دسته‌بندی نشده

نحوه ثبت شکایت در شورای ملی رقابت

[ad_1]

سامانه شورای ملی رقابت به عنوان مرجع پیگیری شکایات در زمینه های مربوط به رقابت در بازار ، امکان طرح شکایت و ثبت شکواییه  دادخواست را فراهم کرده است که با مراجعه به آدرس وبسایت و وارد کردن اطلاعات لازم و بارگذاری مدارک مورد نیاز ، شکایت ثبت شده و از طریق همان سامانه قابلیت پیگیری دارد .

برای مشاوره نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت

برای مشاوره نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت

 

رقابت پذیری و عدم انحصار در بازار یکی از ویژگی های مهم یک نظام اقتصادی موفق است که بایستی توسط یک نهاد پیگیری و نظارت شود . این نهاد در کشور ما شورای ملی رقابت است که به عنوان مرجع شکایات در زمینه فعالیت های انحصاری در بازار عمل می کند . سامانه این شورا امکان ثبت شکایت در زمینه های قابل طرح در شورای رقابت را فراهم کرده است که ما در این مقاله پس از معرفی اجمالی شورای رقابت به بررسی موارد قابل طرح در شورای ملی رقابت می پردازیم و سپس مراحل ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت را توضیح خواهیم داد .

شورای رقابت

شورای رقابت نهادی است که بر حقوق رقابت نظارت دارد و از به وجود آمدن انحصار در بازار جلوگیری می کند ؛ چرا که رقابت در بازار یعنی وجود تولید کننده های مختلف و در پی آن تضمین رعایت حقوق مصرف کننده ، تعدیل قیمت ها ، افزایش کیفیت کالا ها و ..

شورای رقابت در حقیقت نهادی فرا قوه ای گفته می شود که در زمینه رقابت در بازار هم به مقررات گذاری پرداخته و هم به عنوان مرجع شکایت در رابطه با این موضوع عمل می کند . اعضای این شورا ، متخصصان این زمینه هستند که اکثرا توسط رئیس جمهور انتخاب می شوند .

شاید به همین دلیل است که نتوان این نهاد را فرا قوه ای دانست چرا که اعضای آن به صورت انتصابی و بیشتر توسط رئیس جمهور انتخاب می شوند . 

شکایت در شورای ملی رقابت

شورای رقابت در زمینه انحصار در بازار فعالیت های مختلفی انجام می دهد که در دسته ی مقرره گذاری و پیگیری تخلفات در این زمینه و همچنین تهیه گزارش درباره وضعیت بازار در زمینه های مختلف جای می گیرید . موضوعاتی که امکان شکایت در شورای رقابت دارند عبارت اند از :


مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی
تأخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار
موضوع ماده (۱۹) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 در رابطه با اصل رقابت و منع انحصار صحبت می کند و هر گونه فعالیت انحصاری در بازار را منع می کند . 

اما در رابطه با شکایت تاخیر و عدم صدوم مجوز کسب و کار ، شورای رقابت بر مبنای ماده (۷) اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وظیفه رسیدگی به شکایات این موضوع را بر عهده دارد چرا که برای تسهیل سرمایه گذاری قانونگذار مراجع صدور مجوز را ملزم کرده است تا در حداقل زمان ممکن مجوز کسب و کار را صادر کنند .

ماده 19 قانون بهبود مستمر شرایط کسب و کار به مناقصات دستگاه های دولتی اشاره دارد که باید شرایط مقرر در قانون را رعایت نمایند و شفافیت لازم را ایجاد نموده و و امکان رقابت همه ی ذی نفعان را فراهم نماید .

 

مناقصه عمومی

 

مراحل ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت

برای ثبت شکایت در یکی از موضوعات ذکر شده ابتدا به سامانه شورا و مرکز ملی رقابت به آدرس www.nicc.gov.ir مراجعه نموده و از منوی سمت چپ بر روی ثبت و پیگیری شکایت کلیک کنید :

 

 

 بعد از آن باید مشخص کنید که شکایت شما مربوط به کدام حوزه زیر است و بر روی لینک آن کلیک کنید :

 


مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی
تأخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار
موضوع ماده (۱۹) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

 

پس از ورود به هرکدام از سه لینک ، صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد که لازم است پست الکترونیک و شماره موبایل خود را وارد کرده و گزینه تکمیل فرم بعدی را بزنید . دقت داشته باشید این اطلاعات را دقیق وارد کنید چون اطلاع رسانی های بعدی شکایت شما به پست الکترونیک و شماره موبایل شما ارسال می شود .

 

 

در فرم 2 لازم است که اطلاعات خود را به عنوان شاکی ، وارد نمایید . اگر شخص حقیقی هستید ، این اطلاعات شامل مشخصات شما ، شغل ، آدرس و تلفن است که به این شکل در فرم شماره 2 وجود دارد :

 

 

اگر به عنوان شخص حقوقی اقدام به شکایت کرده اید ، طبق فرم زیر نام شرکت ، شماره ثبت ، نام مدیر عامل  ، تابعیت شرکت ، تلفن ، آدرس و اسکن روزنامه رسمی را وارد نمایید :

 

 

تعریف شخصیت حقیقی و شخص حقوقی


 

پس از آن که فرم 2 تکمیل شد و روی تکمیل فرم بعدی کلیک کردید ، فرم 3 از شما سوال می کند که آیا وکیل یا نماینده قانونی دارید ؟

اگر جواب خیر بود به فرم بعد بروید ولی اگر وکیل یا نماینده ی قانونی دارید لازم است اطلاعات وی را نیز مانند تصویر زیر وارد نمایید و تصویر اسکن شده ی وکالت نامه را نیز در پیوست ارسال نمایید :

 

 

 

فرم بعدی از شما می خواهد که مشخص کنید طرف شکایت شما شخص حقیقی است یا حقوقی که به صورتی که در دو تصویر بعدی مشاهده می کنید ، اطلاعات لازم را وارد کنید :

 

 

پس از تکمیل فرم 4 و ارائه اطلاعات خواسته شده ، وارد بخش آخر شکایت خواهید شد که اگر در رابطه با مواد فصا نهم قانون اجرای سیاست های اصل 44 و همچنین ماده 19 قانون بهبود مستمر شرایط کسب و کار باشد فرم زیر نمایش داده خواهد شد  ،که لازم است در آن موضوع شکایت خود را مشخص کنید . ا

اگر اطلاع دارید بهتر است بیان کنید از مواردی که در فصل 9 قانون اجرای سیاست های اصل 44 ذکر شده است ، کدام به موضوع شکایت شما مربوط است ، البته که این بخش اجباری نیست .

اما ضروری است عملی که طرف شکایت شما ( مشتکی عنه ) انجام داده را در کادر بعد توضیح دهید که در حقیقت بیان می کنید که چه چیزی باعث شده به شورای رقابت شکایت کنید .

 

 

اگر در رابطه با موضوع شکایت خود قبلا در مراجع قضایی یا اداری دیگر اقداماتی انجام داده اید ، لازم است مستندات و مکاتبات خود را در این بخش بارگذاری کنید :

 

 

پس از آن هرگونه مدرکی که در جهت اثبات ادعای شما موثر است را بارگذاری می کنید و کد تصویری که نمایش داده می شود را در مستطیل پایین آن وارد می نمایید :

 

 

اما اگر شمایت شما در رابطه با تاخیر و عدم صدور مجوز کسب و کار است ، فرم آخر اطلاعات متفاوتی نیاز دارد ؛ به این صورت که پس از وارد کردن موضوع شکایت و خواسته تاریخ در خواست مجوز کسب و کار و مدارک آن آن را بارگذاری می کنید :

 

 

همچنین لازم است مدارکی را که برای مرجع ذکر شده ارسال نموده اید را بارگذاری کرده و پاسخی که به صورت مکتوب از مرجع صدور مجوز دریافت نموده اید را نوشته و کپی اسناد را نیز پیوست شکایت کنید :

 

 

پس از آن که همه ی مدارک خواسته شده را در پیوست بارگذاری نمودید اقرار می نمایید که اطلاعات وارد شده و مستندات ضمیمه همه بر اساس واقعیت اند که از طریق کلیک بر روی دایره کنار این جمله انجام می گیرد :

 

 

بعد از ارسال اطلاعات نام کاربری و کلمه ای عبوری مخصوص به شما ارائه خواهد شد که از طریق آن می توانید مراحل و نتیجه بررسی شکایت خود را مشاهده کنید :

 

پیگیری شکایت

برای پیگیری شکایت کافی است به بخش پیگیری شکایت رفته و با توجه به موضوعی که درباره آن شکایت کرده اید ، بر روی لینک مناسب کلیک کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود ، روند شکایت خود را مشاهده کنید : 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت  پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- چگونه در شورای ملی رقابت ثبت شکایت کنیم ؟

با مراجعه به سامانه شورای ملی رقایت می توانید شکایت خود را ثبت کنید که در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است .

2- چگونه از انحصار در بازار یک کالا شکایت کنیم ؟

با مراجعه به سایت شورای ملی رقابت می تواند شکایت خود را ثبت کند که در مقاله به صورت کامل بیان شده است .

3- چگونه می تواند شکایت در شورای ملی رقابت را پیگیری کرد ؟

از طریق سامانه شورای ملی رقابت و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می توانید شکایت را پیگیری کنید که در مقاله توضیح داده شده است .

برای مشاوره نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت

برای مشاوره نحوه ثبت شکایت در سامانه شورای ملی رقابت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *