نفقه

نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف – شرایط و مراحل

[ad_1]

شورای حل اختلاف، در صورت وجود شرایطی نظیر تا 20 میلیون بودن مبلغ نفقه و کمتر از آن، صلاحیت رسیدگی به شکایت از نفقه را خواهد داشت و نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، با ثبت دادخواست این امر، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه دادرسی آن که در مرحله بدوی، 2/5 درصد بهای خواسته است، می باشد.

برای مشاوره شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

برای مشاوره شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

 

قانون گذار، برای حمایت از زنان و فرزندان آن ها، همچنین، برخی اقارب، یعنی، اشخاصی که در خط عمودی خویشاوندان نسبی، قرار دارند، (نظیر فرزند)، در صورت وجود شرایط قانونی، حق نفقه را در نظر گرفته که در زن، همسر او و در فرزند، در درجه اول، پدر او، مسئول پرداخت این حق، می باشد.

اهمیت نفقه، به اندازه ای است که ترک انفاق یا عدم پرداخت آن، امکان پیگیری حقوقی و کیفری را خواهد داشت که برای به نتیجه نشستن شکایت، طرح دعوای نفقه، باید، در دادگاه صالح آن، صورت گیرد. با توجه به اینکه شورای حل اختلاف، در مواردی، می تواند، مرجع صالح رسیدگی به دعاوی نفقه معوقه زوجه یا تعیین نفقه جاریه او و اقارب، باشد و عدم طرح شکایت نفقه، در مواردی که این مرجع، صالح است، سبب صدور قرار عدم صلاحیت می گردد، ضروری است از مواردی که شورای حل اختلاف، صالح به رسیدگی است، مطلع بود. 

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، موارد امکان، شرایط و نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف را مورد بررسی قرار داده و سپس، در خصوص مدارک و هزینه های لازم برای انجام این امر، صحبت کنیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

آیا شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به شکایت نفقه را دارد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در خصوص مطالبه نفقه زوجه یا مطالبه نفقه جاری فرزند و اقارب، مطرح می گردد، این است که آیا، امکان طرح این دعوا، در شورای حل اختلاف وجود دارد یا به عبارت دیگر، آیا شورای حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به شکایت نفقه را دارد؟

جهت پاسخ به این پرسش، باید، به قانون شوراهای حل اختلاف، مراجعه کرد و مواردی که شورای حل اختلاف، در خصوص آن ها، امکان صدور رای یا صدور گزارش اصلاحی را دارد، مورد بررسی قرار داد. ماده 9 قانون شورای حل اختلاف و بند ج این ماده، در این خصوص، مقرر می دارد: 

“در موارد زیر، قاضی شورا، با مشورت اعضای شورا، رسیدگی و مبادرت به صدور رای می ‏نماید:

الف- دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب دویست میلیون (200/000/000)ریال به جز مواردی که در تاریخ لازم‌ الاجرا شدن این قانون، در دادگستری مطرح می ‏باشند.

…..

ج- دعاوی خانواده راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه، تا نصاب مقرر در بند (الف) در صورتی که مشمول ماده (29) قانون حمایت خانواده مصوب 1391/12/01 نباشند.”

 

بر اساس این ماده از مواد قانون شورای حل اختلاف، تنها در صورتی که مبلغ نفقه، تا سقف 20 میلیون تومان باشد و تنها در صورتی که به موجب پرونده طلاق، دادگاه خانواده، در خصوص نفقه زوجه یا فرزند، تعیین تکلیف نکرده باشد، شورای حل اختلاف، صالح به رسیدگی و صدور رای، در این خصوص، خواهد بود و در غیر این موارد، شورا، صلاحیت رسیدگی و صدور رای مقتضی را نخواهد داشت.

حتما بخوانید: موارد صدور رای در شورای حل اختلاف

 

شرایط شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

شخصی که قصد شکایت نفقه در شورای حل اختلاف را دارد، باید، از شرایط لازم، برای انجام این امر، برخوردار باشد، در غیر این صورت، نمی تواند، نسبت به شکایت، اقدام کند یا در صورت شکایت، به نتیجه مطلوب، نخواهد رسید. از این رو، در این قسمت، از شرایط شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، صحبت خواهیم کرد که به شرح زیر است: 

داشتن اهلیت قانونی برای طرح شکایت نفقه در شورای حل اختلاف که این اهلیت، شامل عاقل، بالغ و رشید بودن می باشد.

عدم تعیین تکلیف دادگاه خانواده، در خصوص نفقه زن و یا فرزندان او، ضمن رسیدگی به دعوای طلاق مطروحه در این دادگاه.

زیر 20 میلیون بودن مبلغ نفقه قابل مطالبه؛ چرا که در دعاوی بالای 20 میلیون تومان، شورای حل اختلاف، صالح به رسیدگی، نخواهد بود.

داشتن مدارک لازم برای طرح دعوا و اثبات آن که در ادامه، این مدارک را به تفصیل، توضیح خواهیم داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند که از اقارب می باشد، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید مقاله آمده است، به علاقمندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

حتما بخوانید: دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند

 

نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

چنانچه متقاضی شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، از شرایط لازم، برای انجام این امر، برخوردار باشد، می تواند، اقدام به شکایت نماید. اما، از آنجا که جهت رسیدن به نتیجه در هر دعوایی، باید، نحوه و مراحل انجام آن را مد نظر داشت، شکایت از نفقه در شورای حل اختلاف نیز باید، بر اساس مراحل و نحوه انجام این امر صورت گیرد تا منجر به رسیدگی و صدور رای مقتضی، توسط مرجع صالح گردد. از این رو، در این بخش، قصد داریم، در خصوص نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر است: 

اولین مرحله از مراحل نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف،ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد که برای این امر، متقاضی یا همان خواهان، باید، با کمک یک وکیل یا بر اساس نمونه دادخواست های موجود در اینترنت، متن دادخواست خود را تهیه و فایل ورد یا pdf آن را بر روی یک سی دی یا فلش، ذخیره کرده و در مراجعه حضوری، تحویل این دفاتر نماید تا ثبت و به شورای حل اختلاف، ارسال گردد.

دومین مرحله از مراحل نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، این است که خواهان، از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا آدرس اینترنتی sana.adliran.ir، حساب کاربری سامانه ثنا تشکیل دهد تا از وقت رسیدگی و آرای صادره از محاکم، مطلع شود و دادخواست او، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت گردد.

مراحل شکایت در شورای حل اختلاف

 

مدارک لازم برای شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

یکی از مهم ترین نکات و مراحلی که در نحوه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، توسط خواهان، باید، مد نظر گرفته شود، تامین و ارائه مدارک لازم برای این شکایت است. از آنجا که بدون ارائه مدارک لازم، امکان شکایت و یا برنده شدن، در دعوای نفقه در شورای حل اختلاف، وجود، نخواهد داشت، باید، از این مدارک، مطلع بود که عبارتند از: 

مدارک هویتی خواهان، از قرار شناسنامه و کارت ملی، همچنین، سند نکاحیه یا کپی مصدق آن.

داشتن فایل ورد یا pdf دادخواست مربوط به شکایت نفقه معوقه زوجه یا نفقه جاری اقارب، در شورای حل اختلاف که حسب مورد، بر روی یک سی دی یا تلفن همراه یا یک فلش مموری، ذخیره شده و قابل ارائه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می باشد.

حسب مورد، هر مدرکی، نظیر لیست اموال یا استشهادیه که مثبت عدم پرداخت نفقه یا اثبات استطاعت مالی منفق، به دادگاه بوده و در تعیین و تعلق نفقه جاری به اقارب یا در تعلق نفقه معوقه به زوجه، موثر می باشد.

نام کاربری و کلمه عبور سامانه ثنا، از جمله مهم ترین مدارکی است که هنگام ثبت شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، از طریق دفاتر الکترونیک قضایی، خواهان باید، از آن، برخوردار باشد. در صورت عدم برخورداری از حساب کاربری سامانه ثنا، همانند آنچه در قسمت قبل گفتیم، خواهان باید، نسبت به تشکیل آن، اقدام کند.

راه های مطالبه نفقه

 

هزینه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

هزینه دادرسی و هزینه خدمات ارائه شده، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت و ارسال دادخواست یا شکوائیه، به دادگاه صالح، از جمله مواردی است که هر شخص، اعم از خواهان یا شاکی و تجدید نظر خواه، باید، هنگام طرح یک شکایت حقوقی یا کیفری و یا اعتراض به آرای صادره، اقدام به پرداخت آن نمایند، در غیر این صورت، به دعوا یا اعتراض فرد، رسیدگی نخواهد شد یا دادخواست وی، ثبت نشده و به دادگاه ارسال، نخواهد گردید.

 شکایت حقوقی نفقه، در مواردی که مبلغ نفقه، تا سقف 20 میلیون تومان است و به همین جهت، شورای حل اختلاف، صالح به رسیدگی به آن می باشد نیز، مستثنی از این امر نیست و خواهان، باید، هزینه دادرسی و هزینه خدمات ارائه شده دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را بپردازد.

از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، بر اساس نرخ هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1401، صحبت کنیم و بگوییم که زوجه یا مسئول حضانت، در طرح دعوای مطالبه نفقه جاریه و یا معوقه، باید، چه میزان، هزینه بپردازند. هزینه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف، بسته به مراحل دعوا، به شرح زیر است:

هزینه خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که مبلغی در حدود 50 تا 60 هزار تومان می باشد. بدین شرح که 41 هزار تومان، بابت ثبت دادخواست و 4 هزار تومان، بابت پیوست هر برگه از مدارک، همچنین، مبلغی در حدود 15 تا 20 هزار تومان، بابت تایپ متن دادخواست نفقه یا اعتراض به آن، از خواهان یا تجدید نظر خواه، اخذ می شود.

هزینه دادرسی در مرحله بدوی که در دعاوی زیر 20 میلیون تومان، 2/5 درصد ارزش خواسته یا نفقه مقوم می باشد.

هزینه کارشناسی نفقه که در مرحله اول، در صورت درخواست آن، از جانب خواهان، پرداخت آن، بر عهده خواهان است و در صورت اعتراض و ارجاع امر به کارشناسی سه نفره، پرداخت آن، بر عهده معترض می باشد. 

هزینه دادرسی مربوط به مرحله تجدیدنظر خواهی و واخواهی، در موارد صدور رای غیابی که 4/5 در صد ارزش خواسته یا محکوم به می باشد. 

هزینه دادرسی مربوط به اعاده دادرسی، همچنین، فرجام خواهی که 5/5 درصد ارزش محکوم به می باشد.

هزینه مربوط به وکیل دادگستری، در مواردی که خواهان، اقدام به اعطای وکالت به وکیل دادگستری، برای طرح دعوای مطالبه نفقه تا 20 میلیون تومان و شکایت از آن، در شورای حل اختلاف، نموده است که این هزینه، معادل 8 درصد بهای خواسته تا سقف 50 میلیون تومان می باشد.

سوالات قاضی در دادگاه نفقه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شکایت نفقه در شورای حل اختلاف در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت نفقه در شورای حل اختلاف پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به شکایت نفقه را دارد؟

بر اساس بند ج ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف این مرجع تنها در مواردی که مبلغ نفقه 20 میلیون تومان و کمتر باشد صلاحیت رسیدگی به شکایت نفقه را خواهد داشت که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- شرایط شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چیست؟

داشتن اهلیت طرح دعوا و تا 20 میلیون تومان بودن مبلغ نفقه از شرایط شکایت نفقه در شورای حل اختلاف هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- هزینه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف چقدر است؟

هزینه شکایت نفقه در شورای حل اختلاف در مرحله بدوی 2/5 درصد بهای خواسته و در مرحله واخواهی و تجدید نظر 4/5 درصد ارزش محکوم به می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

برای مشاوره شکایت نفقه در شورای حل اختلاف

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *