دسته‌بندی نشده

مبایعه نامه خودرو – نحوه تنظیم مبایعه نامه ماشین

[ad_1]

مبایعه نامه خودرو به سند عادی خرید و فروش خودرو گفته می شود که طرفین ، با تنظیم و درج شرایط مربوطه در آن ، اقدام به عقد بیع یا خرید و فروش خودرو می نمایند . در نوشتن مبایعه نامه خودرو ، می توان از نمونه فرم مبایعه نامه استفاده نموده و شرایط اختصاصی طرفین را ، بر روی آن درج نمود .

برای مشاوره مبایعه نامه خودرو

برای مشاوره مبایعه نامه خودرو

 

خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول ، از طریق قولنامه و مبایعه نامه انجام می شود که مبایعه نامه ، به منزله سند خرید و فروش نهایی آن مال محسوب می شود و می توان به موجب آن ، شرایط و ضوابط مورد توافق طرفین را مکتوب نمود . در مورد خودرو یا ماشین به عنوان یک مال منقول نیز ، می توان از طریق نوشتن مبایعه نامه ، برای انتقال مالکیت اقدام نمود .

از آن جهت که در مبایعه نامه خودرو ، کلیه شرایط و ضوابط قانونی و مورد توافق طرفین ذکر می شود ، در صورت بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده ، می توان به استناد سند خرید یا مبایعه نامه خودرو ، اختلافات را بر طرف نمود . لذا ، توجه به نحوه نوشتن و تنظیم مبایعه نامه خودرو ، بسیار پر اهمیت است ؛ چرا که در صورت بی توجهی به آن ، ممکن است ، خریدار و فروشنده ، دچار اختلافات متعددی شده و برای حل و فصل آن ، مجبور شوند به دادگاه ، مراجعه و از دیگری شکایت کنند .

 به همین مناسبت ، در این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که مبایعه نامه خودرو چیست و اعتبار آن چقدر است . در ادامه نیز ، نحوه نوشتن این مبایعه نامه و نکات مهم در خصوص آن را بیان کرده و در خاتمه نیز ، نمونه مبایعه نامه خودرو را به صورت فایل pdf برای دانلود ، قرار خواهیم داد .

مبایعه نامه خودرو چیست

عقد بیع ، به معنای خرید و فروش کردن می باشد و در صورتی که طرفین ، مفاد قرارداد بیع را بر روی یک سند درج نمایند ، در اصطلاح حقوقی ، به آن مبایعه نامه نیز ، گفته می شود . مبایعه نامه ، اصطلاحی است که هم در خصوص اموال منقول و هم اموال غیر منقول کاربرد دارد . هرچند که عمدتا این اصطلاح را در خصوص مبایعه نامه املاک شنیده ایم ، اما خرید و فروش یا بیع خودرو و ماشین نیز ، می تواند از طریق سندی تحت عنوان مبایعه نامه ، انجام شود .

لذا ، در پاسخ به این سوال که مبایعه نامه خودرو چیست ، باید گفت که در صورتی که دو نفر ، قصد خرید و فروش یک خودرو به عنوان مال منقول را داشته باشند ، می توانند با توجه به نکات فنی و حقوقی مربوطه ، سندی عادی ، تحت عنوان مبایعه نامه خودرو را تنظیم نمایند . البته ، انعقاد قرارداد مبایعه نامه خودرو ، می تواند از طریق وکالت خرید و فروش خودرو به دیگری هم انجام شود ؛ لکن معمولا ، مبایعه نامه خودرو ، توسط خریدار و فروشنده منعقد می شود .

نکته مهمی که در خصوص نحوه تنظیم مبایعه نامه خودرو وجود دارد ، این است که مبایعه نامه و قولنامه ، به لحاظ حقوقی ، با هم تفاوت دارند ؛ در حالی که برخی به جای مبایعه نامه ، از اصطلاح قولنامه ماشین استفاده می کنند . تفاوت مبایعه نامه و قولنامه خودرو ، این است که مبایعه نامه ، همان سند بیع محسوب می شود که طرفین ، به موجب آن ، اقدام به خرید و فروش خودرو با شرایط مورد نظر خود می نمایند .

اما قولنامه ماشین ، سندی است که طرفین ، در آن قول و قرار مبنی بر خرید و فروش می گذارند و هنوز قراردادی میان طرفین ، منعقد نشده است . در هر حال ، در تنظیم مبایعه نامه خودرو که برخی به آن قولنامه خودرو نیز گفته می شود ، می بایست نکات قانونی مربوطه ، دقیقا رعایت شوند تا طرفین ، دچار اختلاف نشوند . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

حتما بخوانید: مبایعه نامه و ویژگی های آن

اعتبار مبایعه نامه خودرو

در قسمت قبل ، به بررسی اینکه مفهوم مبایعه نامه خودرو چیست ، پرداخته و توضیح دادیم که مبایعه نامه ماشین ، همان سند عادی است که خریدار و فروشنده خودرو ، با تنظیم آن ، اقدام به بیع خودرو می نمایند . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که اعتبار مبایعه نامه خودرو چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که مبایعه نامه خودرو نیز ، مانند مبایعه نامه املاک ، نوعی سند عادی محسوب می شود . در نظام حقوقی ایران ، اسناد عادی تنظیم شده میان خریدار و فروشنده نیز ، از اعتبار برخوردار هستند ؛ لکن طبعا اعتبار اسناد رسمی تنظیم شده ، به مراتب بالاتر از اسناد عادی است . به همین دلیل ، مبایعه نامه خودرو نیز ، مانند سایر اسناد عادی ، معتبر و قابل استناد است ؛ هر چند که ممکن است در خصوص آن ، اختلافاتی مطرح شود ، با این حال می توان به آن استناد کرد .

البته ، پس از تنظیم مبایعه نامه ماشین ، فروشنده به خریدار ، وکالت تعویض پلاک خودرو داده و ملزم به انتقال سند خودرو به نام خریدار خواهد شد که در غیر این صورت ، خریدار می تواند به استناد همین مبایعه نامه ، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو را در دادگاه علیه وی مطرح نماید . در این صورت ، علاوه بر مبایعه نامه خودرو به عنوان یک سند عادی دارای اعتبار ، سند رسمی خودرو نیز ، برای انجام اقدامات لازم ، در اختیار مالک قرار خواهد گرفت .

الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

 

نحوه تنظیم مبایعه نامه خودرو

برخی از افرادی که قصد خرید و فروش خودرو دارند ، ممکن است با نکات مهم فنی و قانونی در خصوص نحوه نوشتن قولنامه ماشین ، آشنایی نداشته و به همین دلیل ، اقدامات آنها ، منجر به بروز خساراتی گردد که در نهایت ، نیازمند شکایت قضایی خودرو باشند . به همین مناسبت ، قبل از اینکه نمونه متن مبایعه نامه خودرو را ارائه نماییم ، قصد داریم نحوه نوشتن مبایعه نامه خودرو را به صورت مختصر ، شرح دهیم .

نحوه نوشتن قولنامه یا همان مبایعه نامه خودرو ، به گونه ای است که ابتدا ، باید اقدامات فنی لازم در خصوص خودرو را انجام داده و پس از اطمینان ، اقدام به تنظیم مبایعه نامه بر اساس نمونه متن مبایعه نامه نمود . در بند اول مبایعه نامه خودرو ، لازم است که مشخصات طرفین ، به صورت دقیق ، ذکر شود و در صورتی که به وکالت از دیگری ، مبایعه نامه ماشین تنظیم می شود ، این امر نیز ، ذکر شود .

در بند دوم مبایعه نامه یا قولنامه خودرو ، موضوع و مشخصات خودرویی که قصد معامله آن را داریم ، باید به صورت دقیق و کامل ، قید گردد . توجه داشته باشید که اگر ماشین ، با مشخصات فرعی ذکر شده در قرارداد تطابق نداشته یا دچار عیب و نقص بوده و یا اینکه یکی دیگر از موارد فسخ قرارداد وجود داشته باشد ، طرف مقابل می تواند اقدام به فسخ معامله خودرو نماید ؛ لذا در نوشتن این قسمت از مبایعه نامه ، دقت کافی داشته باشید .

در بند سوم مبایعه نامه ، مبلغ معامله و ترتیب پرداخت آن باید قید شده و در بند چهارم نیز ، اگر شرایط خاصی مد نظر طرفین است ، می توانند آن را قید کنند . به عنوان نمونه ، در این قسمت ، می توان حق فسخ قرارداد را شرط نموده و یا اینکه برای تعویض پلاک خودرو و یا انتقال سند رسمی آن به نام خریدار ، شرایط خاصی را مقرر کرد که الزام آور محسوب می شوند . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

راهنمای خرید خودرو

 

نکات نوشتن مبایعه نامه خودرو

در قسمت قبل ، نحوه نوشتن مبایعه نامه خودرو را توضیح داده و گفتیم که طرفین ، با درج شرایط خود بر روی نمونه متن مبایعه نامه خودرو ، می توانند اقدام به خرید و فروش خودرو نمایند . اما از آن جهت که نحوه نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه خودرو ، نکات حقوقی خاصی دارد ، در این قسمت ، به توضیح برخی نکات مهم در این خصوص ، خواهیم پرداخت .

در نوشتن مبایعه نامه ماشین ، می توانیم برای هر دو نفر یا یکی از آنها ، حق فسخ قرارداد را پیش بینی کرده و در کنار آن ، وجه التزام نیز مشخص نماییم که در صورت فسخ مبایعه نامه خودرو توسط یکی از طرفین ، طرف دیگر ملزم به پرداخت خسارت فسخ مبایعه نامه ، به دیگری شود .

معمولا در نمونه متن قولنامه ماشین ، درج می شود که خیارات قانونی از جمله خیار غبن ، اسقاط شده است . در صورتی که این موضوع در متن مبایعه نامه خودرو درج شده و یا اینکه اصلا طرفین ، بند اسقاط کافه خیارات را امضا کرده باشند ، دیگر نمی توانند به استناد خیارات قانونی ، اقدام به فسخ مبایعه نامه یا قولنامه خودرو نمایند .

پیشنهاد می شود که هنگام نوشتن مبایعه نامه خودرو ، مهلت خاصی را برای تعویض پلاک و همچنین تنظیم سند قید نمایید تا در آن مهلت ، اقدامات لازم در خصوص انتقال سند خودرو به نام خریدار انجام شود . در صورتی که فروشنده ، از انجام این اقدامات امتناع نماید ، می توان با ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو به دادگاه ، الزام وی به انتقال سند به نام خریدار را تقاضا نمود ؛ هر چند که در حال حاضر ، تنظیم سند رسمی در دفترخانه ، الزامی نبوده و برگ سبز خودرو برای انتقال رسمی ، کفایت می کند .

در هنگام نوشتن مبایعه نامه خودرو ، بهتر است که خودروی مورد معامله ، مشخصات فنی و لوازم آن ، اسناد و مدارک ، بیمه خودرو و وضعیت تخلفات آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید ؛ چرا که ممکن است پس از معامله ، حق فسخ مبایعه نامه یا قولنامه ماشین را نداشته و متضرر شوید . در این راستا ، مشورت با کارشناس خبره خودرویی ، پیشنهاد می شود .

نحوه ثبت معاملات خودرو

 

دانلود pdf نمونه مبایعه نامه خودرو

در بخش های قبل ، تلاش شد به بررسی نکات مهم در خصوص مبایعه نامه خودرو و نحوه نوشتن آن بپردازیم . اما از آن جهت که در حال حاضر ، تنظیم و نوشتن مبایعه نامه و قولنامه خودرو ، از طریق نمونه متن مبایعه خودرو انجام می شود ، در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه تصویر مبایعه نامه ماشین را برای آشنایی مخاطبین محترم نیز ارائه نموده و فایل PDF نمونه مبایعه نامه خودرو را نیز ، برای دانلود ، در سایت قرار دهیم .

 

 

 

 

 

دانلود نمونه متن مبایعه نامه خودرو


نمونه متن مبایعه نامه خودرو


حجم فایل: 180kb
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مبایعه نامه خودرو در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مبایعه نامه خودرو پاسخ دهند .

هزینه انتقال سند خودرو

 

 

سوالات متداول

1- مبایعه نامه خودرو چیست ؟

مبایعه نامه خودرو سند عادی است که به موجب آن خریدار و فروشنده ماشین در خصوص بیع ماشین به توافق رسیده و متن قرارداد را در سندی بنام مبایعه نامه درج می کنند که برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- اعتبار مبایعه نامه خودرو چقدر است ؟

مبایعه نامه خودرو نوعی سند عادی محسوب می شود و از اعتبار سند عادی برخوردار است اما می توان به استناد آن درخواست تنظیم سند رسمی را نیز داشت که جزئیات این مطلب در متن مقاله توضیح داده شده است .

3- نحوه نوشتن قولنامه خودرو چگونه است ؟

برای نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه خودرو می توان از نمونه فرم های آماده استفاده کرده و شرایط خاص طرفین را نیز بر روی آن درج کرد که اطلاعات تکمیلی در خصوص این مطلب در ضمن مقاله ذکر شده است .

برای مشاوره مبایعه نامه خودرو

برای مشاوره مبایعه نامه خودرو

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *