دسته‌بندی نشده

لایحه اعسار از پرداخت محکوم به

[ad_1]

لایحه اعسار از پرداخت محکوم به ، می تواند توسط بدهکار ، در اعتراض به رد درخواست اعسار و یا توسط طلبکار ، در اعتراض به پذیرش درخواست اعسار بدهکار ، تنظیم و به دادگاه ارائه شود . هر یک از اشخاص مزبور ، می توانند با دانلود نمونه لایحه اعسار از پرداخت محکوم به و تنظیم لایحه خود بر اساس آن ، در دادگاه از خود دفاع نمایند .

برای مشاوره لایحه اعسار از پرداخت محکوم به

برای مشاوره لایحه اعسار از پرداخت محکوم به

 

بر اساس قانون ، افرادی که به دلیل کافی نبودن اموال و دارایی ها و یا عدم دسترسی به آنها ، توانایی پرداخت دیون و بدهی های خود را ندارند ، معسر یا نادار محسوب می شوند و در صورت محکومیت به پرداخت مال به طلبکار ، در دادگاه ، می توانند دادخواست اعسار بدهند تا از پرداخت بدهی خود به صورت کامل یا یکجا ، معاف بشوند .

 در مقابل ، طرف دیگر یعنی طلبکار نیز ، می تواند به دادخواست اعسار ، اعتراض کند و با ارائه لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به ، از دادگاه ، تقاضای رسیدگی مجدد نماید . در صورتی هم که دادگاه ، تقاضای اعسار را نپذیرفته باشد ، مدعی اعسار می تواند لایحه تجدید نظر خواهی اعسار از پرداخت محکوم به را طرح نموده و رسیدگی مجدد را درخواست کند . بنابراین ، طرفین دعوای اعسار ( اعم از طلبکار و بدهکار ) ، می بایست با این لوایح ، آشنا شده تا بتوانند به صورت مناسبی ، ادعای خود را ثابت کنند .

لذا برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی دو لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به از طرف طلبکار و لایحه تجدید نظر خواهی اعسار از پرداخت محکوم به از طرف بدهکار ،  پرداخته و سپس ، متن و نمونه pdf  این لایحه را ارائه نماییم .

لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به

بر اساس قانون ، اعسار یا ناتوانی ، به دو صورت است : یا اعسار از پرداخت هزینه دادرسی است ؛ به این معنا که فردی که توانایی مالی برای پرداخت هزینه دادرسی را نداشته ، موقتا از پرداخت آن ، معاف می گردد . یا اینکه اعسار ، از پرداخت محکوم به است . با این توضیح که ، اگر شخصی ، محکوم به پرداخت بدهی خود به دیگری شده و اموال کافی برای پرداخت بدهی نداشته و یا به آن اموال ، دسترسی نداشته باشد ، قاضی می تواند به صورت موقت ، وی را از پرداخت آن معاف نموده و حکم به تقسیط بدهی صادر کند .

آنچه که در این مطلب ، مورد توجه قرار گرفته است ، حالت دوم ، یعنی اعسار از پرداخت محکوم به می باشد . بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، ادعای اعسار از پرداخت محکوم به ، از طریق طرح دادخواست بوده و تا یک ماه از تاریخ ابلاغ اجرائیه ، باید این دادخواست ، به دادگاه ارائه شود . از جمله شرایط ارائه دادخواست اعسار ، این است که حداقل دو نفر شاهد که از وضعیت زندگی و معیشت معسر اطلاع داشته باشند ، استشهادیه را امضا نمایند .

همچنین ، لیست کلیه اموال و دارایی ها به همراه گردش حساب محکوم علیه ، باید ضمیمه دادخواست اعسار شده تا دادگاه ، با ملاحظه آن ، بتواند ملائت یا اعسار مدعی را بررسی نموده و در صورت اثبات اعسار فرد ، حکم به قسط بندی شدن محکوم به یا بدهی ، صادر نماید . اما مطلب مهمی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که آیا طرف مقابل ( طلبکار ) می تواند در صورتی که بدهکار را واجد دارایی تشخیص دهد ، نسبت به دادخواست اعسار وی اعتراض کند ؟

پاسخ به این سوال ، مثبت است ؛ خوشبختانه ، در رویه قضایی ، این امکان پیش بینی شده است که طلبکار ، بتواند به دادخواست اعسار ، اعتراض کرده و ضمن تقدیم لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به ، قبل از صدور حکم توسط قاضی ، دفاعیات خود را به دادگاه ارائه نماید . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به ، ارائه نماییم .

اما ذکر این نکته لازم است که فردی که نسبت به پذیرش دادخواست اعسار معترض است ، می تواند به هر دلیلی که برای رد دادخواست اعسار طرف مقابل در دسترس دارد ، استناد کرده و اسناد و مدارک مربوط به آن را نیز ، به دادگاه اعسار ، ارائه نماید و یا اگر به نظر وی ، شرایط درخواست اعسار وجود ندارد ، نسبت به این امر معترض شود .

 

لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به

ریاست محترم ………

با سلام .

احتراما ، اینجانب ……………… ، فرزند …………….. ، خوانده دعوای اعسار و خواهان دعوای اصلی مطالبه وجه ، به شماره کلاسه ……………….. ، به استحضار می رساند که خوانده دعوای اصلی ، آقا / خانم ……………….. ، طبق دادنامه ………….. محکوم به پرداخت مبلغ ………………….. ریال در وجه اینجانب شده اند و پس از صدور رای محکومیت ، اقدام به طرح دعوای اعسار از پرداخت محکوم به نموده اند که تقاضای ایشان ، بنا به دلایل شکلی و ماهوی ذیل ، فاقد اعتبار و خلاف قانون می باشد :

نخست اینکه ، خواهان ، در دادخواست اعسار ، مسائل شکلی مندرج در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را رعایت ننموده و صورت کامل کلیه اموال و دارایی های منقول و غیر منقول خود را که نزد هر یک از بانک ها و موسسات مالی و اعتیاری دارند را ارائه نکرده است . این در حالی است که با مراجعه اینجانب به بانک های مختلف و استعلام از گردش حساب ایشان ، کاشف به عمل آمد که تعدادی از حساب های ایشان ، از تاریخ ……………… تا …………………… ، گردش حساب بالای ……………….. ریال داشته اند ؛ در حالی که ایشان ، مدعی اعسار بوده اند .

دوم اینکه ، بر اساس قانون ، شهود ، باید در استشهادیه ، علاوه بر مشخص کردن هویت ، شغل ، میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعسار ، به این امر تصریح نمایند که از مدیون ، به مدتی که بتوانند از وضعیت معیشتی وی ، اطلاعات کافی داشته باشند ، شناخت داشته و نیز ، تایید کنند که به جز مستثنیات دین ، مال دیگری نداشته است و این در حالی است که در استشهادیه تقدیمی به دادگاه ، رعایت این شرایط ، ملاحظه نمی شود .

سوم اینکه ، بر اساس بررسی های صورت گرفته ، وجوهی که توسط اینجانب به خواهان اعسار ، قرض داده شده است ، به خرید کالاهای تجاری و خرید و فروش آنها اختصاص یافته و از محل سود آنها ، کالاهایی برای خانواده و بستگان ایشان ، خریداری شده است . این در حالی است که بر اساس قانون ، در مواردی که وضعیت سابق مدیون ، دلالت بر توانایی مالی ایشان کرده و یا اینکه بدهکار ، در عوض دین ، مالی دریافت کرده و یا به هر نحوی ، مالی به دست آورده است ، اثبات اعسار ، به عهده ایشان است .

بنابراین ، نظر به اینکه خواهان ، در دادخواست تقدیمی ، دلیل روشنی مبنی بر اثبات اعسار ارائه نداده و شهود ایشان نیز ، شرایط ذکر شده در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را ندارند ، ملائت یا توانایی مالی ایشان ، قابل استصحاب می باشد . فلذا ، رد دعوای نامبرده و رد درخواست اعسار ایشان ، مورد تقاضای اینجانب می باشد .

 

حتما بخوانید: اعسار از پرداخت محکوم به

لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار از پرداخت محکوم به

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که اگر مدعی اعسار ، دادخواست اعسار ارائه نموده و طرف مقابل ، نسبت به این امر معترض باشد ، می تواند لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به را تنظیم و تقدیم دادگاه صالح برای ارائه درخواست اعسار نماید .

در مقابل ، در مواردی ، ممکن است که دادخواست اعسار مدعی ، توسط دادگاه ، پذیرفته نشده و دادگاه ، دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به را رد نموده و حکم به پرداخت یک جای بدهی ، صادر کرده و یا اینکه ، پیش قسط و اقساط تعیین شده توسط دادگاه ، به مقداری باشد که فرد ، توانایی مالی برای پرداخت آن نداشته باشد . در چنین شرایطی ، مدعی اعسار ، همچنان ، این امکان را خواهد داشت که لایحه تجدید نظر خواهی اعسار از پرداخت محکوم به را نیز ، به دادگاه تقدیم و تقاضای رسیدگی مجدد کند .

 

لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار از پرداخت محکوم به

ریاست محترم ……………..

با سلام ؛

احتراما به استحضار جنابعالی می رساند که اینجانب ……………………. فرزند ………………………. ، به موجب دادنامه ……………. ، محکوم به پرداخت ……………………. ریال در وجه خانم / آقای …………………………. بابت ……………… ، شده و در تاریخ ………………….. ، دادخواست اعسار خود را به آن مرجع محترم ارائه نموده ام . لکن ، علی رغم رعایت تشریفات مذکور در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، مبنی بر معرفی شهود و ارائه لیست اموال و دارایی ها ، دادخواست اعسار اینجانب ، رد شده و حکم به پرداخت یکجای کلیه مبلغ بدهی صادر شده است .

بدین وسیله ، به استحضار می رساند که اینجانب ، به تازگی در شرکتی خصوصی ، به استخدام درآمده و ماهیانه ، مبلغ …………………….. ریال ، حقوق دریافت می نمایم که میزان ………………………………. ریال از آن ، جهت بازپرداخت وام های اخذ شده ، به مصرف رسیده و از آن جهت که پدر و مادر / خواهر و برادر / همسر و فرزندان نیز تحت تکفل اینجانب هستند ، پرداخت نفقه ایشان به عهده اینجانب می باشد و الباقی حقوق دریافتی نیز ، در خصوص هزینه های روزمره ، به مصرف می رسد . شرایط شهود اعسار نیز ، در درخواست اینجانب ، لحاظ شده است .

به علاوه اینکه ، طبق صورت های مالی پیوست ، لیست کلیه اموال و دارایی های ارائه شده نیز ، موید آن است که به جز مستثنیات دین ، شامل منزل مسکونی به نشانی …………………………………. ، دارایی دیگری ندارم . لذا ، مستند به موارد مذکور ، تقاضای صدور حکم ، مبنی بر پذیرش دادخواست اعسار اینجانب و تقسیط بدهی ، مورد تقاضای اینجانب می باشد .

 

 نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

 

دانلود نمونه pdf لایحه اعسار از پرداخت محکوم به

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که لایحه اعسار از پرداخت محکوم به چیست . بر اساس آنچه که گفته شد ، هم خواهان دعوای اعسار ( بدهکار دعوای اصلی ) و هم خوانده دعوای اعسار ( طلبکار دعوای اصلی ) ، می توانند نسبت به اعسار از پرداخت محکوم به ، معترض شده و حسب مورد ، لایحه ای تنظیم کرده و به دادگاه ، ارائه نمایند تا اثبات اعسار را برای طرف مقابل، دشوار کنند .

در قسمت های قبل ، برای آشنایی مخاطبان محترم ، لایحه اعسار از پرداخت محکوم به ، در قالب لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به توسط طلبکار اصلی و نیز ، لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار از پرداخت محکوم به توسط بدهکار اصلی را ارائه داده و در مقاله ای جداگانه ، سوالات قاضی از شهود اعسار را نیز مورد بررسی قرار دادیم .

اما در این قسمت ، قصد داریم نمونه لایحه اعسار از پرداخت محکوم به را به صورت فایل pdf نیز ، برای مخاطبان محترم ، قرار داده تا در صورت لزوم ، با دانلود فایل pdf نمونه لایحه اعسار از پرداخت محکوم به و استفاده از آن ، در دادگاه از خود دفاع کنند .

 

دانلود نمونه pdf لایحه اعسار از پرداخت محکوم به




نمونه لایحه اعسار از پرداخت محکوم به
حجم فایل: 208KB


 
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص لایحه اعسار از پرداخت محکوم به در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون لایحه اعسار از پرداخت محکوم به پاسخ دهند .

نمونه فرم استشهادیه اعسار از پرداخت محکوم به

 

 

سوالات متداول

1- لایحه اعسار از پرداخت محکوم به چیست ؟

در صورت پذیرش یا رد دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به طرف مقابل اعم از طلبکار یا مدعی اعسار می تواند با تنظیم لایحه ای اقدام به طرح اعتراض نماید که جزئیات این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

2- لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت محکوم به چیست ؟

لایحه پاسخ به دعوای اعسار از پرداخت بدهی توسط طلبکار تنظیم شده و با استناد به مدارک موجود رد ادعای اعسار بدهکار از دادگاه درخواست می شود که برای آشنایی با متن و جزئیات آن می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .

3- لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار از پرداخت محکوم به چیست ؟

لایحه تجدیدنظرخواهی اعسار از پرداخت محکوم به توسط بدهکار یا مدعی اعسار تنظیم و به دادگاه ارائه می شود تا رد دادخواست اعسار وی مورد تجدید نظر قرار گیرد که برای مشاهده متن pdf آن می توانید متن مقاله را ملاحظه نمایید .

برای مشاوره لایحه اعسار از پرداخت محکوم به

برای مشاوره لایحه اعسار از پرداخت محکوم به

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *