دسته‌بندی نشده

نحوه پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

[ad_1]

در پاسخ به این سوال که از حسابم پول برداشت شده چیکار کنم ، باید گفت که برداشت غیر مجاز پول از حساب می تواند مشمول عنوان مجرمانه باشد و به همین خاطر می توان از آن شکایت کرد . نحوه پیگیری برداشت غیر مجاز وجه از حساب از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و طرح شکواییه و ضمیمه کردن پرینت حساب انجام می شود .

برای مشاوره پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

برای مشاوره پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

 

با توجه به اینکه در سال های اخیر مبادلات مالی بسیاری از افراد از طریق کارت های بانکی انجام می شود و نرم افزارها و درگاه هایی جهت پرداخت های بانکی ایجاد شده است ، جرایم ناظر بر حوزه پولی و مالی نیز از همین طریق قابلیت اعمال پیدا کرده و در موارد فراوانی مشاهده می شود که از حساب افراد به صورت غیر مجاز وجهی برداشت می شود که نیازمند پیگیری و شکایت می باشد .

برداشت غیر مجاز از حساب بانکی دیگری که در قالب کلاهبرداری یا سرقت اینترنتی انجام می شود ، به خصوص زمانی که مبلغ وجه برداشت شده زیاد باشد ، مالباخته یا بزه دیده را مجبور می کند که اقدام به شکایت و پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب نماید . لذا در پاسخ به این سوال که به صورت مکرر مطرح می شود ” از حسابم پول برداشت شده چیکار کنم ” ، می بایست مرجع ، مراحل و نحوه پیگیری برداشت های غیر مجاز را توضیح داد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم که برداشت غیر مجاز از حساب چگونه اتفاق می افتد ، شکایت پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب به چه شکل است ، مرجع پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب کجاست و مراحل پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب کدامند .

برداشت غیر مجاز از حساب چگونه اتفاق می افتد

ابتدایی ترین سوالی که ممکن است به ذهن برسد ، این است که برداشت غیر مجاز از حساب چگونه اتفاق می افتد . برداشت غیر مجاز وجه یا پول از حساب به معنای آن است که شخصی بدون اینکه اجازه برداشت کردن وجهی از حساب بانکی ما را داشته باشد ، اقدام به ارتکاب جرایمی در این حوزه نموده و از حساب پول یا وجهی را به صورت غیر مجاز برداشت کرده باشد و فرقی نمی کند که نحوه افتتاح حساب زیان دیده در بانک، به صورت نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک بوده یا به صورت افتتاح حساب حضوری.  

در خصوص قید ” غیر مجاز بودن برداشت وجه ” می توان گفت که به عنوان مثال ، اگر بنا به دلایلی ما بدهکار دیگری باشیم و وی حکم دادگاه را بابت برداشت مبلغ بدهی از حساب بانکی ما گرفته باشد و حساب بانکی ما را توقیف کرده باشد ، در این صورت ممکن است برداشت مبلغ بدهی از حساب اتفاق افتاده باشد ؛ اما این برداشت غیر مجاز نبوده و طبعا قابل پیگیری حقوقی نیز نخواهد بود .

اما قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که از حسابم پول برداشت شده چیکار کنم ، باید گفت که نحوه پیگیری و اقداماتی که پس از برداشت غیر مجاز از حساب بانکی انجام می دهیم ، بستگی به این دارد که برداشت غیر مجاز از حساب بانکی چطور اتفاق افتاده است . به طور کلی ، برداشت غیر مجاز پول از حساب بانکی ممکن است با استفاده از یکی از راهکارهای مجرمانه ذیل بوده باشد :

 

سرقت اینترنتی از حساب بانکی دیگری

در خصوص این جرم ، باید گفت که گاهی اشخاص مجرم ، با در اختیار گرفتن مشخصات شماره کارت بانکی مالباختگان و با استفاده از اینترنت ، اقدام به برداشتن یا ربودن اموال دیگران نموده و از این طریق مال و منفعتی برای خود کسب می کنند . در قانون جرایم رایانه ای ، به بحث سرقت یا برداشت پول از حساب دیگران و در نتیجه ، برداشت وجه به صورت غیر مجاز از حساب بانکی آنها پرداخته و برای آن مجازات پیش بینی شده است .

بر اساس ماده 13 این قانون « هر كس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتكاب اعمالی از قبیل وارد كردن ، تغییر ، محو ، ایجاد یا متوقف كردن داده ها یا مختل كردن سامانه ، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل كند ، علاوه بر رد مال به صاحب آن ، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یكصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد » .

 

کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی دیگری

علاوه بر سرقت اینترنتی و برداشت غیر مجاز وجه یا پول ، ممکن است که با استفاده از اینترنت ، شخصی مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشد و در نتیجه ، از حساب شخص پول برداشت شده باشد . یعنی با استفاده از ابزارهای متقلبانه و فریفته شدن مالباخته ، مجرم توانسته باشد مال یا وجهی را از حساب وی برداشت نماید که مجازات کلاهبرداری اینترنتی را نیز می توان همان مجازاتی دانست که در ماده 13 قانون جرایم رایانه ای ، برای سرقت اینترنتی از حساب بانکی دیگران مقرر شده است .

البته باید به این نکته توجه داشت که برداشت غیر مجاز از حساب بانکی دیگران ، فقط با استفاده از ابزارهای الکترونیکی یا اینترنتی انجام نمی شود ؛ بلکه در مواردی هم ممکن است که شخص مجرم ، با در اختیار گرفتن رمز کارت مالباخته ، یا دزدیدن کارتی که رمز بر روی آن درج شده است ، اقدام به برداشت غیر مجاز وجه از حساب بانکی دیگران نماید که این برداشت غیر مجاز هم نوعی سرقت تعزیری است که مجازات آن در قانون مشخص شده است .

همچنین ، برداشت غیر مجاز از حساب بانکی دیگری ممکن است به صورت کلاهبرداری و اعمال عملیات متقلبانه در جهت فریفتن افراد صورت گرفته باشد که این مورد نیز مشمول مجازات جرم کلاهبرداری ساده ( غیر اینترنتی ) می باشد . اما چون امروزه بسیاری از افراد به صورت اینترنتی مورد سرقت یا کلاهبرداری قرار گیرند ، نحوه پیگیری برداشت غیر مجاز وجه از حساب دیگران که به صورت اینترنتی انجام شده است را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

فیشینگ

علاوه بر سرقت و کلاهبرداری اینترنتی ، ارتکاب جرم فیشینگ نیز ممکن است که سبب برداشت غیر مجاز وجه از حساب بانکی دیگران شده باشد . فیشینگ به این معناست که شخصی درگاه های پرداخت جعلی مشابه درگاه های اصلی درست می کند و یا برنامه ها و سایت های تقلبی می سازد تا وقتی شخصی اطلاعات کارت بانکی خود را در آن وارد کرد ، با دزدیدن آن اطلاعات ، بتواند از کارت شخص پول برداشت کند ؛ لذا همانطور که مشاهده می شود جرم فیشینگ نوعی کلاهبرداری رایانه ای است .

حتما بخوانید: نحوه پیگیری جرم فیشینگ

شکایت پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

در قسمت قبل به توضیح این مطلب پرداختیم که برداشت غیر مجاز از حساب چگونه اتفاق می افتد . اما بسیاری از افراد قصد دارند بدانند که حالا که از حساب بانکی ام پول برداشت شده ، چکار کنم ؟ به عبارت دیگر ، پرداختن به این موضوع مهم است که نحوه پیگیری و شکایت از برداشت غیر مجاز از حساب بانکی چگونه است .

همانطور که گفتیم ، برداشت غیر مجاز از حساب بانکی ، عملی مجرمانه است و ممکن است با استفاده از عناوین مجرمانه مختلفی همچون سرقت یا کلاهبرداری رایانه ای و یا حتی حضوری صورت گرفته باشد . لذا شخصی که قصد پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب بانکی خود را دارد ، در نخستین اقدام باید اقدام به طرح شکایت در مراجع کیفری نماید .

اما قبل از شکایت و پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب ، اقداماتی هست که باید انجام شود ؛ از جمله اینکه شخص به سرعت باید رمز کارت خود را تغییر داده و جهت احتیاط بیشتر ، در شرایط خیانت در امانت کارت بانکی ، مبالغ موجود در کارت یا حساب بانکی اش را به کارت مطمئن دیگری منتقل کند . سپس ، می توان به بانک مراجعه و گردش حسابی که از آن وجه برداشت شده است را دریافت کرد .

این پرینت حساب ، مدرک جرمی است که باید به همراه شکایت ، آن را ضمیمه نمود . برای تنظیم شکایت پیگیری برداشت وجه از حساب ، می توان به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود و در آنجا یک شکواییه بابت جرم سرقت اینترنتی از حساب بانکی یا کلاهبرداری اینترنتی تنظیم نمود . این شکواییه به دادسرا ارائه می شود تا دادسرا به آن رسیدگی نماید که در باب مرجع پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب ، در قسمت بعد توضیح می دهیم .

پیگیری سرقت از حساب بانکی دیگران

 

مرجع پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

همانطور که اشاره شد ، پس از اینکه از حساب بانکی پول برداشت شد ، فرد مالباخته باید از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی اقدام به طرح شکایت کیفری نماید . اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که مرجع پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب کجاست ؟

برخی تصور می کنند که مرجع پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب بانکی ، پلیس فتاست ؛ هر چند سایت پلیس فتا این امکان را فراهم آورده است که مردم بتوانند با مراجعه به این سایت اقدام به گزارش دهی نموده و تخلفات از جمله جرم فیشینگ را ثبت نماند ؛ اما این گزارش ها به منزله شکایت رسمی جهت پیگیری جرم برداشت غیر مجاز از حساب محسوب نمی شوند و شخص حتما باید ثبت شکایت کیفری نماید تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد .

شکواییه پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب بانکی و ضمائم آن ، پس از ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می شود و دادسرای عمومی و انقلاب یا دادسرای جرایم رایانه ای ، جرم برداشت غیر مجاز از حساب را به صورت مقدماتی مورد رسیدگی قرار می دهد .

البته رسیدگی مقدماتی در دادسرا ممکن است نیاز به بررسی های تخصصی داشته باشد و به همین منظور ، مقامات دادسرا می توانند موضوع را با پلیس فتا نیز مطرح نمایند تا پلیس فتا رسیدگی های تخصصی تر در رابطه با ارتکاب جرم و مجرم را به عمل آورد و پس از گذشت مهلت مشخص شده ، نتیجه نهایی را به دادسرا اطلاع دهد .

پس از آن ، دادسرا با توجه به اقدامات صورت گرفته ، ارتکاب جرم برداشت غیر مجاز از حساب را بر اساس قانون جرایم رایانه ای مورد بررسی حقوقی نیز قرار داده و اگر به این نتیجه برسد که از حساب بانکی پول برداشت شده به صورت غیر مجاز و با استفاده از جرایمی مثل سرقت ، فیشینگ یا کلاهبرداری ارتکاب یافته است ، پرونده را برای رسیدگی بعدی و صدور حکم به دادگاه کیفری ارسال می کند تا این بار ، دادگاه کیفری مجددا به موضوع رسیدگی نهایی و حکم صادر نماید .

دادگاه و دادسرای صالح جرم کلاهبرداری اینترنتی

 

مراحل پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

اشخاصی که این سوال را مطرح می کنند که از حسابم پول برداشت شده ، چه اقداماتی باید انجام دهم ، در پی دستیابی به این سوال هستند که مراحل نحوه پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب چیست یا پیگیری پول برگشت داده نشده به حساب چگونه است و باید به ترتیب چه اقدامات و مراحلی را برای پیگیری و شکایت برداشت غیر مجاز از حساب انجام دهند ؟

اولین مرحله پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب آن است که فرد به بانک مراجعه و پرینت برداشت غیر مجاز وجه از حساب را دریافت کرده و آن را به همراه سایر مدارک جرم از قبیل پرینت صفحه سایت یا درگاه جعلی و … آماده نمایند .

دومین مرحله پیگیری برداشت غیر مجاز پول از حساب بانکی ، مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و طرح شکواییه متناسب با جرم صورت گرفته است که باید اسناد و مدارک تهیه شده نیز ضمیمه شکواییه شود . طرح این شکواییه ها نیازمند ثبت نام در سامانه ثناست ؛ پس مدارک هویتی متقاضی نیز باید موقع طرح شکایت همراه وی باشد .

سومین مرحله پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب بانکی آن است که منتظر ارسال و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا در خصوص تعیین وقت رسیدگی دادسرا باشیم و اگر احیانا دادسرا یا پلیس فتا از شخص دعوت کرد که اظهارات خود را توضیح دهد ، در آن مرجع حاضر و اظهارات خود را بیان نماید و سپس منتظر نتیجه رسیدگی دادسرا بماند .

چهارمین مرحله پیگیری برداشت پول از حساب آن است که اگر دادسرا قرار رد شکایت را صادر کرد ، نسبت به آن اعتراض نمود و اگر شکایت را پذیرفته و آن را به دادگاه کیفری ارجاع داد ، جهت رسیدگی به موضوع در دادگاه حاضر شود و توضیحات لازم را این بار به قاضی پرونده ارائه دهد .

پنجمین مرحله پیگیری شکایت برداشت پول از حساب بانکی نیز آن است که منتظر صدور حکم دادگاه کیفری در خصوص موضوع بمانیم و پس از مشخص شدن رای دادگاه ، با مراجعه به سامانه ثنا اقدام به مشاهده آن نماییم و اگر احیانا سارق پیدا شده و حکم به مجازات آن صادر شده باشد ، سایر مراحل برای اجرای حکم دادگاه مبنی بر دریافت وجه سرقت شده را پیگیری کنیم .

برداشت پول از حساب مسدود شده

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- از حسابم پول برداشت شده چیکار کنم ؟

در صورتی که به صورت غیر مجاز وجهی از حساب بانکی برداشت شده است می توانید پس از تغییر رمز کارت و انتقال وجوه از حساب اقدام به طرح شکایت نمایید که برای مشاهده جزییات این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- نحوه پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب چگونه است ؟

برای پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی طرح شکواییه نموده و پرینت بانکی مبنی بر برداشت وجه را نیز ضمیمه آن نمایید که برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

3- مرجع رسیدگی به شکایت برداشت پول از حساب غیر مجاز کجاست ؟

ابتدا شکواییه به دادسرا ارجاع و پس از بررسی احتمالی موضوع توسط پلیس فتا اگر شکایت مقرون به دلایل قوی بود شکایت از دادسرا به دادگاه ارجاع می شود تا حکم صادر شود که شرح این موضوع در مقاله ارائه شده است .

برای مشاوره پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

برای مشاوره پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *