دسته‌بندی نشده

شناسه یکتا سند مالکیت – دریافت شماره کد یکتای استعلام ملک

[ad_1]

شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک،  شماره ای 18 رقمی است که در قسمت بالایی سند مالکیت و در سمت راست آن قابل مشاهده می باشد. شماره یکتا سند مالکیت، متفاوت از کد رهگیری ملک بوده و پیگیری آخرین وضعیت ملک در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با استفاده از آن، امکانپذیر می باشد.

برای مشاوره شناسه یکتا سند مالکیت

برای مشاوره شناسه یکتا سند مالکیت

 

همانگونه که هر شخص حقیقی، دارای کد ملی و هر شخص حقوقی، دارای شناسه ملی منحصر به فرد می باشد، هر سند مالکیت نیز دارای یک شماره منحصر به فرد با عنوان ( شناسه یکتا سند مالکیت ) بوده که در بالای سند و در سمت راست آن قرار دارد.

شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک،  از جهات گوناگونی دارای اهمیت می باشد. به عنوان مثال، چنانچه شخصی، قصد پیگیری آخرین وضعیت یک ملک را داشته باشد، می تواند با استفاده از شناسه یکتا سند مالکیت به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و از آخرین وضعیت یک ملک مطلع گردد. همچنین، یکی از اطلاعات مربوط به ملک که لازم است در هنگام ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، در آن سایت وارد شود، شماره یکتا سند مالکیت می باشد.

با توجه به آنچه در مورد اهمیت شناسه یکتا سند مالکیت گفته شد، در این مقاله به توضیح این شماره که کد یکتای ملک نیز نامیده می شود، می پردازیم؛ به این ترتیب، که ابتدا به این سوال پاسخ داده که شناسه یکتا سند مالکیت چیست؟ و سپس، نحوه دریافت شماره یکتا سند مالکیت و کاربردهای آن را توضیح خواهیم داد.

شناسه یکتا سند مالکیت چیست؟

یکی از اطلاعاتی که در هنگام  ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور، مالکین املاک ملزم به وارد کردن آن در این سامانه می باشند، شناسه یکتا سند مالکیت یا همان کد یکتا ملک یا شماره دفتر املاک آن می باشد. لذا برای بسیاری از اشخاص این سوال مطرح می شود که شماره دفتر املاک در سند کجاست؟ شناسه یکتا سند مالکیت، شماره ای است که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به هر ملک اختصاص یافته و همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، منحصر به فرد و مختص همان ملک می باشد.

شناسه یکتا سند مالکیت،  شماره ای 18 رقمی است که امکان استعلام آخرین وضعیت ملک را برای اشخاص فراهم می کند. این کد، در قسمت بالایی سند و در سمت راست آن قابل مشاهده می باشد. 

 

یکی از مفاهیمی که ممکن است با شناسه یکتا سند مالکیت، اشتباه گرفته شود، کد رهگیری می باشد. کد رهگیری که مطابق مصوبه دولت از سال 87 اخذ آن اجباری گردیده، شماره 13 رقمی است که در سمت چپ برگه‌ چهارم مبایعه ‌نامه های تنظیمی توسط دفاتر املاک، قابل رویت می باشد. لازم به ذکر است که از سال 87 دفاتر املاک دارای مجوز، ملزم به ثبت معاملات فروش و اجاره در سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir و اخذ کد رهگیری از این سامانه می باشند.

حتما بخوانید: ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir

نحوه دریافت شناسه یکتا سند مالکیت

برای دریافت شناسه یکتا سند ملکی، لازم است که مراحل زیر طی شود:

 

۱مرحله اول دریافت شناسه یکتا سند مالکیت: فراهم کردن مدارک مورد نیاز

 

متقاضی دریافت شماره یکتا سند مالکیت در مرحله اول، باید مدارک مورد نیاز برای دریافت شناسه یکتا ملک را آماده نماید. این مدارک عبارتند از :

 

دلیل مالکیت مالکی که متقاضی دریافت شناسه یکتا سند مالکیت می باشد.

 

کارت ملی و شناسنامه مالک و در صورتی که درخواست دریافت کد یکتا سند مالکیت توسط وکیل مالک انجام گیرد، وکالت نامه معتبر وکیل مالک.

 

نقشه مختصات دار عرصه ملک، که توسط نقشه بردار واجد صلاحیت، تهیه، مهر و امضا و تایید شده باشد. لازم به ذکر است که نقشه بردار دارای صلاحیت، یکی از سه گروه شرکت های مهندسین مشاور نقشه برداری دارای تاییدیه، کارشناس نقشه برداری دارای پروانه از سازمان نظام مهندسی و کارشناس رسمی دادگستری می باشد

 

۲مرحله دوم دریافت شناسه یکتا سند مالکیت: مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان و دفاتر ICT

پس از اینکه تمام مدارک لازم برای دریافت شماره یکتا سند مالکیت، توسط متقاضی آماده گردید، می توان با مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان در شهرها و دفاتر ICT در روستاها، کد یکتای ملک را دریافت نمود.

سایت سامانه سابا hmi.mrud.ir

 

کاربردهای شناسه یکتا سند مالکیت

پس از توضیح شماره یکتا سند مالکیت و نحوه دریافت آن، در این بخش به توضیح کاربردهای شناسه یکتا ملک می پردازیم. 

 

کاربرد اول شناسه یکتا سند مالکیت: پیگیری آخرین وضعیت ملک و امکان استعلام تشخیص اصالت سند مالکیت است.

مهم ترین کاربرد شماره یکتای ملک، امکان پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک، از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد؛ با این توضیح که چنانچه فردی، قصد  استعلام آخرین وضعیت ملکی را داشته ، می تواند با مراجعه به سایت سازمان اسناد و املاک کشور و با استفاده از شناسه یکتای استعلام ملک، از آخرین وضعیت ملک کسب اطلاع نماید. مراحل پیگیری آخرین وضعیت ملک  با استفاده از شماره یکتا سند مالکیت، مطابق راهنمای زیر می باشد:

 

۱عبارت ( سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ) را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده تا صفحه نتایج، مطابق تصویر زیر به شما نشان داده شود. بر روی لینک اول، که آدرس آن، ssaa.ir می باشد، کلیک نمایید.

 

 

۲در صفحه جدید که صفحه اصلی سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد، بر روی گزینه میز خدمات الکترونیکی کلیک کرده و از منو استعلامات ثبتی، گزینه پیگیری استعلام الکترونیکی ملک را انتخاب و کلیک نمایید.

 

 

۳اکنون برای پیگیری آخرین وضعیت ملک،کافی است که شماره یکتا سند مالکیت را در کادر مربوطه وارد کرده و پس از نوشتن حاصل جمع سوال ریاضی در کادر دوم، دکمه ارسال را بزنید.

 

 

کاربرد دوم شناسه یکتا سند مالکیت: ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، کلیه مالکین از تاریخ 19 فروردین به مدت دو ماه فرصت داشته تا با مراجعه به سامانه کد یکتا املاک اقدام به ثبت اطلاعات مالکیت املاک خود نمایند. یکی از اطلاعاتی که در هنگام ثبت نام در سامانه کد یکتا املاک،  متقاضیان ثبت نام ملزم به درج آن در سامانه می باشند، شماره یکتا سند مالکیت بوده که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد.

 

سامانه ثبت نام کد یکتا املاک

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شناسه یکتا سند مالکیت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون شناسه یکتا سند مالکیت پاسخ دهند.

 

آخرین اخبار مرتبط با شناسه یکتا سند مالکیت

 

بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، تمامی مالکین املاک اعم از اینکه ملک آنها دارای سند مالکیت بوده یا فاقد سند مالکیت باشد، ملزم به ثبت نام در سامانه کد یکتای املاک بوده و مالکین املاک دارای سند، ضروری است در هنگام ثبت نام ملک، شناسه یکتا سند مالکیت خود را وارد نمایند.

 

 

سوالات متداول

1- شماره یکتا سند مالکیت چیست؟

شماره یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک شماره ای 18 رقمی است که امکان استعلام آخرین وضعیت ملک را برای اشخاص فراهم می کند و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2- نحوه دریافت شماره یکتا سند مالکیت به چه صورت می باشد؟

دریافت شماره یکتا سند مالکیت با مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان در شهرها و دفاتر ICT در روستاها امکان پذیر بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

3- روش پیگیری آخرین وضعیت ملک با استفاده از شماره یکتا سند مالکیت به چه صورت می باشد؟

برای پیگیری آخرین وضعیت ملک با استفاده از شماره یکتا سند مالکیت باید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

برای مشاوره شناسه یکتا سند مالکیت

برای مشاوره شناسه یکتا سند مالکیت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *