ارزیابی سیم کارت
خرید و فروش سیمکارتهای خط رند، بازار قابل توجهی در کشور ما دارد. سیمکارتها در حال حاضر به عنوان یک دارائی بسیار ارزشمند مورد توجه هستند به طوری که گاها سیمکارتهایی با قیمتهای میلیاردی برای واگذاری به شرکتها، افراد، ارگانها و سازمانهای مختلف و یا برای فروش مورد ارزیابی قرار میگیرند.
دلایل متعددی را میتوان به برای ارزیابی سیمکارت در نظر گرفت که به اختصار اشاراتی به آن خواهیم داشت و در ادامه بیشتر آن را توضیح میدهیم. برای مثال ارزیابی سیمکارت جهت تعیین میزان دارائیهای یک شرکت و یا ارزیابی سیم کارت جهت تهیه ترازنامه مالی مهاجرت را میتوان از جالبترین و مهمترین دلایل ارزیابی دانست. همواره شرکتهای مختلف برای انجام تبلیغات و پیشبرد بهتر امور خود اقدام به دریافت و یا خرید سیمکارتهای رند میکنند. این شماره تلفنها دارای ارزش هستند و میتوانند بخش اعظمی از دارائی آن شرکت هم محسوب شوند. یا در امور مهاجرت بعضا یک سیمکارت بیش یک خانه ارزش دارد اما متقاضیان مهاجرت به دلایلی نمیتوانند که سیمکارت خود را به عنوان بخشی از دارائیشان در ترازنامه مالی خود لحاظ کنند.
از دیگر موارد قابل توجه در ارزیابی سیمکارت ارائه گزارش رسمی در خصوص میزان دارائیها به محاکم است. همانطور که اشاره شد سیمکارت نیز به مثابه جزئی از اموال در نظر گرفته میشود که در محاکم رسمی و یا محاکم حقوقی و قضائی میتوان از آن به عنوان یک مال قابل ارزشگذاری و ارزیابی استفاده نمود.
کارشناسان ما در حوزه تهیه ترازنامه مالی و ارزیابی دارائیها خدماتی را در این خصوص به متقاصیان ارائه میدهند و یا در صورتی که یک ارگان دولتی و یا یک شرکت قصد واگذاری و یا خرید و فروش و ارزیابی سیمکارتهای خود را داشته باشد با استفاده از روشهای مختلف و همچنین با توجه به دلایل ارزیابی خدماتی را به متقاضیان ارائه میدهند. از آن جا که یکی از مهمترین این خدمات تعیین قیمت سیمکارت است در ادامه به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.
در ارزیابی سیم کارت عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. موارد متعددی را میتوان ذکر کرد که که ارزش یک سیم کارت را تا صدها میلیون تومان هم تعیین میکنند. موضوع تعیین ارزش و ارزیابی سیمکارت به دلایل مختلفی قابل توجه است چرا که معمولا افراد مایل هستند تا بهترین قیمت ممکن را برای خرید و یا فروش سیمکارت خود تعیین کنند. با توجه به اهمیت این موضوع کارشناسان ما به ارزیابی سیم کارتهای مختلف برای تعیین ارزش آنها میپردازند.
همچنین ورود سیم کارت های اعتباری به بازار هم در خرید سیم کارت دائمی با قیمت کلان تاثیری نگذاشته است. جالب است بدانید که حراجی هایی هم به صورت آنلاین برگزار می گردد که سیم کارت به قیمت پایه به مزایده گذاشته شده و به بالاترین پیشنهاد فروخته می شود.
ارزیابی سیم کارت
با طرح مثالهایی به سه مورد به اختصار اشاره میکنیم هر چند که موارد بیشتری را می توان در این خصوص متذکر شد. اول باید به خرید و فروش و یا واگذاری سیمکارت اشاره کرد. برای مثال در صورتی یک شرکت و یا سازمان دولتی و یا غیر دولتی قصد داشته باشد تا سیمکارتی را به هر دلیلی به شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار کند، برای آن که روند انتقال و ارزشگذاری سیمکارت به درستی و با شفافیت مالی کامل صورت گیرد نیازمند گزارش رسمی در خصوص ارزش آن سیمکارت خواهد بود. برای مثال یک شرکت دولتی قصد دارد سیمکارتی که از دارائیهای شرکت است را به مدیر خود واگذار کند، چون سیمکارت دارائی شرکت است بنابراین باید انتقال آن بر اساس فاکتورهای مشخص و گزارشات رسمی صورت گیرد.
مورد دوم باید به ارزیابی قیمت سیمکارت اشاره کرد که دو مسئله مهم در این خصوص وجود دارد. نخست ارزیابی جهت تعیین میزان دارائی شرکت است. همانطور که اشاره کردیم گاها ممکن است ارزش سیمکارت های یک شرکت حتی تا نیمی از ارزش کل شرکت را به خود اختصاص دهد بنابراین جهت تعیین ارزش شرکت و یا ارزیابی دارائیها سیمکارتها نقش موثری خواهند داشت. مورد دیگر هم همانطور که اشاره کردیم ارزیابی قیمت سیمکارت جهت مهاجرت است.
مورد سوم ارزیابی سیمکارت به عنوان یک دارائی منقول است. برای مثال ممکن است فردی برای اثبات تمکن مالی خود نیازمند ارائه گزارش رسمی به یک سازمان و یا ارگان داشته باشد. برای ارائه مدرک معتبر حتما نیازمند تهیه گزارش رسمی در این زمینه دارد. و یا در مواردی گاها سیمکارت یک شرکت و یا یک فرد به عنوان بخشی از مال او برای توقیف و یا پرداخت دیون معرفی شده است و قرار است از طریق مزایده واگذار شود، در این مورد نیز کارشناسان ما گزارش رسمی تهیه خواهند نمود. در ادامه یادداشت روشهای تعیین قیمت و عوامل موثر در ارزیابی قیمت سیم کارت را بررسی خواهیم نمود.
قیمت گذاری سیم کارت
اگر شما قصد فروش سیم کارت خود را دارید، اولین نکته ایی که باید به آن توجه کنید موضوع قیمت گذاری است. در واقع درج قیمت منطقی به فروش بهتر و سریعتر سیم کارت شما بسیار کمک می کند. برخی از افراد تصور می کنند که درج قیمت خیلی ارزان و یا خیلی گران باعث فروش سریع تر سیم کارت می شود. در واقع این کار نه تنها موجب تردید فرد در برقراری تماس با شما می گردد؛ بلکه باعث عدم رقبت مشتریان به خرید از شما خواهد شد. در واقع قیمت گذاری یک کار تخصصی است و به شما کمک می کند تا قبل از هر نوع معاملهایی از قیمت سیم کارت خود در بازار مطلع شوید. مشترکین تمام اپراتور های فعال در ایران (همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا) می توانند برای تعیین قیمت سیم کارت خود با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشورت کنند. در ادامه توضیح مختصری درباره ارزش گذاری سیم کارت ها به شما ارائه خواهیم داد.
برآورد قیمت سیم کارت
قیمتگذاری سیم کارت بر اساس روشها و نام های جالبی صورت می گیرد. معمولا ارزش گذاری با توجه به رند بودن آن می باشد که شامل 38 الگو است از جمله: رند آیینهای، رند پلهای از اول، رند پلهای از آخر، رند 3 پله ای، رند تاریخ تولدی، رند ترازویی، رند ترتیبی از اول، رند ترتیبی از آخر، رند تکرار پیش شماره، رند تکرار 2 رقم یکی، رند جفت از اول، رند جفت از آخر، رند 3 جفت از اول، رند 3 جفت از آخر، رند حروفی، رند ده دهی از اول، رند ده دهی از آخر، رند صد صدی، رند کد پایین، رند گفتاری، رند میلیونی، رند متشکل از دو رقم، رند هزاری از اول، رند هزاریاز آخر، رند ده هزاری از اول، رند ده هزاری از آخر، رند 3 رقم یکی از اول، رند 4 رقم یکی از اول، رند 5 رقم یکی از اول، رند 6 رقم یکی از اول، رند 3 رقم یکی از وسط، رند 4 رقم یکی از وسط، رند 5 رقم یکی از وسط، رند 3 رقم یکی از آخر، رند 4 رقم یکی از آخر، رند 5 رقم یکی از آخر، رند 6 رقم یکی از آخر، رند 7 رقم یکی می باشد.
عوامل تاثیر گذار بر تعیین قیمت سیم کارت
1-رند یا معمولی بودن سیم کارت
سیم کارت هایی با شماره رند با قیمت بالاتری به فروش می رسند.
2-تهران یا شهرستان بودن سیم کارت
یکی دیگر از دلایل مهم و موثر در قیمت سیم کارت این است که خط متعلق به کدام استان می باشد. جالب است سیم کارتهای که مربوط به کلان شهرها میباشند که گاها با اعداد مشترک با یک شهرستان هستند اما تا پنج برابر قیمت سیم کارت شهرستانها میتواند ارزش داشته باشد. برای مثال میتوان به سیمکارتهای 0912 اشاره نمود.
3-نوع کد سیم کارت
منظور از کد سیم کارت، رقم ابتدایی است که بعد از پیش شماره قرار می گیرد. کد یک از بالاترین قیمت و کد 0 دارای کم ترین ارزش است. برای مثال سیم کارت دارای شماره 123 ارزش بیشتری نسبت به سیم کارت 023 خواهد داشت.
4- صفر یا کارکرده
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر ارزش گذاری سیم کارت، صفر و کارکرده بودن آن است. سیم کارت صفر با قیمت بالاتری به فروش می رسد. گاها مشکلاتی چون زنگ خور بالای یک خط میتواند معضلاتی را برای خریداران ایجاد کند چرا که معمولا خطوط رند برای انجام تبلیغات و پرستیژ کاری خریداری میشوند و سیم کارتهای کارکرده چون احتمال زنگ خور بودن بالا توسط مشتریان قبلی را دارند ارزش به شدت پایینی نسبت به مشابه صفر آن خواهد داشت.
این که برای هر یک از عوامل فوق چه قیمتی تعیین میشود، به عبارت بهتر برآورد قیمت یک خط بر اساس الگوهای فوق تابعی از بازار موجود و ارزیابی کارشناسان خواهد بود به همین دلیل در صورت نیاز به ارزیابی سیمکارت و تهیه گزارش رسمی جهت ارائه به ارگانها و محاکم رسمی، فروش سیمکارت و یا تهیه ترازنامه مالی میتوانید با کارشناسان ما جهت ارزیابی تماس حاصل نمائید.