نقشه برداری

نقشه یو تی ام سند تک برگ

[ad_1]

نقشه یو تی ام کل پلاک طبق نقشه تفکیکی در سیستم مختصات یو تی ام گردآوری می گردد. در پروسه صدور سند تک برگ کارشناس رسمی با ارائه نقشه یو تی ام در واقع اطلاعات توصیفی و حقوقی ملک و اطلاعات هندسی ملک و املاک مجاور را ثبت می کند. با بکارگیری این اطلاعات و درج در سامانه کاداستر با کد کارشناسی SSBR که مربوط به هر کارشناس است اطلاعات ملک اعتبار سنجی شده و جهت صدور سند تک برگ بخش زیادی از پروسه صدور سند تک برگ طی می گردد.

از میان اسناد مالکین در امور ثبتی، سند تک برگ ( سند کاداستر ) معتبر ترین نوع سند شناخته شده است. علت اعتبار فنی و حقوقی سند تک برگ این است که در مراحل تشکیل پرونده جهت دریافت سند تک برگ مستندات قدیمی ثبتی ملک و نقشه یو تی ام ملک که معروف به نقشه کاداستر هست شامل نقشه قطعات تفکیکی و حدود اربعه مجاورین ملک ثبت می گردد.

کارشناس رسمی پس از تهیه مستندات ثبتی و درج در نقشه در واقع بخشی از اطلاعات ثبتی مورد نیاز جهت صدور سند را گرداوری می کند و مالک پس از تحویل نقشه به اداره ثبت در سیستم ادارات ثبت درج می گردد.

تحویل اصل سند مالکیت و نقشه یو تی ام که شامل اطلاعات مورد نیاز جهت صدور سند است به بایگانی اداره ثبت جهت طی مراحل قانونی صدور سند تک برگ ارائه داده می شود.

جانمایی معکوس پلاک ثبتی به امور حقوقی و مهندسی گفته میشود که موقعیت ملک را بر اساس مشخصات ثبتی ثبت شده در سند از جمله پلاک ثبتی اصلی، فرعی، و شماره قطعه را تعیین می نماید. در برخی اسناد قطعه مفروزی نیز توسط جانمایی پلاک ثبتی مشخص می شود.

کاربرد جانمایی پلاک ثبتی در زمانی است که شخصی قصد خرید یک ملک را دارد و مشخصات ثبتی و پلاک ثبتی ملک را خودش به عنوان خریدار توسط کارشناس رسمی دادگستری توسط تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی استعلام می نماید.

پس از تهیه نقشه جانمایی معکوس پلاک ثبتی حدود اربعه و پلاک ثبتی ملک در زمان تفکیک و وضع موجود فعلی روی نقشه یک دوهزارم درج شده و ممهور به مهر کارشناس رسمی به متقاضی داده میشود..

در انتهای کارجهت محصور کردن یا دیوار کشی مختصات یو تی ام ملک مورد روی زمین ثبت می گردد یا اصطلاحا چهار میخ می شود. همچنین برای عملیات جانمایی معکوس پلاک ثبتی و جانمایی پلاک ثبتی یک پروسه حقوقی و مهندسی طی می شود

در برخی مواقع جانمایی پلاک ثبتی برای املاکی کاربردی است که جای ملک مشخص است و به دلیل مفقود شدن مدارک مالکیت مالک از اطلاعات ثبتی ملک از جمله پلاک ثبتی آگاه نیست. البته عملیات جانمایی معکوس پلاک ثبتی برای املاکی امکان پذیر است که سابقه ثبتی در ادارت ثبت داشته باشند. کارشناس رسمی دادگستری پس از تهیه نقشه یو تی ام وضع موجود و تهیه سوابق ثبتی نقشه جانمایی معکوس را انجام می دهد.

بعد از دست یابی نقشه جانمایی معکوس پلاک ثبتی مالک این امکان را دارد که تقاضای سند تک برگ را به اداره ثبت کند. در واقع این نقشه شامل حدود اربعه ملک، پلاک ثبتی ملک و املاک مجاور و حدود گذر های اطراف ملک در سیستم مختصات یو تی ام می باشد.

جهت تهیه نقشه کارشناس رسمی دادگستری در محل ملک مورد تعرفه با تجهیزات دقیق نقشه برداری از جمله دوربین نقشه برداری و گیرنده مولتی فرکانس شمیم، حدود اربعه ملک را برداشت می کند. سپس موقعیت یو تی ام، حدود اربعه و مساحت دقیق ملک معین می گردد. پس از تهیه نقشه یو تی ام وضع موجود با استفاده از بانک جامع اطلاعات ثبتی، پلاک ثبتی متعلق به ملک مورد تعرفه در نقشه درج می شود.

جانمایی پلاک ثبتی اسناد قدیمی

نکته مهم در جانمایی پلاک اسناد قدیمی یا سند های منگوله دار ( شاهنشاهی ) نکتاین است که حدود اربعه تعرفه شده در سند قرار دارد. توجه داشته باشید که این دست سند های قدیمی اصطلاحا سند های حدی به حدی نام دارند.

بعضی ازسند های قدیمی که به عنوان نمونه درج گردیده شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت 250 متر و شرقا حدی به خیابان یا حدی به ساختمان، این احتمال وجود دارد که این ملک در منطقه و بافت شهر واقع گردیده باشد.

همچنین تحت هر شرایطی امکان پس گیری این املاک وجود دارد. به شرطی که سوابق ثبتی لازم و مستند جهت جانمایی پلاک ثبتی در سوابق ثبتی ملک وجود داشته باشد.

به دلیل تغییر بافت شهری از دهه سی و چهل تا کنون بسیاری مورد داشته ایم که مالک اعلام میکرد به عنوان نمونه ملک ما در زمان بچگی در روستای لواسان قرار داشت ولی پس از جانمایی مشخص گردید که ملک در بر بلوار فشم لواسان قرار داشت.

سیر صعودی روز افزون موجب گردیده تا قیمت املاک و زمین با هزینه بسیار ناچیز نسبت به قیمت زمین سندهای قدیمی را توسط جانمایی پلاک ثبتی زنده کرد. توجه داشته باشید که پروسه جانمایی پلاک ثبتی یک پروسه پیچیده مهندسی و حقوقی است و تا اتمام امور کارشناسی حتی خود کارشناس رسمی نیز نمی تواند جای قرار گیری ملک را حدس بزند.

درهرصورت جانمایی پلاک ثبتی دارای ارزش پیگیری می باشد. در موارد بسیاری دیده ایم که پس از جانمایی نهایی موقعیت ملک در یک مکان مناسب با ارزش ریالی بسیار بالا قرار گرفته که حق الزحمه کارشناسی مبلغ حتی نیم متر از زمین نیز نمی باشد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *