دسته‌بندی نشده

هزینه پیامک بانکی ۱۴۰۱ – تعرفه

[ad_1]

تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال ۱۴۰۱، افزایش نداشته و همان تعرفه اعلامی از سوی بانک مرکزی است که 30 تومان، به اضافه هزینه پیامک اپراتورهای مختلف تلفن همراه است. این هزینه، کارمزد خدمات بانکی، برای اطلاع رسانی به مشتریان، در خصوص موجودی حساب آن ها، با پیامک، پس از هر واریز و برداشت، می باشد.

برای مشاوره هزینه پیامک بانکی 

برای مشاوره هزینه پیامک بانکی 

 

با رواج استفاده از تکنولوژی تلفن همراه، تحولی عظیم نیز در سیستم خدمات رسانی برخی موسسات و نهادهای مختلف، صورت گرفت و در پی آن، مراجعات حضوری مردم، به آن ها نیز کاهش یافت که از جمله این موسسات، بانک ها هستند. با رواج استفاده از موبایل و دسترسی اکثر افراد به تلفن همراه، بانک ها، بخشی از خدمات خود، منجمله، اطلاع از موجودی حساب را به صورت پیامکی، در اختیار مشتریان خود، قرار می دهند.

به این ترتیب که با فعال کردن سیستم اس ام اس بانک، مشتری می تواند، پس از هر واریز یا برداشت یا تراکنشی که با کارت بانکی خود یا از طریق عابر بانک داشته، پیامکی دریافت کند که از موجودی حساب خود، پس از انجام عملیات های فوق الذکر، مطلع گردد که البته، بهره مندی از این خدمات پیامکی، نیازمند پرداخت تعرفه بانکی تعیین شده برای این موضوع، یا به عبارتی، پرداخت هزینه پیامک بانکی است که خبر افزایش آن، در سال 1401، توسط برخی بانک ها نیز، جنجالی به پا کرده است.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم پس از صحبت در خصوص چیستی هزینه پیامک بانکی، تعرفه پیامک بانکی ۱۴۰۱ را بگوییم و در خصوص افزایش میزان آن، در سال 1401، در خصوص برخی بانک های بخصوص توضیح دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

هزینه پیامک بانکی چیست

در سال های اخیر، استفاده از تلفن های همراه، بسیار رواج داشته و با توجه به قابلیت هایی که این ابزار، در اختیار افراد قرار می دهد، نظیر سیستم اطلاع رسانی از طریق پیامک، بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی، من جمله بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، تصمیم گرفتند تا برخی از خدمات خود، را با کمک سیستم پیامکی تلفن همراه انجام دهند.

در همین راستا، خدمات اس ام اس بانک، در سیستم بانکداری نوین، طراحی و اجرا شد که به موجب آن، بسیاری از خدمات بانک ها، به ویژه، خدمات مربوط به اطلاع رسانی در خصوص موجودی حساب افراد در انواع سپرده بانکی، بعد از هر تراکنش بانکی، نظیر خرید، واریز یا برداشت، از طریق پیامک، به مشتریان، اطلاع رسانی می گردد.

بدین ترتیب که در زمان افتتاح حساب یا پس از آن، مشتری، با انتخاب یا درخواست فعال سازی خدمت اس ام اس بانک و پس از موافقت با پرداخت آبونمان سالانه این خدمت، که به طور معمول، در پایان هر سال، از موجودی حساب فرد، توسط بانک کسر می شود، می تواند، بلافاصله یا لحظاتی بعد از هر تراکنش بانکی، به وسلیه پیامکی که از سمت سیستم بانکی، برای او ارسال می گردد، از موجودی حساب خود، بعد از هر اقدام، نظیر خرید، واریز، برداشت یا کار به کارت، مطلع شود.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که هزینه پیامک بانکی چیست، باید گفت، هزینه پیامک بانکی، کارمزدی است که مشتری، بابت دریافت خدمات اس ام اس بانک، به صورت سالانه، با رضایت خود، به بانک می پردازد و در واقع، حق الزحمه خدمت رسانی بانک، در خصوص اطلاع رسانی پیامکی موجودی حساب فرد، بعد از هر تراکنش است. 

شایان ذکر است، میزان تعرفه پیامک بانکی، بر اساس بخشنامه بانک ملی مرکزی، تعیین می گردد و هیچ بانکی، حق افزایش آن را نداشته، مگر اینکه در این خصوص، از قبل، به مشتری، اطلاع رسانی کرده و رضایت مشتریان خود را در این جهت، اخذ نموده باشد. در ادامه مقاله، درباره تعرفه و هزینه پیامک بانکی در سال ۱۴۰۱، توضیح خواهیم داد.

کارمزد خدمات بانکی

تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال 1401

همانگونه که توضیح دادیم، بانک ها، در خصوص برخی خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهند، من جمله خدمات مربوط به پیامک بانکی یا همان خدمت اس ام اس بانک، کارمزد دریافت می کنند و نرخ و تعرفه هزینه پیامک بانکی یا اس ام اس بانک را سالانه، بانک ملی مرکزی، توسط یک بخشنامه، به تمامی بانک ها، اعلام می دارد.

مالیات سود سپرده بانکی، مالیاتی است که صرفا، نسبت به سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی، اعمال می شود و میزان آن، 25 درصد سود اخذ شده، می باشد. شایان ذکر است، اشخاص حقیقی، از پرداخت این مالیات، معاف هستند.

در همین راستا، پرسشی که بسیار مطرح می شود این است که تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال 1401 چقدر است و هر مشتری، بابت هر پیامک اطلاع رسانی موجودی حساب، که بعد از هر تراکنش، نظیر کارت به کارت، واریز، برداشت و… از طریق بانک، برای او، ارسال می گردد، چقدر می پردازد؟

برای پاسخ به این پرسش، باید به بخشنامه بانک ملی مرکزی، در این خصوص مراجعه کرد که از سال 1399 تا کنون، یعنی، تا سال ۱۴۰۱، تغییری نداشته است. طبق اعلام بانک ملی و مرکزی، تعرفه هزینه پیامک بانکی، 30 تومان، به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه می باشد که آبونمان سالیانه، متناسب با کارکرد و پس از اخذ رضايت مشتری، دريافت خواهد شد.

در خصوص تعرفه هزینه پیامک بانکی، لازم به توضیح است که تعرفه ارسال پیامک بانکی، توسط بانک، 30 تومان است و هزینه پیامک نیز، بسته به اپراتور تلفن همراه، متفاوت می باشد، بدین ترتیب که هزینه هر یک عدد پیامک اپراتور همراه اول، برای خطوط دائمی، 8.9 و برای خطوط اعتباری، 10.6 تومان می باشد و در خصوص اپراتور ایرانسل، برای خطوط دائمی داخل ایران، 9.9 و برای خطوط اعتباری، 11.6 تومان است.

اعتبار سنجی بانکی که به منظور دادن نمره اعتباری به فرد، صورت می گیرد، به معنی استخراج اطلاعاتی نظیر وام ها و تسهیلات بانکی دریافتی و بدهی هایی که فرد به سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک دارد، می باشد که با کمک بررسی همین موارد، می توان به فرد، نمره اعتباری داد.

بنابراین، مبلغ هزینه هر پیامک بانکی، با احتساب 30 تومان، تعرفه بانک و هزینه پیامک هر اپراتور، بدین صورت خواهد بود که هزینه پیامک بانکی، در پیامک های یک صفحه ای، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری همراه اول، به ترتیب، 38.9 و 40.6 تومان است و این هزینه، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری ایرانسل، به ترتیب، 39.9 و 41.6 تومان خواهد بود.

بنابراین، هیچ موسسه مالی اعتباری و بانک دولتی، حق دریافت هزینه ای مازاد بر تعرفه هزینه پیامک بانکی توضیح داده شده در بالا را از مشتریان خود، نخواهد داشت. در ادامه، پیرامون خبر افزایش هزینه پیامک بانکی 1401، توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید : سود سپرده بانکی

 

افزایش هزینه پیامک بانکی

در قسمت قبلی مقاله، در خصوص تعرفه هزینه پیامک بانکی ۱۴۰۱ توضیح دادیم و گفتیم که کارمزد بانک، برای پیامک بانکی، 30 تومان، به اضافه هزینه پیامک است که این هزینه، در خصوص اپراتورهای مختلف تلفن همراه، متفاوت می باشد. همچنین، اشاره کردیم که این کارمزد یا تعرفه هزینه پیامک بانکی را بانک ملی مرکزی، طی یک بخشنامه، تعیین می نماید که این بخشنامه، از سال 1399 تا کنون، تغییری نداشته است.

مالیات حساب تجاری، مالیاتی است که به حساب تمام اشخاص حقوقی و آن دسته حساب های اشخاص حقیقی ای که بیش از 100 تراکنش با جمع مبلغ 35 میلیون تومان و بیشتر، در ماه داشته اند، تعلق می گیرد.

با توجه به اینکه در شهریور ماه سال جاری، یعنی سال 1401، خبری مبنی بر افزایش تعرفه هزینه پیامک بانکی، به واسطه پیامک ارسالی یکی از بانک ها برای مشتریانش، منتشر شد، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا پیرامون این خبر و صحت و کذب بودن آن، صحبت کنیم و بگوییم که راه حل قانونی برخورد با این موضوع، چه می باشد.

در شهریور ماه ۱۴۰۱، بانک پاسارگاد، پیامکی برای مشتریان خود، ارسال نمود و طی آن، اعلام داشت که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، همچنین، با توجه به افزایش تعرفه پیامک های اپراتور های تلفن همراه، تعرفه هزینه پیامک بانکی، برای اطلاع رسانی موجودی، بعد از هر واریز و برداشت، از 30 تومان، به 90 تومان افزایش یافته و هر 6 ماه یکبار، از حساب مشتریان، کسر خواهد شد.

اعلام تجاری بودن حساب بانکی، یکی از موارد مهمی است که باید، توسط تمامی افرادی که حساب آن ها، تجاری محسوب می شود، صورت گیرد؛ در غیر این صورت، چنانچه بر اساس تراکنش های آن ها، بانک، حساب آن ها را تجاری شناسایی کرده و به سازمان مالیات، اعلام دارد، علاوه بر محکومیت بر پرداخت مالیات، موظف به پرداخت جریمه مالیاتی نیز می شوند.

پیرو این خبر و پیامک، بانک مرکزی، اعلام کرد که هیچ گونه بخشنامه جدیدی نداشته و تعرفه هزینه پیامک بانکی 1401، دقیقا، همان 30 تومانی است که در بخشنامه سال 1399، اعلام شده بود و در صورتی که بانک ها، بخواهند، بدون رضایت مشتریانشان، نسبت به افزایش تعرفه هزینه پیامک بانکی، اقدام کنند، این امر، با شکایت از بانک مربوطه، نزد بانک ملی مرکزی، قابل پیگیری است.

بنابراین و با توجه به مقدمات بالا، باید گفت، در حال حاضر، هیچ بخشنامه ای در خصوص افزایش هزینه پیامک بانکی، از سوی بانک ملی و مرکزی، صادر نشده و تعرفه هزینه پیامک بانکی، 30 تومان، به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه که به توافق با مشتری، از او اخذ می گردد، خواهد بود.

سود بانکی روزشمار

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه پیامک بانکی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه پیامک بانکی پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- هزینه پیامک بانکی چیست؟

هزینه پیامک بانکی کارمزد خدمات بانکی برای اطلاع رسانی به مشتریان در خصوص باقی مانده موجودی حساب آن ها با پیامک پس از هر واریز و برداشت می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال 1401 چقدر است؟

تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال ۱۴۰۱ تعرفه اعلامی از سوی بانک مرکزی است که 30 تومان به اضافه هزینه پیامک اپراتورهای مختلف تلفن همراه نظیر ایرانسل و همراه اول می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- آیا تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است؟

خیر تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال 1401 از سوی بانک مرکزی افزایشی نداشته و بانک ها تنها با رضایت مشتری می توانند اقدام به افزایش تعرفه کنند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره هزینه پیامک بانکی 

برای مشاوره هزینه پیامک بانکی 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *