دسته‌بندی نشده

وکیل ورشکستگی شرکت – وظایف

[ad_1]

وکیل ورشکستگی شرکت یا اشخاص، شخصی است که در زمینه حقوق، دارای مدرک تحصیلی بوده و پس از گذراندن آزمون وکالت، پروانه خود را دریافت کرده و در دعاوی مربوط به ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی، قبول وکالت می نماید. این وکیل، وظایفی نظیر ثبت دادخواست صدور حکم ورشکستگی و حضور در جلسات دادگاه را بر عهده داشته و پیدا کردن چنین وکیلی، با جست و جو در سامانه کانون وکلا یا قوه قضائیه، امکان پذیر است.

برای مشاوره وکیل ورشکستگی

برای مشاوره وکیل ورشکستگی

 

داشتن یک وکیل با تجربه و خبره در مسائل حقوقی و کیفری، بی شک، نقشی مهم در احقاق حق افراد دارد؛ چراکه در بسیاری از دعاوی، آگاهی از جزئیات قانون و اطلاع از تبصره ها و قوانین خاص و آیین نامه های جدید الصدور، برگ برنده ای، برای طرف دعوا می باشد که این امور، در تخصص یک وکیل بوده و اساسا، افراد عادی، از این موارد آگاه نیستند. یکی از حوزه هایی که به شدت، چالش برانگیز است و نیاز به تخصص و تبحر دارد، دعاوی ورشکستگی شرکت ها و اشخاص است.

اداره دعاوی ورشکستگی شرکت و اشخاص و مسائل پیرامون آن، بدون تخصص یک وکیل ورشکستگی شرکت که به پیچ و خم های این موضوع، آشنا باشد، امری دشوار و گاه غیر ممکن می باشد. به علاوه، از آنجا که وکیل ورشکستگی شرکت ها و اشخاص، وظایف خاصی را بر عهده دارد و بسیاری از مدیران شرکت ها، به علت عدم آگاهی از این وظایف، همچنین، عدم اطلاع از اینکه چگونه یک وکیل ورشکستگی خوب پیدا کنند، متضرر می گردند، کسب اطلاع از وظایف وکیل ورشکستگی و نحوه پیدا کردن چنین وکیلی، از اهمیت بسیار زیادی، برخوردار است.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که وکیل ورشکستگی شرکت و اشخاص کیست و وظایف او، چه می باشد؛ سپس، به این پرسش که چگونه، یک وکیل خوب، با این تخصص پیدا کنیم، پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما، همراه باشید.

وکیل ورشکستگی کیست

 علی رغم اینکه در دعاوی حقوقی و کیفری، الزامی به داشتن وکیل نیست و هر شخص حقیقی و نماینده شخص حقوقی، این حق را دارند که شخصا، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت دادخواست و شکواییه نمایند و در محاکم دادگستری، برای احقاق حق خود و پیگیری پرونده، حضور یابند، پیچیدگی برخی مسائل، نظیر ورشکستگی، به گونه ای می باشد که تنها، حضور یک وکیل وررشکستگی خبره، می تواند، در پیش برد پرونده و احقاق حق شخص ورشکسته و سایر افراد ذی نفع در پرونده، موثر باشد.

برای اینکه بتوانیم بگوییم، وکیل ورشکستگی شرکت ها و اشخاص، کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد، ابتدا باید، تعریف قانونی ورشکستگی و وکیل را با مراجعه به قانون تجارت و قانون مدنی، توضیح داده و سپس، بگوییم، وکیل ورشکستگی کیست و وظایف او، چه می باشد.

تعریف قانونی ورشکستگی، در ماده 412 قانون تجارت، آمده است، بر اساس این ماده، “ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی، در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهده او است، حاصل می‌ شود.” بنابراین، چنانچه تاجر یا شرکت تجارتی، نتوانند، بدهی ها و تعهدات مالی ای که بر عهده آن ها است را بپردازند، ورشکستگی، تحقق می یابد. 

برای تعریف وکیل نیز باید به قانون مدنی، مراجعه کرده و ابتدا، عقد وکالت را بر اساس ماده 656 این قانون، تعریف کنیم. این ماده، در تعریف عقد وکالت، مقرر می دارد: “وکالت، عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نایب خود می نماید.”

بر اساس این ماده، چنانچه شخصی، به موجب قرارداد و عقد شفاهی یا کتبی، دیگری را نایب در انجام امری و کاری کند و شخص دیگر نیز این نیابت را قبول نماید، عقد وکالت، محقق خواهد شد. به شخص وکالت دهنده، موکل و به شخصی که نایب انجام کار، برای دیگری شده، وکیل می گویند.

وکیل، در دو مفهوم عام و خاص، به کار می رود، در مفهوم عام، وکیل، هر شخصی است که به موجب عقد وکالت، نایب انجام امور و کارها و دستورات دیگری شده و در مفهوم خاص آن، وکیل، شخصی است که در حوزه قضایی و حقوق، دارای تحصیلات است و پس از قبولی در آزمون وکالت و گذراندن کارآموزی، موفق به اخذ پروانه وکالت شده و بر خلاف وکیل مدنی، می تواند، در محاکم دادگستری و امور قضایی، به نیابت از موکل خود، اقدام کند. 

پس از تعریف ورشکستگی و وکیل، اکنون می توانیم، به این پرسش که وکیل ورشکستگی کیست؟ پاسخ دهیم. با توجه به آنچه، توضیح داده شد، وکیل ورشکستگی شرکت یا اشخاص، کسی است که دارای تحصیلات در زمینه حقوق بوده و در آزمون وکالت، قبول شده و دارای پروانه وکالت می باشد و بر اساس عقد وکالت، وکالت دعاوی شرکت یا تاجر یا سایر افراد ذی نفع، همچون طلبکاران ورشکسته را در امور مربوط به ورشکستگی، بر عهده دارد.

شایان ذکر است، با توجه به اینکه وکیل ورشکستگی شرکت ها یا اشخاص، در زمینه کلیه امور حقوقی، دارای اطلاعات می باشد، می تواند، در سایر امور و دعاوی شرکت نیز قبول وکالت کرده و به نیابت از شرکت یا شخص حقیقی، در محاکم دادگستری، حاضر شده و بر اساس وظایف و حدود اختیارات خود، در وکالت نامه، اقدام کند.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره وکیل پایه یک دادگستری که وکیل ورشکستگی نیز یکی از اقسام این نوع از وکیل می باشد، مطالعه مقاله زیر که در قسمت حتما بخوانید مقاله آمده، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

حتما بخوانید: وکیل پایه یک دادگستری

وظایف وکیل ورشکستگی

ورشکستگی، از جمله مسائلی است که معمولا، اشخاص تاجر و به ویژه شرکت های تجارتی و سایر اشخاص ذی نفع، مانند طلبکاران ورشکسته، به تنهایی، از عهده اداره آن، بر نمی آیند و نیاز به وکیل ورشکستگی پیدا می کنند. اما، با توجه به اینکه، وظایف وکیل ورشکستگی، نکات مخصوص به خود را دارد، عدم اطلاع از این وظایف، ممکن است، موجب تضرر تاجر ورشکسته، شرکت وکالت دهنده یا سایر اشخاص ذی نفع، در دعاوی شرکت، گردد.

از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره وظایف وکیل ورشکستگی شرکت و اشخاص، از منظر قانون تجارت و قانون آیین دادرسی مدنی، صحبت کنیم و بگوییم که یک وکیل ورشکستگی، به موجب عقد وکالت، در قبال شخص یا شرکت ورشکسته و به طور کلی، موکل خود، چه وظایفی دارد.

شایان ذکر است که وظایف هر وکیلی، اعم از وکیل خانواده، وکیل ثبت شرکت دانش بنیان ورشکستگی و غیره، محدود به حدود اختیارات آن ها، می باشد و باید، در وکالت نامه، تصریح شود، در غیر این صورت، وکیل، حق اقدام در خصوص مواردی که تصریح نشده و خارج از حدود وکالت می باشد را نخواهد داشت. با در نظر داشتن این نکته، وظایف وکیل ورشکستگی شرکت تجاری و سایر اشخاص، به شرح زیر می باشد:

ثبت دادخواست صدور حکم انحلال شرکت، به دلیل ورشکستگی، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، حضور در جلسات رسیدگی به انحلال شرکت و ارائه مدارک مثبت ورشکستگی شخص یا شرکت که شامل دفاتر قانونی آن ها بوده و همچنین، دفاع از حقوق اشخاص ذی نفع، نظیر طلبکاران ورشکسته(در صورتی که وکیل اشخاص ذی نفع، غیر از ورشکسته باشد).

انجام مراحل قانونی اعلام ورشکستگی، حداکثر سه روز بعد از توقف شرکت یا شخص و اعلام این امر، به دادگاه صالح برای رسیدگی به ورشکستگی و تسلیم دفاتر تاجر و شرکت تجارتی، به محکمه. لازم به ذکر است، عدم انجام این امر، شرکت یا شخص ورشکسته را در معرض اتهام ورشکستگی به تقلب، قرار خواهد داد.

شرکت در جلسات رسیدگی، در مواردی که طلبکاران، علیه شرکت، به علت ورشکستگی، ثبت دادخواست نموده اند. همچنین، انجام مصالحه، تجدید نظر خواهی، واخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی، نسبت به آرای صادره از محاکم، در صورت نیاز. 

ادعای جعل یا انکار و تردید، نسبت به مدارک و اسناد ارائه شده در دادگاه، توسط طرف دیگر دعوا، تعیین جاعل، همچنین، تقاضای کارشناس و تعیین مصدق و کارشناس، در مواردی که در پرونده ورشکستگی، نیاز به این امور باشد. 

در ادامه، قصد داریم، به این پرسش که چگونه یک وکیل ورشکستگی خوب پیدا کنیم؟ پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حدود اختیارات وکیل دادگستری، مطالعه مقاله ای که در قسمت حتما بخوانید، آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد. 

حتما بخوانید: حدود اختیارات وکیل دادگستری

 

چگونه یک وکیل ورشکستگی خوب پیدا کنیم

هنگامی که تاجر یا شرکت تجارتی و یا سایر اشخاص ذی نفع، همچون طلبکاران ورشکسته،، به علت تحقق یکی از انواع ورشکستگی، قصد دارند از یک وکیل ورشکستگی، کمک بگیرند، اغلب، با این پرسش، مواجه می شوند که چگونه یک وکیل ورشکستگی خوب پیدا کنیم؟ لذا، با توجه به اهمیت این موضوع، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص روش های پیدا کردن یک وکیل ورشکستگی خوب، صحبت کنیم که به شرح زیر می باشند:

استفاده از مشورت دیگران: اولین و بهترین راه، برای پیدا کردن یک وکیل ورشکستگی خوب، برای شرکت تجاری یا شخص تاجر، استفاده از مشورت اشخاص و شرکت هایی است که پیش از این، با مساله و بحران ورشکستگی، روبرو بوده و از کمک یک وکیل، در این زمینه، بهره برده اند.

جست و جو در سامانه جست و جوی وکیل قوه قضاییه: یکی از سامانه های خوبی که مرکز وکلای قوه قضاییه، راه اندازی کرده و افراد، از طریق آن، می توانند، از لیست وکلای این مرکز، مطلع شوند، سامانه جست و جوی وکیل، به آدرس www.23055.ir ، می باشد. برای پیدا کردن یک وکیل ورشکستگی خوب نیز شرکت تجاری یا شخص تاجر و سایر افراد ذی نفع، می توانند، از این سامانه، استفاده کنند.

استفاده از لیست وکلای پایه یک دادگستری: لیستی از اسامی وکلای پایه یک دادگستری، نظیر لیست وکلای استان تهران، توسط سایت حقوقی کارشناس رسمی دادگستری، جمع آوری شده که به صورت آنلاین، در اختیار متقاضیان این لیست، قرار دارد و افراد، از طریق آن، می توانند، اسم و شماره تلفن وکلا را پیدا کرده و با آن ها تماس گرفته و وقت جلسه مشاوره بگیرند و در نهایت، مساله خود، در خصوص ورشکستگی را مطرح نمایند.

استفاده از سایت کانون های وکلا: مراجعه به آدرس سایت کانون های وکلای هر استان که در تهران، به آدرس icbar.ir می باشد، یکی دیگر از روش هایی است که برای یافتن یک وکیل خوب، در زمینه ورشکستگی، می تواند، مورد استفاده قرار گیرد. پس از مراجعه به آدرس سایت، متقاضی، می تواند، برای پیدا کردن یک وکیل ورشکستگی، اقدام نموده و با جست و جوی اسم و مشخصات وکیل خود، از معتبر بودن پروانه وی، مطمئن شود.

جست و جوی وکیل

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وکیل ورشکستگی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل ورشکستگی پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- وکیل ورشکستگی کیست؟

وکیل ورشکستگی شخصی است که در زمینه حقوق دارای مدرک تحصیلی بوده و پس از گذراندن آزمون وکالت پروانه اخذ کرده و در دعاوی مربوط به ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی قبول وکالت می نماید که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- وظایف وکیل ورشکستگی چیست؟

از جمله وظایف وکیل ورشکستگی حضور در جلسات رسیدگی به دعوای ورشکستگی علیه شرکت و تاجر و اعتراض به آرای صادره از محاکم و هرآنچه که در وکالت نامه تصریح شده و به او اختیار داده شده می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- روش های پیدا کردن یک وکیل ورشکستگی خوب چگونه است؟

جست و جو در سامانه جست و جوی وکیل وکلای قوه قضاییه و یا مرکز مشاوران و مشورت گرفتن از افرادی که قبلا در ورشکستگی از وکیل بهره جسته اند از روش های پیدا کردن یک وکیل ورشکستگی خوب هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره وکیل ورشکستگی

برای مشاوره وکیل ورشکستگی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *