دسته‌بندی نشده

مراحل دادستان شدن – چگونه دادستان شویم

[ad_1]

دادستان، عالی ترین مقام، در سلسله مراتب مقامات قضایی دادسرا بوده که ریاست آن را بر عهده دارد. مراحل دادستان شدن، ثبت نام و قبولی در آزمون کتبی و شفاهی قضاوت می باشد. همچنین، شرایط دادستان شدن، به دو دسته، شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم شده که تدین به دین اسلام، از جمله شرایط عمومی و داشتن مدرک مرتبط، از جمله شرایط اختصاصی می باشد.

 

برای مشاوره مراحل دادستان شدن

برای مشاوره مراحل دادستان شدن

 

در کشور ما، نهادهای قضایی مختلفی، جهت رسیدگی به امور حقوقی و دعاوی کیفری، تشکیل شده اند و هر کدام، سلسله مراتب و وظایف مخصوص به خود را دارند. از جمله این نهادهای قضایی، دادسرا می باشد که یک نهاد دادگستری بوده و در هر حوزه قضایی، وجود دارد. دادسرا ها، با هدف رسیدگی به جرایم، شروع تحقیقات مقدماتی، کشف جرم، تعقیب متهم و اجرای احکام کیفری، تشکیل و تاسیس شده اند. این نهاد قضایی، سلسله مراتب قضایی مخصوص به خود را دارد که در راس آن، دادستان قرار می گیرد.

دادستان، عالی ترین مقام، در سلسله مراتب مقامات قضایی دادسرا بوده که ریاست دادسرا را نیز بر عهده دارد و شرح وظایف مخصوص به خود را دارا می باشد. شروع به رسیدگی به جرایم با جنبه عمومی که نیاز به شاکی خصوصی نداشته، صدور کیفرخواست و حضور در دادگاه برای محاکمه، از جمله وظایف دادستان می باشد. اما دادستان شدن، نیازمند طی کردن مراحل و داشتن مدارک مخصوص می باشد و بدون طی مراحل دادستان شدن و داشتن مدارک و شرایط مخصوص، این امر، ممکن نمی باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، به بررسی این پرسش که چگونه دادستان شویم، بپردازیم. به این ترتیب، در ابتدا، توضیح خواهیم داد که دادستان به چه کسی گفته می شود، سپس، خواهیم گفت، شرایط و مدارک لازم برای این امر چیست و مراحل دادستان شدن چه می باشد. چنانچه، پیرامون این موضوع سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

دادستان به چه کسی گفته می شود

قبل از پاسخ به این پرسش که دادستان به چه کسی گفته می شود و چگونه دادستان شویم؟ لازم است تا توضیح دهیم که دادسرا چیست و سلسله مراتب مقامات قضایی در دادسرا چگونه است. دادسرا، از جمله نهادهای دادگستری می باشد که در تمامی حوزه های قضایی، در معیت دادگاه های کیفری، وجود دارند و در راستای شرح وظایف خود فعالیت می کنند. تحقیقات مقدماتی، کشف جرم، تعقیب متهم و اجرای احکام کیفری، از جمله وظایف دادسرا می باشد.

بر اساس قوانین آیین دادرسی کیفری، دادسرا ها، دارای سلسله مراتب مشخص و مخصوص به خود می باشند. دادستان، معاون وی، بازپرس و دادیار، از جمله مقامات، در سلسله مراتب مقامات قضایی در دادسرا می باشند که هر کدام، شرح وظایف مخصوص به خود را دارند. در راس این سلسله مراتب، دادستان قرار دارد و در این قسمت، قصد داریم بگوییم که دادستان به چه کسی گفته می شود. 

دادستان، عالی ترین مقام، در سلسله مراتب مقامات قضایی در دادسرا می باشد که ریاست دادسرا را بر عهده داشته و به عبارتی، رئیس دادسرا می باشد. به دادستان، مدعی العموم یا نماینده جامعه نیز می گویند که در مواردی، می تواند، به نیابت از عموم جامعه اقدام کند. بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، دادستان، دارای شرح وظایف مشخصی است که عبارتند از: 

ریاست بر دادسرا: ریاست بر دادسرا، از جمله وظایف دادستان و مهم ترین وظیفه او می باشد.

شروع به تعقیب جرم: شروع به تعقیب جرم، در مواردی که جرم مشهود رخ داده، دادستان به طریقی از وقوع جرم مطلع گردیده یا ارتکاب جرمی به واسطه شکایت شاکی خصوصی یا ضابطین دادگستری گزارش می شود، از دیگر وظایف دادستان است.

صدور کیفر خواست: یکی از مهم ترین وظایف دادستان، صدور کیفر خواست است. صدور کیفر خواست، زمانی صورت می گیرد که مقام تحقیق که بازپرس یا دادیار می باشد، ادله ای پیدا کرده که برای انتساب جرم به متهم، کافی بوده و به همین واسطه، اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی می کند. پس از آن، پرونده، برای اظهار نظر، نزد دادستان فرستاده می شود تا در صورت موافقت، ظرف سه روز، اقدام به صدور کیفر خواست نماید.

تعیین وضعیت اشیای مورد استفاده در زمان وقوع جرم: از دیگر وظایف دادستان، تعیین تکلیف، در خصوص اشیایی می باشد که در زمان وقوع جرم، توسط مجرم، استفاده شده است.

پس از بررسی این موضوع که دادستان به چه کسی گفته می شود و توضیح در خصوص این امر که دادسرا چیست و وظایف دادستان چه می باشد، در ادامه، قصد داریم، درباره شرایط، مدارک و مراحل دادستان شدن صحبت کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه دادستان شویم.

حتما بخوانید: دادستان کیست و وظایف او

شرایط لازم برای دادستان شدن

در قسمت قبل، درباره این موضوع صحبت کردیم که دادستان چه کسی است و وظایف او چه می باشد. همچنین، گفتیم که دادستان، عالی ترین مقام در سلسله مراتب مقامات قضایی در دادسرا است و بعد از او، معاون وی، بازپرس و دادیار قرار می گیرند. پس از صحبت در خصوص دادستان و وظایف او در دادسرا، در این قسمت، قصد داریم بگوییم که شرایط لازم برای دادستان شدن چیست.

شرایط دادستان شدن، به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می شوند که داشتن تمامی این شرایط، یکی از مهم ترین مقدمات، در مراحل دادستان شدن می باشد که عبارتند از:

شرایط عمومی دادستان شدن، عبارتند از:

داشتن تابعیت ایران که این تابعیت باید، به واسطه خون باشد و تابعیت اکتسابی، مورد پذیرش نخواهد بود.

اعتقاد به دین مبین اسلام و التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی.

حلال زاده بودن

برخورداری از سلامت، در حوزه جسمانی و روانی

داشتن کارت پایان خدمت

نداشتن سابقه محکومیت کیفری موثر

داشتن عدالت، ایمان و حسن شهرت به اخلاق و امانتداری

مصرف نکردن هرگونه دخانیات و مواد مخدر

داشتن حداقل یا حداکثر شرط سنی که عبارت از حداقل 22 سال سن و حداکثر 36 سال تمام، در روز ثبت نام آزمون قضاوت می باشد.

شرایط اختصاصی دادستان شدن، عبارتند از:

داشتن مدرک تحصیلی مورد قبول وزارت علوم و تحقیقات که شامل این موارد می باشد: کارشناسی حقوق در یکی از گرایش ها، کارشناسی فقه و حقوق، کارشناسی الهیات با گرایش فقه و حقوق اسلامی، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش ها، کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی. 

دارا بودن مدارک حوزوی مورد تایید شورای عالی حوزه‌ های علمیه که عبارتند از: مدرک سطح 2 عمومی فقه و اصول یا سطح 2 تخصصی، با گرایش حقوق و قضای اسلامی، برای دانش آموختگان حوزه های علمیه.

پس از بررسی شرایط دادستان شدن، در ادامه، قصد داریم، درباره این موضوع صحبت کنیم که مدارک و مراحل دادستان شدن چیست.

شرایط ثبت نام آزمون قضاوت

 

مدارک لازم برای دادستان شدن

در قسمت های قبل، برای پاسخ به این پرسش که چگونه دادستان شویم، شرایط دادستان شدن را مورد بررسی قرار داده و گفتیم که این شرایط، به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی، تقسیم می شوند. در ادامه، برای پاسخی کامل تر به پرسش که چگونه دادستان شویم، قصد داریم، به بررسی مدارک لازم برای ثبت نام آزمون قضاوت و دادستان شدن بپردازیم. برای ثبت نام در آزمون قضاوت، فرد متقاضی، باید، علاوه بر مطالعه منابع آزمون قضاوت، دارای مدارک لازم نیز باشد که این مدارک، عبارتند از: 

اولین مدرک، پر کردن تقاضانامه ثبت نام آزمون قضات و پرداخت هزینه ثبت نام، در تاریخ اعلامی، از طریق درگاه الکترونیکی سازمان سنجش می باشد.

بارگذاری فایل اسکن شده عکس داوطلب، با رعایت شرایط مقرر در دفترچه ثبت نام.

اسکن فایل مربوط به مدرک تحصیلی.

پر کردن سایر فیلدهای مربوط به اطلاعات ثبت نام و بارگذاری سایر اطلاعات مورد نیاز، نظیر موارک هویتی.

شایان ذکر است، در صورتی که فرد متقاضی ثبت نام، از شرایطی نظیر جانبازی برخوردار است باید، مدارک مخصوص به آن را نیز بارگذاری نماید. 

 مدارک لازم برای ثبت نام آزمون قضاوت

 

مراحل دادستان شدن چیست

درقسمت های قبل در پاسخ به این پرسش که چگونه دادستان شویم، شرایط و مدارک دادستان شدن را بررسی کردیم و گفتیم که مدارک لازم برای دادستان شدن، چه می باشد. پس از بررسی این مدارک و شرایط، در این قسمت، قصد داریم، در یک جمع بندی نهایی، و با توجه به آنچه در مقدمات قبل گفته شد، بگوییم که مراحل دادستان شدن که عالی ترین مقام دادسرا می باشد، چیست. بر اساس آنچه در مقدمات قبل توضیح دادیم، مراحل دادستان شدن، عبارتند از:

داشتن شرایط عمومی و اختصاصی لازم برای دادستان شدن: این شرایط، همان شرایط عمومی و اختصاصی ای است که در قسمت های قبل توضیح دادیم و مواردی، نظیر اعتقاد به دین اسلام، حسن شهرت به اخلاق، عدالت و ایمان و داشتن مدارک تحصیلی مرتبط مورد تایید وزارت علوم یا شوراهای عالی حوزه های علمیه را شامل می شود.

ثبت نام و قبولی در آزمون کتبی قضاوت: از دیگر مراحل دادستان شدن، ثبت نام در آزمون کتبی قضاوت و کسب حداقل نمره قبولی مورد نظر می باشد.

قبولی در مصاحبه شفاهی آزمون قضاوت: صرف قبولی در آزمون کتبی، کافی نیست و متقاضی دادستان شدن، باید پس از این آزمون کتبی، در آزمون و مصاحبه شفاهی نیز قبول شود. 

متقاضیانی که قصد شرکت در آزمون قضاوت و دادستان شدن را دارند، می توانند، جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ای که در قسمت در ادامه بخوانید، تحت عنوان منابع آزمون قضاوت آورده شده است را مطالعه نمایند. 

ثبت نام آزمون قضاوت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مراحل دادستان شدن​ ​در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل دادستان شدن پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- دادستان کیست؟

دادستان یا مدعی العموم عالی ترین مقام قضایی در سلسله مراتب مقامات قضایی دادسرا می باشد که ریاست دادسرا را بر عهده دارد و صدور کیفرخواست از جمله وظایف او می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- شرایط لازم برای دادستان شدن چیست؟

شرایط لازم برای دادستان شدن دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی می باشد طهارت مولد از جمله شرایط عمومی و دارا بودن مدرک تخصصی لازم از شرایط اختصاصی این امر است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- مراحل لازم برای دادستان شدن چیست؟

مراحل لازم برای دادستان شدن قبولی در امتحان کتبی قضاوت و سپس قبولی در مصاحبه حضوری آن است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره مراحل دادستان شدن

برای مشاوره مراحل دادستان شدن

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *