بررسی دیدگاه کارشناس رسمی دادگستری امور اداری و استخدامی درباره طبقه بندی مشاغل و میزان پاداش تولید
طرح طبقه بندی مشاغل جهت تفکیک کار بر اساس تخصص انجام می شود. بدین صورت که برای هر شغل و کارکنان آن جایگاه مشخص قائل می شود تا کارگر یا کارمند بر اساس آن شرایط کار، مزدش تعیین گردد. سابقه این طبقه بندی که به بیش از یک سده پیش برمیگردد اما با توجه به پیچیدگی امور و لزوم رعایت عدالت در دوره های مختلف، در این طبقه بندی تجدید نظر شده است. کارشناس رسمی دادگستری امور اداری و استخدامی درباره طبقه بندی مشاغل و میزان پاداش کارکنان اظهارنظر میکند.
مشاغل در طبقه بندی های اعلام شده به چند رشته کلی تقسیم می شوند؛ امور بهداشتی و درمانی، مشاغل خدماتی، امور اجتماعی، امور مالی و اداری، امور آموزشی و فرهنگی، کشاورزی، فنی و مهندسی، امور مرتبط با اطلاعات و داده ها. تقریبا تمامی امور کار را می توان به نحوی در این طبقه بندی جای داد.
همانطور که گفتیم طبقهبندی مشاغل به منظور تعیین دستمزد، تعیین شرایط کار و اجرای بهتر امور صورت گرفته است. هر طبقه شغلی شامل مشاغلی است که از لحاظ کاری که در آن انجام میشود به یکدیگر شبیه باشند. سازمان امور اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۹۰ به بازنگری در طبقه بندی مشاغل پرداخت که در آن به مباحث ارتقای رتبه نیز اهمیت زیادی داده شده است.
هنگامی که فردی در یک شغل به کار مشغول می شود، رسته شغلی، نوع اشتغال و نوع تخصص ایشان باید مشخص شود. میزان حقوقی که کارکنان دریافت میکنند بر اساس همین اطلاعات شغلی خواهد بود.
یکی از مباحث مهمی که در این جا مطرح می شود، امتیاز آوری جهت ارتقا رتبه شغلی است. از نظر کارشناس رسمی امور اداری و استخدامی مدرک تحصیلی، سابقه کار، تسلط به زبان خارجی و برنامه های کامپیوتری، ارائه کتاب و مقاله، کارآیی کارمندان و نوآوری آنها از عوامل مهم در تعیین امتیازات آنها به حساب می آید.
با دانلود فایل طبقه بندی مشاغل از سایت کارشناسان رسمی دادگستری می توانید جزئیات بیشتری در خصوص رسته های شغلی به دست آورید اما با توجه به پیچیدگی مشاغل، رسته ها، امتیازدهی، شیوه پرداخت سنوات، پاداش و همچنین محاسبه دستمزد نیاز به مشاوره با کارشناس دادگستری امور اداری و استخدامی دارید.
ارتقای شغل و افزایش دستمزد مشاغلی چون حوزه خدماتی، کارگران، پرستاران، معلمان و کارمندان ادارات مختلف تابع شرایط بسیار زیادی است. در بسیاری از مواقع کارمندان شرایط ارتقای شغلی دارند اما چون با قوانین این حوزه آشنا نیستند ممکن است چگونگی ارائه مدرک خود را نداند. برای مثال همانطور که گفتیم ارائه مقاله و تسلط بر کامپیوتر زمینه امتیاز آوری و ارتقای شغلی را فراهم می کند اما عدهای چگونگی این ارتقای شغلی را به خوبی نمی دانند.
کارشناس امور اداری و استخدامی با بررسی سوابق کار کارگران، معلمان، کارمندان، پرستاران و سایر مشاغل میتواند راه ها و مزایای ارتقاء رتبه و درجه شغلی و همچنین میزان دقیق افزایش دستمزد و مزایای شغل جدید را برای آنان تشریح کند.
با تسلط بر استانداردها و اصول طبقه بندی مشاغل و همچنین آشنایی با جداول دستمزد و امتیازدهی میتوان به راحتی زمینههای ارتقا را فراهم آورد. یکی از موضوعات بسیار مهم در این حوزه طبقه بندی مشاغل کارگری و عقد قرارداد کار بر طبق طبقه بندی مشاغل است.
در این قراردادها ساعت کار، میزان مزد، مدت قرارداد، شغل کارگر، گروه شغلی، پست او، سنوات کاری، پاداش، کمک هزینه مسکن، حق فرزندان ،کمک هزینه خرید خواروبار، میزان اضافه کاری، چگونگی محاسبه اضافه کاری، سختی کار و عوامل مختلفی از این قبیل به طور دقیق مشخص خواهد شد.