امنیت عمومی

انگشت نگاری برای دزدی – هزینه و شرایط ثبت اثر انگشت سرقت

[ad_1]

در جرایمی مثل سرقت که فردی وسایلی از دیگران دزدیده است ، بسیار محتمل است آثار انگشتی از سارق به جای مانده باشد . در چنین مواردی با دستور مقامات قضایی دادسرا می توان درخواست انگشت نگاری برای سرقت داد . از جمله شرایط انگشت نگاری دزدی این است که حتما شکایت کیفری توسط شاکی طرح شده باشد . ثبت اثر انگشت برای دزدی هزینه ندارد .

برای مشاوره انگشت نگاری برای دزدی

برای مشاوره انگشت نگاری برای دزدی

 

امروزه استفاده از علوم و فنون جدید در خصوص جرم شناسی گسترش فراوانی یافته است . با استفاده از این راهکارهای جدید تلاش می شود تا کشف جرم و انتساب جرم به متهمان با سرعت و دقت بیشتری انجام شود . البته این راهکارها می بایست در دادگاه و مراجع قضایی از توان اثباتی بالایی برخوردار باشند تا بواسطه آن ، اثبات جرایم به راحتی امکان پذیر شود .

یکی از روش های اثبات جرایم به ویژه در خصوص جرمی همچون سرقت ، استفاده از انگشت نگاری می باشد که از طریق آن ، آثار انگشت به جای مانده از سارق یا سارقان کمک می کند تا احراز جرم و اثبات ارتکاب آن توسط متهمین به آسانی صورت گرفته و دادگاه به استناد آن ، حکم بر مجرمیت متهمان صادر کند . اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود آن است که شرایط انگشت نگاری یا ثبت اثر انگشت برای دزدی یا سرقت به چه صورت است و هزینه آن چقدر است .

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به توضیح درخواست انگشت نگاری برای سرقت و نحوه انگشت نگاری برای دزدی پرداخته و سپس ، شرایط انگشت نگاری برای دزدی و هزینه انگشت نگاری برای دزدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

درخواست انگشت نگاری برای دزدی

یکی از مهم ترین جرایمی که در خصوص اموال افراد به وقوع می پیوندد ، جرم سرقت یا دزدی می باشد که از طریق آن ، فردی مالی را بدون رضایت صاحب آن می رباید . متاسفانه با رواج سرقت یا دزدی در جامعه ، شاهد رواج انواع و اقسام سرقت از قبیل سرقت از منزل ، سرقت از محل کار ، سرقت ماشین ، کیف قاپی و مواردی از این قبیل هستیم که البته مرتکب هر یک از این موارد ، مشمول مجازات قانونی قرار خواهد گرفت .

اما نکته مهمی که در ارتباط با جرم سرقت یا دزدی وجود دارد ، آن است که از آنجا که اثبات دزدی بدون مدرک قاعدتا امکان پذیر نمی باشد، فرد مالباخته که مورد سرقت قرار گرفته است ، می بایست پس از طرح شکواییه سرقت ، اقدام به اثبات سرقت نموده و در واقع ، خود این شخص می بایست ثابت کند که سرقت یا دزدی انجام شده و دلایل و مستندات لازم را در اختیار مراجع قضایی قرار داده و ارکان جرم سرقت را ثابت نماید .

هر چند ، خوشبختانه در حال حاضر مراجع انتظامی از قبیل نیروهای پلیس و اداره آگاهی کمک های فراوانی در جهت اثبات جرم سرقت انجام می دهند که این موضوع ، کار شاکی را راحت تر می سازد . یکی از مهم ترین تحقیقاتی که توسط نیروهای پلیس در ارتباط با کشف جرایم انجام می شود ، انگشت نگاری یا ثبت اثر انگشت است ؛ به ویژه در مورد جرایمی همچون سرقت ، انجام انگشت نگاری برای شناسایی دزد رواج زیادی دارد .

برای اینکه انگشت نگاری در جرم سرقت انجام شود ، شاکی می بایست پس از طرح شکواییه ، درخواست انگشت نگاری برای سرقت را با مقامات دادسرا مطرح نماید که پس از طرح درخواست انگشت نگاری برای دزدی ، دایره کشف جرم اداره آگاهی با مراجعه به محل سرقت ، انگشت نگاری برای سرقت را انجام می دهد و نتیجه انگشت نگاری را در پرونده درج ، تا در صورت امکان مراجع قضایی با ملاحظه آن در خصوص سارق حکم صادر کنند .

حتما بخوانید: مجازات سرقت حدی چیست

نحوه انگشت نگاری برای دزدی

در قسمت قبل اشاره شد که انگشت نگاری برای جرم دزدی با درخواست شاکی و به تشخیص اداره پلیس صورت می گیرد ؛ اما سوال مهمی که در ارتباط با این موضوع وجود دارد آن است که نحوه انگشت نگاری برای دزدی به چه صورت است و پلیس ، پس از درخواست انگشت نگاری چگونه اقدام به انگشت نگاری می نماید ؟

همانطور که می دانیم ، آثار انگشت دست یا حتی پای هر فرد ، با فرد دیگر تفاوت دارد ؛ حتی در مورد دوقلوهای همسان نیز اینگونه است و این اثر انگشت تا پایان عمر ، ثابت و تغییر ناپذیر است . لذا یکی از قوی ترین ادله اثبات دعوی در امور کیفری که می تواند جرم سرقت را اثبات نماید ، آن است که آثار انگشت سارق در محل سرقت کشف شود و این موضوع سبب ایجاد علم قاضی مبنی بر ارتکاب سرقت توسط وی گردد ؛ دقیقا مثل فیلم دوربین مداربسته برای سرقت .

به همین دلیل ، ابزارهایی جهت انگشت نگاری در صحنه جرمی مثل سرقت ابداع شده است که انگشت نگاری با استفاده از آنها به راحتی میسر است . نحوه انگشت نگاری برای سرقت معمولا به این صورت است که از پودر مخصوصی استفاده شده که پس از آن ، آثار انگشت بر روی سطوح نمایان می شود . علاوه بر این ، می توان از سایر مواد شیمیایی یا چسب ها برای ثبت آثار انگشت یا همان انگشت نگاری استفاده کرد .

پس از انجام این مرحله ، آثار انگشت ثبت شده از صحنه جرم سرقت یا دزدی ، با آثار انگشت کسانی که در معرض تهمت دزدی هستند و یا سارقان حرفه ای که شناسایی شده و دارای سوء پیشینه کیفری هستند مطابقت داده می شود و در صورتی که آثار تطابق داشته باشند ، این امر کمک فراوانی به اثبات دزدی خواهد کرد .

نحوه تطبیق انگشت نگاری با آثار انگشت متهمان نیز می تواند با استفاده از ذره بین و یا حتی کامپیوتر و به صورت هوشمند صورت گیرد که درصد خطای پایینی دارد . همچنین با اخذ دستور مقام قضایی از اداره ثبت احوال نیز می توان تقاضای مطابقت اثر انگشت سارقان را داشت ؛ چرا که اثر انگشت افراد در کارت ملی هوشمند درج شده است .

این نکته را نیز باید افزود که اصولا آثار انگشت افرادی که اشیاء موجود در صحنه سرقت یا دزدی را لمس کرده اند ، با گذر زمان محو یا کمرنگ نمی شود ؛ لذا حتی در صورتی که از زمان سرقت مدتی گذشته باشد هم می توان با طرح درخواست انگشت نگاری ، این امر را انجام داد ؛ منوط به وجود سایر شرایط انگشت نگاری که در ادامه توضیح می دهیم .

مجازات انواع سرقت تعزیری

 

شرایط انگشت نگاری برای دزدی

نحوه انگشت نگاری برای دزدی با توجه به تخصصی بودن موضوع ، نیازمند آن است که توسط مراجع ذی ربط یعنی اداره آگاهی صورت پذیرد و نتیجه آن در پرونده منعکس و به دادسرا ارائه شود . اما بسیاری از افرادی که مورد سرقت قرار می گیرند ، به عنوان مثال در جرم سرقت طلا از منزل ، ممکن است این سوال را مطرح نمایند که شرایط انگشت نگاری برای سرقت یا دزدی چیست و در چه صورتی پلیس اقدام به انگشت نگاری می کند ؟

به لحاظ قانونی ، یکی از اولین شرایطی که جهت انگشت نگاری برای دزدی وجود دارد ، آن است که شاکی ابتدا اقدام به طرح شکایت از جرم دزدی نموده باشد . به این منظور ، می بایست با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییه سرقت را ارائه نمود و کلیه شواهد و مدارک لازم برای اثبات سرقت را ضمیمه آن نمود .

در این صورت ، شکایت به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می شود و از طریق دادسرا می توان درخواست انگشت نگاری از سرقت را مطرح کرد . مقامات دادسرا از جمله بازپرس یا دادیار نیز به عنوان مرجعی که رسیدگی مقدماتی به جرم سرقت را به عهده دارند ، به اداره پلیس ماموریت می دهند تا انگشت نگاری از محل سرقت انجام شود .

از دیگر شرایط درخواست انگشت نگاری برای سرقت آن است که وسایل و مکان هایی که مورد انگشت نگاری قرار می گیرد ، پس از ارتکاب سرقت توسط دیگران لمس نشده و مورد نظافت قرار نگرفته باشد ؛ چرا که در این صورت دیگر انگشت نگاری فایده ای نخواهد داشت . لذا اگر پس از سرقت یا دزدی وارد منزل شده باشید و آثار انگشت به طریقی خدشه دار یا پاک شده باشند ، شانس نتیجه گرفتن از انگشت نگاری را از دست می دهید .

از دیگر شرایط انگشت نگاری دزدی آن است که شاکی صرفا می تواند درخواست انگشت نگاری از محل دزدی را ارائه نموده و نمی تواند از هر شخصی که مظنون به دزدی است ، انگشت نگاری به عمل آورد ؛ چرا که این امر خلاف اصل برائت است . مگر اینکه مدارک کافی جهت اثبات سرقت توسط شخص وجود داشته باشد و مثلا شهودی در پرونده وجود داشته و مقام قضایی دستور انگشت نگاری از متهم صادر کند .

ذکر این نکته الزامی است که اگر اثر انگشت شخص در صحنه جرم کشف شود ، این موضوع دلیل قطعی بر سارق بودن وی نمی باشد . چرا که باز هم آن فرد می تواند با با روش هایی اقدام به اثبات بی گناهی در سرقت نماید و خود را از مجازات معاف کند .

 سرقت از محل کار

 

هزینه انگشت نگاری برای دزدی

انگشت نگاری یا ثبت اثر انگشت یک روش مهم برای تشخیص جرایمی همچون دزدی یا سرقت است که تحت شرایطی قابل درخواست است و پلیس ، به عنوان مرجعی تخصصی عهده دار این موضوع است و نتیجه بررسی های خود را به دادسرا اعلام می کند . اما سوال این است که آیا انگشت نگاری برای دزدی هزینه دارد ؟ در صورتی که پاسخ مثبت است ، هزینه انگشت نگاری برای دزدی چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اداره پلیس با ارجاع دادسرا و در جهت کشف و تعقیب مجرمین اقدام به انگشت نگاری سارقان می کند . بنابراین معمولا اداره پلیس آگاهی هزینه ای بابت بررسی صحنه جرم و انگشت نگاری جرم سرقت دریافت نمی کند و انگشت نگاری برای دزدی رایگان است .

به یاد داشته باشید که به لحاظ قانونی گذاشتن وسایل دیگران در صحنه سرقت جهت پاپوش درست کردن برای وی ، جرم است و به همین دلیل ، پس از اثبات بی گناهی در سرقت ، آن شخص می تواند اقدام به اعاده حیثیت در جرم سرقت نماید که در این صورت ، امکان مجازات شخصی که سبب اتهام دزدی شده است وجود دارد .

 اثبات بی گناهی در سرقت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انگشت نگاری برای دزدی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون انگشت نگاری برای دزدی پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- درخواست انگشت نگاری برای سرقت چگونه است ؟

برای طرح درخواست انگشت نگاری جرم دزدی نخست باید شکایت سرقت را مطرح نموده و سپس از طریق دادسرا درخواست انگشت نگاری سرقت ارائه نمایید که جزییات این موضوع در متن مقاله ارائه شده است .

2- شرایط انگشت نگاری برای سرقت چیست ؟

در صورتی که اشیاء و وسایل و همچنین محل هایی که اثر انگشت متهم در آن وجود دارد لمس نشده باشد پلیس اقدام به انگشت نگاری می نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

3- هزینه درخواست انگشت نگاری برای سرقت چقدر است ؟

معمولا اداره آگاهی پس از صدور دستور انگشت نگاری توسط دادسرا به صورت رایگان و بدون هزینه اقدام به انگشت نگاری می نماید که برای اطلاع از سایر جنبه های مرتبط با موضوع می توانید متن را مطالعه نمایید .

برای مشاوره انگشت نگاری برای دزدی

برای مشاوره انگشت نگاری برای دزدی

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *