دسته‌بندی نشده

تبرئه شدن | معنی تبرئه چیست

[ad_1]

تبرئه شدن به معنای پاک شدن از هرگونه اتهام است. اگر قاضی به بی گناهی متهم مطمئن شود، حکم برائت او را صادر خواهد کرد. این موضوع آثاری را برای متهم و شاکی به همراه خواهد داشت. متهم به دلیل خسارات وارده، می تواند به موجب قانون آیین دادرسی کیفری، درخواست جبران خسارات کند و تا شش ماه نیز فرصت دارد، برای انتشار حکم برائت خود در روزنامه کثیرالنتشار درخواست نماید.

برای مشاوره تبرئه چیست

برای مشاوره تبرئه چیست

 

تبرئه شدن، به معنای منزه شدن از هرنوع گناه و اتهام است. اگر قاضی به بی گناهی متهم دست پیدا کند، حکم برائت وی را صادر می کند که این موضوع، آثار زیادی برای متهم و شاکی، به همراه خواهد داشت. به موجب قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی که بی گناهی متهم به اثبات برسد، در هر مرحله ای که باشد، چه در مرحله دادسرا و چه در دادگاه، قرار منع تعقیب و حکم برائت او صادر خواهد شد.

به دنبال صدور حکم برائت متهم، آثاری برای طرفین اصحاب دعوا ایجاد خواهد شد. اولا مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، امکان جبران خسارات برای متهم فراهم می شود. ثانیا به موجب قانون مجازات اسلامی او می تواند به دلیل اتهام خلاف واقعی که به او نسبت شده بود، علیه شاکی به علت جرم افترا شکایت کرده و درخواست اعاده حیثیت خود را نماید.

با توجه به اهمیت بحث تبرئه شدن و تاثیر آن بر نظم عمومی جامعه، در این مقاله قصد داریم در ابتدا به این موضوع بپردازیم که تبرئه چیست؟ و در ادامه، شرایط و آثار تبرئه شدن را مورد بررسی قرار دهیم.

تبرئه چیست

تبرئه شدن، در لغت به معنای منزه شدن از شبهه و تهمت است. در اصطلاح حقوقی نیز، تبرئه شدن به این معنا است که رفع اتهام، با صدور حکم برائت و یا قرار منع تعقیب از جانب قاضی صورت بگیرد. در اصول حقوقی نیز، اصلی به نام اصل برائت وجود دارد که به این موضوع اشاره دارد؛ و اصل را بر بی گناهی تمام انسان هامی داند، مگر آن که با وجود دلایل و مستندات قانونی، خلاف آن به اثبات برسد. 

در اصل 37 قانون اساسی، نیز این موضوع مطرح شده است که” اصل، بر برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.” اما ممکن است یک افترا، یک گزارش خلاف واقع و یا شهادتی دروغ سبب شود تا فردی ماه ها و یا سال های متمادی در حبس باشد و پس از مدت طولانی، تبرئه شود. 

در این حالت، هرچند فرد تبرئه شده است، اما از جهات زیادی به او خسارت وارد شده است. بنابراین، حق جبران آن را از کسانی که مسبب آن بوده اند، خواهد داشت. در ماده 698 قانون مجازات اسلامی، نیز امکان اعاده حیثیت، برای افراد پیش بینی شده است. همچنین به موجب ماده 1 قانون مسئولیت مدنی، اگر به حیثیت و آبروی افراد خسارت وارد شود، باید جبران بشود و از این جهت، میان خسارات مادی و معنوی، تفاوتی وجود ندارد.

 

حتما بخوانید: اصل برائت چیست

شرایط تبرئه شدن

 تبرئه شدن متهم، می تواند در محضر دادسرا یا دادگاه باشد. اگر بازپرس در انجام تحقیقات مقدماتی خود، متوجه بی گناهی متهم شد یا دلیل کافی برای نسبت اتهام به او پیدا نکرد، قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد، که رسیدگی در همین مرحله متوقف می شود. اما اگر قاضی در روند دادگاه و بررسی پرونده و تحقیقات صادره از دادسرا متوجه بی گناهی متهم شد، حکم برائت او راابلاغ خواهد کرد.

باید چند شرط وجود داشته باشد تا قاضی بتواند برای فرد، حکم برائت صادر کند:

عمل مورد انتساب جرم نباشد. مثلا، شرایط جرم شهادت دروغ ، حضور در محضر دادگاه است و اگر کسی در کلانتری شهادت دروغ بدهد، این عمل ، جرم نیست.

غیر قابل انتساب بودن جرم به متهم، به عنوان مثال سرقت از منزل شخصی را به یک نفر اتهام می زنند، این در حالی است که حضور وی در منزل ایشان ممکن نبوده و متهم در زمان سرقت در مغازه خود بوده است و علاوه بر او چند نفر دیگر در مغازه حضور داشته اند.

عدم کفایت ادله و مدارک در جهت مجرم بودن متهم، یعنی براساس ادله ای که شاکی ارائه داده است و تحقیقات صورت گرفته توسط دادسرا و دادگاه مدارکی کافی، دال بر اتهام ایشان وجود ندارد.

ابراء با برائت ذمه و شرایط آن

 

آثار تبرئه شدن

اگر پرونده ای در دادسرا، در حال رسیدگی باشد و بازپرس، بعد از انجام تحقیقات مقدماتی، به جرم نبودن عمل ارتكابي و يا فقدان ادله كافي براي انتساب جرم به متهم دست یابد. به موجب ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری، قرار منع تعقیب صادر می کند. در این حالت رسیدگی به پرونده در همین مرحله، متوقف می شود.

اما اگر قاضی در مرحله دادگاه، بعد از بررسی پرونده به این نتیجه برسد که متهم، فعل صورت صورت گرفته جرم نیست یا ادله کافی برای انتساب جرم به او وجود ندارد، حکم برائت متهم را ابلاغ می کند. زمانی که حکم برائت متهم صادر شود، چون از جهاتی به متهم پرونده، خساراتی وارد شده است و آبرو و حیثت ایشان مورد آسیب قرار گرفته است.

به موجب ماده 512 قانون آیین دادرسی کیفری “شخصی که به موجب حکم قطعی، برائت حاصل کند، می تواند حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ رای، از دادگاه صادر کننده حکم نخستین درخواست نماید که حکم برائت از محل اعتبارات مربوط به قوه قضاییه در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شود.” بنابراین یکی از آثار حکم برائت متهم، اعلام عمومی از طریق انتشار روزنامه کثیرالانتشار است. 

به موجب ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری، که مقرر می کند: ” اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی و دادرسی به هر علت بازداشت می شوند و از سوی مراجع قضایی، حکم برائت یا قرار منع تعقیب در مورد آنان صادر شود، می توانند با رعایت ماده (۱۴) این قانون خسارت ایام بازداشت را از دولت مطالبه کنند.” بنابراین، متهم نیز به این دلیل، خساراتی که از اتهام شاکی وارد شده، می تواند به موجب ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری خسارت وارده را مطالبه کند.

براساس ماده 698 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت عملی خلاف واقع را بدهد، علاوه بر اعاده حیثیت باید به حبس دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود. بنابراین در اینجا نیز متهم به علت انتساب جرمی که به او شده است می تواند با استناد به این ماده قانونی، علاوه بر جبران خسارات علیه شاکی به علت وقوع جرم افترا شکایت کند.

به موجب ماده 1 قانون مسئولیت مدنی، هرکس که عمدا یا در نتیجه بی احتیاطی به حیثیت یا هر حق شخص دیگری لطمه بزند، باید خسارت وارده را جبران نماید در اینجا نیز شاکی به علت اتهام غیر واقع خود باید خسارات معنوی یا مادی وارده به متهم که بر اثر اتهام ایشان بوده است را جبران کند.

 

حقوق متهم در دعاوی کیفری

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تبرئه شدن و شرایط آن در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون تبرئه شدن و شرایط آن پاسخ دهند .

 

 

 

سوالات متداول

1- تبرئه شدن چیست؟

به موجب قانون در صورت نبودن مدارک کافی دال بر اتهام دادگاه حکم برائت متهم را ابلاغ می کند که در متن مقاله این موضوع به صورت کامل توضیح داده شده است.

2- شرایط تبرئه شدن متهم چیست؟

غیر قابل انتساب بودن جرم و نبود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم از شرایط تبرئه شدن است که در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

3- آثارتبرئه شدن متهم چیست؟

علاوه بر جبران خسارات که در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است متهم می تواند علیه شاکی به علت جرم افترا شکایت کند که در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

برای مشاوره تبرئه چیست

برای مشاوره تبرئه چیست

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *