جنگل و مراتع

نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته جنگل و مراتع در برآورد خسارت وارده به جنگل

[ad_1]

جنگل یکی از منابع محیط زیست طبیعی است  که از نسل های گذشته به یادگار مانده  است، و بایستی حفاظت و نگهداری از آن مورد توجه عموم مردم قرار گیرد. متاسفانه این سرمایه ارزشمند در سال های اخیر توسط عوامل متعددی مثل آتش سوزی ، تغییر کاربری  و ساخت و سازهای غیرقانونی مورد تهدید واقع شده است. در صورت بروزهر گونه تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرقانونی از سوی اشخاص حقیقی و یا سازمان ها و نهادهای دیگرو بروز اختلاف بین سازمان جنگلبانی و این اشخاص، کارشناس رسمی دادگستری رشته جنگل و مراتع موظف میگردد تا طبق آیین نامه ی درج شده در بند “ب” قانون 12 افزایش بهره وری بخش کشاورزی میزان خسارت وارده به جنگل را براورد نماید. ابتدا بایستی مجریان پروژه های ساخت و ساز نقشه پروژه ی خود را در اختیار سازمان جنگل و مراتع قرار دهند. تا کارشناس پس از بررسی هزینه های لازم برای بازسازی جنگل تخریب شده، هزینه قابل پرداخت را به مجریان پروژه ابلاغ نمایند.

کارشناس رسمی جنگل و مراتع  بعد از بررسی های میدانی ، تعداد درختان، نهال ها، و سایر محصولات جنگلی از بین رفته ای که چه به صورت طبیعی روییده باشند و چه به صورت دستی کاشته شده باشند را تعیین می کند و با در نظر گرفتن تمامی عواملی که در به آن سن رساندن درختان نقش دارند از جمله هزینه های لازم برای نگهداری و مراقبت و گاها کاشت آن ها، براساس جدول هزینه هایی که توسط سازمان جنگل ها و مراتع ارایه شده است قیمت گذاری نموده و خسارت وارده را تخمین می زند. کارشناس دادگستری جنگل و مراتع همچنین بایستی سایر عوامل تخریب شده از جمله خاک منطقه که از بین رفته و شاید دیگر قابل استفاده برای کشاورزی نباشد(هزینه به ازای هر متر مکعب حساب می شود) و یا گونه هایی که برای کشور خاص و یا در خطر انقراض بوده اند را نیز شناسایی کرده و در مقدار خسارت تعیین شده لحاظ نماید.

مجازات تعیین شده برای این افراد از سوی قانون به اینصورت است که، علاوه بر پرداخت خسارت تعیین شده از سوی کارشناس جنگل و مراتع به سازمان مزبور ، بایستی بنای ساخته شده نیز تخریب گردد و همچنین افراد موظف هستند سه برابر قیمت روز زمین های تخریب شده را نیز به دولت پرداخت نمایند، و اگر به این تخلف خود اصرار بورزند به یک تا 6 ماه حبس محکوم خواهند شد.

در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در خصوص تعیین خسارت وارده به جنگل می توانید با یک کارشناس رسمی جنگل و مراتع تماس بگیرید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *