امور آموزشی

آزمون نظام مهندسی


همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی (آزمون ورود به حرفه)

 

معرفی سازمان نظام مهندسی ساختمان

سالهای قبل، به علت فقدان یك نهاد مقتدر جهت سازماندهی مهندسان و فعالیت های آنان و همچنین نبود تعرفه های یكسان، نوعی خلا قانونی در امور مهندسی به ویژه مهندسی ساختمان كه بخش بسیار بزرگی از سرمایه های كشور را نیز به خود اختصاص داده است، خود نمائی می كرد.

در مواردی كه مشكلی در اجرای پروژه ای پیش می آمد و به خوبی به انجام نمی رسید، چه به دلیل عدم صلاحیت مجری و چه به دلیل نبود نظارت كافی، مرجعی برای رسیدگی وجود نداشت. این موضوع لزوم ایجاد یك تشكل سازمان یافته و كاملا حرفه ای در هر یك از شاخه های مهندسی را بیش از پیش ضرورت می بخشید.

بر همین اساس و با مشاهده چنین كاستی هایی، نظام مهندسی ساختمان بوجود آمد. این سازمان پس از بررسی دوباره صلاحیت فارغ التحصیلان دانشگاهی از لحاظ مهارتهای اجرائی و همچنین برگزاری آزمون صلاحیت علمی، با اعطای رتبه و پروانه اشتغال به كار مهندسی تا حد زیادی خلاء های فوق را پوشش داد.

دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی دانلود کلمات کلیدی آزمون نظام مهندسی به تفکیک رشته های تخصصی دانلود چارت های خلاصه نویسی شده آزمون نظام مهندسی به تفکیک رشته

سازمان نظام مهندسی ساختمان، حدود 12 سال پیش به منظور ساماندهی به فعالیتهای مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه، و با حمایتهای وزارت مسكن و شهرسازی پا به عرصه وجود گذاشت. مروری بر 12 سال پرونده فعالیت این سازمان، و مقایسه آن با 10 هدف متعالی ذكر شده در ماده 2 قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان، می¬تواند معیار مناسبی برای بررسی عملكرد این ارگان باشد.

این تشكل حرفه ای تقریبا اغلب شاخه های مرتبط با ساختمان، یعنی عمران، معماری، تاسیسات مكانیكی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه برداری، و ترافیك را تا حدودی تحت پوشش قرارداده است.
 

عضویت در نظام مهندسی ساختمان

فارغ التحصیلان رشته های مرتبط  بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن می توتنند اقدام نمایند و به عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان درآیند.
 

آزمون های نظام مهندسی ساختمان

فارغ التحصیلان رشته های مورد نیاز برای دریافت پروانه اشتغال به کار باید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند. آزمون نظام مهندسی سالی یک و یا حداکثر دو بار در سال  برگزار می شود .

سازمان نظام مهندسی هر سال آزمون های ورود به حرفه مهندسان را در هفت رشته مهندسی معماری بخشهاي(نظارت، طراحي و اجرا)، عمران بخشهاي(نظارت، محاسبات و اجرا)، تاسيسات مكانيكي، تاسيسات برقي، شهرسازي، نقشه برداري و ترافيك در پايه سه و كاردانهاي فني ساختمان درشش رشته كارداني معماري، عمران، تاسيسات مكانيكي، تاسيسات برقي، شهرسازي و نقشه برداري در پايه سه و آزمون تعيين صلاحيت حرفه اي معماران تجربي در پايه هاي سه، دو، يك را به صورت سراسری برگزار می کند.

داوطلبان باید در صورت داشتن شرایط لازم که هر سال اعلام می گردد، ابتدا عضو سازمان نظام مهندسی شده و بعد برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی اقدام کنند.
 

رشته ها و مدارک تحصیلی مورد قبول برای آزمون نظام مهندسی

با توجه به ماده 7 آئين نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان صرفاً مدارك مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور صدور پروانه اشتغال بكار مورد تأييد مي باشند. لذا دارندگان ساير مدارك از جمله معادل و مانند آن امكان شركت در آزمون را نداشته و شركت در آزمون و قبولي در آن حقي براي داوطلب جهت اخذ پروانه ايجاد نخواهد كرد.

 مطابق ماده 6 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان رشته هاي معماري، عمران، تأسيسات مكانيكي، تأسيسات برقي، شهرسازي، نقشه برداري و ترافيك جزء رشته هاي اصلي مي باشند. دارندگان مدرك تحصيلي هريك ازاين رشته ها نمي توانند در آزمون حرفه اي ساير رشته ها شركت نمايند. همچنين دارندگان مدارك تحصيلي كارشناسي ارشد يا دكترا هريك ازاين رشته ها (بدون داشتن مدرك كارشناسي در آن رشته) براي شركت در آزمون آن رشته در صورت تأييد كميسيون ماده 7 قانون (كميسيون هم ارزي) ميتوانند در حدود صلاحيت تعيين شده توسط كميسيون مذكور پروانه اشتغال بكار دريافت نمايند.

دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی دانلود کلمات کلیدی آزمون نظام مهندسی به تفکیک رشته های تخصصی دانلود چارت های خلاصه نویسی شده آزمون نظام مهندسی به تفکیک رشته

و اما رشته های مرتبط،
با توجه به ماده 7 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان متقاضياني كه عنوان رشته آنها مطابق با رشته هاي اصلي نباشد (مانند عمران- آب و…. ) فقط در صورت تأييد كميسيون ماده 7 قانون (كميسيون هم ارزي) مي توانند در حدود صلاحيت تعيين شده توسط كميسيون مذكور پروانه اشتغال بكار دريافت نمايند.

همچنين مطابق مصوبات كميسيون هم ارزي رشتهها دارندگان مدارك تحصيلي كارشناسي غير مرتبط با رشته هاي مذكور، با داشتن مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد مرتبط نميتوانند پروانه اشتغال بكار مهندسي دريافت نمايند، مانند مدارك تحصيلي رشته هاي كارشناسي معدن و كارشناسي ارشد عمران نميتوانند پروانه اشتغال بكار عمران اخذ نمايند.)

برای کسب اطلاعات کامل در خصوص رشته های مجاز برای آزمون نظام مهندسی کلیک کنید.

 

سابقه کار حرفه ای لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

حداقل سوابق كار حرفه اي جهت شركت در آزمون ورود به حرفه مهندسان (پایه 3) مطابق جدول زیر است :

 

ردیف مقطع تحصیلی حداقل سابقه کار حرفه ای
1 کارشناسی 3 سال
2 کارشناسی ارشد 2 سال
3 دکتری 1 سال

حداقل سوابق كار حرفه اي جهت شركت در آزمون ورود به حرفه کاردان های فنی ساختمان مطابق جدول زیر است :
 

ردیف نوع مدرک تحصیلی پایه 3
1 مدارک فنی مورد تایید وزارت علوم 5 سال
2 مدارک فنی مورد تایید سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی 6 سال

حداقل سوابق كار حرفه اي جهت شركت در آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی مطابق جدول زیر است :

 

برای دارندگان دیپلم فنی ساختمان و نقشه کشی
 

پایه حداقل سن سابقه کاری
پایه 3 25 سال 7 سال
پایه 2 30 سال 12 سال
پایه 1 36 سال 18 سال

 

 

برای سایر داوطلبان
 

پایه حداقل سن سابقه کاری
پایه 3 26 سال 8 سال
پایه 2 31 سال 13 سال
پایه 1 37 سال 19 سال
دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی دانلود کلمات کلیدی آزمون نظام مهندسی به تفکیک رشته های تخصصی دانلود چارت های خلاصه نویسی شده آزمون نظام مهندسی به تفکیک رشته

مدت اعتبار آزمون نظام مهندسی

اعتبار همه آزمون های نظام مهندسی اعم از آزمون های مهندسی، کاردانی و تجربی به مدت 4 سال از تاریخ آزمون می باشد.
 

ویژگی های آزمون نظام مهندسی

آزمون هاي ورود به حرفه مهندسان و كاردانهاي فني ساختمان در كليه رشته ها فقط در پايه 3 به صورت تستي برگزار مي گردد و ارتقاء پايه طبق آئين نامه اجرائي قانون و دستورالعمل هاي ابلاغي صورت مي گيرد. همچنين كليه آزمونها به صورت جزو ه باز می باشد.

 

آزمون تعيين صلاحيت حرفه اي معماران تجربي در پايه هاي 1 و 2 و 3 به صورت تستی و جزوه باز برگزار می شود.
 

حد نصاب قبولي در آزمونهاي ورود به حرفه مهندسان و كاردانهاي فني ساختمان در تمامي رشته ها و بخشهاي آن 50 %ميباشد.

حدنصاب قبولي در آزمون تعيين صلاحيت حرفه اي معماران تجربي براي پايه سه 50 %،پايه دو 55 %و پايه يك 60 % مي باشد.

مواد آزمون نظام مهندسی

مباحث و مواد آزمون ورود به حرفه سازمان نظام مهندسی هر سال و برای هر آزمون اعلام می گردد. 

دانلود های مفید :

دانلود مواد آزمون نظام مهندسی پایه 3 اسفند 95

دانلود مواد آزمون ورود به حرفه کاردان هاي فني ساختمان شهریور 95

دانلود مواد آزمون تعيين صلاحيت معماران تجربي شهریور 95

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *