نفقه

دانلود نمونه دادخواست الزام زوج به تهیه مسکن مستقل

[ad_1]

بر اساس قانون مدنی ، تهیه مسکن مستقل و متناسب با زوجه ، در قالب پرداخت نفقه ، به عهده شوهر است . در صورت عدم انجام این تکلیف ، نحوه تنظیم دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل از سوی زن ، به این صورت است که زوجه ، با نوشتن مشخصات خود و زوج و شرح خواسته در دادخواست ، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و یک نمونه دادخواست الزام زوج به تهیه مسکن را ارائه می کند .

برای مشاوره دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

برای مشاوره دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

 

بر اساس قانون ، زوج موظف است که مقدمات لازم برای زندگی مشترک را فراهم نموده و نیازهای مادی همسر و فرزندان خود را در قالب پرداخت نفقه ، تامین نماید که این نفقه ، علاوه بر خوراک و پوشاک و هزینه های بهداشتی و درمانی ، شامل تهیه مسکن مستقل و متناسب با شان زوجه نیز می باشد . هر چند که معمولا مرسوم است زوجه نیز با آوردن جهیزیه ، برای شروع زندگی مشترک ، با همسر تعاون و همکاری می کند .

با این حال ، گاهی بنا به مشکلات اقتصادی یا مسائل دیگر ، شوهر از تهیه مسکن مستقل در شان زوجه خودداری نموده و به این ترتیب ، عملا امکان زندگی مشترک میان زوجین ، از بین می رود . در این حالت ، زوجه می تواند با ارائه دادخواست به دادگاه ، الزام وی به تهیه مسکن را خواستار شده و در صورت عدم انجام این تکلیف ، درخواست طلاق کند ؛ لذا آشنایی با نحوه تنظیم و نمونه این دادخواست ، به زوجه در حل مشکل عدم وجود مسکن مستقل ، کمک فراوانی می کند .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که اولا دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل چیست و نحوه تنظیم آن به چه صورت است و در ثانی ، نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن را ارائه و فایل آن را برای دانلود ، قرار می دهیم .

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل چیست

بر اساس قانون مدنی ، زوج موظف به پرداخت نفقه زن است که این نفقه ، شامل تامین خوراک ، پوشاک ، مسکن ، هزینه های بهداشتی و درمانی و مواردی از این قبیل است . بنابراین ، طبق قانون ، این شوهر است که می بایست پس از عقد نکاح ، اقدام به تهیه مسکن نموده و سایر اقلام نفقه زن را نیز ، پرداخت کند که این تکلیف ، از همان لحظه عقد ازدواج ، به عهده مرد قرار خواهد گرفت .

از سوی دیگر هم ، زن موظف است در همان منزل و مسکنی که شوهر تهیه نموده ، اقامت کند و به عبارتی از شوهر خود ، تمکین خاص و عام به عمل آورد ؛ مگر اینکه حق سکونت در یک منزل جداگانه برای زن ، حین عقد نکاح ، شرط شده باشد و یا اینکه سکونت در یک مسکن مشترک با شوهر ، سبب ایجاد خوف جانی ، مالی ، بدنی ، شرافتی و غیره باشد که در این صورت ، می تواند از سکونت در منزل مشترک با شوهر خودداری کرده و همچنان ، حق نفقه داشته باشد . در غیر این صورت ، زن ناشزه بوده و نفقه ای به وی تعلق نمی گیرد .

لکن گاهی بنا به اختلافات ایجاد شده میان زوجین و یا مشکلات اقتصادی دیگر ، شوهر از تهیه مسکن مستقل برای زوجه ( چه با خرید ، رهن و یا اجاره ) ، امتناع می کند . در این حالت ، شوهر به تکلیف قانونی خود عمل نکرده و به همین دلیل ، زوجه می تواند از طریق دادگاه ، وی را ملزم به تهیه مسکن مستقل نماید . منظور از مسکن مستقل ، منزلی است که حریم آن صرفا به زوجین اختصاص داشته و اشتراکی نباشد . البته مسکن مستقل ، باید در شان زوجه نیز باشد که این امر را دادگاه باید تشخیص دهد .

بنابراین ، در پاسخ به این سوال که دادخواست الزام به تهیه الزام به تهیه مسکن مستقل چیست ، باید گفت که اگر شوهر منزل مناسب با شان زوجه و یا مستقل ، تهیه نکرده باشد ، از آن جهت که امکان زندگی مشترک زوجین وجود ندارد ، زوجه می تواند با ارائه یک دادخواست به دادگاه ، وی را ملزم به تهیه مسکن نماید که نحوه آن را در قسمت بعد بیان می کنیم ؛ در غیر این صورت از آن جهت که نبود مسکن مستقل و متناسب با نیازهای زوجه ، سبب ایجاد عسر و حرج می شود ، می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید .

حتما بخوانید: اقامتگاه زن شوهردار

نحوه تنظیم نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

همانطور که گفتیم ، در صورت عدم تهیه مسکن متناسب ، زوجه می تواند با ارائه یک نمونه دادخواست به دادگاه ، طرح دعوی نماید و در صورتی که زوج باز هم از تهیه مسکن امتناع نماید ، می تواند به استناد این امر ، تقاضای طلاق عسر و حرج کند ؛ چرا که نبود مسکن ، سبب ایجاد سختی غیر متعارف برای زن خواهد شد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که نحوه تنظیم نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل به چه صورت است ؟

نحوه تنظیم این دادخواست به این صورت است که ابتدا ، باید اطلاعات خواهان ( زوجه ) و خوانده ( زوج ) درج شده و در ستون خواسته ، باید عبارت صدور حکم مبنی بر الزام زوج به تهیه مسکن مستقل قید شود . در خصوص تنظیم ستون دلایل و منضمات دادخواست ، بسته به مدارکی که در اختیار است ، می توان قسمت مربوطه را تکمیل نمود که از جمله آنها ، می توان به مدارک هویتی طرفین ، عقدنامه ، شهادت شهود و غیره استناد کرد . در قسمت شرح خواسته نیز ، توضیحی کلی در خصوص عدم تهیه مسکن مستقل قید شده و تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام شوهر به تهیه مسکن مستقل نوشته می شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله نحوه تنظیم دادخواست را نیز مطالعه نمایید .

نحوه ثبت این دادخواست به این صورت است که ابتدا ، زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و در سامانه ثنا ثبت نام نماید . پس از آن ، خواهد توانست که نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل را به طرفیت شوهر ، در این سامانه به ثبت برساند . البته ، طرح این دادخواست ، نیازمند آن است که مدارک هویتی و عقد نامه نیز ، در دسترس بوده و ضمیمه دادخواست شوند .

همچنین ، تنظیم نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل ، نیازمند پرداخت هزینه دادرسی می باشد که از طریق دفاتر خدمات قضایی ، قابل پرداخت است و این دعوی ، یکی از دعاوی غیر مالی محسوب می شود ، لذا می بایست طبق تعرفه مشخص شده در همان سال ، هزینه دادرسی پرداخت شود . پس از اینکه دادخواست ، به ثبت رسید ، نوبت رسیدگی تعیین و به زوجه ابلاغ می شود تا در تاریخ مشخص ، به دادگاه خانواده مراجعه نموده و مطالب خود را شرح دهد .

در صورتی که مرد ، بدون دلیل مشخص ، از تهیه مسکن مناسب و مستقل امتناع نموده باشد ، از طرف دادگاه ، ملزم به تهیه مسکن می شود که البته ، مناسب و مستقل بودن مسکن ، می بایست به تایید دادگاه برسد ؛ چرا که بعضا آقایان ، برای اینکه از این الزام قانونی شانه خالی کرده و متقابلا درخواست تمکین خاص و عام زوجه را داشته باشند ، اقدام به اجاره کردن منزلی می نمایند که در شان زوجه نبوده و از لحاظ امکانات و یا محل وقوع مسکن ، مناسب نمی باشد .

لازم به ذکر است که تا زمانی که شوهر ، اقدام به تهیه مسکن مستقل در شان زوجه نکرده باشد ، زوجه نیز الزامی به تمکین از شوهر نخواهد داشت ؛ چرا که شرط تمکین زن ، این است که مرد ، ابتدا مقدمات زندگی مشترک را فراهم کرده باشد . بنابراین ، صرفا پس از تهیه مسکن مستقل است که شوهر نیز ، می تواند دعوای الزام به تمکین زوجه را در دادگاه اقامه نماید که در این صورت نیز ، دادگاه ابتدائا مناسب و مستقل بودن مسکن را مد نظر قرار داده و سپس ، زوجه را ملزم به تمکین خواهد کرد .

دعوای الزام به تمکین زن

 

دانلود نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که خواهان یا زوجه ، برای اینکه بتواند شوهر را الزام به تهیه مسکن مستقل نماید ، می بایست یک نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل تهیه و آن را از طریق دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند تا دادگاه خانواده ، به آن رسیدگی و حکم الزام مرد به تهیه مسکن مستقل را صادر نماید . به همین دلیل ، قصد داریم علاوه بر توضیح نحوه تنظیم این دادخواست ، یک نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل در شان زوجه را نیز ارائه نموده و فایل Pdf آن را برای دانلود قرار دهیم .

 

نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

ریاست محترم ……………..

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب …………………………. فرزند ……………………… به شماره ملی ……………………….. ، در تاریخ ………………………….. به موجب عقدنامه ………………………….. ، به عقد ازدواج دائم خوانده محترم آقای ………………….. درآمده ام . لکن ایشان از آن تاریخ تا کنون ، به وظایف قانونی خود در قبال تهیه مسکن مستقل و متناسب به همراه اثاث البیت ضروری ، اقدام ننموده اند . لذا به استناد ماده 1107 قانون مدنی ، الزام ایشان به تهیه منزل مسکونی به همراه اثاث البیت ، مورد تقاضای اینجانب است .

 

دانلود نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل


نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل


حجم فایل: 144kb
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل پاسخ دهند .

شرایط منزل برای تمکین

 

 

سوالات متداول

1- دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل چیست ؟

در صورتی که مرد از تهیه مسکن مستقل و متناسب برای زوجه امتناع نماید وی می تواند با تهیه یک نمونه دادخواست از دادگاه تقاضا نماید که مرد را ملزم به ایفای این تکلیف نماید که شرح این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

2- نحوه تنظیم دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل چگونه است ؟

برای تنظیم این دادخواست می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و پس از ارائه مدارک لازم و هزینه دادرسی دادخواست را در سامانه ثنا به ثبت رسانید که جزئیات این موضوع در مقاله آمده است .

3- رسیدگی به دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل چگونه است ؟

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار گرفته و پس از استماع دفاعیات طرفین دادگاه حکم الزام مرد به تهیه مسکن مستقل در شان زوجه را صادر می کند که برای آشنایی با آن می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

برای مشاوره دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

برای مشاوره دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *