دسته‌بندی نشده

فیشینگ | مجازات فیشنگ چیست

[ad_1]

فیشینگ به جرمی گفته می شود که بر اساس آن، یک نفر، از طریق مواردی نظیر طراحی درگاه های جعلی، اطلاعات شخصی دیگران، از جمله اطلاعات حساب بانکی شان را به دست آورده و اقدام به سرقت و کلاهبرداری اینترنتی، از حساب آن ها یا با اطلاعات آن ها کند. حکم مجازات جرم فیشینگ، حبس و جزای نقدی می باشد و نحوه شکایت از آن، با ثبت شکوائیه این جرم، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، خواهد بود.

برای مشاوره فیشینگ و مجازات آن

برای مشاوره فیشینگ و مجازات آن

 

بعد از ورود تکنولوژی های اینترنتی و رایانه ای، در دایره ابزارهای کاری انسان، قانون گذار، ضرورت دید تا با تعیین قواعد و مقرراتی، اقدام به سامان دادن به این فناوری ها کند تا افراد نتوانند، با سو استفاده از این امکانات، به حقوق دیگری، صدمه برسانند. از این رو قانون گذار، جرائم رایانه ای را در قانون جرائم رایانه ای، مشخص کرد؛ جرائمی مانند جعل رایانه ای، کلاهبرداری رایانه ای، هک کردن تلگرام، انتشار عکس دیگران و غیره.

اما، با این وجود، دامنه این جرائم، هرگز نمی تواند ثابت بماند؛ زیرا، به روز شدن مستمر این امکانات، منجر به شکل گیری جرائمی جدیدی می شود که نیازمند بررسی و قانون گذاری است. یکی از این موارد، فیشنگ است که اکثر افراد طرفدار خرید اینترنتی، حداقل، یک بار با آن، موجه شده یا اصلاح آن را شنیده اند که مجازات سنگینی داشته و نحوه پیگیری و شکایت منحصر به فرد خود را دارد.

از این رو، در این مقاله، سعی داریم، بگوییم که فیشینگ و حکم مجازات فیشینگ چیست و ارتکاب این جرم، نسبت به کارت بانکی، چگونه است؛ سپس، نحوه شکایت و رسیدگی به این جرم را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

فیشینگ چیست

جرم فیشینگ، به جرمی گفته می شود که بر اساس آن، یک نفر، با استفاده از روش هایی مانند فرستادن پیامک یا ایمیل های جعلی و یا طراحی درگاه های پرداخت جعلی، اطلاعات شخصی دیگران، از جمله اطلاعات حساب بانکی شان را به دست بیاورد و اقدام به سرقت و کلاهبرداری اینترنتی، از حساب آن ها کند.

در رایج ترین نوع فیشینگ، فرد، یک صفحه یا وبگاه جعلی که اغلب، شبیه وبگاه های معروف و معتبر هستند، می سازد و بدین ترتیب، در مواردی که قربانیان، با تبلیغات جعلی، ایمیل یا پیامک های جعلی، فریب خورده و با وارد شدن به صفحه، اقدام به وارد کردن اطلاعات و یا پرداخت می نمایند، اطلاعات آن ها، من جمله، اطلاعات حساب بانکی آن ها را به دست می آورد.

پس از دسترسی به اطلاعات، مرتکب، از حساب شخص قربانی، سرقت کرده یا با اطلاعات او، اقدام به کلاهبرداری می کند، به این روند فیشینگ گفته می شود که در قانون جرایم رایانه ای، جرم انگاری شده و برای آن، مجازات در نظر گرفته شده است که در ادامه، خواهیم گفت حکم مجازات فیشینگ چیست.

حتما بخوانید: جرم رایانه ای چیست و مصادیق آن

مجازات فیشینگ

وقتی کسی اقدام به فیشینگ می کند، مرتکب جرائم متعددی می شود که در نهایت قاضی، با توجه به شرایط و اوضاع و احوال جرم و مجرم، اقدام به تعیین مجازات می نماید. با این وجود، می توان از مواد 12 و 13 قانون جرائم رایانه ای، حکم جرم فیشینگ را استخراج کرد و به این پرسش که حکم مجازات فیشنگ چیست، پاسخ داد .

 

ماده 12 قانون جرایم رایانه ای مقرر می دارد :

“هر کس به طور غیر مجاز، داده‎ های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 20 میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.”

ماده 13 قانون جرایم رایانه ای مقرر می دارد :

“هر کس به طور غیرمجاز، از سیستم های رایانه ای یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.”

 

بر اساس دو ماده فوق، در پاسخ به این پرسش که حکم مجازات فیشینگ چیست؟ باید گفت، حبس یا جزای نقدی و یا هر دو مورد، حکم جرم فیشینگ است و میزان آن، بستگی به جرم ارتکابی فرد و میزان مالی که برده، خواهد داشت.

حتما بخوانید: کلاهبرداری از طریق پیامک

 

جرم فیشینگ کارت بانکی

همانگونه که گفتیم، جرم فیشینگ، ممکن است نسبت به اطلاعات حساب یا کارت بانکی اشخاص نیز صورت گیرد و بدین ترتیب، به شخصی که به اطلاعات او، دسترسی پیدا شده، ضرر وارد آید. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره جرم فیشینگ کارت بانکی توضیح دهیم.

جرم فیشنگ کارت بانکی، بدین صورت می باشد که مرتکب، با طراحی یک درگاه پرداخت جعلی یا دستگاهی که مشابه دستگاه پوز بوده ولی قلابی می باشد به اطلاعات کارت فرد و رمز او، دسترسی پیدا می کند یا با فرستادن ایمل و پیامک هایی، مبنی بر نیاز به دسترسی به اطلاعات بانکی فرد، به اطلاعات کارت شخص، دسترسی یافته و بدین ترتیب، اقدام به سرقت از حساب او یا کلاهبرداری با اطلاعات کارت او می نماید.

حتما بخوانید: جرم سرقت اینترنتی

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم فیشینگ

قبل از تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت از جرم فیشینگ، جهت رسیدگی و صدور حکم مجازات آن، برای افراد ساکن تهران، در دادسرای ویژه جرائم رایانه ای و برای افراد ساکن شهرستان ها در دادسرای عمومی و انقلاب، انجام می گرفت و شاکی یا زیان دیده از جرم، با مراجعه به این مراجع، طرح شکایت می نمودند.

با توجه به اینکه پس از تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، امکان مستقیم طرح شکایت در دادسرا، وجود ندارد، نحوه شکایت از جرم فیشینگ، بدین صورت است که شاکی یا زیان دیده از جرم، باید، متن شکوائیه خود را تنظیم کرده، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و از این طریق، شکایت خود را به مرجع صالح رسیدگی کننده به جرم، ارسال نمایند.

پس از ارسال شکوائیه به دادسرای جرایم رایانه ای در تهران یا دادسرای عمومی و انقلاب در شهرستان، دادسرا، با انجام استعلامات از پلیس فتا، بانک و پس از بررسی مدارک، در صورت عدم احراز مجرمیت متهم، قرار منع تعقیب صادر کرده و در غیر این صورت یا در صورتی که دلایل، برای انتساب اتهام، به متهم، کافی باشد، پس از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست، پرونده را جهت رسیدگی و صدور حکم، به دادگاه کیفری دو، ارسال می نماید.

نحوه شکایت از جرم فیشینگ

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فیشینگ و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون فیشینگ و مجازات آن پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- فیشینگ چیست؟

فیشینگ یکی از مصادیق جرایم رایانه ای بوده که در آن مرتکب با طراحی درگاه های پرداخت جعلی یا فرستادن ایمیل های جعلی به اطلاعات شخص دسترسی یافته و اقدام به تخلیه حساب قربانی یا انجام کلاهبرداری با اطلاعات او می نماید که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- حکم مجازات فیشینگ چیست؟

جرای نقدی حبس یا هر دو مورد از مجازات های فیشینگ بر اساس ماده 12 و 13 قانون جرایم رایانه ای هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه شکایت از جرم فیشینگ چگونه است؟

نحوه شکایت از جرم فیشینگ با تنظیم و ثبت شکوائیه آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره فیشینگ و مجازات آن

برای مشاوره فیشینگ و مجازات آن

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *