فولکس واگن تیگوان
معرفی خودرو
کلاس شاسی بلند یا به بیان بهتر، کراس اوور، با توجه به مشخصات خاص ظاهری و فنی، فروش بسیار بالایی در سطح جهانی دارد و هر سال با تقاضای بیشتری از سوی مردم دنیا مواجه می شود. طبیعتا، از فولکس واگن که در رقابت با تویوتا برای بیشترین میزان تولید خودروی جهان است، انتظار می رود کراس اوور مناسبی ارائه کند و به نیاز بازار پاسخ دهد. این شرکت از سال 2007 و با مدل تیگوان، به کلاس کراس اوورهای کوچک وارد شد؛ هرچند که از سال 2002 با مدل نسبتا بزرگ تورگ، اولین شاسی بلند خود را معرفی کرده بود. نسل جدید تیگوان، با افزایش حجم بدنه و استفاده از پیشرانه های مدرن فولکس واگن، رقیب مهمی برای برندهای آسیایی و آمریکایی محسوب می شود و پس از گذشت 2 سال از زمان عرضه، مورد استقبال بازار جهانی قرار گرفته است. این خودرو در خطوط تولید فولکس واقع در آلمان، مکزیک، هند و مالزی حضور دارد و تا کمتر از یک ماه دیگر، واردات رسمی خود به ایران را آغاز خواهد کرد. طراحی تیگوان تحت تأثیر محصولات مشهور آئودی قرار گرفته است. مدل جدید این خودرو، با ریل های باربند روی سقف، جلوپنجره ی سه بخشی و یک سپر کاملا اسپرت ارائه می شود که زیبایی تیگوان را افزایش می دهد. از نظر ظاهری، تیگوان در دو نسخه ی استاندارد و R-Line تولید می شود که نوع دوم، اسپرت تر است و با سپر خاص خود، همراه با رینگ های اختصاصی 20 اینچ، قابل سفارش خواهد بود. زاویه شیب قابل حرکت برای تیگوان، با توجه به اندازه ی سپر جلو و دیگر مشخصات ظاهری، 18.3 درجه است که البته عدد بالایی نیست؛ اما فولکس واگن می تواند با ارائه ی پکیج آپشن های آف رود، سپر مخصوصی روی تیگوان نصب کند که زاویه ی پیمایش آن را به 25.6 درجه می رساند. نمای جانبی تیگوان، از سادگی بیشتری در مقایسه با بخش روبرو استفاده می کند؛ هرچند که خطوط صاف روی در، یک نواختی آن را کاهش داده است. خط اول از انتهای چراغ جلو تا زیر پنجره ها دیده می شود و خط دیگری نیز با گذشت از دستگیره های روی در، به سمت چراغ های عقب می رود. حجم دهی بدنه در گلگیرها، با حداقل هیجان انجام شده است و همراه با قابی از پلاستیک، که در قسمت رکاب ها وجود دارد، سادگی و غیر لوکس بودن تیگوان در این بخش را تأیید می کند. نوار براق فلزی، پیرامون پنجره ها کشیده شده است که نقش زیادی در متمایز کردن شیشه ها از باقی بدنه دارد. استفاده از نوار باریک فلزی، در رکاب تیگوان هم دیده می شود که در کنار قطعات پلاستیکی، نشانه ای دیگر از تلاش فولکس واگن برای کاهش هزینه های تولید این خودرو است. در قسمت عقب، فرم چراغ های اصلی حالت مناسبی دارد و برای یک خودروی کراس اوور، جذاب به نظر می رسد. حجم دهی به این بخش، منحصر به امتداد گلگیر تا بالای سپر است که در صندوق را از باقی بدنه، متمایز می کند. شیشه ی عقب هم اندازه ی قابل قبولی دارد و هماهنگ با دیگر اجزاء دیده می شود. نوار فلزی براق، مشابه آنچه در رکاب های جانبی به کار رفته است؛ روی سپر و محل اتصال بخش پلاستیکی به بدنه ی اصلی وجود دارد که چراغ های باریک هشداردهنده را شامل می شود. با ورود به فولکس واگن تیگوان، نمایی مدرن به چشم می خورد که سرشار از فناوری و تا حد زیادی، اسپرت به نظر می رسد. نمونه های تیگوان با داشبورد دورنگ، جذابیت بیشتری خواهند داشت که احتمالا در نسخه های گران تر و همراه با آپشن های بالا، قابل استفاده است.حتی در ارزان ترین مدل تیگوان هم نمایشگر 5 اینچ و امکانات پخش چندرسانه ای وجود دارد؛ اما پنل پشت فرمان در نمونه ی پایه، عقربه ای و سنتی خواهد بود. استفاده از نمایشگر عریض 12.3 اینچ برای دور موتور، سرعت لحظه ای و دیگر اطلاعات فنی پشت فرمان، گزینه ای سفارشی محسوب می شود؛ درحالی که نمایشگر لمسی میان داشبورد هم می تواند از نمونه ی 8 اینچی باشد. سیستم دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک، برای تمامی مدل های تیگوان با پیشرانه های مختلف قابل سفارش خواهد بود؛ درحالی که جعبه دنده ی ۶ سرعته ی دستی، ۶ سرعته ی خودکار و 8 سرعته ی خودکار، در نمونه هایی با پیشرانه های متفاوت وجود دارند. ارزان ترین مدل تیگوان در بازار اروپا، دارای پیشرانه ی 1.4 لیتری توربوشارژ است که قدرت 125 اسب بخار با گشتاور 200 نیوتن متر از دور موتور 1400 دور بر دقیقه دارد. هرچند این ارقام برای خودرویی به وزن 1500 کیلوگرم (با سیستم تک دیفرانسیل و جعبه دنده ی دستی)، چندان جذاب به نظر نمی رسد؛ اما در شتاب گیری عملکرد بسیار خوبی دارد و ظرف 10.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. نهایت سرعت این خودرو با کد 1.4TSi BMT 125 S 5dr، حدود 190 کیلومتر بر ساعت است؛ درحالی که میانگین مصرف سوخت آن، 6 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود. مصرف این نسخه از تیگوان با سرعت ثابت بزرگراه، 5.3 لیتر در 100 کیلومتر و در ترافیک شهری، 7.5 لیتر در 100 کیلومتر برآورد می شود.