دسته‌بندی نشده

تیپ شناسی MBTI چه کمکی به انتخاب رشته من می کند؟

[ad_1]

 
انتخاب درست رشته تحصیلی و به طبع آن شغل، امروزه دغدغه بسیاری از افراد شده است . موضوعی که شاید بارها یک فرد در زندگی با آن روبرو شود. بسیاری از دانش آموزان هستند که واقعا نمی دانند چه رشته ای برای آنها بهتر است. متاسفانه همچنان معیارهای درستی در مدارس ما برای یک انتخاب رشته درست در اختیار دانش آموزان و والدین آنها قرار نمی گیرد.

از طرف دیگر دانشجویان زیادی را داریم که مشغول تحصیل در رشته ای هستند که احساس می کنند خیلی مناسب آنها نیست. آنها هیچ دید و نگرش درستی از آینده کاری خود ندارند و بارها برای ادامه راه شان دچار تردید شده اند.

انتخاب رشته و شغل یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فردی است که تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و رضایت از زندگی دارد. بنابراین برای این انتخاب مهم باید به دنبال یک روش درست و معیارهای صحیح بود.
 

شناخت تیپ شخصیتی من چقدر مهم است؟

یکی از مهمترین معیارها برای یک انتخاب شغل درست، شناخت فرد از خود و به عبارتی تیپ شخصیتی است.  به عبارتی هرکسی باید بداند چه استعدادها و توانایی هایی ذاتی دارد، ویژگی های شخصیتی بارز او چیست، چه نقاط قوت و ضعفی دارد، چه شغل و محیط کاری را ترجیح می دهد، از انجام چه کاری رضایت بیشتری خواهد داشت و موفق تر خواهد بود و …

به عنوان نمونه تیپ شخصیتی ما نوع کار مورد نظرمان را مشخص می کند مثلا:

من محیط کاری ای را دوست دارم که رفت و آمد در آن زیاد باشد و هر روز بتوانم با افراد زیادی روبرو شوم و یا این‌که دوست دارم محیط کاری ام آرام و خلوت باشد و استقلال شخصی‌ در آن داشته باشم.

من محیط کاری منظم و دارای چارچوب مشخص را ترجیح می‌دهم و یا محیط‌های انعطاف‌پذیر و غیررسمی‌تر را برای کار بیشتر می پسندم.

کار کردن در محیط‌های خلاقانه و متنوع و پر از ایده های نو  را ترجیح می دهم یا این‌که دوست دارم در محیطی که با آمار و داده‌های واقعی و منطقی سروکار دارد کار کنم.

بدیهی است فردی که بتواند خودش را، استعدادها و نقاط قوتش را به خوبی بشناسد و براساس آن شغل مناسبی را انتخاب کند، بسیار موفق تر و راضی تر از فردی است که فقط بر اساس معیارهایی مانند توصیه دیگران، رتبه کنکور، نظر دوستان و … رشته و شغل خود را انتخاب کرده است. این فرد هم از کارش رضایت بالایی دارد و هم می تواند به موفقیت ها و درآمدهای خوبی دست پیدا کند.

موفقیت و رضایت افراد زمانی بدست می آید که از استعدادها و توانمندی های آنها در جای مناسب استفاده شود. البته لازم به ذکر است روش کلی انتخاب رشته و شغل مشخص و استاندارد می باشد (که می توانید با کتاب انتخاب رشته جادویی با این روش آشنا شوید) ولی از آنجایی که افراد با یکدیگر متفاوت هستند، هر فردی در جزئیات باید راه ویژه خود را برود .

اگر هنوز تیپ شخصیتی و ویژگی های خاص خود را نمی شناسید، همین الان می توانید تست MBTI را امتحان کنید! با استفاده از آزمون شخصیت شناسی MBTI می توانید ترجیحات ذاتی خودتان را کشف کنید. ترجیحات شخصیتی، ویژگی هایی در افراد هستند که برای آنها راحت تر و بهتر بوده و انجام شان نیاز به تمرکز، صرف انرژی و زمان کمتری دارد. به عنوان مثال فردی که ترجیح برون گرایی دارد، وقتی در جمع بوده، با افراد دیگر در ارتباط و در کانون توجه است، احساس بهتری دارد و انرژی بیشتری می گیرد. در ضمن برقراری ارتباط  با دیگران برای او کاری آسان، بدون زحمت و لذت بخش است.
 

ترجیحات تیپ شخصیتی من کدام است؟

براساس نتایج آزمون MBTI ترجیحات شخصیتی شما در این 4 گروه دسته بندی می شوند:

درون‌گرا یا برون‌گرا
افراد برون گرا انرژی خود را از دنیای بیرون واز ارتباط داشتن با آدم‌های مختلف و متنوع به دست می‌آورند. آنها معمولا اجتماعی، با انرژی، فعال و اهل گفتگو هستند.  اما افراد درون گرا بیشتر انرژی‌شان را از درون خود و افکار و اندیشه‌هایشان کسب می‌کنند. آنها اغلب مستقل، خوددار و اهل تفکرند.

حسی یا شهودی
اگر ترجیح می‌دهید به طور مستقیم دست به کار شده و با ابزار و یا داده‌های واقعی و ملموس کار کنید حسی هستید. شما معمولا واقع گرا هستید و به زمان حاضر توجه دارید. اما اگر ترجیح می‌هید با نظریات و تئوری‌های مفهومی کار کنید، دوستدار ایده های جدید هستید و به آینده توجه دارید، شما شهودی هستید.

فکری یا احساسی
اگر ترجیح شما این است که تصمیم‌گیری‌هایتان را بر اساس تحلیلِ و  تفکر انجام دهید به احتمال زیاد فکری هستید و در صورتی که ترجیح می‌دهید با ارزش‌های شخصی خودتان و آن‌چه خودتان درست می‌دانید تصمیم‌گیری کنید شخصی احساسی هستید.

ملاحظه کننده یا داوری کننده
این ترجیح به این برمی گردد که شما دنیای اطرافتان را چطور سازماندهی می‌کنید و با مسائل بیرونی چطور برخورد می‌کنید. اگر ترجیح می‌دهید تابع قوانین باشید، اهداف مشخص دارید که برای رسیدن به موقع به آنها برنامه ریزی می کنید و بر انجام به موقع کارها تاکید دارید، شما شخصیتی داوری کننده دارید. ولی اگر خیلی اهل برنامه ریزی دقیق نیستید و در انجام کارهای پیش بینی نشده موفق هستید، ترجیح شخصیتی شما ملاحظه کننده است.

  [ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *