صنایع نفت و پتروشیمی

ارزیابی میزان خسارت وارده به تاسیسات برقی شرکت های نفتی

تاسیسات برقی شرکت های نفتی به عنوان قلب تپنده چرخه اقتصادی در شرکت های نفتی می بایست با بهترین عملکرد به انجام کار خود بپردازند و هرگونه اخلال و ایرادی در این دستگاه ها زیان های غیرقابل جبرانی برای عملکرد کلی شرکت دارند. این شرکت ها برای بقای روند فعالیت خود و سود و بهره برداری حداکثری در حوزه ی محصولات و فراورده های نفتی نیاز به ارزیابی مالی و همچنین ارزیابی میزان خسارت های متعدد وارد بر تاسیسات خود دارند.

لذا سعی می کنند از کارشناس نفت و پتروشیمی در این راستا کمک بگیرند . وی قادر است نسبت به ارزیابی میزان خسارت های وارده بر تاسیسات برقی که شامل موارد مختلفی است‌ بررسی های مختلف انجام داده و طی گزارشی ارائه بدهد.

 

تاسیسات برقی شرکت های نفتی

به تمامی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترومکانیکی که جهت استخراج و نگهداری ، بهره برداری و پالایش و نیز انتقال فراورده های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد، گفته می شود .

به دست آوردن آلیاژ های مختلف در تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی ، یکی از اولویت های واجب علمی در تهیه این گونه ابزار ها است ؛ که پیشرفت روز افزون علم باعث شده است که نوآوری و خلاقیت هایی در این زمینه صورت پذیرد  ؛ و به تبع آن خسارات وارده بر این گونه وسایل و ارزیابی خسارات آن کار آسانی نخواهد بود .

از نظر ارزیابی هزینه ی اینگونه وسایل و تجهیزات نفتی باید این نکته را اشاره کرد که به طور میانگین براورد هزینه ی نسبتا بالایی دارند . میزان خسارت های وارده براین تجهیزات نفتی ، می تواند ناشی از دلایل متعددی باشد :

نظیر استهلاک ناشی از استفاده ی زیاد ، عدم رعایت شرایط نگهداری صحیح ، عدم بررسی و بازبینی به صورت دوره ای ، عدم رعایت نحوه ی صحیح استفاده از تجهیزات و…

ارزیابی خسارت های وارده

بایستی با توجه به میزان کارکرد هرقطعه با استفاده از روش های آماری و نیز روش های میدانی و بررسی میزان بهره وری و استهلاک آن گزارشی آماده شود.

باید به این نکته نیز توجه داشت که تجهیزات نفتی مانند دیگر تجهیزات صنعتی به دو صورت معمول در دسترس شرکت ها قرار می گیرند :

تامین تجهیزات و وسایل نفتی به صورت تولیدات داخلی و روش دیگر تامین آن ها به صورت واردات است .

به همین سبب ، ارزیابی و آنالیز تک تک قطعات الکتریکی شرکت های نفتی که در نتیجه به برآورد و تعیین میزان خسارات وارد بر آنان ختم میشود ؛ به طور ویژه ای به کمپانی سازنده ی آن وابسته است .

بدیهی است وسایلی که تولید آنان در داخل کشور بومی سازی نشده و به صورت وارداتی مورد استفاده قرار می‌گیرند ، نه تنها در خرید محصول هزینه ی پرداختی بالایی دارند ، بلکه در تعیین میزان خسارات وارده نیز سهم هنگفتی را به خود اختصاص میدهند.

 لازم به ذکر است میزان عرضه ی قطعات یدکی دستگاه ها و نوع خدمات پس از فروش هر دستگاه نیز با توجه به کمپانی سازنده و نوع عرضه ی آن ( داخلی یا وارداتی ) در تعیین خسارات وارده تاثیر مهمی دارند .

در خصوص تعیین هزینه خسارت تجهیزات وارداتی کارشناس نرخ تورم ، میزان هزینه نصب و نگهداری و تعمیرات و هزینه استهلاک را برآورد کرده و در گزارش خود ارائه میدهد .

جالب است بدانید که تمامی تجهیزات شرکت های نفتی در حال استفاده دارای حفاظ های متعددی هستند که مانع از داخل شدن انواع جسم های متفرقه و نیز ورود آب می شوند. در خصوص وسایل و قطعات برقی شرکت های نفتی مضاف بر حفاظ هایی که اشاره شد ؛ باید از حفاظی استفاده کرد که در مقابل هیدرکربن ها مقاومت کند. زیرا محتوای هیدروکربن ها از جهت خطر آتش سوزی و نیز انفجارهای مهیب به حالات و دسته های گوناگونی طبقه بندی می شوند.

از این رو بایستی که قسمت بدنه  وسایل مورد استفاده ، با در نظر گرفتن این موضوع از جنس ها و آلیاژ های مرغوبی استفاده شوند. فردی که به ارزیابی می پردازد می بایست با توجه به طبقه بندی فضاهایی که چنین وسایلی مورد استفاده قرار میگیرد و بر اساس استاندارد های بین المللی الکتروتکنینی ( به اصطلاح IEC) توجه کاملی داشته باشد.

با توجه به اینکه کارشناس رسمی برای ارزیابی خسارات تجهیزات نفتی و پتروشیمی می تواند از شیوه های مختلف متناسب با نوع ارزیابی استفاده کند، میزان هزینه های مختلف از جمله هزینه استهلاک، هزینه نصب و راه اندازی سیستم حفاظت از صاعقه ، ترانسفورماتور ها ، ژنراتورها و موتور ها ، گرم کننده های الکتریکی ، هزینه تعمیر و نگهداری ، هزینه نظارت و اجرا ، به صورت دقیق و شفاف برآورد می شود و در نتیجه هر گونه ابهام نسبت به آن ها رفع می شود.

در صورتی که نیاز به کارشناس برق ماشین و تاسیسات کارخانجات جهت برآورد میزان خسارت به تاسیسات برقی دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *