد که مشکل قانونی به وجود نیاید و از سوی دیگر شرکت بتواند افزایش سرمایه صورت دهد و یا از بحران خارج گردد و دغدغه دیگر مربوط به مالیات میباشد که ارزش مازاد احتمالی شرکت به چه شیوه‌ای مشمول مالیات می‌ گردد.

پیرامون انجام فرآیند‌های قانونی ، کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات کارخانجات ، دست کم چندین شاخص را دمد نظر قرار می دهد ؛ در وهله اول تجدید ارزیابی بر اساس قیمت های واقعی موجود در بازار صورت می پذیرد. جهت تهیه گزارش ها ، به مدارک و مستندات معتبر روی می آورد و حضوراً اقدام به ارزیابی می‌ کند.

مورد دیگری که کارشناس رسمی دادگستری این حوزه به ان توجه می کند ، مسئله دارایی‌ های نامشهود است. برای مثال حق الامتیاز‌ها و یا حق تاسیس و پروانه ‌ها و مجوز‌هایی که شرکت در اختیار دارد و یا احتمالا موفقیت ‌هایی که باعث افزایش ارزش شرکت ‌ها شده‌اند همگی به صورت مستند و کمی در تجدید ارزیابی لحاظ می‌ گردد. البته در تجدید ارزیابی ، موارد ممنوعه‌ ای هم وجود دارد که امکان دارد توسط شرکت ‌ها و یا در فرآیند تجدید ارزیابی در نظر گرفته شوند که باعث ابطال آن می‌ گردد ؛ مانند محاسبه ارزش سرقفلی‌ ها و مورادی از این قبیل آن میباشد.

 

نظر به این که انجام تجدید ارزیابی مستلزم دقت و درک جزئیات زیادی میباشد ، کارشناسان ما در این حوزه برای تعیین ارزیابی به صورت گروهی فعالیت می‌نمایند. در فرآیند تجدید ارزیابی ممکن میباشد دارایی‌ های مختلف و متنوعی نیاز به ارزیابی داشته باشند که همگی توسط یک کارشناس مشخص نمی گردد ؛ به همین دلیل علاوه بر کارشناس رسمی دادگستری برق ماشین و تاسیسات کارخانجات که بخش زیادی از امور را بر عهده دارد ، از کارشناس رسمی دادگستری امور مالیاتی و ساختمان و یا بسته به نوع شرکت‌ ها از کارشناسان متخصص سایر حوزه‌ ها نیز بهره می جویند.
کارشناسان ما که سال‌ ها به صورت رسمی و حرفه‌ ای در این حوزه فعالیت‌ دارند و آماده ارائه خدمات در خصوص تجدید ارزیابی و مشاوره جهت تعیین لیست اموال قابل ارزیابی و طبقه بندی امول و اضافه نمودن دارایی‌های جدید و حضور در همه نقاط کشور برای انجام امور تجدید ارزیابی می باشند.

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *