دسته‌بندی نشده

نحوه درخواست سوگند استظهاری – شرایط تقاضای قسم

[ad_1]

در این مقاله نحوه درخواست سوگند استظهاری را مورد بررسی قرار می دهیم .

برای مشاوره نحوه درخواست سوگند استظهاری

برای مشاوره نحوه درخواست سوگند استظهاری

 

سوگند یکی از مهم ترین ادله اثبات دعوا در دعاوی حقوقی و کیفری محسوب می شود که نقش مهمی در اثبات دعاوی حقوقی و کیفری خواهد داشت . از جمله مهم ترین انواع سوگند قضایی در دادگاه می توان به سوگند قاطع دعوا ، سوگند تکمیلی و سوگند استظهاری اشاره نمود که هر یک از آنها در موارد خاصی مورد توجه قرار می گیرند و قبلا در مقاله های جداگانه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند ؛ اما آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم آن است که آیا ادای سوگند استظهاری در دادگاه منوط به درخواست و تقاضای مدعی است ؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ ، شرایط و نحوه درخواست قسم استظهاری در دادگاه به چه صورت خواهد بود ؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ، ابتدا ادای سوگند استظهاری در دادگاه را با توجه به قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی مورد بررسی قرار داده و سپس به توضیح درخواست سوگند استظهاری خواهیم پرداخت .

ادای سوگند استظهاری در دادگاه

ادای سوگند استظهاری در قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی به عنوان یکی از انواع سوگند مورد پیش بینی قرار گرفته و احکام و شرایط مربوط به آن نیز بیان شده است که با عنایت به قوانین مذکور ، سوگند استظهاری را می توان نوعی از قسم یا سوگند دانست که در دعاوی علیه میت باید توسط مدعی ادا گردد تا حق وی به اثبات برسد . چنین مفهومی از سوگند استظهاری در ماده 1133 قانون مدنی مورد اشاره قرار گفته است که به موجب آن ، ” در دعوای بر متوفی در صورتی که اصل حق ، ثابت شده و بقای آن در نظر حاکم ثابت نباشد ، حاکم می تواند از مدعی بخواهد که بر بقای حق خود قسم یاد کند . حکم این ماده در موردی که مدرک دعوا سند رسمی است جاری نخواهد بود ” . علاوه بر این ، ماده 278 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص شرایط ادای سوگند استظهاری در دادگاه چنین پیش بینی نموده است : ” در دعوای بر میت پس از اقامه بینه ، سوگند خواهان نیز لازم است و در صورت امتناع از سوگند ، حق وی ساقط می شود ” .

لذا در شرایطی که شخص مدعی وجود حقی بر علیه متوفی را ادعا کرده است ، علاوه بر اینکه باید با استفاده از انواع ادله اثبات دعوا وجود حق مذکور را به اثبات برساند ، ادای یک سوگند نیز لازم و ضروری خواهد بود که در حقوق چنین سوگندی تحت عنوان ” سوگند استظهاری ” مورد شناسایی قرار گرفته است . البته در صورتی که دعوای مطرح شده توسط مدعی مستند به سند رسمی بوده ( به این معنا که مدعی برای اثبات حق خود در دادگاه سند رسمی ارائه کرده باشد ) ، ادای سوگند استظهاری از سوی وی منتفی است و نیازی به ادای قسم استظهاری نخواهد بود . برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص موارد ادای سوگند استظهاری در دادگاه کلیک کنید .

شرایط و نحوه درخواست سوگند استظهاری

در قسمت قبل سوگند استظهاری چیست و در چه مواردی مدعی باید برای اثبات ادعای خود در دادگاه قسم استظهاری ادا نماید را مورد بررسی قرار دادیم ؛ با این حال یکی از مهم ترین موضوعاتی که در ارتباط با انواع سوگند قضایی در دادگاه همچون سوگند بتی یا قاطع دعوا ، سوگند تکمیلی و سوگند استظهاری وجود دارد ، آن است که درخواست و تقاضای سوگند به چه ترتیبی خواهد بود ؟

به همین مناسبت در این قسمت قصد داریم این مسئله را در خصوص سوگند استظهاری مورد بررسی قرار داده و توضیح دهیم که آیا ادای سوگند استظهاری از سوی مدعی منوط به درخواست وی می باشد ؟ تقاضای ادای قسم استظهاری از سوی مدعی در دادگاه به چه نحوی خواهد بود و در قانون آیین دادرسی مدنی ، مسئله تقاضای قسم استظهاری چگونه مورد پیش بینی قرار گرفته است .

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، با عنایت به قانون آیین دادرسی مدنی می توان گفت اتیان سوگند استظهاری از سوی مدعی در دادگاه ، در کلیه دعاوی که علیه متوفی اقامه می شود ، به حکم قانون لازم و ضروری است ؛ فلذا ادای این سوگند نیازمند درخواست قسم استظهاری از جانب شخصی نمی باشد . به همین دلیل ، دادگاه در صورت وجود شرایط اتیان سوگند استظهاری ، رأسا قرار اتیان سوگند استظهاری را صادر می کند که صدور قرار ادای قسم استظهاری توسط دادگاه ، نشان دهنده آن است که دادگاه مورد را از موارد ادای سوگند استظهاری تشخیص داده است و مدعی باید با رعایت تشریفات ادای سوگند در دادگاه ، سوگند یاد نموده و نمی تواند سوگند را به طرف مقابل رد کند . لذا اگر مدعی در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد ، باید در همان جلسه سوگند استظهاری یاد کند والا در جلسه ای که به این منظور تشکیل می شود ، باید قسم بخورد . لازم به ذکر است که اگر مدعی از ادای قسم یا سوگند استظهاری در دادگاه خودداری کند ، ادعای وی ساقط شده و حقی برای او به اثبات نخواهد رسید .

بنابراین همانگونه که ملاحظه می شود ، ادای قسم استظهاری در دادگاه نیازی به تقاضا و درخواست نداشته و خود دادگاه ادای قسم استظهاری را به مدعی تکلیف می نماید ؛ لذا با توجه به مطلب مذکور ، بحث از شرایط و نحوه درخواست سوگند استظهاری نیز منتفی است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درخواست سوگند استظهاری در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه درخواست سوگند استظهاری پاسخ دهند .

 

 

 

سوالات متداول

1- در چه صورتی ادای سوگند استظهاری در دادگاه لازم است ؟

در کلیه دعاوی که علیه متوفی اقامه می شود ، مدعی باید سوگند استظهاری یاد کند .

2- آیا ادای سوگند استظهاری در دادگاه منوط به تقاضای مدعی است ؟

ادای سوگند استظهاری منوط به درخواست شخصی نیست و دادگاه مدعی را مکلف به ادای قسم می کند .

3- در صورت عدم اتیان سوگند استظهاری از سوی مدعی تکلیف ادعای طرح شده چیست ؟

عدم اتیان سوگند استظهاری توسط مدعی سبب ساقط شدن دعوا و از بین رفتن حق مدعی می شود .

برای مشاوره نحوه درخواست سوگند استظهاری

برای مشاوره نحوه درخواست سوگند استظهاری

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *