دسته‌بندی نشده

مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست

[ad_1]

وارد نمودن تهمت ناموسی به دیگران جرم است و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته شده است . در صورتی که شخصی به دیگری تهمت رابطه زنا وارد کرده و مشمول حد قذف باشد به هشتاد ضربه شلاق محکوم شده و مجازات تهمت رابطه نامشروع عبارت است از یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق .

برای مشاوره مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست

برای مشاوره مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست

 

روابط مشروع میان زنان و مردان اساس روابط اجتماعی جامعه را تشکیل می دهد و در قانون اعمال منافی عفت و منافی اخلاق همچون روابط نامشروع ، زنا ، لواط و غیره ممنوع شده و برای آنها مجازات هایی نیز در نظر گرفته شده است . اصل بر آن است که این جرایم ناموسی به نحو علنی در جامعه مورد انتشار قرار نگیرند تا قبح این اعمال شکسته نشود .

از همین رو به دلیل لزوم حفظ آبرو و شأن افراد و حفظ اخلاقیات در جامعه ، کسانی که به دیگران تهمت ناموسی در خصوص برقراری رابطه نامشروع یا زنا می زنند و نمی توانند این مطلب را در دادگاه اثبات نمایند ، قابل مجازات خواهند بود . به همین مناسبت پاسخ به این سوال ضروری است که مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست و جرم تهمت ناموسی به دیگران چه مجازاتی دارد ؟

برای پاسخ دادن به این سوالات ابتدا به توضیح جرم تهمت رابطه نامشروع پرداخته و پس از بررسی مجازات تهمت رابطه نامشروع ، مجازات اعدام برای تهمت رابطه نامشروع در قانون را نیز توضیح خواهیم داد .

جرم تهمت رابطه نامشروع

رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جرم شناخته شده است و در تعریف آن گفته شده که هر گاه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل بوسیدن یا هم آغوشی ‌شوند ، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد ، فقط اکراه‌ کننده تعزیر می‌شود .

همانگونه که ملاحظه می شود ، رابطه نامشروع با زنا تفاوت دارد و بر اساس قانون مجازات اسلامی زنا عبارت است از جماع یا رابطه جنسی میان مرد و زنی که رابطه زوجیت بین آنها نبوده است . گفتنی است که جماع با رابطه جنسی با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قبل ( جلو ) یا دبر ( پشت ) زن محقق می شود .

با این وجود مجازات کردن هر جرمی از جمله جرم رابطه نامشروع و جرم زنا در صورتی امکان پذیر است که آن جرم ناموسی در دادگاه به اثبات رسیده باشد . به عنوان مثال رابطه نامشروع و زنا را می توان با اقرار خود فرد ، شهادت شهود یا به استناد علم قاضی به اثبات رساند .

به همین دلیل تهمت ناموسی زدن به دیگران به دلیل رابطه نامشروع و زنا امری قبیح و خلاف قانون و نوعی جرم است و در قانون برای تهمت ناموسی رابطه نامشروع و یا زنا به دیگران مجازات هم در نظر گرفته شده است . به همین دلیل افراد نمی توانند به دیگران تهمت ناموسی در خصوص رابطه نامشروع و زنا وارد کنند ؛ در حالیکه نمی توانند وجود رابطه نامشروع و یا زنا را در مرجع صالح اثبات نمایند . برای مشاهده مجازات جرم تهمت زدن به همسر کلیک کنید .

بنابراین قبل از اینکه فردی به دیگران اتهام ناموسی زنا و رابطه نامشروع را وارد نماید ، باید دلایل و مدارک کافی برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه را داشته باشد و در صورت عدم امکان اثبات آن در دادگاه ، مرتکب جرم تهمت رابطه نامشروع شده است ؛ حتی اگر واقعا رابطه نامشروع هم رخ داده باشد که در ادامه به مجازات جرم تهمت رابطه نامشروع اشاره می کنیم .

حتما بخوانید: تفاوت رابطه نامشروع و زنا

مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، بر اساس قانون مجازات اسلامی تهمت رابطه نامشروع به دیگران جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است . البته علاوه بر جرم تهمت رابطه نامشروع ، تهمت ناموسی زدن به دیگران به خاطر زنا هم جرم است و برای آن نیز مجازات پیش بینی شده است . به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به توضیح مجازات تهمت ناموسی رابطه نامشروع و مجازات تهمت ناموسی رابطه زنا بپردازیم .

بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات تهمت زنا به دیگران ، حد قذف می باشد . قذف به این معناست که شخصی نسبت زنا یا لواط به دیگری داده باشد و به دیگری بگوید تو با فلان زن زنا و یا با فلان مرد لواط کرده ای و نتواند اقدام به اثبات زنا نماید . مجازات تهمت زنا به دیگران یا همان تهمت ناموسی ، حد قذف یعنی هشتاد ضربه شلاق می باشد .

البته قذف یا تهمت زنا به دیگران باید روشن و بدون ابهام باشد و قاذف یا شخص توهین کننده از معنای لفظی که به کار برده است اطلاع داشته باشد و واقعا قصد انتساب تهمت زنا به دیگران را داشته باشد ؛ هر چند شخصی که به او تهمت زنا زده شده است از معنای تهمت ناموسی اطلاع نداشته باشد . به عنوان مثال زمانی که شخصی بگوید مادر تو زنا کرده است ، اینجا مادر مقذوف محسوب می شود ؛ هر چند شخصی که به مادر او تهمت ناموسی زده شده است نیز می تواند به خاطر جرم توهین ، شکایت کند .

گفتنی است که اگر قرینه ای وجود داشته باشد که مشخص شود منظور شخص ، قذف یا تهمت رابطه زنا نبوده است ، مجازات تهمت رابطه زنا یعنی قذف اثبات نمی شود . همچنین شخصی که قذف شده و به او تهمت ناموسی زنا وارد شده است باید در هنگام قذف بالغ و عاقل و مسلمان بوده و در عمل تظاهر به زنا یا لواط نکرده باشد . علاوه بر این اگر جرم زنا از طریق شهادت شهود یا علم قاضی ثابت شود ، مجازات تهمت ناموسی زنا یعنی هشتاد ضربه شلاق قابل اعمال نیست ؛ چون تهمت صحت دارد .

از سوی دیگر گاهی تهمت به انجام زنا نبوده و مجازات حد قذف را در پی ندارد ؛ بلکه شخصی صرفا به دیگران تهمت رابطه نامشروع وارد نموده است و اتهام به برقراری رابطه نامشروع کمتر از زنا یعنی بوسیدن ، هم آغوشی یا غیره مطرح شده است . مجازات تهمت رابطه نامشروع در اینجا مجازات قذف نمی باشد ؛ بلکه مجازات تهمت رابطه نامشروع همان مجازات تهمت و افترا است که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است .

تهمت و افترا به این معناست که شخصی صراحتا ارتکاب جرمی را به دیگران نسبت داده باشد ولی نتواند آن را اثبات نماید ؛ مثل تهمت ناموسی برای جرم رابطه نامشروع که شخص نمی تواند آن را اثبات نماید . مجازات تهمت و افترای جرم رابطه نامشروع عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال ، یا تا 74 ضربه شلاق .

 شکایت از جرم رابطه نامشروع

 

مجازات اعدام برای تهمت رابطه نامشروع در قانون

در قسمت قبل به توضیح مجازات جرم تهمت ناموسی اعم از تهمت زنا و تهمت رابطه نامشروع پرداخته شد و همانطور که بیان گردید تهمت رابطه زنا موجب مجازات حد قذف شده و تهمت رابطه نامشروع منجر به اعمال مجازات جرم افترا می گردد . اما گاهی این سوال مطرح می شود که برای تهمت رابطه نامشروع در قانون مجازات اعدام در نظر گرفته شده است ؟

خوشبختانه پاسخ به این سوال منفی است و به صرف اینکه شخصی به دیگری تهمت ناموسی در خصوص رابطه نامشروع یا حتی زنا وارد کند ، اعدام نمی شود . لذا در حالت عادی مجازات اعدام برای تهمت رابطه نامشروع یا تهمت زنا در قانون پیش بینی نشده است ؛ مگر در سه مورد که تهمت ناموسی سبب صدور حکم اعدام می شود :

1اگر شخصی قبلا سه بار به دیگران تهمت رابطه زنا داده باشد و سه بار به دلیل قذف دیگران 80 ضربه شلاق خورده باشد ، بار چهارم که به دیگری تهمت رابطه ناموسی زنا داده باشد ، اعدام می شود که این اعدام صرفا در خصوص کسانی است که 4 بار به دیگران تهمت زنا وارد نموده اند ؛ لذا تهمت رابطه نامشروع به دیگران که مشمول حد قذف نیست ، ولو 4 بار یا بیشتر صورت گرفته باشد ، مجازات اعدام در پی ندارد .

2در صورتی که کسی به پیامبر اکرم یا هر یک از انبیای عظام دشنام داده و نسبت به آنها قذف کند ، مشمول جرم ساب النبی ( دشنام به پیامبر ) بوده و مرتکب به مجازات حدی آن یعنی اعدام محکوم می شود .

3انجام عمل قذف نسبت به هر یک ائمه معصوم علیهم السلام و یا حضرت فاطمه زهرا و یا دشنام دادن به ایشان نیز مشمول حکم ساب النبی می باشد و سبب صدور حکم اعدام برای شخص مرتکب خواهد شد .

راه های اثبات رابطه نامشروع

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- آیا تهمت رابطه نامشروع یا تهمت ناموسی زدن به دیگران جرم است ؟

بله بر اساس قانون تهمت ناموسی زدن به دیگران اعم از انجام رابطه نامشروع و یا انجام زنا جرم می باشد و در قانون برای آن مجازات پیش بینی شده است که این موضوع در مقاله توضیح داده شده است .

2- مجازات جرم تهمت ناموسی و رابطه نامشروع چیست ؟

تهمت ناموسی به دیگران بابت انجام جرم زنا مجازات حد قذف یعنی 80 ضربه شلاق را در پی دارد اما تهمت رابطه نامشروع کمتر از زنا مشمول حد قذف نبوده و سبب اعمال مجازات تهمت و افترا می شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات جرم تهمت رابطه نامشروع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

3- آیا برای تهمت رابطه نامشروع در قانون مجازات اعدام در نظر گرفته شده است ؟

در صورتی که شخصی قبلا سه مرتبه بابت تهمت ناموسی زنا به دیگران حد قذف خورده باشد دفعه چهارم مجازات تهمت ناموسی در خصوص وی اعدام می باشد که اطلاعات بیشتر در این خصوص در مقاله ذکر شده است .

برای مشاوره مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست

برای مشاوره مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *