دسته‌بندی نشده

سامانه مالیات بر کارت به کارت ۱۴۰۱ – میزان

[ad_1]

مالیات کارت به کارت، نوعی مالیات بر عملکرد یا درآمد است و به افرادی که به واسطه داشتن 100 تراکنش در ماه و بیشتر، با جمع مبلغ 35 میلیون تومان، حساب آن ها، تجاری شناسایی می شود، تعلق می گیرد و باید، از طریق سامانه مالیات بر کارت به کارت ۱۴۰۱، یعنی سایت سازمان امور مالیاتی، پرداخت گردد.

برای مشاوره میزان و نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت

برای مشاوره میزان و نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت

 

نهاد حقوقی مالیات، توسط دولت ها، در تمام کشورهای دارای سیستم اقتصادی پیشرفته، پیش بینی شده است تا با کمک آن بتوانند، بخشی از هزینه های دولت را تامین کرده و آن را در راستای رفاه و امنیت شهروندان خود، صرف کنند. در ایران نیز، این نهاد حقوقی، وجود دارد که دارای انواع مختلفی می باشد و در سال های اخیر، با سخت گیری بیشتری، در خصوص آن، از جمله، مسئله مالیات بر درآمد، اقدام می شود.

 چراکه برخی افراد، برای فرار از پرداخت مالیات بر درآمد، از دستگاه پوز مجموعه خود، استفاده نکرده و راه های میان بری را انتخاب می کنند که از جمله این راه ها، می توان به کارت به کارت هزینه مربوط به درآمدها، به کارت خود ارائه دهنده خدمت یا اقوام او اشاره کرد. همین امر، سبب پیش بینی مالیات کارت به کارت گردیده که در صورت وجود برخی شرایط و داشتن میزان تراکنش بخصوصی، سبب مشمول شدن برخی افراد، به پرداخت آن، می گردد.

لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا توضیح دهیم که مالیات کارت به کارت چیست و سامانه مالیات بر کارت به کارت ۱۴۰۱ را معرفی کنیم؛ سپس، در خصوص میزان و نحوه پرداخت این مالیات، در سال 1401، توضیح دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

مالیات کارت به کارت چیست

مالیات بر کارت به کارت 1401 که نوعی از مالیات عملکرد یا همان مالیات بر درآمد است، سیاستی است که در پی جلوگیری از فرار مالیاتی برخی استفاده کنندگان دستگاه های پوز که به موجب قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان، موظف به اعلام شماره حساب بانکی متصل به دستگاه کارتخوان خود، به سازمان امور مالیاتی، جهت پرداخت مالیات بر درآمد بودند، پیش بینی و طراحی شده است.

با این شرح که برخی مشاغل، نظیر آرایشگران، پزشکان، سوپرمارکت ها و … که از دستگاه کارت خوان، برای دریافت هزینه خدمات ارائه شده به مشتری، استفاده می کردند، پس از اجباری شدن اعلام شماره حساب متصل به دستگاه کارتخوان خود، به سازمان امور مالیاتی، با بهانه های مختلف، از دستگاه خود، استفاده نمی کردند و از مشتری یا مراجع، تقاضا می نمودند که هزینه را به شماره کارت آن ها یا شماره کارت شخصی دیگر که یه طور معمول، از اقوام آنان بود، واریز یا همان، کارت به کارت نمایند.

تا با این ترتیب، بتوانند، درآمد اصلی خود را از سازمان امور مالیاتی، پنهان کرده و مالیات بر عملکرد کمتری را بپردازند. در همین راستا، دولت و سازمان مالیات، بحث تفکیک حساب های تجاری از غیر تجاری را مطرح نمودند که به موجب آن، تمام حساب های اشخاص حقوقی و آن دسته از حساب های اشخاص حقیقی که در ماه، 100 تراکنش و بیشتر، با جمع مبلغ 35 میلیون تومان داشته باشد، در صورت تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور، تجاری محسوب شده و مشمول پرداخت مالیات می گردد. 

به این ترتیب و در پی فراخوان دولت، برای اعلام تجاری بودن حساب بانکی، همچنین، پیش بینی زیر ساخت، برای تفکیک حساب های تجاری از غیر تجاری، مالیات کارت به کارت نیز مطرح می گردد که در واقع، مقصود از آن، همان مالیات ناشی از تجاری محسوب شدن حساب بانکی شخص حقیقی، به واسطه داشتن 100 تراکنش کارت به کارت و بیشتر با جمع مبلغ 35 میلیون تومان در ماه است، می باشد.

با این سیاست که عملا، معیار تعلق مالیات، تراکنش های افراد در ماه و گردش مالی آنان است، حتی در صورت فرار مالیاتی برخی دارندگان دستگاه های پوز، چون ممکن است، اشخاص حقیقی دیگر، با عمل آن ها، مشمول مالیات گردند، حجم فرار مالیاتی به این شیوه، کاهش خواهد یافت و اشخاص دیگر، به راحتی، نمی پذیرند تا شماره کارت خود را برای کارت به کارت، در اختیار دیگری قرار دهند. 

شایان ذکر است، بانک مرکزی، در دستور العمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت اشخاص حقیقی فاقد شغل و اشخاص حقوقی غیرفعال، سطح گردش مالی سالانه ای را مشخص نموده که در صورت تجاوز گردش مالی فرد، از آن سقف، شخص، مشمول پرداخت مالیات می گردد، مگر اینکه اثبات کند، مبالغ واریز شده و برداشت شده از حساب وی، برای اموری، غیر از کسب و کار بوده اند. سقف این مبالغ سالانه، عبارتند از:

2 میلیارد تومان، برای بازنشستگان، 1 میلیارد تومان، برای مستمری بگیران و 500 میلیون تومان، برای بیکاران و غیر فعالان مالیاتی. در ادامه، در خصوص سامانه مالیات بر کارت به کارت ۱۴۰۱، توضیح خواهیم دارد.

مالیات حساب تجاری

سامانه مالیات کارت به کارت ۱۴۰۱

پس از توضیح در خصوص مالیات بر کارت به کارت و اشخاص مشمول پرداخت این نوع از مالیات، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا به معرفی سامانه مالیات بر کارت به کارت 1401، پرداخته و در قسمت انتهایی مقاله، نحوه پرداخت مالیات، از طریق این سامانه را ضمن یک راهنمای تصویری، توضیح دهیم.

 

در معرفی سامانه مالیات بر کارت به کارت ۱۴۰۱، لازم به توضیح است که تا کنون، دولت، هیچ گونه سامانه جداگانه ای را در این رابطه، معرفی نکرده است اما، از آنجا که از طریق درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، تمامی امور مربوط به مالیات، صورت می گیرد، می توان گفت؛

سامانه مالیات بر کارت به کارت 1401، همان درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس tax.gov.ir است یا یکی از زیر مجموعه های این سامانه خواهد بود که با ورود به این سایت، در دسترس متقاضیان، قرار خواهد گرفت.

 

شایان ذکر است، سامانه مالیات بر کارت به کارت1401، علاوه بر اینکه به متقاضی، امکان پرداخت مالیات بر کارت به کارت وی را می دهد، امکاناتی نظیر صدور قبض مالیات، پیگیری پرونده مالیاتی و ارسال اظهارنامه مالیاتی را نیز در اختیار شخص، قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید : سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی

 

میزان و نحوه محاسبه مالیات کارت به کارت 1401

از آنجا که میزان مالیات کارت به کارت1401، با توجه به جمع تراکنش ها، همچنین، حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص و نوع شغل و صنف مشمولین، متفاوت می باشد، نمی توان، نرخ و میزان مشخصی را به عنوان میزان مالیات کارت به کارت ۱۴۰۱، برای تمامی مشمولین، مشخص کرد. لذا در این بخش، قصد داریم تا با مراجعه به قانون مالیات های مستقیم میزان و نحوه محاسبه مالیات کارت به کارت 1401 را بگوییم.

 

مستفاد از ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، میزان و نحوه محاسبه نرخ مالیات کارت به کارت 1401 اشخاص حقوقی، به شرح زیر است: 

بیست و پنج درصد از جمع درآمد آن ها، البته، به جز درآمدهای حاصل از سود سهام یا سهم الشرکه دریافتی که مشمول‌ مالیات نیستند.

 

مستفاد از ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، میزان و نحوه محاسبه نرخ مالیات کارت به کارت ۱۴۰۱ اشخاص حقیقی، به شرح زیر است:

 در صورتی که درآمد خالص شخص حقیقی، تا مبلغ 200 میلیون تومان باشد، سالانه مشمول مالیات با نرخ پانزده درصد می باشد؛

در صورتی که درآمد شخص حقیقی، بیش از 200 میلیون تومان باشد، نرخ مالیات سالانه فرد، به نسب مازاد بر 200 میلیون تومان تا میزان 400 میلیون تومان، سالانه 20 درصد خواهد بود؛

در صورتی که در آمد شخص حقیقی، مازاد بر 400 میلیون تومان باشد، شخص حقیقی، مشمول مالیات سالانه، بیست و پنج درصد، می شود. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات دستگاه کارت خوان، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند. 

مالیات دستگاه کارتخوان

 

نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت

گفتیم که یکی از امکانات سامانه مالیات بر کارت به کارت، پرداخت آنلاین این نوع از مالیات، از طریق آن است. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص نحوه پرداخت مالیات بر کارت به کارت، صحبت کنیم و ضمن یک راهنمای تصویری، بگوییم که مراحل و نحوه پرداخت این مالیات، چگونه می باشد. نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت، مطابق مراحل زیر است:

 

در ابتدا، مودی مشمول مالیات کارت به کارت، باید آدرس سامانه tax.gov.ir که سایت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی نیز هست را در مرورگر خود، جست و جو کند و پس از ورود به صفحه ای مانند صفحه زیر، از بین گزینه های موجود در بخش مربوط به سایر خدمات مالیاتی، گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب نماید.

 

 

در این بخش، از مراحل نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت، مودی باید، گزینه سامانه الکترونیک پرداخت مالیات را انتخاب نماید.

 

 

سپس، مودی مشمول پرداخت مالیات کارت به کارت، باید در این مرحله،نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کند؛ در صورت عدم ثبت نام، متقاضی باید، ابتدا نسبت به ثبت نام در سامانه، اقدام نماید تا برای او، پرونده مالیاتی، تشکیل شده و به او، نام کاربری و رمز عبور داده شود.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت، متقاضی باید، گزینه صدور قبض جدید را انتخاب نماید.

 

 

در این گام، اطلاعات ثبت نام فرد، به وی، نمایش داده می شود که در صورت مورد تایید بودن اطلاعات نمایش داده شده، متقاضی باید، گزینه ادامه را انتخاب کند.

 

 

در این گام از مراحل نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت، متقاضی باید، گزینه پرداخت آنلاین را انتخاب کرده و مالیات خود را بپردازد.

 

 

با توجه به اینکه درگاه های پرداخت اینترنتی نیز، مشمول مالیات می شوند، علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر آمده است، اقدام کنند.

 مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص میزان و نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت ۱۴۰۱ در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون میزان و نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- مالیات کارت به کارت چیست؟

مالیات کارت به کارت که سیاستی برای پیشگیری از فرار مالیاتی دارندگان دستگاه پوز است نوعی مالیات بر عملکرد یا درآمد بوده و به افرادی که تعداد و میزان تراکنش بخصوصی در ماه دارند تعلق می گیرد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- سامانه مالیات بر کارت به کارت 1401 چیست؟

سامانه مالیات بر کارت به کارت ۱۴۰۱ همان درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- مشمولین مالیات بر کارت به کارت چه کسانی هستند؟

مشمولین مالیات بر کارت به کارت کسانی هستند که به واسطه داشتن 100 تراکنش در ماه و بیشتر حساب آن ها تجاری شناسایی شود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره میزان و نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت

برای مشاوره میزان و نحوه پرداخت مالیات کارت به کارت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *