دسته‌بندی نشده

نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

[ad_1]

اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، یکی از اوراق قضایی است که می تواند، توسط فرزند یا نماینده قانونی وی، پیش از ثبت دادخواست مطالبه نفقه فرزند یا شکواییه کیفری ترک انفاق فرزند، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت و برای مسئول پرداخت نفقه، ارسال گردد و به موجب آن، پرداخت نفقه فرزند، درخواست شود. نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند نیز با درج دقیق اطلاعات هر ستون، در مقابل آن ستون، می باشد.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

 

نفقه فرزند یا نفقه اقارب، یک نهاد حقوقی پیش بینی شده در قانون مدنی، در جهت حمایت از فرزندان حاصل ازدواج دائم، موقت یا حتی فرزندان حاصل رابطه نامشروع می باشد که بر اساس قانون، تکلیف پرداخت آن، در درجه اول، برعهده پدر و سپس، در صورت عدم استطاعت مالی یا در قید حیات نبودن او، به ترتیب، بر عهده جد و اجداد پدری، مادر، اجداد و جدات مادری و جدات پدری، با رعایت دوری و نزدیکی، خواهد بود.

هنگامی که فرزند، ندار بوده و توان کار کردن برای تامین معیشت خود را نداشته باشد، همچنین، در شرایطی که مسئول پرداخت نفقه، از توان مالی کافی، برخوردار است، نفقه فرزند، باید، پرداخت شود، در غیر این صورت، می توان، اقدام به شکایت کیفری ترک انفاق و ثبت دادخواست مطالبه نفقه فرزند نمود اما، پیش از آن، امکان درخواست پرداخت نفقه، به موجب اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند نیز ممکن است که یک راه حل عالی، برای جمع آوری ادله، علیه خودداری کننده از پرداخت نفقه، برای اثبات این امر، در دادگاه می باشد.

با توجه به اینکه نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، قواعد مخصوص به خود را دارد، در مقاله حاضر، قصد داریم، درباره چیستی این اظهارنامه و نحوه تنظیم آن، صحبت کرده و سپس، متن و فایل دانلود pdf یک نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند را ارائه نماییم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند چیست

یکی از مراحلی که فرزند یا نماینده قانونی وی، پیش از طرح هرگونه دعوا، در خصوص مطالبه نفقه یا شکایت کیفری ترک انفاق فرزند می توانند، طی نمایند تا به واسطه آن، از ادله کافی، برای اثبات ادعای خود، مبنی بر عدم پرداخت نفقه فرزند، توسط مسئول آن که حسب مورد، می تواند، پدر، جد و اجداد پدری، مادر، جد و جدات مادری و پدری باشد، برخوردار شوند، ارسال اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند است. قبل از توضیح در این باره که نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند چیست، لازم است تا اندکی در خصوص اظهارنامه، توضیح دهیم.

 اظهارنامه قضایی الکترونیکی، یک سند قانونی و قضایی است که قانون گذار، ارسال آن را پیش از مطرح کردن هر گونه دعوا یا حتی پس از آن، حق طرفین دعوی و اشخاص حقیقی و حقوقی دانسته و در ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، در این خصوص، مقرر می دارد: 

“هر کس می‌ تواند، قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه، از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد. به طور کلی، هر کس حق دارد، اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به طور رسمی به وی برساند، ضمن اظهارنامه، به طرف ابلاغ نماید.”

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند چیست؟ باید گفت، اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، یکی از انواع اوراق و اسناد قضایی است که پیش از ثبت دادخواست، توسط فرزند یا نماینده قانونی وی، برای مسئول پرداخت نفقه، ارسال می شود و به موجب آن، از وی، تقاضا می گردد تا نسبت به پرداخت مبلغ نفقه فرزند که حق فرزند و تکلیف مسئول پرداخت بوده، اقدام کند.

شایان ذکر است که در صورت عدم توجه مخاطب اظهارنامه به اظهارنامه ارسالی، می توان از آن، به ویژه در دعوای ترک انفاق کیفری، به عنوان مدرکی برای استنکاف عامدانه منفق، از پرداخت نفقه، استفاده کرد. در ادامه، در خصوص نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه نفقه فرزند، صحبت کرده و فایل دانلود pdf آن را ارائه خواهیم نمود.

حتما بخوانید: تعدیل نفقه فرزند

نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

برای اینکه متقاضی ارسال اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، موفق به انجام چنین امری گردد و اظهارنامه ارسالی از جانب او، از اعتبار قانونی، برخوردار باشد، لازم است تا با نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، آشنا بوده و اظهارنامه مورد نظر خود را مطابق قواعد مخصوص این امر، تنظیم نماید.

 لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، صحبت کنیم. اما، قبل از توضیح در این باره، ضروری است تا اجزای تشکیل دهنده اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند را ذکر کنیم، چرا که آشنایی با این اجزا، رکنی اساسی و مهم، در تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند می باشد. 

ستون مربوط به اطلاعات اظهارکننده، ستون مربوط به اطلاعات مخاطب اظهارنامه یا همان اظهار شونده، ستون مربوط به موضوع اظهارنامه و ستون مربوط به شرح موضوع اظهارنامه، اجزای هر اظهارنامه، من جمله نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند هستند که پر کردن هر ستون، مطابق مراحل زیر می باشد:

در ستون مربوط به اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند باید، اطلاعاتی از قرار نام و نام خانوادگی، آدرس دقیق و در صورت امکان، اطلاعات تماس اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه درج گردد.

در ستون مربوط به موضوع اظهارنامه باید، عبارت “مطالبه نفقه فرزند” درج شود.

در ستون شرح موضوع اظهارنامه باید، جزئیات موضوع و مواردی همچون، دلایل مستحق بودن فرزند، بر دریافت نفقه ( نظیر سن کم او و عدم توان وی بر کار کردن برای تامین معیشت خویش) و مکلف بودن مخاطب اظهارنامه بر پرداخت نفقه (به علت مواردی نظیر استطاعت مالی وی بر پرداخت یا عدم در مضیقه قرار گرفتن او با پرداخت نفقه فرزند)، درج شود.

شایان ذکر است که نحوه ارسال این اظهارنامه، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد؛ بدین ترتیب که پس از تنظیم آن، ارسال کننده باید، فایل اظهارنامه تنظیمی را بر روی یک حافظه یا تلفن همراه خود، ذخیره کرده و آن را برای ارسال و ثبت، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محل سکونت خود، تحویل دهد تا به مخاطب اظهارنامه، ارسال گردد.

نمونه لایحه مطالبه نفقه فرزند

 

دانلود pdf نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم که اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، چیست و گفتیم که یکی از مراحلی که فرزند یا نماینده قانونی او می توانند، قبل از طرح دعوای مطالبه نفقه فرزند، طی کرده، تا ادله لازم برای اثبات استنکاف مسئول پرداخت نفقه فرزند از دادن و پرداخت نفقه را جمع آوری کند، ارسال اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، می باشد.

از آنجا که داشتن یک نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، می تواند به متقاضیان انجام چنین امری، بسیار کمک نماید، در این بخش از مقاله، قصد داریم، متن یک نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند را ارائه کرده و فایل pdf دانلود آن را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم تا در صورت نیاز، بتوانند با تغییر اندکی در محتویات متن به تناسب شرایط شخصی خویش، از آن استفاده کنند. 

 

نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

 

اظهار کننده: نام- نام خانوادگی- آدرس- تلفن

مخاطب اظهارنامه: نام-نام خانوادگی- آدرس- تلفن

موضوع: مطالبه نفقه فرزند

دلایل و منضمات: حکم دادگاه

متن اظهارنامه 

مخاطب محترم، به موجب ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، متن زیر، رسما و قانونا، به شما، ابلاغ می گردد:

با سلام و احترام 

اینجانب…………….، فرزند……………، به موجب حکم دادگاه، به شماره دادنامه ………………..، در پرونده شماره ……………، با موضوع طلاق توافقی، حضانت فرزند مشترک را طی توافقات فی مابین برای طلاق توافقی، بر عهده داشته و جنابعالی، در همان توافقات، پرداخت ماهانه، مبلغ ……….. تومان را از بابت نفقه فرزند مشترک، تعهد نمودید و قاضی محترم نیز، این امر را در حکم صادره، منعکس و درج نموده اند.

متاسفانه، علی رغم گذشت 5 ماه، از صدور این حکم و با وجود درخواست لسانی و پیامکی اینجانب از شما، برای پرداخت نفقه فرزند، همچنان، از پرداخت آن، خودداری می نمایید و این در حالی است که از لحاظ قانونی، هم به موجب تعهد داده شده توسط شما و هم به واسطه تکلیف قانون گذار، بر پرداخت نفقه فرزند، توسط پدر او، در شرایطی که از استطاعت مالی کافی برخوردار باشد، جنابعالی، مسئول انجام این امر هستید.

همچنین، از آنجا که فرزند مشترک، ده ساله بوده و توان کار کردن برای تامین معیشت خود را ندارد و با توجه به اینکه شما، مالک کارخانه…………….. به آدرس ……………. می باشید و درآمد ماهانه شما، مبلغی بیش از …………. تومان است، تمامی شرایط، برای محکومیت شما، به پرداخت نفقه اقارب که فرزند نیز یکی از مصادیق آن بوده، در صورت ثبت دادخواست مطالبه نفقه فرزند، توسط اینجانب، فراهم است. 

لذا، به موجب ارسال این اظهارنامه، از شما تقاضا دارم، در صورت امکان، مبلغ نفقه فرزند را به شماره حساب خود ایشان، ……………………………….. بانک………………….واریز نمایید. در غیر این صورت، بنده، پیگیری امر را از محاکم قضایی و صلاحیت دار، خواهم نمود.

 

علاقمندان به دانلود pdf نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند می توانند، از طریق لینک زیر و با کلیک بر روی گزینه دانلود، برای انجام این امر، اقدام نمایند.

 

نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم: 230KB


منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

چنانچه مسئول قانونی پرداخت نفقه فرزند، پس از دریافت اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند، از پرداخت نفقه خودداری نماید، فرزند یا نماینده قانونی او می توانند، اقدام به ثبت دادخواست مطالبه نفقه، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کرده و صدور حکم در راستای پرداخت نفقه فرزند، توسط مسئول آن را از دادگاه صالح، خواستار گردند که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند، مقاله زیر را مطالعه کنند.

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند ​نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون  ​نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند چیست؟

اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند یکی از اوراق قضایی است که می توان آن را پیش از ثبت هرگونه شکواییه یا دادخواست در راستای نفقه فرزند برای مسئول پرداخت نفقه فرستاد و پرداخت نفقه را از او تقاضا کرد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند چگونه است؟

نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند بدین صورت بوده که باید اطلاعات دقیق و مورد نیاز هر ستون را در مقابل آن درج کرد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- موارد مندرج در نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند چیست؟

اطلاعات هویتی و آدرس اظهار کننده و اظهار شونده و همچنین اشاره به مستحق بودن فرزند بر دریافت نفقه و توان مالی مخاطب اظهارنامه بر پرداخت آن از جمله موارد مندرج در نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه مطالبه نفقه فرزند

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *