جنگل و مراتع

نظر کارشناسی رسمی دادگستری رشته جنگل و مراتع در رابطه با تعیین قیمت محصولات چوب و الوار جنگلی

[ad_1]

چوب و الوار جنگلی جز محصولات اصلی جنگل ها و مراتع به حساب می آیند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور بازی می کنند. این محصولات یکی از مواد اولیه مورد نیاز در بسیاری از صنایع روز از جمله  ساختمان سازی ، پل سازی و بخصوص در ساخت مبلمان و همچنین کاغذ می باشند، بنابراین بایستی نظارتی کلی بر روی برداشت چوب و الوار از سوی سازمان جنگل ها و مراتع صورت بگیرد تا در اثر بهره برداری های بی رویه یا تخریب خواسته و ناخواسته ی آنها توسط انسان، جنگل ها به نابودی کشانده نشوند.

از نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته جنگل و مراتع هر گونه بهره برداری از جنگل به صورت قطع درختان و برداشت چوب و هیزم و الوار جنگلی بایستی طبق مقررات و براساس مجوز صادر شده از سوی سازمان جنگل ها و مراتع صورت گیرد. بدین معنی که خریداران چوب یا بهره برداران جنگل بایستی بعد از اعلام سازمان جنگلبانی مبنی برقطع درختان خاص در فصل مشخص، تقاضای خود را ارایه داده و پراونه قطع درخت برای مدت معلوم و از محل های تعیین شده، با رعایت اصول قطع درخت را دریافت نمایند. قیمت گذاری چوب و الوار حاصل از جنگل ها نیز توسط سازمان جنگل ها و مراتع و بر اساس میانگین مقدار معامله به صورت عمده فروشی این محصولات در بازار تهران تعیین و ابلاغ می گردد. بهره مالکانه( درصدی از سود حاصل از فروش محصولات چوب و الوار) و همچنین عوارضی که به ازای هر درخت بایستی از سوی خریدار پرداخت گردد نیز از سوی سازمان جنگل و مرتع تعیین می گردد.

اگر چنانچه پس از قطع درختان نشانه گذاری شده از سوی جنگلبانی بین خریدار و سازمان جنگل و مراتع اختلاف نظری بر سر قیمت تعیین شده به وجود بیاید، یا جنس و حجم درختان خریداری شده با جنس و حجم درختان دریافت شده هم خوانی نداشته باشد، کارشناس رسمی جنگل و مراتع با انجام یکسری تحقیقات صحرایی جهت بررسی محل قطع درختان و تعیین جنس درخت و یا شیوه ی حمل چوب به مقصد، نحوه ی نگهداری آن ها ( همگی برحفظ کیفیت درخت موثر هستند) و همچنین حجم یابی مجدد چوب و الوار موجود و مقایسه آن با حجم اندازه گیری شده از درختان سرپا( ممکن است برخی درختان از نظر ظاهری سالم باشند ولی توخالی باشند بنابراین در اندازه گیری حجم سرپا عددی متفاوت از تجدید حجم  نشان خواهند داد) اقدام به تعیین قیمت چوب به صورت مترمکعب در هر هکتار نموده و رای خود را به دادگاه ارسال می نماید.

به گفته ی کارشناس دادگستری جنگل و مراتع در صورت صادر کردن غیر مجاز چوب، فرد متخلف محسوب شده و پس از تعیین قیمت چوب از سوی کارشناس، علاوه بر این که عین محموله به نفع دولت ضبط خواهد شد متخلف نیز باید یک برابر قیمت تعیین شده را به عنوان خسارت پرداخت نماید.

جهت راهنمایی و مشاوره در رابطه با تعیین قیمت انواع محصولات حاصل ازجنگل از جمله چوب و الوار می توانید با کارشناس جنگل و مراتع تماس بگیرید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *