دسته‌بندی نشده

مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا – دادگاه – اجرای احکام

[ad_1]

مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، اجرای احکام و دادگاه، یعنی، صاحب حساب، تا زمان دستور رفع مسدودی، حق استفاده از حساب خود را نداشته که این مسدودی، به علت مواردی نظیر ثبت شکایت، علیه دارنده کارت، می باشد. نحوه رفع مسدودی کارت، با دریافت شماره نامه مسدودی از بانک و مراجعه به شعبه پلیس فتا یا دادگاه مسدود کننده، خواهد بود. 

برای مشاوره مسدود شدن کارت بانکی 

برای مشاوره مسدود شدن کارت بانکی 

 

با گسترش روزافزون زیر ساخت های ارتباطی کشور، همچنین، استفاده از اینترنت، خطوط تلفن ثابت، همراه و سایر شبکه های ارتباطی و مخابراتی، جرایم شکل گرفته در این زمینه نیز افزایش داشته و ضرورت وجود مرجعی، جهت نظارت بر این فضا، بیش از بیش، احساس می شد. در این راستا، پلیس فتا، با هدف نظارت بر این فضا و حفظ و تامین امنیت آن، شکل گرفته است و اقدامات لازم را انجام می دهد.

یکی از وظایف پلیس فتا، مسدود کردن کارت های بانکی، در برخی از شرایط است. از آنجا که مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، دادگاه و اجرای احکام، همیشه، به معنای ارتکاب یک جرم، نیست و علت های بخصوصی داشته، نحوه رفع مسدودی آن نیز مراحل خاص خود را دارد. لذا، باید، از علت های آن، مطلع بود و به این مساله، آگاهی داشت که جهت رفع مسدودی کارت مسدود شده، انجام چه اقداماتی، ضروری می باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، اجرای احکام و دادگاه، شرایط و علت های آن، صحبت کنیم و توضیح دهیم، نحوه رفع مسدودی کارت، به چه شکل، می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما همراه باشید.

مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا

برای توضیح اینکه مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، دادگاه و اجرای احکام، به چه معنا بوده و علت ها و دلایل آن، چه می باشد، ابتدا باید، به طور مختصر، توضیح دهیم که پلیس فتا چیست و چه وظایفی دارد، سپس، به این پرسش که مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، دادگاه و اجرای احکام یعنی چه؟ پاسخ دهیم.

پلیس فتا، یک ضابط دادگستری خاص می باشد که با هدف نظارت بر فضای مجازی، مخابراتی و ارتباطی، همچنین، حفظ امنیت این فضا و پیشگیری و کشف جرایم رایانه ای، نظیر کلاهبرداری و سرقت های اینترنتی، تاسیس و راه اندازی شده است. 

یکی از جرایمی که به واسطه استفاده از زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی و حضور در فضای مجازی صورت می گیرد، کلاهبرداری و سوء استفاده از افراد، با استفاده از حساب بانکی مجرم یا شخص ثالثی که کارت او، هک یا سرقت شده، می باشد. چنانچه با استفاده از اطلاعات حساب بانکی، جرمی در فضای مجازی رخ دهد، پس از گزارش به پلیس فتا و استعلامات این مرجع، کارت و حساب مورد استفاده در وقوع جرم، مسدود می گردد.

مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، بدین معنا می باشد که صاحب حساب، تا زمان دستور رفع مسدودی کارت بانکی، حق استفاده از حساب خود را نداشته و نمی تواند هیچ گونه برداشت یا نقل و انتقالی را از طریق کارت بانکی و حساب خود، انجام دهد. در ادامه، شرایط و علت های مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا را بررسی خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: پلیس فتا و وظایف آن

مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا در چه شرایطی انجام می گیرد؟

همانطور که در قسمت قبل، توضیح دادیم، یکی از دستورهایی که پلیس فتا، در راستای انجام وظایف خود، صادر می کند، دستور مسدود کردن کارت و حساب بانکی برخی از افراد می باشد که البته، این امر، صرفا، در صورت وجود موارد و مصادیق مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، امکان پذیر است. به عبارتی، باید، مواردی رخ داده باشد که پلیس فتا، صلاحیت صدور دستور مسدودی کارت را داشته باشد.

با توجه به اینکه، صدور دستور مسدود شدن کارت بانکی، همیشه در صلاحیت پلیس فتا نیست، لذا، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، بررسی کنیم که مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، در چه شرایطی و در صورت وقوع چه جرایمی، انجام می گیرد؟ 

از آنجا که هدف از تشکیل پلیس فتا، نظارت بر فضای مجازی، ارتباطی و مخابراتی بوده و می کوشد، با حفظ امنیت و نظم این فضا از وقوع جرم رایانه ای جلوگیری نماید، در صورتی که از طریق زیر ساخت های مخابراتی و اینترنتی و اطلاعات حساب بانکی، برخی جرایم، نظیر کلاهبرداری اینترنتی، رخ دهد، پلیس فتا، دستور مسدودی حساب بانکی مورد استفاده در جرم اینترنتی را صادر می کند.

در واقع، در پاسخ به این پرسش که مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، در چه شرایطی انجام می گیرد؟ باید گفت، چنانچه، جرم اینترنتی ای رخ دهد که به واسطه آن، از اطلاعات حساب بانکی فردی، سوء استفاده شده باشد یا مجرم، با استفاده از اطلاعات حساب بانکی خود، اقدام به ارتکاب برخی جرایم، نظیر سرقت اینترنتی کند، حساب بانکی مورد استفاده در جرم، تا زمان رسیدگی، به دستور پلیس فتا، مسدود خواهد شد.

 

پس از بررسی شرایط مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، در ادامه، دلایل و علت های مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا را با مراجعه به آدرس سامانه اینترنتی این مرجع، بیشتر مورد بررسی، قرار خواهیم داد.

حتما بخوانید: فیشینگ چیست و مجازات آن

 

دلایل مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا

دلایل و علت های مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، همچنین، نحوه رفع مسدودی آن، در سامانه پلیس فتا، به آدرس cyberpolice.ir، توضیح داده شده است. بر اساس اطلاعات مندرج در این سامانه، علت و دلایل مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، می تواند، هر یک از موارد زیر باشد: 

 

شکایتی قضایی، تحت عنوان شکایت از جرم سرقت اینترنتی یا سایر موارد، از دارنده کارت بانکی مسدود شده توسط پلیس فتا، در مراجع قضایی ثبت شده و پس از انجام استعلامات و بررسی های پلیس فتا، حساب فرد، به دستور قاضی، مسدود شده است.

 اطلاعات حساب صاحب کارت مسدود شده توسط پلیس فتا، در درگاه‌ های جعلی، جهت جرایمی، مانند پولشویی یا کلاهبرداری، استفاده شده و پس از گزارش کسانی که به واسطه درگاه های جعلی، مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، پلیس فتا، اقدام به مسدودی کارت مورد استفاده در درگاه های جعلی، نموده است.

کارت بانکی فرد، گم شده یا مورد سرقت قرار گرفته و شخصی، قصد سوء استفاده از اطلاعات بانکی و حساب وی را داشته که با اشتباه وارد کردن رمز دوم کارت در عابر بانک، برای سه مرتبه، سبب مسدودی کارت بانکی گردیده است.

 

پس از توضیح در خصوص دلایل و علت های مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره نحوه رفع مسدودی کارت مسدود شده توسط پلیس فتا صحبت کنیم و بگوییم که صاحب کارت، در این راستا و برای رفع مسدودی، باید، چه اقداماتی را انجام دهد.

شکایت از مزاحمت تلفنی به پلیس فتا

 

نحوه رفع مسدودیت در صورت مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا

پس از صحبت در خصوص علت های مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره نحوه رفع مسدودی کارت مسدود شده، صحبت کنیم و بگوییم که صاحب کارت، برای رفع مسدودی، باید چه اقداماتی انجام دهد و به کدام مرجع، مراجعه نماید. 

بر اساس آنچه در سامانه پلیس فتا آمده است، چنانچه کارت شخصی، به علت ثبت شکایت از سایت های اینترنتی ای که شماره کارت وی، در آن، استفاده می شده یا به علت سوء استفاده از اطلاعات حسابش، در درگاهای جعلی و مواردی از این دست، توسط پلیس فتا، مسدود گردد، باید، اقدامات زیر را انجام دهد: 

اولین مرحله از مراحل نحوه رفع مسدودی، مراجعه به بانکی بوده که فرد، در آن، حساب دارد و کارت حسابش، مسدود شده است.

دومین گام از روند نحوه رفع مسدودی، دریافت شماره نامه و نام مرکز پلیس فتایی می باشد که دستور مسدودی کارت و حساب فرد را به بانک، ارسال کرده است.

سومین مرحله از مراحل نحوه رفع مسدودی، مراجعه حضوری یا تماس با مرکز پلیس فتای مسدود کننده کارت بانکی مسدود شده و انجام اقدامات مورد نیاز است.

 

با طی کردن نحوه و مراحل بالا، مسدودی حساب، در صورتی که کارت بانکی مسدود شده توسط پلیس فتا، صرفا به علتی نظیر اشتباه وارد کردن رمز دوم در عابر بانک، مسدود شده باشد، بر طرف می گردد اما، اگر، به علت ارتکاب جرمی، شکایتی علیه دارنده کارت، در مراجع قضایی، ثبت شده باشد، وی باید، تا رسیدگی به پرونده و دستور دادگاه، جهت رفع مسدودی، منتظر بماند.

نمونه فرم شکایت از پلیس فتا

 

مسدود شدن کارت بانکی توسط دادگاه

علاوه بر اینکه پلیس فتا، می تواند، اقدام به مسدودی کارت بانکی کند، گاهی، مسدودی کارت بانکی، توسط دادگاه و به دستور قاضی صورت می گیرد. لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مسدود شدن کارت بانکی توسط دادگاه صحبت کنیم. 

مسدود شدن کارت بانکی توسط دادگاه، معمولا، زمانی اتفاق می افتد که شکایتی، علیه شخصی، در دادگاه ثبت می گردد و شاکی یا خواهان، از دادگاه، تقاضای حکم به مسدود شدن کارت بانکی، به دستور دادگاه و قاضی پرونده را داشته است یا به علت نوع جرم مورد شکایت، قاضی، تشخیص داده که باید، حساب فرد، مسدود شود.

مسدود شدن کارت بانکی توسط دادگاه، همیشه، به معنای وقوع جرم توسط صاحب حساب نیست، گاهی، به این علت که حساب و شماره کارت فرد، مورد سوء استفاده قرار گرفته و متضررین از این سوء استفاده، شماره کارت وی را به دادگاه، اعلام کرده اند، قاضی، تا رسیدگی به پرونده، دستور مسدودی کارت و حساب فرد را می دهد.

توقیف اموال محکوم علیه و انواع آن

 

مسدود شدن کارت بانکی توسط اجرای احکام

یکی دیگر از مراجعی که می تواند، سبب مسدود شدن کارت بانکی گردد و صلاحیت انجام این امر را در صورت وجود شرایط قانونی دارد، اجرای احکام حقوقی یا کیفری است. لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مسدود شدن کارت بانکی، توسط اجرای احکام صحبت کنیم.

زمانی که فردی، به موجب حکم دادگاه حقوقی یا کیفری، محکوم به پرداخت مبلغی به عنوان جریمه نقدی یا محکوم به پرداخت محکوم به می شود، باید، در موعد مقرر، اقدام به پرداخت آن کند، در غیر این صورت، ذی نفع از حکم، می تواند، با مراجعه به اجرای احکام شعبه صادر کننده حکم، درخواست مسدودی حساب بانکی فرد را داشته باشد.

اجرای احکام، پس از بررسی حکم دادگاه و چک کردن موعد های مقرر برای پرداخت محکوم به یا جریمه نقدی یا دیه، اقدام به صدور نامه مسدودی حساب و کارت بانکی شخص می نماید و بدین ترتیب، صاحب حساب، تا زمان رفع علت مسدودی، حق استفاده از حساب خود را نخواهد داشت.

نحوه اجرای احکام مدنی

 

رفع مسدودی کارت بانکی به دلیل رمز اشتباه

در بخش های قبل، در مورد مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا، دادگاه، اجرای احکام و نحوه رفع مسدودی هر یک از این روش ها توضیح داده و گفتیم که صاحب کارت بانکی مسدود شده، در هر یک از این موارد، باید به چه سامانه یا مرجعی، برای رفع مسدودی، مراجعه کند.

در این بخش، قصد داریم تا به بررسی یکی از دیگر از موارد مسدودی کارت بانکی، یعنی مسدودی کارت بانکی به دلیل رمز اشتباه پرداخته و نحوه رفع مسدودی کارت بانکی را در صورتی که رمز به اشتباه وارد گردد، توضیح دهیم.

در گذشته، در صورتی که صاحب کارت بانکی، رمز کارت خود را برای 3 مرتبه متوالی، به اشتباه، در دستگاه خودپرداز وارد می کرد، کارت بانکی او ضبط می گشت. در این صورت، دارنده کارت، باید با در دست داشتن کارت ملی، به شعبه بانک مراجعه کرده و برای دریافت کارت اقدام می نمود.

اما، در حال حاضر، به دلیل مشکلات ناشی از ضبط کارت بانکی توسط خودپردازهای غیر بانکی، بسیاری از بانک ها، این روش جایگزین را پیش بینی کرده اند که در صورت ورود رمز کارت به اشتباه برای 3 مرتبه، کارت، مسدود شده و نه ضبط و در این صورت، رفع مسدودی کارت بانکی به دلیل رمز اشتباه ، بدین صورت بوده که دارنده کارت، باید همراه با کارت ملی خود، به شعبه مراجعه کند.

سقف انتقال کارت به کارت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسدود شدن کارت بانکی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مسدود شدن کارت بانکی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا به چه معنا است؟

مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا به این معنا می باشد که به دستور پلیس فتا و به علت وجود برخی موارد صاحب کارت تا زمان دستور رفع مسدودی حق استفاده از حساب خود و برداشت و انتقال از آن را ندارد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- دلایل مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا چیست؟

دلایل مسدود شدن کارت بانکی توسط پلیس فتا مواردی نظیر سوء استفاده از اطلاعات حساب فرد در درگاه های جعلی جهت فیشینگ یا شکایت از صاحب حساب به علت جرم سرقت اینترنتی یا سایر جرایم بوده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه رفع مسدودی کارت بانکی مسدود شده توسط پلیس فتا چگونه است؟

نحوه رفع مسدودی کارت بانکی مسدود شده توسط پلیس فتا با مراجعه به بانک کارت مسدود شده جهت دریافت شماره نامه و اطلاعات شعبه پلیس فتای مسدود کننده کارت و سپس مراجعه به پلیس فتا می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره مسدود شدن کارت بانکی 

برای مشاوره مسدود شدن کارت بانکی 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *