دسته‌بندی نشده

سامانه محچک – ورود به سایت مسدودی حساب چک برگشتی

[ad_1]

سامانه محچک یا سایت مسدودی حساب چک برگشتی، عنوان سامانه ای است که از طریق آن، کلیه حساب های صادر کننده چک برگشت خورده، در تمامی بانک ها و موسسات اعتباری کشور، تا مبلغ پرداخت نشده چک، مسدود شده و همچنین، کلیه افراد می توانند از طریق ورود به سایت آن، برای استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی اقدام نمایند.

برای مشاوره سامانه محچک

برای مشاوره سامانه محچک

 

قانون جدید صدور چک، با هدف کاهش چک های برگشتی و حمایت حداکثری از دارندگان این گونه چک ها، مقررات جدیدی را پیش بینی نموده و ایجاد سامانه های متعددی را نیز به دولت تکلیف کرده که یکی از این سامانه ها، سامانه محچک می باشد.

این سایت که نسبت به سایر سامانه های ایجاد شده مرتبط با قانون جدید چک، از عمر کوتاه تری برخوردار بوده، علاوه بر اینکه مسدود کردن کلیه حساب های صادرکنندگان چک های برگشتی را ممکن کرده، این امکان را نیز در اختیار کلیه افراد قرار داده تا با استفاده از اطلاعات چک برگشتی، برای استعلام مبالغ مسدود شده حساب های صادرکننده چک، در کلیه بانک ها و موسسات اعتباری، اقدام نمایند.

با توجه به اهمیت آشنایی با این سایت، در مقاله حاضر، پس از معرفی سامانه محچک و بررسی نحوه ورود به سایت مسدودی حساب چک برگشتی، مراحل مسدودی و رفع مسدودی حساب ها و استعلام مبالغ مسدود شده از طریق این سامانه را توضیح خواهیم داد.

 

 

 

کاربران برای ورود به سامانه محچک باید به سایت cbi.ir/InquiryMahCheque مراجعه کنند.

سامانه محچک چیست

پس از تصویب قانون جدید صدور چک، با هدف اجرای مقررات این قانون، سامانه های متعددی، همچون سامانه صیاد و سامانه چکاد بانک مرکزی از سوی بانک مرکزی، راه اندازی شده است که جدیدترین و آخرین مورد این سامانه ها، سامانه محچک می باشد. از آنجا که محچک، یک سامانه جدید بوده، در این بخش، به معرفی آن پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که سامانه محچک چیست و در قسمت های بعد، نحوه ورود به سایت آن، مسدودی حساب چک برگشتی و رفع مسدودی از طریق این سامانه را توضیح خواهیم داد.

برای آشنایی با سامانه محچک و هدف از ایجاد آن، باید به قانون جدید صدور چک مراجعه نمود. مطابق ماده 5 مکرر این قانون: « بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک، در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه، مراتب را به صورت برخط به تمام بانک ‌ها و موسسات اعتباری اطلاع می‌ دهد.

پس از گذشت بیست و چهار ساعت، کلیه بانک‌ ها و موسسات اعتباری، حسب مورد مکلفند تا هنگام رفع سوء اثر چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال نمایند: … ب – مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ ها و کارت‌ های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان، نزد بانک یا موسسه اعتباری دارد، به میزان کسری مبلغ چک، به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی؛ … »

بنابراین، بر خلاف قانون سابق، در قانون جدید صدور چک، در صورتی که چک صادر شده، برگشت بخورد، صرفا حساب مربوط به چک صیادی، مسدود نشده، بلکه کلیه حساب های صادر کننده چک، نزد تمام بانک ها و موسسات اعتباری، به میزان مبلغ کسری چک، به ترتیب از بیشترین به کمترین مانده، مسدود می گردد که اطلاع رسانی و انجام این اقدامات، از طریق سامانه محچک، صورت می گیرد. شایان ذکر است که امکان استعلام حساب ها نیز از طریق این سامانه، میسر می باشد.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که سامانه محچک چیست، می توان گفت، سامانه محچک یا سایت مسدودی حساب چک برگشتی، عنوان سامانه ای است که در صورت برگشت خوردن چک صیادی، مراتب در آن، اعلام شده و سامانه، از طریق استعلام کلیه حساب های صاحب حساب چک برگشتی، از بانک ها و موسسات اعتباری کشور، این حساب ها را تا مبلغ پرداخت نشده چک، مسدود می کند.

البته، سامانه محچک، دارای دو بخش بوده؛ با این توضیح که بخشی از این سامانه، که از طریق آن، مسدودی حساب چک برگشتی، انجام گرفته، در اختیار سیستم بانکی کشور بوده و افراد عادی، به آن دسترسی ندارند.

اما، در بخشی دیگر از سامانه، که لینک دسترسی آن، به آدرس https://www.cbi.ir/InquiryMahCheque/23586.aspx بوده، از طریق سایت بانک مرکزی، در اختیار متقاضیان قرار گرفته و همچنین از طریق سامانه استعلام محچک، افراد عادی نیز می توانند با مراجعه به سایت، برای استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی صیادی در سامانه محچک اقدام نمایند.

رفع سوء اثر چک

ورود به سامانه محچک

ورود به سایت استعلام مسدودی حساب چک برگشتی، مساله مهم دیگری است که لازم است در معرفی سامانه محچک، مورد بررسی قرار گیرد. لذا، در این بخش، به نحوه ورود به سامانه محچک، می پردازیم که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد.

لازم به ذکر است که آن بخش از سامانه محچک که در اختیار سیستم بانکی کشور بوده و استعلام مسدودی حساب چک برگشتی صیادی و رفع مسدودی آن، از طریق آن انجام گرفته، برای افراد عادی، غیر قابل دسترسی بوده و لذا، راهنمایی که در ادامه، ارائه شده، صرفا مربوط به آن بخش از سامانه است که در سایت بانک مرکزی، قرار داشته و افراد عادی می توانند با ورود به آن، برای استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی، اقدام نمایند.

 

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سایت بانک مرکزی، یعنی www.cbi.ir را در آن، جست و جو نموده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید.

 

 

پس از ورود به صفحه اصلی سایت بانک مرکزی، به منظور ورود به سامانه محچک، صفحه را به پایین کشیده و در انتهای صفحه، بر روی گزینه ( استعلام مبالغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی) کلیک نمایید.

 

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد سامانه محچک شده اید و اکنون، می توانید برای استعلام مسدودی حساب چک برگشتی، اقدام نمایید که ما در بخش انتهایی مقاله، در مورد آن، صحبت خواهیم کرد. لازم به ذکر است که سامانه محچک، از طریق آدرس مستقیم https://www.cbi.ir/InquiryMahCheque/23586.aspx نیز برای علاقه مندان، در دسترس می باشد.

 

 

ثبت چک در سامانه صیاد، از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل، مانند برنامه آپ و 724، اینترنت بانک و همراه بانک، برای دارندگان چک صیاد، امکان پذیر می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

 

نحوه استعلام مسدودی حساب چک برگشتی در سامانه محچک

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با سایت محچک، قابل طرح است، این پرسش می باشد که نحوه استعلام مسدودی حساب چک برگشتی در این سامانه، به چه صورت می باشد؟ بنابراین، در ادامه، توضیح خواهیم داد که در صورت برگشت خوردن چک صیادی، چه مراحلی طی می گردد تا کلیه حساب های صاحب حساب چک برگشتی، در سیستم بانکی کشور، مسدود گردد.

هنگامی که یک چک صیاد، توسط شعبه یک بانک یا موسسه اعتباری، برگشت خورده و گواهی عدم پرداخت صادر می گردد، مراتب در سامانه یکپارچه بانک مرکزی (سماچک) ثبت می گردد.

پس از گذشت 24 ساعت از ثبت اطلاعات چک در سامانه مزبور، در صورتی که صاحب حساب، برای رفع سوء اثر از چک صیادی برگشت خورده، اقدام نکند، مراتب به سامانه محچک اعلام می شود.

از آنجا که کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور، به سایت استعلام مسدودی حساب چک برگشتی، دسترسی داشته، سامانه محچک، لیست کلیه حساب های بانکی صاحب حساب چک برگشتی را از این بانک ها و موسسات، استعلام کرده و با توجه به کسر مبلغ چک صیادی، به ترتیب، این حساب ها را مسدود می کند.

بیشتر بخوانید : مسدود شدن کارت بانکی

 

نحوه رفع مسدودی حساب چک برگشتی در سامانه محچک

پس از مسدودی حساب چک برگشتی در سامانه محچک، تا زمانی که دارنده حساب، به یکی از روش های رفع مسدودی حساب، برای پرداخت وجه چک یا اخذ رضایت دارنده چک اقدام نکند، وضعیت مسدودی حساب، به همان حال باقی می ماند.

اما، در حالتی که صاحب حساب چک برگشتی، به یکی از روش های مذکور در قانون جدید صدور چک، مانند پرداخت وجه چک یا کسب رضایت محضری از دارنده چک صیادی، برای رفع سوء اثر از چک برگشتی اقدام می کند، مطابق قانون جدید صدور چک، لازم است تا اقدامات مربوط به رفع مسدودی حساب، انجام گرفته که نحوه انجام آن، مانند نحوه مسدودی حساب می باشد.

 

بدین منظور، پس از رفع سوء اثر از چک برگشتی، توسط دارنده حساب، ابتدا، مراتب در سامانه یکپارچه بانک مرکزی (سماچک) ثبت شده و سپس، سامانه محچک نیز رفع مسدودی را اعمال و به کلیه بانک ها و موسسات مربوطه، اعلام می کند.

رفع مسدودی حساب بانکی

 

استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی در سامانه محچک

همانطور که پیش از این گفته شد، سایت مسدودی حساب چک برگشتی، دارای دو بخش جداگانه می باشد. بخش مربوط به بانک ها و موسسات اعتباری کشور، برای افراد عادی، قابل دسترسی نبوده، اما، از طریق بخش دیگر این سامانه، که از زیر مجموعه های سایت بانک مرکزی بوده، افراد عادی می توانند برای آگاهی از اطلاعات مربوط به حساب های مسدود شده، اقدام نمایند.

از آنجا که اطلاع از حساب های مسدود شده، از طریق این سامانه، مانند استعلام چک صیاد، دارای نحوه خاصی بوده، در این بخش از مقاله، ضمن یک راهنمای تصویری، به بررسی نحوه استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی در سامانه محچک می پردازیم.

ابتدا، مطابق راهنمای گفته شده در بخش ورود به سامانه، برای ورود به سایت بانک مرکزی و بخش استعلام مبالغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی، اقدام نموده یا مستقیما، آدرس سامانه، یعنی https://www.cbi.ir/InquiryMahCheque/23586.aspx را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو کرده تا وارد صفحه اصلی شوید.

پس از ورود به سایت محچک، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، کافی است تا اطلاعات مربوط به کد ملی صاحب حساب یا امضاکننده و یا ذینفع و شماره همراه وی را در کادر اول و دوم وارد کرده و سپس مشخص نمایید که از طریق کدام یک از گزینه های اطلاعات چک یا کد رهگیری چک برگشتی، قصد دارید تا برای استعلام آن اقدام کنید.

 

 

در مرحله آخر، حاصل جمع عبارت ریاضی که مشاهده می کنید را در کادر مشخص شده در سامانه محچک، وارد کرده و بر روی دکمه دریافت کد تایید، کلیک کنید تا پس از دریافت این کد، مبالغ مسدود شده حساب ها را ملاحظه نمایید.

 

برداشت پول از حساب مسدود شده

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه محچک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه محچک پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سامانه محچک چیست؟

سامانه محچک عنوان سامانه ای است که از طریق آن کلیه حساب های صادرکننده چک برگشت خورده در تمامی بانک ها و موسسات اعتباری کشور تا مبلغ پرداخت نشده چک مسدود می گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه مسدودی حساب چک برگشتی در سامانه محچک به چه صورت می باشد؟

نحوه مسدودی حساب چک برگشتی در سامانه محچک به این صورت بوده که پس از گذشت 24 ساعت از ثبت اطلاعات چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی کلیه حساب های صادرکننده این چک از سامانه محچک نیز مسدود می گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- نحوه استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی در سامانه محچک به چه صورت است؟

برای استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی در سامانه محچک باید به سایت بانک مرکزی و بخش استعلام مبالغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی مراجعه نمود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره سامانه محچک

برای مشاوره سامانه محچک

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *