دسته‌بندی نشده

حق حبس در مهریه عندالمطالبه – شرایط اجرا

[ad_1]

امکان اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، در شرایطی که زن، پیش از اعمال آن، از همسر خود، تمکین نکرده باشد، بر اساس مقررات نحوه انجام این امر، یعنی، با ثبت دادخواست مطالبه مهریه یا خودداری از رفتن به منزل همسر تا زمان دریافت کامل مهریه، ممکن می باشد. مدت زمان خاصی، برای اعمال حق حبس در مهریه عندالمطالبه، وجود نداشته و تا زمانی که موارد سقوط اجرای این حق، نظیر تمکین زن، محقق نشود، زن می تواند، این حق را اعمال نماید.

برای مشاوره حق حبس در مهریه عندالمطالبه

برای مشاوره حق حبس در مهریه عندالمطالبه

 

علی رغم اینکه تمکین عام و خاص، از همسر، از وظایف زنان، در قبال شوهر، بعد از نکاح می باشد و عدم تمکین، بدون عذر موجه، سبب ناشزه شناخته شدن زن، عدم تعلق نفقه و در مواردی که ترک منزل کرده باشد و امور منزل را انجام ندهد، سبب عدم تعلق اجرت المثل به او خواهد شد؛ اما، قانون گذار، مواردی را پیش بینی کرده که زن، بتواند، علی رغم امتناع از تمکین، همچنان، از حق قانونی نفقه برخوردار باشد.

به این حق، حق حبس می گویند و به معنای این است که زن می تواند، تا زمان دریافت کامل مهریه، منوط بر اینکه پیش از این، از همسر خود، تمکین نکرده باشد، از تمکین، خودداری کند و همچنان، مستحق نفقه باشد اما، اعمال این حق، تنها در صورتی ممکن است که مهریه زن، ویژگی های خاصی داشته باشد و با توجه به اینکه رایج ترین نوع مهریه، مهریه عندالمطالبه می باشد، این پرسش، مطرح می گردد که آیا حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد یا خیر؟

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، به این پرسش که آیا حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد یا خیر؟ پاسخ دهیم و پس از توضیح شرایط، نحوه اجرا و مدت زمان و آثار آن، مواردی که سبب سقوط حق حبس در مهریه عندالمطالبه می شوند را بگوییم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما، همراه باشید.

آیا حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد

برای پاسخ به این پرسش که آیا حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد یا خیر؟ ابتدا باید، حق حبس زوجه و مهریه عندالمطالبه را از منظر قانون مدنی، مورد بررسی قرار دهیم و سپس، به این پرسش که آیا حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد یا خیر؟ پاسخ دهیم.

حق حبس زوجه، یک نهاد حقوقی است که در قانون مدنی، پیش بینی شده و ماده 1085 و 1086 این قانون، به تعریف آن و پیش بینی قواعد این امر، پرداخته اند. ماده 1085 قانون مدنی و ماده 1086 قانون مدنی، به ترتیب زیر، در خصوص حق حبس و شرایط اجرای آن، مقرر می دارند: 

 

“زن می تواند، تا مهر به او تسلیم نشده، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند؛ مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع، ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود.”

“اگر زن، قبل از اخذ مهر، به اختیار خود، به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، قیام نمود، دیگر نمی تواند، از حکم ماده قبل، استفاده کند؛ ‌معذلک، حقی که برای مطالبه مهر دارد، ساقط نخواهد شد.”

 

بر اساس این دو ماده، حق حبس، حقی است که به زنان، این امکان را می دهد که تا زمان دریافت کامل مهریه، از تمکین عام و خاص از شوهر، خودداری کرده و همچنان، از حق نفقه که پرداخت آن، تکلیف شوهر است،، برخوردار گردند. اما، شرط استفاده از این حق، این است که اولا، زن، پیش از این، از همسر خود، تمکین نکرده باشد و ثانیا، مهریه حال باشد . در صورتی که هر کدام از این دو شرط، وجود نداشته باشد، حق حبس، قابل اعمال، نخواهد بود.

مهریه حال، مهریه ای است که عندالمطالبه است و به محض تقاضای زن از مرد، باید، توسط مرد، پرداخت گردد و در صورت عدم پرداخت، زن می تواند، از طریق راه های گرفتن مهریه، نسبت به اخذ آن، از شوهر، اقدام نماید.

 

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که آیا حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد یا خیر؟ باید گفت، با توجه به اینکه مهریه عندالمطالبه، حال محسوب می شود و یکی از شروط اعمال حق حبس، حال بودن مهریه است، در صورتی که زن، از مرد، تمکین نکرده باشد، امکان اعمال و اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، بر اساس مقررات نحوه اعمال آن و در مدت زمان مقرر، وجود خواهد داشت.

حتما بخوانید: حق حبس چیست

شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه

برای اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، باید، شرایط انجام این امر، وجود داشته باشد، در غیر این صورت، زن، نمی تواند، اقدام به اعمال حق حبس در دوران عقد نکاح دائم یا موقت، نماید، لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، صحبت کنیم که به شرح زیر، می باشد: 

اولین شرط از شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، این است که زن، پیش از اعمال این حق، نسبت به تمکین عام و یا خاص، از همسر خود، قیام نکرده باشد. در صورتی که زن، به هر نحوی از انحا، از همسر خود، تمکین نموده باشد، این امر، مسقط اعمال و اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه است و حال بودن مهریه نیز، در این امر، بی تاثیر خواهد بود.

دومین شرط از شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، این است که زن، در هنگام عقد، در شروط ضمن عقد یا به هر نحوی، امکان اعمال این حق را از خود، ساقط، نکرده باشد، چراکه در این صورت، حتی با وجود عدم تمکین و حال بودن مهریه، دیگر، امکان اعمال این حق، وجود نخواهد داشت.

سومین شرط، از شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، این است که زن، پیش از این، نسبت به دریافت مهریه خود، اقدام ننموده باشد. در این صورت، امکان اعمال حق حبس، وجود نخواهد داشت.

حتما بخوانید: حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

 

نحوه اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه

پس از بررسی امکان و شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، نوبت به صحبت از نحوه اجرای این حق می رسد که با توجه به مواد قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی، نحوه اجرای این حق، در مهریه عندالمطالبه، به شرح زیر می باشد: 

در حالت اول، زن می تواند، در منزل شخصی خود یا منزل پدرش، سکونت داشته و از رفتن به منزل همسر، خودداری کند و اعلام دارد، با توجه به وجود حق حبس، تا زمانی که مرد، مهریه او را به طور کامل و تمام و کمال، نپرداخته، از او، تمکین نخواهد کرد. شایان ذکر است، امتناع زن، از تمکین همسر خود، بدون وجود عذر موجه عدم تمکین، در شرایط اعمال حق حبس، نشوز محسوب نمی گردد و مسقط حق نفقه زن، نخواهد بود و مرد، همچنان، تا پرداخت کامل مهریه زوجه، موظف به پرداخت نفقه است.

در حالت دوم، زن می تواند، همچنان که از تمکین و رفتن به منزل مرد، خودداری می کند، از طریق اجرائیات ثبت و پس از آن، در صورتی که مرد، هیچ مال با سند رسمی ای نداشته باشد، از طریق ثبت دادخواست مطالبه مهریه، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نسبت به مطالبه مهریه خود، اقدام نماید و حق حبس خود را اجرا کند.

حق حبس زوجه در عقد نکاح

 

مدت زمان اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه

یکی از سوالات رایجی که در خصوص اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه مطرح می گردد، این است که مدت زمان اجرای حق حبس در این مهریه، چگونه است و آیا، اعمال این حق، در شرایطی که مهریه، عندالمطالبه بوده، محدود به زمان خاصی می باشد یا خیر؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم در این خصوص صحبت کرده و به سوال مطروحه، پاسخ دهیم.

در پاسخ به این پرسش که آیا اعمال حق حبس زوجه در مهریه عندالمطالبه، محدودیت زمانی دارد یا خیر؟ باید گفت، اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، محدود به زمان خاصی نبوده و تا مادامی که زن، مهریه خود را از همسرش، دریافت نکرده و از همسر خود، تمکین ننموده، قابل اجرا و اعمال می باشد.

در ادامه مقاله، قصد داریم، در خصوص آثار اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، صحبت کرده و موارد سقوط اجرای این حق را بگوییم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

حتما بخوانید: شرایط استفاده از حق حبس توسط زوجه

 

آثار اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که با توجه به حال بودن مهریه عندالمطالبه، تا مادامی که زن، از همسر خود، تمکین نکرده باشد، امکان اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، وجود دارد و این امر، مدت زمان محدودی نداشته و زن، می تواند، این حق را بر اساس نحوه اعمال آن، یعنی، با خودداری از رفتن به منزل مرد و عدم تمکین از او، اعمال نماید.

با توجه به اینکه اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، دارای آثار حقوقی ای برای زوج و زوجه است، پس از صحبت از شرایط، امکان، نحوه و مدت زمان اجرای این حق در این نوع از مهریه، در این بخش، قصد داریم، درباره آثار اجرای حق حبس، در مهریه عندالمطالبه، صحبت کنیم که عبارتند از: 

جواز عدم تمکین زن از مرد، بدون وجود عذر موجه عدم تمکین و مستحق بودن به دریافت نفقه با این وجود.

تکلیف مرد، به پرداخت نفقه زن، علی رغم عدم تمکین زن از او.

تکلیف مرد، به پرداخت کامل و تمام و کمال مهریه، به زوجه.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، در خصوص شرایط اعمال حق حبس زن، در ازدواج دوم، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید مقاله آمده است، به علاقه مندان این موضوع، پیشنهاد می گردد.

حق حبس زن در ازدواج دوم

 

سقوط حق حبس در مهریه عندالمطالبه

از دیگر پرسش های رایج در خصوص حق حبس زوجه در مهریه عندالمطالبه، این است که چه مواردی، سبب سقوط این حق، در این نوع از مهریه، خواهند شد؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، با در نظر گرفتن مواد 1085 و 1086 قانون مدنی، موارد سقوط حق حبس در مهریه عندالمطالبه را بررسی کنیم.

در صورتی که زن، از همسر خود، تمکین نماید یا از اعمال حق حبس خود، پشیمان شود، سقوط حق حبس در مهریه عندالمطالبه، اتفاق خواهد افتاد، همچنین، چنانچه زوج، اقدام به پرداخت مهریه زن، به صورت تمام و کمال کند، این امر، منجر به سقوط حق حبس زن، خواهد شد.

شایان ذکر است، در صورتی که زن، در هنگام عقد یا بعد از آن، به موجب شرط ضمن عقد یا به موجب تنظیم یک سند رسمی یا دست نویس، اعمال حق حبس در مهریه عندالمطالبه را از خود، سلب و ساقط کند، این اقدام نیز موجب سقوط اعمال حق حبس زن در مهریه عندالمطالبه، خواهد شد.

همچنین، چنانچه زوجین، برای تقسیط مهریه، در دادگاه اعسار از پرداخت مهر، با یکدیگر، توافق کرده و در این خصوص، گزارش اصلاحی صادر گردد، حق حبس، از زوجه، ساقط خواهد شد، اما، چنانچه مرد، به موجب ثبت دادخواست اعسار و اثبات آن به محکمه، موفق به تقسیط مهریه گردد و توافقی صورت نگیرد، این تقسیط، مسقط اعمال حق حبس زوجه، نخواهد بود.

موارد سقوط حق حبس زوجه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق حبس در مهریه عندالمطالبه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس در مهریه عندالمطالبه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا امکان اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد؟

با توجه به اینکه حال بودن مهریه یکی از شرایط اعمال حق حبس است و با در نظر گرفتن اینکه مهریه عندالمطالبه حال می باشد در صورت وجود سایر شرایط اعمال حق حبس زن می تواند نسبت به اعمال و اجرای این حق اقدام نماید که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه چیست؟

عدم دریافت مهریه و عدم تمکین توسط زوجه پیش از اعمال حق حبس از جمله شرایط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- موارد سقوط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه چیست؟

تمکین زن از مرد و یا پرداخت کامل مهریه توسط مرد به زوجه موارد سقوط اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه هستند که جزئیات بیشتر این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره حق حبس در مهریه عندالمطالبه

برای مشاوره حق حبس در مهریه عندالمطالبه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *