دسته‌بندی نشده

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان – شرایط تاسیس

[ad_1]

نحوه و مراحل ثبت شرکت های دانش بنیان ، به این صورت است که متقاضیان ، باید پس از ثبت کردن یکی از انواع شرکت های تجاری در سامانه جامع ثبت شرکت ها و دریافت شناسه ملی، در صورتی که شرایط شرکت دانش بنیان را داشته باشند ، در سامانه شرکت های دانش بنیان نیز ثبت نام و مدارک خود را تکمیل کرده تا از مزایای ثبت این گروه از شرکت ها، نظیر معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

برای مشاوره نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

برای مشاوره نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

 

بر اساس قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بیان ، شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، یکی از انواع شرکت ها می باشد که در راستای هم افزایی علم و ثروت و به منظور توسعه دادن نقش اقتصاد دانش محور در کشور و پیاده سازی اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی نتایج تحقیقات آنها تشکیل می شوند .

این شرکت ها هم ، مانند سایر شرکت های تجاری ، می بایست طبق ضوابط و مقررات مربوطه ، در مرجع ثبت شرکت ها ، به ثبت رسیده تا از شخصیت حقوقی مستقلی برخوردار شوند . به علاوه ، نحوه ثبت کردن شرکت های دانش بنیان ، اگرچه تا مراحلی ، مشابه باقی شرکتها است ، اما از آن جهت که نیازمند انجام اقدامات خاصی نیز هست و دانش بنیان شدن شرکت ، سبب بهره مندی از مزایای متعددی می شود ، آشنایی با نحوه و مراحل آن ، ضرورت دارد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط و مدارک ثبت شرکت دانش بنیان پرداخته و سپس ، مراحل و نحوه ثبت این قبیل شرکت ها از طریق سامانه مربوطه را توضیح دهیم . در ادامه نیز ، هزینه ها و مزایای ثبت شرکت های دانش بنیان را بررسی خواهیم نمود .

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان ، یکی از شرکت هایی هستند که در قالب یکی از انواع شرکت های تجاری ، تاسیس و تشکیل می شوند و احکام و ضوابط مربوط به تشکیل و تاسیس این قبیل شرکت ها ، در « قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات » ، بیان شده است . به طور کلی ، شرکت های دانش بنیان ، به نوعی از شرکت گفته می شود که در راستای پیوند میان علم و ثروت ، تاسیس شده و سبب رشد و گسترش دانش و در نتیجه ، ایجاد ارزش افزوده فراوان ناشی از آن ، خواهند شد .

اما سوالی که ممکن است مطرح شود ، این است که ثبت شرکت های دانش بنیان ، چه شرایطی دارد ؟ لذا ، قبل از بررسی نحوه ثبت شرکت های دانش بنیان ، می بایست شرایط تشکیل شرکت های دانش بنیان را بر اساس ضوابطی که در آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ذکر شده ، بررسی نماییم که شامل شرایط عمومی و اختصاصی است .

 

شرایط عمومی ثبت شرکت های دانش بنیان

الف ) حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره آن شرکت ، باید واجد دو شرط از شرایط زیر باشند :

– حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند ؛

– در زمینه فعالیت شرکت دانش بنیان ، سابقه شغلی و یا علمی داشته باشند ؛

– دارای سابقه مدیریتی حداقل به مدت 3 سال باشند ؛

– حداقل دارای یک ثبت اختراع ارزیابی شده و یا یک اختراع بین المللی ، در رابطه با حوزه کاری شرکت باشند .

ب ) حداقل 50 درصد از درآمد شرکت دانش بنیان در سال مالی قبل از ثبت شرکت ، به واسطه فروش فناوری ، کالا یا خدمات ارائه شده ، تامین شده باشد .

ج ) دست کم به مدت 6 ماه ، برای حداقل 3 نفر از کارمندان تمام وقت شرکت ، پرداخت حق بیمه انجام شده باشد .

 

شرایط اختصاصی ثبت شرکت دانش بنیان

شاخص های اختصاصی ثبت شرکت های دانش بنیان ، برای هر کدام از انواع شرکت های دانش بنیان ، متفاوت می باشد و به عبارت دیگر ، ثبت و تاسیس هر یک از انواع این شرکت ها ، نیازمند وجود شاخص های اختصاصی مربوطه می باشد که برای آشنایی با آنها ، می بایست به قوانین مربوطه در آن حوزه ، مراجعه نمود .

 

شرایط کالاهای تولید شده در شرکت های دانش بنیان

کالاهای تولیدی در این شرکت ها ، می بایست از سطح فناوری بالا یا متوسط برخوردار باشند ؛ به نحوی که به سختی قابل کپی کردن باشند و کسب این فناوری ، نیازمند فرایند تحقیق و توسعه قابل توجهی باشد ؛ کالاهای شرکت ، در مرحله تولید قرار گرفته و یا اینکه نمونه آن کالا یا خدمت که قابلیت بررسی داشته باشد ، ساخته شده باشد .

حتما بخوانید: شرکت دانش بنیان چیست

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

در قسمت قبل ، گفتیم که شرکت های دانش بنیان ، به لحاظ اعضای شرکت و همچنین ، کالا یا خدمات تولید شده ، می بایست حایز شرایطی باشند که در قوانین مربوطه ، مورد پیش بینی قرار گرفته است . علاوه بر اینها ، در وهله اول ، شرکت دانش بنیان نیز ، همچون سایر شرکت های تجاری ، می بایست در مرجع ثبت شرکت ها ، به ثبت رسیده تا دارای شخصیت حقوقی مستقلی شود . لذا سوالی که ممکن است مطرح شود ، این است که مدارک لازم برای ثبت شرکت های دانش بنیان چیست ؟

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت های دانش بنیان ، شامل موارد زیر است :

آگهی تاسیس شرکت که در روزنامه رسمی کشور به ثبت رسیده است ؛

تصویر اساسنامه شرکت ؛

اظهارنامه مالیاتی شرکت ؛

رزومه شرکت دانش بنیان ؛

تعهدنامه دارا بودن نظام نامه مالی ، برای شرکت دانش بنیان ؛

کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیات مدیره و موسسین شرکت ؛

لیست رد شده بیمه شرکت و خلاصه حقوق و مزایای دریافتی مدیران ؛

اقرارنامه ، تصویر کالاها و تصویر مجوز یا تاییدیه کالاها نیز برای ثبت دانش بنیان شدن شرکت .

 

در خصوص ارائه این مدارک ، باید گفت که برخی از مدارک ذکر شده ، در مرحله اولیه ، برای بررسی درخواست اولیه ثبت شرکت ، مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که درخواست تاسیس شرکت و  همچنین ، دانش بنیان شدن آن ، مورد موافقت اولیه قرار گیرد ، نمونه محصول نیز ، می بایست به عنوان یکی از مدارک لازم ، توسط متقاضی ، ارائه گردد .

اظهارنامه ثبت شرکت

 

سامانه ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان ، مانند سایر شرکت های تجاری مشمول قانون تجارت ، نیازمند ثبت در مرجع ثبت شرکت ها می باشند . به همین منظور ، برای ثبت شرکت های دانش بنیان ، ابتدا می بایست از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها ، درخواست ثبت و تاسیس شرکت را نموده و پس از آن ، در صورت دارا بودن شرایط شرکت دانش بنیان ، می توان اقدام به انجام مراحل لازم نموده تا آن شرکت ، دانش بنیان تلقی شده و از مزایای مربوطه ، بهره مند شود .

اما در خصوص اینکه برای ثبت شرکت دانش بنیان ، باید به چه سامانه ای مراجعه نمود ، باید گفت که درخواست ثبت شرکت ، ابتدا از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir انجام می شود و پس از اینکه شرکت مورد نظر ، در قالب یکی از انواع شرکت های تجاری ، ثبت گردید ، می بایست برای دانش بنیان نمودن آن ، اقدام کرد .

دانش بنیان نمودن شرکت ثبت شده نیز ، از طریق ثبت نام شرکت در سامانه مرکز شرکت های دانش بنیان به نشانی daneshbonyan.isti.ir انجام می گیرد که پس از ثبت درخواست و ارائه مدارک لازم ، می توان از مزایای ثبت این قبیل شرکت ها ، بهره مند شد که در ادامه ، راهنمای تصویری مراحل و نحوه ثبت شرکت های دانش بنیان را نیز ، ارائه خواهیم نمود .

سامانه جامع ثبت شرکت ها

 

مراحل و نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

همانطور که گفته شد ، متقاضیان ثبت شرکت های دانش بنیان ، ابتدا می بایست درخواست ثبت شرکت خود را از طریق سامانه ثبت شرکت ها ، ارائه نموده و سپس ، مراحل لازم برای دانش بنیان نمودن شرکت را ، پیگیری کنند . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم مراحل و نحوه ثبت شرکت های دانش بنیان را بررسی کنیم .

مرحله اول ثبت شرکت دانش بنیان ، مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها ، به آدرس irsherkat.ssaa.ir می باشد که پس از وارد شدن به این سایت ، باید بر روی گزینه « پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی » کلیک کنید و نوع شرکت مورد نظر را نیز ، تعیین نمایید .

 

 

بسته به اینکه قصد تاسیس چه نوع شرکت دانش بنیانی را داشته باشید ، می بایست اطلاعات مربوط به این شرکت را ، در کادرهای مربوطه ، تکمیل کنید . به عنوان مثال ، اطلاعات عمومی شرکت ، اطلاعات متقاضی تاسیس ، نام های درخواستی برای شرکت ، موضوع فعالیت آن ، سرمایه ، مدیران شرکت ، شعب و روزنامه کثیر الانتشار ، می بایست تعیین شده و اساسنامه شرکت نیز ، به ثبت برسد .

 

 

پس از اینکه درخواست فرد در این سامانه ، مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار گرفت ، می بایست اصل مدارک را از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال نموده و در صورت تایید مدارک ، آگهی تاسیس شرکت ، در روزنامه رسمی منتشر می شود که پس از آن ، شرکت ، ثبت شده تلقی می گردد .

اما برای استفاده از مزایای شرکت دانش بنیان ، باید پس از ثبت یک شرکت تجاری ، با مراجعه به سایت سامانه مرکز شرکت های دانش بنیان به نشانی daneshbonyan.isti.ir ، مراحل زیر را برای درخواست بررسی و تایید دانش بنیان بودن شرکت ، انجام داد . پس از ورود به سامانه ، از قسمت شروع ، بر روی گزینه « سامانه ثبت شرکت ها » کلیک کنید .

 

 

سپس ، برای ورود به حساب کاربری ، اطلاعات مربوط به شرکت از قبیل نام کاربری ، یعنی شناسه ملی شرکت را وارد کرده و پس از درج رمز عبور و متن تصویر ، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید .

 

 

در این مرحله ، لازم است تا با وارد کردن شناسه ملی شرکت ، نام شرکت ، شماره همراه و رمز عبور ، وارد سامانه شوید تا مراحل مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان ، انجام شود .

 

 

لازم به ذکر است که برای ثبت شرکت دانش بنیان ، داشتن شناسه ملی شرکت ، مورد نیاز است . در صورتی که آن را در اختیار ندارید ، می توانید با مراجعه به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی به آدرس www.ilenc.ir ، آن را دریافت نمایید .

در این مرحله ، کمیسیون مربوطه ، درخواست اولیه متقاضیان را مورد رسیدگی قرار می دهد و اگر شرکت ، شرایط دانش بنیان شدن را نداشته باشد ، این درخواست رد می شود که قابل اعتراض نیز هست . اما در صورت تایید اولیه ، از متقاضی ، درخواست می شود که مدارک خود از قبیل تصویر کالاها را تکمیل کرده و منتظر بماند تا نتیجه نهایی اعلام شود . انجام این مراحل ، به طور متوسط ، حدود سه ماه به طول می انجامد .

حق تمبر ثبت شرکت

 

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت های دانش بنیان ، نیازمند طی دو مرحله ثبت شرکت و تقاضا برای دانش بنیان شدن آن است . لذا ، سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که هزینه ثبت شرکت دانش بنیان چقدر است و متقاضیان برای ثبت این قبیل شرکت ها ، چه هزینه هایی را باید پرداخت کنند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که تاسیس شرکت و ثبت آن ، نیازمند پرداخت هزینه هایی است که از جمله آنها ، می توان به هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه ( 20 الی 110 هزار تومان ) برای اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت ، هزینه تعیین نام شرکت به میزان 50 هزار تومان ، هزینه حق الثبت شرکت به مبلغ 10 هزار تومان ، هزینه پست مدارک شرکت به مبلغ 35 هزار تومان ، هزینه ابطال تمبر سرمایه شرکت معادل نیم در هزار سرمایه شرکت ، هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور از 268 هزار تومان به بالا ( بسته به تعداد حروف آگهی ) می باشد .

لازم به ذکر است که یکی دیگر از موارد مربوط به هزینه ثبت شرکت دانش بنیان ، سرمایه ای است که برای ثبت کردن خود شرکت ، باید پرداخت شود . به عنوان نمونه ، در مورد ثبت شرکت های تعاونی عام ، حداقل ده میلیون و برای ثبت شرکت های تعاونی خاص ، حداقل یک میلیون تومان سرمایه باید وارد شرکت شده و حداقل یک سوم آن ، هنگام ثبت شرکت ، از سوی موسسین ، به حساب شرکت واریز گردد .

باید به این نکته نیز اشاره نمود که پرداخت این هزینه ها ، برای تاسیس شرکت ضرورت دارد ؛ اما دانش بنیان کردن شرکت تاسیس شده ، نیازمند پرداخت هزینه جداگانه ای نبوده و می توان بدون پرداخت مبلغ خاصی ، اقدامات لازم برای دانش بنیان نمودن شرکت را انجام داد و از مزایای آن ، بهره مند شد .

هزینه ثبت شرکت

 

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

دانش بنیان شدن شرکت ها ، واجد آثار حقوقی خاصی می باشد که از جمله آن ، می توان به مزایای دولت برای ثبت این قبیل شرکت ها اشاره نمود . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم به بررسی مزایای ثبت شرکت های دانش بنیان پرداخته و آنها را مورد بررسی قرار دهیم .

یکی از مزایای ثبت شرکت های دانش بنیان ، اضافه پخش تشویقی در آگهی های صدا و سیما است . این قبیل شرکت ها ، برای تبلیغات کالاها و خدمات دانش بنیان در صدا و سیما از قبیل رادیو ، تلویزیون ، شبکه های استانی و غیره ، از 200 درصد اضافه پخش تشویقی برخوردار هستند .

یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت دانش بنیان ، معافیت از پرداخت مالیات ، عوارض ، حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض صادراتی است که به مدت 15 سال ، می توانند از این معافیت مالیاتی ، استفاده نمایند .

به علاوه اینکه ، تمام یا بخشی از هزینه های تولید ، عرضه یا به کار گیری نوآوری و فناوری در شرکت های دانش بنیان ، می تواند از طریق اعطای تسهیلات کم بهره یا بدون بهره یا کوتاه مدت به این شرکت ها و نیز ، تسهیل شرایط مناقصه ، جبران گردد و این قبیل شرکت ها ، برای استقرار واحدهای خود در محل های پارک علم و فناوری ، مراکز رشد ، مناطق ویژه اقتصادی یا مناطق ویژه علم و فناوری ، اولویت خواهند داشت .

همچنین ، از دیگر مزایای ثبت شرکت دانش بنیان ، ایجاد پوشش بیمه ای مناسب برای کاهش خطر پذیری مربوط به محصولات و دستاوردهای دانش بنیان بوده که به همراه اولویت شرکت های دانش بنیان در واگذاری سهام دولتی به این شرکت ها ، دارای اهمیت می باشند و پس از ثبت شرکت دانش بنیان ، تحت شرایطی می توان از این مزایا ، استفاده نمود . 

قوانین ثبت شرکت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت دانش بنیان در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت شرکت دانش بنیان پاسخ دهند  .

 

 

سوالات متداول

1- شرایط ثبت شرکت دانش بنیان چیست ؟

ثبت نمودن این قبیل شرکت ها نیازمند دارا بودن شرایطی در خصوص اعضا و کالاها و خدمات تولید شده توسط شرکت است که در آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ذکر شده و برای اطلاع از آنها می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مراحل ثبت شرکت دانش بنیان به چه صورت است ؟

قبل از اینکه شرکت دانش بنیان به ثبت برسد ابتدا متقاضی باید با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir درخواست تاسیس یکی از انواع شخصیت های حقوقی را به ثبت برساند که شرح این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

3- نحوه ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است ؟

پس از تاسیس شرکت می توان با ارائه مدارک لازم درخواست دانش بنیان شدن شرکت برای استفاده از مزایای آن را از طریق سامانه daneshbonyan.isti.ir به ثبت رسانید که راهنمای تصویری مراحل و نحوه آن در مقاله آمده است .

برای مشاوره نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

برای مشاوره نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *