وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

مک لارن 675 ال تی

معرفی خودرو

car-intro

عبارت LT مخفف “Long Tail” است که منظور همان نحوه طراحی آئرودینامیک خودرو است که اولین بار در سال 1997 در مدل F1 Long Tail پیاده شد. استفاده بسیار وسیع از فیبرکربن در قسمت های مختلف خودرو مثل شاسی، بدنه، عناصر سبک وزن پیشرانه، قطعات آئرودینامیکی، باله عقب، ورودی های هوا، اسپلیتر، سپرها، دیفیوزر و.. دیده می شود که دستاورد آن کاهش وزن خشک به میزان 100 کیلوگرم نسبت به 650S و رسیدن به عدد 1230 کیلوگرم و همچنین افزایش نسبت قدرت به وزن از 493 اسب بخار بر تن در مدل 650S به 541 اسب بخار بر تن در 675LT است. در بخش فنی، 675LT از همان نمونه 3.8 لیتری V8 توربو دوقلوی مورد استفاده در 650S سود می برد اما یک تفاوت عمده وجود دارد، در این مدل 50% اجزا شامل توربوها، میل سوپاپ، اتصالات، سامانه سوخت رسانی سریع تر، جزئیات سرسیلندر، منیفولد های اگزوز و.. جدید هستند. به دلیل همین وسعت تغییرات کد این نمونه M838TL بوده و با پیشرانه 650S متفاوت است. حداکثر توان خروجی افزایشی معادل 25 اسب بخار داشته و به 666 اسب بخار در دور 7100 رسیده؛ بیشینه گشتاور هم با 21.6 واحد افزایش به 699.6 نیوتون در متر در دور 5500 تا 6500 رسیده است. جعبه دنده نیز از نوع دوکلاچه و 7 سرعته خواهد بود. از طرفی ترکیب وزن کمتر با قلب پربازده تر سبب شده 675LT شتاب 0-96 کیلومتر را 0.1 ثانیه سریع تر از 650S و در 2.9 ثانیه ثبت کند؛ اما قدم بزرگ تر کاهش زمان لازم برای رسیدن به مرز 200 کیلومتر بر ساعت است که از 8.4 به 7.9 ثانیه رسیده است. البته به خاطر نوع طراحی آئرودینامیکی بدنه کمی با افزایش ضریب درگ روبرو هستیم که حداکثر سرعت را در 329.9 کیلومتر بر ساعت (3.2 کیلومتر بر ساعت کمتر از 650S) محدود کرده است. ظاهر خودرو شباهت زیادی با 650S دارد با این تفاوت که بسیار تهاجمی تر و آئرودینامیک تر از آن است. از عناصر عمده طراحی آن می توان به ترمز هوایی 50% بزرگ تر و پرده بین چراغ های عقب از جنس پلی کربنات اشاره کرد. در قسمت عقب باله بزرگ فیبر کربنی، خروجی های اگزوز تیتانیومی و مجموعه سپر و دیفیوزر غول پیکر زیر آن ها توجه هر بیننده ای را جلب می کند. در نمای جلو نیز سپر جدید و اسپلیتر بزرگ تر (باز هم از جنس فیبرهای کربن!) بسیار اغوا کننده است. شایان ذکر است که موارد ذکر شده جلو و عقب خودرو در آئرودینامیک و خنک کاری نقش بسزایی دارند؛ به گونه ای که سپر و اسپلیتر جلو هوا را به سمت ورودی های جانبی و عقب هدایت می کند و دیفیوزر و ترمز هوایی باعث پایداری و نیروی رو به پایین بیشتر می شود. در نگاهی کلّی حدود یک سوم اجزا در مدل جدید با 650S متفاوت هستند. 675LT در قالب طرحی که خود کمپانی آن را “By McLaren” می خواند هم عرضه خواهد شد که دارای رنگ های معروف و خاص و الهاماتی از گذشته است. در بعضی موارد نیز امکان سفارش درون و بیرون خودرو با رنگ و تِم یکسان وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *