دسته‌بندی نشده

نحوه درخواست سوگند تکمیلی – شرایط تقاضای قسم

[ad_1]

در این مقاله شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی را مورد بررسی قرار می دهیم .

برای مشاوره شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی

برای مشاوره شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی

 

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، سوگند تکمیلی در کنار سوگند بتی یا قاطع دعوا و سوگند استظهاری از جمله انواع سوگند قضایی محسوب می شود که نقش مهمی در اثبات دعاوی در دادگاه ها خواهد داشت و بر اساس قانون ، سوگند تکمیلی در صورتی باید ادا شود که مدعی برای اثبات ادعای خود در دادگاه دلایل ناقصی ارائه کرده است و برای تکمیل ادله ناقص خود باید یک سوگند نیز ضمیمه آن نماید که با عنایت به قانون ادای سوگند تکمیلی در دادگاه نیازمند درخواست خود مدعی می باشد ؛ به عبارت دیگر خود مدعی باید از دادگاه تقاضای ادای سوگند تکمیلی نماید که در این صورت دادگاه تقاضای سوگند قسم تکمیلی را مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز شرایط قسم تکمیلی ، قرار اتیان سوگند تکمیلی صادر خواهد کرد . به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم که شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی از دادگاه به چه صورت است ؟ به همین مناسبت ابتدا به بررسی سوگند تکمیلی و شرایط آن پرداخته و در ادامه شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی را توضیح خواهیم داد .

سوگند تکمیلی و شرایط آن

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی سوگند تکمیلی یکی از انواع سوگند قضایی است که اتیان آن به عهده مدعی بوده و در شرایطی باید ادا گردد که وی نتوانسته برای اثبات ادعای خود در دادگاه دلیل محکمه پسندی اقامه کرده و به نوعی دلیل ناقصی به دادگاه ارائه نموده است . در ماده 277 قانون آیین دادرسی مدنی برخی از دعاوی حقوقی ذکر شده است که در خصوص این دعاوی ، اگر برای خواهان امکان اقامه بینه شرعی نباشد ، مدعی می تواند با معرفی یک گواه مرد یا دو گواه زن به ضمیمه یک سوگند ادعاي خود را اثبات کند که به این نوع سوگند ، سوگند تکمیلی گفته می شود و در مقاله سوگند تکمیلی و شرایط آن ، دعاوی قابل اثبات با سوگند تکمیلی مورد بررسی قرار گرفته اند . البته به موجب تبصره همین ماده ابتدا گواه یا شاهد واجد شرایط باید ادای شهادت نماید و سپس ، خواهان یا مدعی ادای سوگند کند . لازم به ذکر است که ادای سوگند تکمیلی در دادگاه همانند سوگند بتی یا قاطع دعوا منوط به درخواست مدعی می باشد که در ادامه این مقاله به توضیح بیشتر پیرامون این مطلب خواهیم پرداخت .

شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی

در قسمت قبل به بررسی اینکه سوگند تکمیلی چیست و در کدام شرایط باید ادا گردد پرداخته شد ؛ اما همانگونه که اشاره گردید ، اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه نیازمند درخواست و تقاضای سوگند تکمیلی می باشد و به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی در دادگاه چگونه است و بر اساس قانون چه کسی و تحت چه شرایطی می تواند تقاضای قسم تکمیلی نماید ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اگر چه در قانون آیین دادرسی مدنی این امر تصریح نشده است ؛ اما علی القاعده اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه از سوی مدعی منوط به درخواست خود مدعی می باشد و اگر مدعی از دادگاه تقاضای ادای قسم تکمیلی ننماید ، از آن جهت که برای اثبات ادعای خودش دلیل ناقصی ارائه کرده است ، ادعای وی رد خواهد شد .  بنابراین در می یابیم که :

 

اولا ادای سوگند تکمیلی در دادگاه از طرف مدعی ، نیازمند درخواست ادای سوگند تکمیلی است ؛

 

ثانیا درخواست سوگند یا قسم تکمیلی با عنایت به قانون آیین دادرسی مدنی باید از سوی خود مدعی به عمل آید ؛

 

ثالثا در صورتی که مدعی تقاضای ادای سوگند تکمیلی نکرده باشد ، ادعای او قابل اثبات نبوده و رد می گردد .

 

در خصوص نحوه درخواست و تقاضای سوگند تکمیلی از سوی مدعی نیز لازم به ذکر است که درخواست سوگند تکمیلی در دادگاه می تواند به صورت کتبی یا شفاهی انجام شود که درخواست سوگند تکمیلی به صورت کتبی نیز می تواند ضمن دادخواست و یا به صورت لایحه به دادگاه تقدیم شود . درخواست سوگند تکمیلی به صورت شفاهی از سوی مدعی نیز در صورت مجلس نوشته می شود و به امضای وی می رسد . پس از درخواست سوگند تکمیلی از سوی مدعی ، دادگاه دلایل تقاضای سوگند تکمیلی را مورد بررسی قرار می دهد و هرگاه دلایل تقاضای قسم تکمیلی از سوی مدعی را موجه تشخیص داد ، قرار اتیان سوگند تکمیلی صادر خواهد کرد و در صورتی که قرار اتیان سوگند تکمیلی صادر شد ، نشان دهنده آن است که دعوا با سوگند تکمیلی قابل اثبات خواهد بود . نکته مهمی که در خصوص درخواست سوگند تکمیلی از سوی مدعی وجود دارد آن است که تقاضای سوگند تکمیلی در دادگاه از سوی مدعی در مرحله تجدید نظر خواهی نیز امکان پذیر است و تفاوتی ندارد که در مرحله بدوی یا نخستین درخواست سوگند تکمیلی شده باشد یا خیر . البته هر گاه در مرحله نخستین سوگند تکمیلی ادا شده باشد ، علی القاعده درخواست سوگند تکمیلی در دادگاه نیز منتفی خواهد بود ؛ مگر اینکه نسبت به موضوع سوگند ، کیفیت ادای سوگند و غیره در مرحله تجدید نظر اعتراض شده باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی پاسخ دهند .

 

 

 

سوالات متداول

1- در چه صورتی می توان در دادگاه سوگند تکمیلی ادا نمود؟

ادای سوگند تکمیلی در دادگاه منوط به درخواست مدعی است.

2- چه کسی می تواند تقاضای سوگند تکمیلی نماید؟

تقاضای سوگند تکمیلی باید از طرف خود مدعی باشد.

3- نحوه درخواست سوگند تکمیلی در دادگاه چگونه است؟

درخواست ادای سوگند تکمیلی در دادگاه می تواند به صورت کتبی یا شفاهی صورت گیرد.

برای مشاوره شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی

برای مشاوره شرایط و نحوه درخواست سوگند تکمیلی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *