دسته‌بندی نشده

نحوه انتقال سهام متوفی به وراث

[ad_1]

نحوه انتقال سهام متوفی به وراث، در سهام عدالت یا سهم های بورسی، از طریق ثبت درخواست انتقال، در درگاه یکپارچه ذینفعان سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی بوده و در سهام متوفی در شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، با مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت و پس از شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق العاده، تنظیم صورتجلسه و ارائه آن، به اداره ثبت شرکت ها می باشد، همچنین، در خصوص سهام بی نام، تقسیم و انتقال آن، با صدور حکم تقسیم ترکه، از مرجع صالح، صورت می گیرد.

برای مشاوره انتقال سهام متوفی

برای مشاوره انتقال سهام متوفی

 

زمانی که شخصی فوت می کند، دارایی هایی از او، باقی می مانند که این دارایی ها، می توانند شامل طلب ها، بدهی ها، اموال منقول و غیر منقول و کلیه حساب های بانکی، سهام و اوراق و اسناد تجاری بجا مانده از متوفی باشند و تحت عنوان ارث، به وراث وی، خواهند رسید. البته، وراث، در قبول ارث، مختار هستند، ولیکن در صورت قبول، باید، جزء مثبت، یعنی اموال منقول و غیر منقول، حساب های بانکی و… و جزء منفی، یعنی بدهی ها را توامان بپذیرند.

پس از قبول ارث، وراث می توانند، از طریق قانونی، یعنی با گرفتن گواهی انحصار وراثت و حکم تقسیم ترکه از سوی دادگاه، نسبت به تقسیم ارث، اقدام کنند که در این میان، چنانچه متوفی، دارای سهام، نظیر سهام عدالت یا سهام شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص باشد، وراث باید، نسبت به انتقال آن، به نام خود، اقدام نمایند که این امر، دارای شیوه و نحوه و مراحل مخصوص به خود بوده و بدون اطلاع از نحوه انتقال آن، به وراث، منقل نخواهد شد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم درباره روش ها و نحوه انتقال سهام متوفی به وراث، صحبت کرده و چگونگی این انتقال را در خصوص سهام شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص بگوییم؛ سپس، درباره روش های انتقال سهام عدالت و سهم های بورس متوفی به وراث، توضیح دهیم.

روش های انتقال سهام متوفی

یکی از دارایی هایی که بعد از فوت شخص، ممکن است، تحت عنوان ماترک، به وراث شرعی و قانونی متوفی، به ارث برسد، سهام، اعم از سهام با نام و بی نام، سهام عدالت و سهم های بورسی و غیر بورسی، نظیر سهام شرکت با مسئولیت محدود یا سهام شرکت سهامی خاص، می باشد.

برای اینکه وراث بتوانند، از این ماترک، تحت عنوان ارث، بهره مند گردند و در آن، دخل و تصرف نمایند، باید، پس از طی کردن مراحل قانونی و تهیه مدارک لازم، بر اساس مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی به وراث و با کمک یکی از روش های انتقال که بسته به نوع سهام بجا مانده متفاوت می باشد، نسبت به انتقال سهام متوفی به خود، اقدام کنند.

از آن جا که بدون استفاده از روش های انتقال سهام متوفی به وراث، این امر، اتفاق نخواهد افتاد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص این روش ها، بسته به نوع سهام، صحبت کرده و در خصوص هر روش، توضیحاتی را ارائه نماییم. روش های انتقال سهام متوفی به وراث، به شرح زیر است: 

 

ثبت درخواست در درگاه یکپارچه ذینفعان شرکت سپرده گذاری مرکزی یا سمات:

این روش از روش های انتقال سهام متوفی به وراث، در خصوص سهام های بورسی و سهام عدالت، مورد استفاده قرار می گیرد و در آن، یکی از وراث باید، پس از دریافت گواهی فوت و گواهی انحصار وراثت، همچنین، پرداخت مالیات بر ارث سهام های بورسی یا سهام عدالت، به آدرس اینترنتی ddn.csdiran.ir، مراجعه کرده و با انتخاب گزینه انتقال از میز خدمت و پس ار بارگذاری مدارک، نظیر برگه سهام و گواهی حصر وراثت، درخواست خود برای انتقال سهام عدالت متوفی یا سهم های بورسی وی به وراث را ثبت کنند.

شایان ذکر است، در این شیوه، تمامی وراث، باید، در سامانه سجام، ثبت نام بوده و احراز هویت کرده باشند، در غیر این صورت، هنگام ورود به سایت سمات یا سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی، متقاضی، به درگاه سامانه سجام، هدایت خواهد شد. در بخش انتهایی مقاله، ضمن راهنمای تصویری، نحوه ثبت درخواست انتقال سهام عدالت یا سهم های بورسی متوفی به وراث را توضیح خواهیم داد.

 

ثبت دادخواست تقسیم ترکه: 

این روش از رورش های انتقال سهام متوفی به وراث، در خصوص سهام های بی نام به جا مانده از متوفی، مورد استفاد قرار می گیرد؛ زمانی که بین وراث، غایب یا محجور وجود دارد یا وراث، بر فروش سهام بی نام یا گرفتن سود آن، توسط یکی ار ورثه و سپس، پرداخت آن، به نسبت سهم الارث، به سایرین، به توافق، نرسیده اند.

در این شیوه، یک یا تمام وراث باید، پس از صدور گواهی انحصار وراثت، اقدام به ثبت دادخواست تقسیم ترکه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نموده و از دادگاه، بخواهند، در خصوص تقسیم ترکه، من جمله سهام بی نام، اتخاذ تصمیم نموده و حکم مقتضی را صادر کند.

 

مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت: 

این روش از روش های انتقال سهام متوفی به وراث، در خصوص سهام با نام غیر بورسی یا سهام مربوط به شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه نیز، وراث باید، به صورت حضوری، با در دست داشتن مدارک مربوط به گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه، به دفتر ثبت سهام شرکت، مراجعه کرده و تقاضای انتقال سهام متوفی به وراث را داشته باشند.

شایان ذکر است که در خصوص شرکت های تضامنی و نسبی، از آنجا که فوت شریک، سببی برای انحلال شرکت است، اگر شرکا، تصمیم به عدم انحلال شرکت داشته باشند، قائم مقام و ورثه متوفی، یک ماه فرصت دارند تا تصمیم خود، بر انحلال یا بقای شرکت را اعلام کرده و در صورت موافقت با بقای شرکت، به دفتر ثبت سهام شرکت، مراجعه و نسبت به انتقال سهام، از نام متوفی به نام خود، اقدام کنند.

حتما بخوانید: تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی

در قسمت قبل، در خصوص روش های انتقال سهام عدالت متوفی، همچنین، سهام های بورسی و غیر بورسی او، توضیح دادیم و گفتیم که وراث، در هریک از این روش ها، باید، چه اقداماتی را انجام دهند. در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی، صحبت کنیم که بسته به نوع سهام، به شرح زیر می باشد: 

گرفتن گواهی انحصار وراثت: برای گرفتن این گواهی، یک یا تمام وراث، باید، پس از اخذ گواهی فوت از مراجع ذی صلاح، همچنین، تنظیم استشهادیه محضری در خصوص وراث متوفی، اقدام به تنظیم دادخواست گواهی انحصار وراثت نموده و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به شورای حل اختلاف، ارسال کند.

گرفتن حکم تقسیم ترکه: در مواردی که بین وراث، محجور یا غایب مفقود الاثر وجود دارد یا وراث، در تقسیم ارث، توافق ندارند، نیاز است که وراث، با داشتن مدارک هویتی و مدارک انحصار وراثت، از طریق دفاتر خدمات قضایی، اقدام به ثبت دادخواست تقسیم ترکه نموده و از دادگاه صالح، صدور حکم بر تقسیم ترکه را بخواهند.

پرداخت مالیات بر ارث: با توجه به قانون، پرداخت مالیات بر ارث، اجباری بوده و با مراجعه به اداره دارایی، امکان پذیر می باشد، اما، الزامی نیست که برای دریافت این برگه، در خصوص سهام، مالیات تمام ارث به جا مانده از متوفی، پرداخت گردد، بلکه صرف پرداخت مالیات سهام نیز برای انجام روال قانونی انتقال سهام، کافی است.

مراحل اختصاصی:

مراجعه به آدرس درگاه یکپارچه ذینفعان سایت سمات، به نشانی ddn.csdiran.ir، یا استفاده از اپلیکیشن سمات، در خصوص سهام عدالت متوفی یا سهم های بورسی، بارگذاری مدارک و اطلاعات لازم از قرار گواهی حصر وراثت، برگه سهام، اطلاعات هویتی متوفی و تمامی وراث و در نهایت، ثبت درخواست انتقال سهام متوفی به وراث.

مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت، در خصوص سهام غیر بورسی یا سهام مربوط به شرکت های با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، تحویل مدارک لارم از قرار مدارک مربوط به برگه سهم، گواهی فوت، مدارک هویتی تمامی وراثت، مدارک هویتی متوفی، گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت دادخواست صدور حکم تقسیم ترکه، در خصوص سهام بی نام، ارائه فایل ورد دادخواست تنظیم شده، گواهی حصر وراثت، نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا و مدارک هویتی ثبت کننده دادخواست، به همراه مدارک مربوط به سهام بی نام.

سامانه سمات

 

انتقال سهام متوفی به وراث

یکی از پرسش های رایج، زمانی که یکی از دارایی های به جا مانده از متوفی، سهام است، این می باشد که انتقال سهام متوفی به وراث، چه زمانی، اتفاق خواهد افتاد و آیا صرف گرفتن گواهی انحصار وراثت و حکم تقسیم ترکه، همچنین پرداخت مالیات بر ارث، برای این امر، کافی است یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، انتقال سهام متوفی به وراث، صرفا، بعد از طی کردن مراحل و نحوه انتقال توضیح داده شده در قسمت قبل، و با استفاده از روش هایی که در بخش ابتدایی مقاله، توضیح داده شد، امکان پذیر خواهد بود و صرف گرفتن گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه، برای انتقال سهام عدالت متوفی یا سهم های بورسی و غیر بورسی او، کافی نیست.

تنها موردی که داشتن گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه، برای انتقال سهام، کافی می باشد، در خصوص سهام بی نام است و در اینجا نیز مقصود از انتقال، تقسیم پول حاصل از فروش سهام بی نام، بین وراث است، در مواردی که وراث، بر این امر که کدام یک، مالک سهام بی نام شوند، توافق ندارند.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

 

انتقال سهام متوفی در شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، یکی از انواع شرکت تجاری است که حداقل با دو شریک، تشکیل شده و در آن، هر شریک، صرفا تا میزان سرمایه ای که به شرکت آورده، مسئول است. زمانی که متوفی، دارای سهام در شرکت با مسئولیت محدود است، وراث، برای انتقال سهام او به خودشان، باید، مطابق آنچه در زیر، توضیح خواهیم داد، اقدام نمایند تا موفق به انتقال سهام متوفی گردند: 

مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت با مسئولیت محدود.

ارائه مدارک لازم، از قرار گواهی حصر وراثت، حکم تقسیم ترکه، مدارک هویتی متوفی و وراث و مدارک مثبت سهم متوفی در این شرکت.

درخواست انتقال سهام متوفی به وراث.

شرکت در جلسه تشکیل شده با حضور سایر سهام داران و دریافت صورتجلسه تنظیمی.

تحویل صورتجلسه، به همراه باقی مدارک ذکر شده، به دارایی برای پرداخت مالیات بر ارث و سپس، تحویل کلیه مدارک، به اداره ثبت شرکت ها و ثبت صورتجلسه در این اداره.

ثبت صورتجلسه تنظیمی در دفتر ثبت سهام شرکت و امضای وراث، ذیل آن.

مراجعه وراث به دفاتر اسناد رسمی، جهت تنظیم سند رسمی سهام شرکت با مسئولیت محدود.

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سهم الارث از منظر شرع و قانون، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید مقاله، با همین عنوان آمده است، اقدام نمایند.

پیگیری سهام های قدیمی

 

انتقال سهام متوفی در شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص نیز همچون شرکت با مسئولیت محدود، یکی از انواع شرکت تجاری در قانون تجارت است و سرمایه آن، به سهام تقسیم می شود و هر شریک، صرفا، به میزان سهم خود، مسئولیت دارد. زمانی که متوفی، دارای، سهام در شرکت سهامی خاص است، نحوه و روش انتقال سهام متوفی به وراث، مطابق مراحل زیر است: 

در ابتدا، وراث باید، اقدام به گرفتن گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه از دادگاه نمایند و سپس، با در دست داشتن این گواهی و حکم، همچنین، سایر مدارک، از قرار گواهی فوت، مدارک هویتی خود و متوفی و مدارک اثبات کننده سهام دار بودن متوفی در شرکت، به شرکت سهامی خاص، مراجعه کرده و درخواست انتقال خود را مطرح کنند.

شرکت، مدارکی از قرار، برگه پرداخت مالیات بر ارث، مدارک هویتی وراث و مدارک هویتی و گواهی انحصار وراثت متوفی را بررسی کرده و در صورت تکمیل بودن آن ها، انتقال سهام متوفی را نسبت به سهم هر ورثه، در دفتر ثبت سهام شرکت ها درج نموده و وراث باید، ذیل آن را، امضا کنند. در خصوص سهام بی نام، نیاز است تا دادگاه، در حکم تقسیم ترکه، تصمیم گیری و تعیین تکلیف نماید.

استعلام سهام با کد ملی

 

انتقال سهام عدالت متوفی

با توجه به اینکه اغلب شهروندان، از سهام عدالت، برخوردار هستند، یکی از پرسش های وراث، بعد از فوت مورث خود، این است که نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی چگونه است؟ لذا در این قسمت، ضمن یک راهنمای تصویری، در خصوص نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، توضیح می دهیم که در خصوص سهام های بورسی نیز کاربرد دارد و مطابق مراحل زیر است:

در ابتدا، یکی از وراث، باید، به نمایندگی از سایر وراث، به آدرس درگاه یک پارچه ذینفعان سامانه سمات، یعنی ddn.csdiran.ir وارد شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نماید. در صورت عدم ثبت نام در این سامانه و همچنین سامانه سجام، متقاضی و تمامی وراث، ابتدا می بایست، در سایت سجام، ثبت نام و احراز هویت کنند و سپس، نماینده وراث، در درگاه یکپارچه ذینفعان سایت سمات، ثبت نام و نسبت به ثبت درخواست انتقال، اقدام کند.

 

 

در این گام، متقاضی انتقال سهام عدالت متوفی، باید، گزینه میز خدمت را انتخاب کرده و از قسمت موضوع درخواست، گزینه انتقال دارایی متوفی به وراث را انتخاب نماید.

 

 

در این مرحله، فرد باید، نام و نام خانوادگی و کد ملی خود، همچنین، شماره گواهی انحصار وراثت را در کادرهای مربوطه وارد کرده و فایل گواهی انحصار وراثت را بارگذاری نماید، سپس، در قسمت شرح درخواست، پس از ذکر نام و نام خانوادگی و کد ملی تمامی وراث که در گواهی انحصار وراثت نیز موجود است، درخواست خود، مبنی بر انتقال سهام عدالت متوفی به وراث را، نوشته و ثبت کند.

 

 

درخواست ثبت شده، با کد رهگیری ای که هنگام ثبت درخواست، به متقاضی داده می شود، از همین سایت و در میز خدمت، قابل پیگیری است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سهام عدالت متوفی، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که با همین عنوان، در قسمت در ادامه بخوانید آمده، اقدام کنند.

سهام عدالت متوفی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انتقال سهام متوفی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون انتقال سهام متوفی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- روش های انتقال سهام متوفی چیست؟

ثبت درخواست در درگاه یکپارچه ذینفعان سامانه سمات به آدرس ddn.csdiran.ir تقاضای صدور حکم تقسیم ترکه از دادگاه و مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت از جمله روش های انتقال سهام متوفی هستند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه انتقال سهام عدالت متوفی و سهام های بورسی او چگونه است؟

ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام و سپس ثبت نام و ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان سایت سمات به آدرس ddn.csdiran.ir بارگذاری گواهی انحصار وراثت و برگه سهم یا اطلاعات سهام عدالت نحوه انتقال سهام عدالت یا سهام بورسی متوفی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه انتقال سهام متوفی در شرکت سهامی خاص چگونه است؟

نحوه انتقال سهام متوفی در شرکت سهامی خاص با مراجعه وراث به شرکت سهامی ارائه مدارک لازم شرکت در مجمع عمومی فوق العاده دریافت صورتجلسه و ارائه آن به دارایی جهت پرداخت مالیات و سپس ارائه مدارک به اداره ثبت شرکت ها می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره انتقال سهام متوفی

برای مشاوره انتقال سهام متوفی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *