دسته‌بندی نشده

تقسیط مالیات – پرداخت قسطی بدهی مالیات

[ad_1]

تقسیط مالیات سال ۱۴۰۱، برای مالیات های مستقیم، تا حداکثر 1 سال پس از اتمام مهلت ثبت اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات و برای مالیات ارزش افزوده، تا حداکثر 6 ماه از مهلت مزبور، امکان پذیر می باشد. بدین منظور، مودی باید درخواست خود را به اداره مالیات ارائه کرده و 20 درصد مالیات را نیز نقدا بپردازد.

برای مشاوره نحوه تقسیط مالیات

برای مشاوره نحوه تقسیط مالیات

 

از آنجا که مالیات ها، بخش مهمی از درآمدهای دولت را تشکیل داده و صرف افزایش و بهبود کیفیت زیرساخت های کشور می گردد، دولت، تاکید ویژه ای بر وصول حداکثری آن ها دارد. اما، گاهی، برخی از مودیان مالیاتی، با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت زندگی شخصی خود، توانایی مالی پرداخت مالیات های تعیین شده را ندارند.

به همین دلیل، در قوانین مالیاتی، راهکارهایی در نظر گرفته شده است تا پرداخت مالیات برای این گروه از مودیان، تا حد امکان، تسهیل گردد. یکی از این راهکارها، تقسیط مالیات بوده که برای بهره مندی از این مزیت قانونی، لازم است تا با شرایط و نحوه درخواست آن، آشنا بود.

لذا، در این مقاله، پس از توضیح نحوه قسط بندی و حداکثر تقسیط مالیات سال 1401، فرم و نمونه درخواست آن را ارائه کرده و سپس در ادامه، پرداخت قسطی بدهی مالیات ارث، عملکرد و ارزش افزوده را بررسی خواهیم کرد. 

نحوه تقسیط مالیات ۱۴۰۱

با توجه به اینکه برخی از مودیان، به دلیل شرایط ویژه خود، ممکن است توانایی پرداخت مالیات و جریمه های آن را نداشته باشند، دولت، در این زمینه، تمهیداتی را اندیشیده تا پرداخت مالیات را برای این گروه از مودیان، تا حد امکان، تسهیل نماید. یکی از این تمهیدات، تقسیط مالیات و پرداخت قسطی بدهی مالیاتی بوده که در این بخش، نحوه درخواست و انجام آن را توضیح خواهیم داد.

برای توضیح نحوه تقسیط مالیات ۱۴۰۱، باید به آخرین بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور، مراجعه کنیم که در فروردین ماه سال 1401، با عنوان بخشنامه (تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌ های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۴۰۱) به ادارات مالیاتی کشور، ابلاغ گردید.

مطابق این بخشنامه، بر اساس مواد 167 و 191 قانون مالیات‌ های مستقیم، تقسیط مالیات در سال 1401، بدین صورت بوده که مودیان، تا یک سال از تاریخ اتمام مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا سررسید پرداخت مالیات سال/ دوره مربوطه، باید درخواست خود، مبنی بر پرداخت قسطی بدهی مالیات را به اداره مالیات مربوطه، ارائه دهند. البته، در خواست تقسیط مالیات، پس از این مدت نیز پذیرفته می گردد، اما، حداکثر زمان قسط بندی مالیات را کاهش داده که در بخش بعد، به توضیح این مساله، خواهیم پرداخت.

به هر حال، پس از ثبت درخواست تقسیط مالیات، ممیز مالیاتی به درخواست مودی، رسیدگی کرده و در صورتی که با توجه به مدارک ارائه شده، عدم توانایی مودی برای پرداخت یکجای مالیات را احراز کند، با درخواست پرداخت قسطی بدهی مالیات، موافقت خواهد کرد.

در این صورت، مودی مالیاتی، موظف است تا 20 درصد مالیات متعلقه را نقدا پرداخت کرده و مابقی را طبق اقساط تعیین شده توسط اداره مالیات، در زمان و مواعد مشخص، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز نماید.

در رابطه با پرداخت قسطی بدهی مالیات، لازم است به این نکته مهم توجه شود که در صورتی که در تاریخ معین شده برای پرداخت اقساط، مودی از پرداخت هر یک از قسط های تعیین شده، خودداری نماید، کل بدهی مالیاتی وی، حال شده و اداره مالیاتی مربوطه، از طریق صدور اجراییه، تمام بدهی مالیاتی، به همراه جریمه های تعلق گرفته را یکجا، از مودی، وصول خواهد کرد.

مشوق های مالیاتی

حداکثر تقسیط بدهی مالیاتی

مساله مهم دیگری که در رابطه با تقسیط مالیات، باید مورد بررسی قرار گیرد، بحث حداکثر تقسیط بدهی مالیاتی، می باشد. به همین دلیل، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که حداکثر تقسیط بدهی مالیاتی، در سال 1401، تا چه زمانی می باشد؟

مطابق بند 10 بخشنامه (تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌ های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۴۰۱)، در صورتی که درخواست پرداخت قسطی بدهی مالیات، تا یک سال از تاریخ اتمام مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا سررسید پرداخت مالیات سال/ دوره مربوطه، ارائه گردد، حداکثر زمان تقسیط بدهی مالیاتی، برای مالیات های مستقیم، 3 سال و برای مالیات ارزش افزوده، 9 ماه می باشد.

اما، در حالتی که درخواست تقسیط مالیات، پس از پایان مهلت یک ساله فوق، ارائه گردد، به ازای هر ماه تاخیر در ارائه درخواست، یک ماه از مدت تقسیط، کاسته شده تا به حداکثر 1 سال، برای مالیات های مستقیم و 6 ماه، برای مالیات ارزش افزوده برسد.

بخشودگی جرایم مالیاتی

 

فرم تقسیط بدهی مالیاتی

پس از ثبت درخواست پرداخت قسطی بدهی مالیات، ممیز مالیاتی، به این درخواست، رسیدگی کرده و در صورت کافی بودن دلایل و مدارک ارائه شده، در فرم مخصوصی، موافقت خود را با تقسیط مالیات، اعلام می کند. این فرم، پس از تایید رئیس اداره مالیاتی، به مودی ابلاغ شده و وی ملزم است تا بر اساس اطلاعات درج شده در فرم، برای پرداخت قسطی بدهی مالیات خود اقدام نماید. به همین دلیل، در این قسمت، یک نمونه فرم تقسیط بدهی مالیاتی را ارائه کرده و فایل دانلود آن را نیز جهت استفاده خوانندگان محترم، در ادامه، قرار خواهیم داد.

 

 

جهت دانلود فرم تقسیط بدهی مالیاتی، بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر، کلیک نماید.

 

فرم تقسیط بدهی مالیاتی


فرم تقسیط بدهی مالیاتی
حجم: 288 KB

 

معافیت های مالیاتی، انواع مختلفی داشته که به عنوان مثال، معافیت های مالیاتی مالیات بر حقوق، در سال ۱۴۰۱، برای درآمد های تا سقف 5 میلیون و 600 هزار تومان می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

معافیت مالیاتی

 

نمونه نامه درخواست تقسیط مالیات

اداره مالیات، تنها زمانی برای تقسیط مالیات، اقدام می کند که مودی، درخواست خود برای پرداخت قسطی بدهی مالیات را به این اداره، ارائه کرده و مدارک مثبت ادعای ناتوانی در پرداخت یکجای مالیات را نیز ضمیمه درخواست خود نماید. لذا، در ادامه، یک نمونه نامه درخواست تقسیط مالیات و فایل دانلود آن را ارائه کرده تا در صورت نیاز، مورد استفاده خوانندگان محترم، قرار گیرد.

نمونه نامه درخواست تقسیط مالیات

سرکار خانم/ جناب آقای ………… ریاست اداره مالیات حوزه …………

با سلام

احتراما، به استحضار می رساند اینجانب …………، به کد اقتصادی …………، بر اساس برگ تشخیص مالیاتی قطعی شماره …………، موظف به پرداخت مبلغ ………… ریال، از بابت مالیات عملکرد سال ………… شده ام. اما، با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و عدم فعالیت در سه ماهه گذشته، خواهشمند است با درخواست اینجانب، مبنی بر تقسیط مالیات فوق، موافقت فرمایید.

 

به منظور دانلود نمونه نامه درخواست تقسیط مالیات، بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر، کلیک نماید.

 

نمونه نامه درخواست تقسیط مالیات


نمونه نامه درخواست تقسیط مالیات
حجم: 352 KB

 

جرایم مالیاتی، دارای انواع مختلفی بوده که از مهم ترین آن ها، می توان به جریمه عدم ارسال اظهارنامه و جریمه تاخیر در پرداخت مالیات بر عملکرد، اشاره نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : جرایم مالیاتی

 

قسط بندی مالیات بر ارث

هنگامی که شخصی فوت می کند، برای اینکه اموال به جا مانده از وی، به وراث منتقل گردد، لازم است تا تشریفات قانونی مربوطه، نظیر گرفتن گواهی انحصار وراثت، توسط وراث انجام گیرد. یکی از این تشریفات، پرداخت مالیات بر ارث بوده که گاهی، واریز یک جای آن، از توان مالی وراث، خارج می باشد. در این صورت، این سوال مطرح می گردد که آیا می توان برای تقسیط مالیات بر ارث، اقدام نمود؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در قانون مالیات های مستقیم و همچنین، بخشنامه (تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌ های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۴۰۱) تقسیط مالیات های مستقیم، تا حداکثر 3 سال، مورد پیش بینی قانون گذار، قرار گرفته و مقنن، هیچ استثنایی در مورد مالیات بر ارث که یکی از انواع مالیات مستقیم بوده، قائل نشده است.

لذا، اصولا، در جایی که وراث، توانایی مالی کافی، برای پرداخت مالیات بر ارث را نداشته، می توانند درخواست پرداخت قسطی بدهی مالیات را به اداره مالیات مربوطه، ارائه دهند و در این صورت، مالیات مربوطه، مطابق شرایط قانونی، تقسیط خواهد شد.

هر چند، در مقابل، گفته شده که شرط اصلی برای موافقت اداره مالیات با پرداخت قسطی بدهی مالیات، این است که مودی، توانایی مالی پرداخت یک جای بدهی مالیاتی خود را نداشته و با ارائه مدارک لازم، این عدم توانایی را اثبات نماید. حال آنکه در بحث مالیات بر ارث، اموال به جای مانده از متوفی، خود دلیلی محکم بر توانایی مالی وراث، برای پرداخت مالیات می باشد.

اما، در پاسخ به این نظر، باید گفت، اولا، قبل از پرداخت بدهی مالیات بر ارث و صدور گواهی اداره مالیات، امکان فروش اموال متوفی، برای وراث وجود نداشته و ثانیا، گاهی اموال به جای مانده از متوفی، به گونه ای است که فروش آن، حداقل در کوتاه مدت، امکان پذیر نمی باشد. مانند اینکه تنها مال به جا منده از فرد فوت شده، یک کارخانه می باشد. بنابراین، عدالت ایجاب می کند که امکان تقسیط مالیات بر ارث، همانند سایر انواع مالیات وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید : سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

 

تقسیط مالیات عملکرد 1401

یکی از انواع مالیات در کشور ما، مالیات عملکرد بوده که از اصلی ترین منابع درآمد مالیاتی دولت می باشد. بنابراین، مساله تقسیط مالیات، در مورد این نوع از انواع مالیات نیز ممکن است سوال بسیاری از افراد مشمول باشد. لذا، در این بخش، مساله تقسیط مالیات عملکرد سال 1401 را بررسی خواهیم کرد.

اما، پیش از آنکه به بررسی امکان پرداخت قسطی بدهی مالیات عملکرد سال ۱۴۰۱ بپردازیم، لازم است تا توضیح مختصری در مورد مفهوم مالیات بر عملکرد بدهیم. منظور از مالیات بر عملکرد، مالیاتی است که به عایدی اشخاص حقیقی و حقوقی، تعلق گرفته که به آن، مالیات مشاغل آزاد نیز گفته شده و متفاوت از مالیات بر درآمد کارگران وکارمندان می باشد.

تقسیط مالیات عملکرد سال 1401، همانند سایر انواع مالیات های مستقیم، برای مودیان، امکان پذیر بوده و بنابراین، در صورتی که عدم توانایی مالی مودی، برای پرداخت یک جای مالیات، اثبات گردد، اداره مالیات، پرداخت آن را تا حداکثر 3 سال، قسط بندی کرده و در نتیجه، مودی می تواند برای پرداخت قسطی بدهی مالیات عملکرد خود، اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : درگاه ملی خدمات مالیات

 

پرداخت قسطی بدهی مالیات ارزش افزوده

مالیات ارزش افزوده، به مالیاتی گفته می شود که به طور غیر مستقیم به ارزش افزوده کالاها و خدمات، تعلق گرفته و مصرف کننده نهایی، موظف به پرداخت آن می باشد. البته، این مالیات، یک نوع مالیات پنهان بوده و به عنوان بخشی از قیمت کالا یا خدمات مصرفی، از مصرف کننده نهایی، دریافت می گردد. اما، آیا پرداخت قسطی بدهی مالیات ارزش افزوده نیز همانند سایر مالیات ها امکان پذیر است؟ در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، به موجب بند 10 بخشنامه (تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌ های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۴۰۱)، در صورتی که ظرف 1 سال از اتمام مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی یا پرداخت مالیات، مودی برای ثبت درخواست پرداخت قسطی بدهی مالیات اقدام نماید، در صورت وجود شرایط قانونی، این بدهی تا حداکثر 9 ماه، تقسیط خواهد شد.

اما، چنانچه، درخواست مودی، پس از اتمام مهلت یک ساله، به اداره مالیات ارائه شود، به ازای هر ماه تاخیر در ارائه درخواست، یک ماه از مهلت 9 ماه کسر شده تا حداکثر به 6 ماه برسد. بنابراین، مطابق این توضیحات، مودیان مالیات ارزش افزوده نیز می توانند برای تقسیط مالیات خود اقدام نمایند.

چگونه مالیات کمتری بدهیم

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تقسیط مالیات در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تقسیط مالیات پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- نحوه تقسیط مالیات سال 1401 به چه صورت می باشد؟

نحوه تقسیط مالیات سال 1401 بدین صورت بوده که در صورت درخواست مودی و اثبات عدم توانایی مالی وی لازم است تا 20 درصد مالیات پرداخت شده و بقیه آن قسط بندی می گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- حداکثر تقسیط بدهی مالیاتی تا چه زمانی می باشد؟

تقسیط مالیات برای مالیات های مستقیم تا حداکثر 1 سال پس از اتمام مهلت ثبت اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات و برای مالیات ارزش افزوده تا حداکثر 6 ماه از مهلت مزبور امکان پذیر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- آیا قسط بندی مالیات بر ارث امکان پذیر می باشد؟

بله قسط بندی مالیات بر ارث در شرایط ویژه ای مانند عدم امکان فروش ترکه برای وارث امکان پذیر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه تقسیط مالیات

برای مشاوره نحوه تقسیط مالیات

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *