علی بابا و آمازون، غولهای تجارت الکترونیک
گروه علیبابا در چین، به مرور زمان کمکم به تهدیدی بزرگ برای فروشگاه اینترنتی آمازون تبدیل میشود.
گروه علیبابا یک گروه بازرگانی خصوصی است که توسط گروه هانگژو در سال 1999 تأسیس شد.
گروه علیبابا در واقع یک پورتال تجارت الکترونیک است که برای معاملات تجاری و خرید آنلاین در چین فعالیت میکند.
علاوه بر این علیبابا یک موتور جستجوی اقلام و کالا نیز بوده که خدمات پردازش ابری را نیز ارائه میکند. در سال 2012 دو تا از پورتالهای علیبابا شاهد فروش 1.1 تریلیون یوان (170 میلیارد دلار) بودهاند که از رقبای خود یعنی eBay و آمازون درمجموع نیز بیشتر بوده است.
این غول بزرگ تجارت الکترونیک که مقر کنونی آن در چین است انتظار میرود که در اواخر ماه آینده میلادی سهام خود را بهصورت عمومی باارزش بیش از 150 میلیارد دلار وارد بورس کند.
در حال حاضر حدود 80 درصد از معاملات تجاری و بازرگانی آنلاین در چین از طریق وبسایت گروه علیبابا انجام میشود و این آمار روز به روز در حال افزایش است. با این حال درآمد علیبابا در مقایسه با رقیب آمریکایی خود یعنی آمازون به مراتب کمتر است.
در ادامه مطلب به مقایسه این دو رقیب بزرگ در بازار تجارت و خرید و فروش الکترونیکی در قالب اینفوگراف خواهیم پرداخت.