کیا سراتو کوپ اس ایکس
معرفی خودرو
مدل کوپ، پس از «سدان» چهار در و «هاچ بک» پنج در، سومین طراحی جدید سال 2015 در سری خودروهای فورته – سراتو کمپانی کیا به شمار می رود. با وجود طراحی بی نقص، همزمانی با خودروهایی مانند سیویک کوپه، سایون TC، و همین طور النترای کوپه از کمپانی هیوندای، شرایط رقابت را برای این خودرو بسیار سخت کرده است. کیا سراتو کوپ که در کره با نام K3 و در سایر بازارها فورته نامیده می شود، از عناصر طراحی دیگر سراتوها، فقط کاپوت و سپر جلو را استفاده کرده و دارای طول و عرض بزرگتر و ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سراتو کوپ قبلی است. بر این اساس، فضای بیشتری در داخل کابین ایجاد شده است و می توان گفت که حدود ۵ سانتی متر به فضای پاها اضافه شده است. طراحی دوباره، دو نوع موتور جدید انژکتور مستقیم برای این مدل به ارمغان آورده است. در مدل پایه کوپ EX، موتور ۲ لیتری چهار سیلندر، می تواند به اندازه موتور ۲/۴ لیتری مدل سال گذشته، یعنی ۱۷۳ اسب بخار، قدرت ایجاد کند. برای این بررسی، از مدل کوپ توربوشارژر SX استفاده شد که با شرایط اسپرت کامپکتی خود، از موتور ۱/۶ لیتری توربو چهار سیلندر، ۲۰۱ اسب بخار قدرت تولید می کرد. البته، موتور مورد استفاده در این مدل، با ولو استر توربو و کیا سراتو SX هاچ بک، مشترک است. مانند همهٔ موتورهای توربوی امروزی، کوپ SX، در بازه ای طولانی از دور موتور می تواند گشتاور تولیدی خود را حفظ کند. ۲۶۴/۴ نیوتن متر، گشتاوری است که موتور سراتو کوپ SX تولید می کند و در دور موتورهای ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس خواهد بود. همچنین، زمان بندی پیوسته سوپاپ ها، انعطاف پذیری زیادی برای موتور ایجاد کرده است و نگرانی کمتری را در مورد دنده کنونی به همراه دارد. سراتو کوپ در حالت استاندارد، دارای سیستم گیربکس ۶ دنده دستی است و برای دریافت سیستم ۶ دنده اتوماتیک، باید چیزی حدود هزار دلار دیگر خرج کرد. در سیستم گیربکس دستی، کلاچ به سختی پایین رفته و تعویض دنده، واقعاً احساس می شود؛ در حالی که تغییر دنده ها در سیستم اتوماتیک، راحت و با آرامش انجام می شود. البته در همین سیستم اتوماتیک، بر روی فرمان خودرو، پدال شیفتر برای تعویض دستی دنده ها در نظر گرفته شده است. طبق گفته کیا، SX توربو شارژر، نُت اگزوز مخصوص به خود را دارد. البته چیزی که مشاهده شد، صدای دو لوله خروجی اگزوز، تقریباً همان صدای استاندارد اسپورت های کوپه است و برخلاف مدل هایی مانند فورد فوکوس ST و فولکس واگن GTI، سراتو نتوانسته صدایی منحصر به فرد داشته باشد. یکی از اصول طراحی هر خودرو، این است که هر چه خودرو سریعتر بتواند برود، باید از ترمزهای مطمئن تری برخوردار باشد. بنابراین، کیا نیز در مدل SX، از دیسک ترمزهای بزرگتری استفاده کرده است. عملکرد آن ها چندان در اتوبان قابل دفاع نیست، ولی در عین حال، حسّ «عملکرد خطی در ترمز» را منتقل می کنند و وقتی شروع به پایین آوردن پدال ترمز می کنید، متوقف شدن خودرو نیز شروع می شود. همچنین سیستم تعلیق نیز بهبود یافته و سواری با آن حسّ آرامش و اطمینان بهتری نسبت به مدل قبلی SX ایجاد می کند.